1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545852 inlägg · 4160 ämnen
« · 2671439 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
KB: Jag tycker han har varit en stor besvikelse.

{10015}: Han var väldigt bra ett gäng matcher efter landslagsuppehållet. Överlag godkänd efter jul.

Greg P: Jag tycker förvisso att AIK och SSK har rätt bra trupper, men borde nog inte hamnat tvåa och trea om inte andra lag presterat så dåligt. SSK har en svag målvakt, så hade de lyckats lösa den biten kan jag tycka att de inte är en skräll.

AIK har haft två fantastiska målvakter samt ett otroligt bra målskytte sett till skottprocent. Man såg också i matchen där de krossade er (det var väl typ 19-3 i A+B-chanser enligt rinkside) att de har en bred forwardsbesättning när alla är friska.

{10522}:

Ja HA är svagare i år. AIK har överpresterat. SSK har fått bättre utväxling än väntat.

Löven och Djurgården som på förhand skulle utmana Brynäs har trampat vatten rejält. Nu kommer dessutom dom lagen högst troligt mötas redan i kvarten och ett lag slås ut så Brynäs har mer eller mindre öppen gata mot SHL men alla matcher ska spelas.

{10015}: bytet mot linköping när han gjorde en soloräd

{9315}: Här är Mattias snäll. Vilken hög topp?

{5647}: ska inte dra igång den här diskussionen idag igen, vill bara flika in istiden från denna säsong i lika styrka

bernie 18.13
brickan 17.34
rubinen 17.20
näsan 16.50
rundis 16.30
berget 13.36
follan 9.34
älskvärda emil 6.22

rundblad som var i första backpar hela säsongen spelade alltså minst av dom fem backar som fick kontinuerlig speltid även om skillnaden är försumbar, ett byte som max förutom bernie. bernie som spelat i andra backpar spelar mest, brickan som spelat i tredje spelar näst mest.

(berg, folin och wahlberg har varvat mellan 6/7 och det påverkar såklart deras istid)

vilket också ställer frågan, vilket var modos första backpar denna säsong? får nog olika svar beroende på vem man frågar. så länge modo inte har en pudas, tömmernäs eller spelare i den klassen kommer det nog se ut såhär, att man rullar jämnt på fem-sex backar.

Greg P: Precis det jag menar. Lag som bygger nytt eller satsar mer pengar betyder inte per automatik att de kommer bli bättre. Det ser vi exempel på varje år.

Tror t.ex inte HV's ökenvandring är över ännu, oavsett hur det går i kvalet.
Deras sportsliga ledning är inte bra nog. Förlängningen med Lindblom var märklig.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Ja, granö ligger bredvid rätt nära.

Herminator: Bra fråga. Jag trodde (och hoppades) att han skulle bli klar. Återstår nog att se; jag hoppas på Norlinder.

Tarasov: Vem ersätter ni Brickley med?
Klar för Grönborgs Tsppara tydligen och återförening med Nick Halloran där.

{10522}:
Svårt att jämföra upplagor men iår känns det som 5 lag kan gå upp med Mora som outsider. Förra året kändes det som 3 lag med Mora som outsider.

Sigge: Och detta utan att för den delen kännas som den dominanta spelare han var i HA, det är nästan imponerande i sig självt. Riktigt stark första säsong.

Rytter: nänä problem tror jag absolut inte det kommer bli, men frågan är hur mkt vi levt den här säsongen på raketbränslet från superresan upp?

Greg P: då är väl HA mycket svagare i år med? Bara ett lag på över 100 poäng och seriesegern har vart död i flera veckor. Stor skillnad mot tidigare år.

Greg P: Tegsnäs mot Lycksele

grimiss:

Eftersom kärnan i laget är kvar samt att Karlin verkar vara skicklig på att få spelare att känna sig delaktiga och köpa sin roll så tror jag nog inte det kommer vara ett problem.

Sv: MoDo Hockey - Rögle BK 24-03-12
Trilske: jo jag har naturligtvis också hört och läst det min(högst personliga)åsikt gäller bara topp 6 å där tycker jag inte det är så stor skillnad men som sagt bara min åsikt

Trilske: Tänk att dom flesta av oss trodde att Woods skulle floppa ur totalt. Istället vinner han den interna poängligan. Sjukt starkt

{5647}: Blir lite märkligt att enbart utgå från det. I så fall skulle Rubins varit given i första backpar med 4 VM-turneringar på sitt CV. Utan tvekan är Winberg rekryterad för att ta hans roll, men med ännu bättre defensiv. Vägrar tro att han ska vara någon Hinken ser som en stjärna med given plats i lejonen.

Smurfen: Längs E12 på väg mot Lycksele. Kan det vara i Tegsnäset strax innan Granö? Jag blir alltid lika glad de gånger man passerar där.

Edit, jag var lite sen på pucken :)

Nucky: tänker bara undvika kval? Ser år 2 som näääästan lika svårt för just Modo

Rytter: frågan blir ju snarare om man kommer ha en lika stark grupp med lika bra sammanhållning?

Smurfen: Granö? Vägen mot Lycksele va?

Nucky: Samtidigt kunde väl ingen förutse att HV skulle vara så här kass heller och endast ta 53 poäng?

Samma att Rögle skulle totalt krackelera. Att utgå att den insatsen blir samma med dom ekonomiska förutsättningarna som dom föreningarna har och dom sportsliga förändringar som kommer göras är i min bok lite naivt.

Att Örebro skulle bli svagare utan Leo Carlsson var ändå väntat.

Nucky:

Att ersätta Dickinsson rakt av blir en utmaning. Men jag är inne på din linje att det ändå finns förutsättningar att bli bättre som ett lag och få en annan jämnhet i laget nästa år och ställa upp med en stark centerlinje.

Rååma - Bör ju inte vara den svåraste att ersätta med tanke på hur illa han passade in i vårt spelsystem. Så redan här bör vi vara plus.

Vi behöver inte en lika bra ersättare till Dick (även om man såklart hoppas Hinken hittar en som är minst lika bra men kanske med en tydligare offensiv spets).

Även om vi skulle gå lite minus på ersättaren till Dick så hamnar centerlinjen på plus då ersättaren kommer vara en uppgradering jämfört med Rååma och göra laget starkare.

Nucky:

Vore intressant att se en snittplacering för oss i år, har vi ens varit ett bottenlag?

Nu blev ju svackan i januari oväntat lång men känslan är att vi har varit närmare ett play-in-lag hela säsongen än kval.

Sjukt stark att undvika kvalplats hela säsongen med tanke på hur många ledande spelare som inledde svagt, woods spelade väl t.e.x inte en match på hela försäsongen vilket gjorde startsträckan extra lång.

Annars hade han nog kunnat landa in på 40-45p.

Den är vacker denna skylt !

Sitter vart ???
Uppladdat:

500x0-20240313120350.jpg

Framnäs: Winberg är nog definitivt tänkt för första backpar. Hur många svenska backar platsade i landslaget i vintras? Hur många finska? Det krävs rätt hög nivå för att platsa i landslaget och Bernhardt i andra är långt ifrån...

Mano: Tror Winberg är tänkt att ersätta Rubins rakt av i ett tredje backpar, ihop med Rundblad då. Tar man in Ludde så är det för att man anser honom bra nog för ett första backpar, annars kommer Hinken titta någon annanstans.

Greg P: Du kan aldrig utgå från att alla lag som gör nysatsning blir bättre.
Vem kunde t.ex tro att Örebro skulle bli sånt lindansargäng när de spelade semi ifjol, eller Mögle som tippades i topp av de flesta inför säsongen?

Greg P: Drömmigt om AIK går upp HV ner. :)

KB: Vi är dock redan topp 10 i princip, men förstår vad du menar.
Tycker dock vi har grunden för att kunna avancera, speciellt med tanke på att i princip all spets floppade och ända slutar man på 67 poäng.

Vi kommer ha Lehtinen kvar med kanske en stabilare backup. Backsidan kommer med största sannolikhet bli starkare med Winberg och kanske Norlinder.

Forwards kan man byta ORegan mot Jeppe O, en förstecenter som mest sannolikt kommer vara ett par klasser bättre än Ruohomaa. Dickens ersättare blir en utmaning men tror ändå mycket på firma Aagaard/Woods där den sistnämnde slipper träna rehab och kommer vara bättre förberedd nästa år med en hel försäsongsträning i ryggen.
Tycker det ser ljust ut.

{10015}: Kommer bli en hårdare bottenstrid nästa år. Oskarshamn ut. Brynäs upp. HV, Örebro, Rögle som alla gör en nysatsning och kommer vara starkare.
Malmö blir slagpåsen vem till?

Idealisikt för Modo vore om Oskarshamns håller sig kvar och ett lag med mindre plånbok från hockeyallsvenskan som AIK, SSK eller Löven går upp.

Nucky:
Själv tänker jag att vi skall slippa bottenstriden, och förutsättningar finns absolut för topp-8 men ser det som en bonus.

{10015}: Vet inte jag. Tror HV71 mycket väl kan ryka. Speciellt om de torskar första matchen.

Konkurrensen kan givetvis bli hårdare ändå.

KB: Tror dessutom konkurrensen blir hårdare nästa säsong då jag tror Oskarshamn åker ur och Brynäs kommer upp.

Nucky: Topp 10 är en rimlig målsättning för mig. Då har vi ändå flyttat fram våra positioner och målsättning från i år.nnTror det är först efter nästa säsong man realistiskt kan börja sikta på några större ambitioner. Men vi behöver såklart sikta på något mer än att bara överleva nästa år.

KB: Det är återigen min högst personliga tro och åsikt, men Winberg som är finsk landslagsman den här säsongen går då i första backpar. Gärna tillsammans med Norlinder. Ludde går i tredje med Rundblad, eller om det finns någon som helst möjlighet att lösgöra den senare från kontraktet, en ny spelare. Berg och Norén trycker på för att ta platserna från de andra.

KB:

Jag är inte speciellt såld på Ludde. Hade han så gärna velat spela i Modo hade han kunnat lämna Finland för att hjälpa oss i HA.

Han hade kunnat vara en pjäs när vi skulle etablera oss, nu efter första året så tycker jag vi ska satsa på klass och låta Bernhardt, Näsen som är i bra ålder fortsätta att utvecklas.

Tror att Ludde kommer hålla samma nivå som Rundblad och är tveksam ifall han accepterar en roll i tredje backpar och utan tid i PP.

Däremot ser jag gärna att man går på Norlinder samt kollar ifall Berglund har en SHL out och vill ansluta till oss trots kontrakt. Där har vi spelare i rätt ålder som kan utgöra en stomme en längre tid. Hägg skulle även kunna funka som defensiv klippa och ersättare till Rubins.

Sedan går vi efter Sellgren när han blir tillgänglig.

Från Hörnefors: Hur högt bör MoDo sikta nästa år?
Tycker topp 8 bör vara ett rimligt mål. För det krävdes det 80p i år, så 13p mer än denna säsong.
4 st 3p samt en övertisförlust så är vi i land.

Gavelo: Hugo är ju inte ens en HA toppback, så han går ju helt bort. Ludde skulle vara en toppback i HA men absolut inte i SHL. Det är ju ett första backpar som ska in, och med Noren som knackar på dörren och ska få några minuter så går Hugo och Ludde fetbort.

Mano: Med Winberg in så har jag nog avskrivit Ludde B. Annars tror jag det hade varit en fullt godkänd värvning för tredje som du skriver.

Gavelo:
Nä men så är det.
de inte lätt att hitta någon.

Bad_Brett:

Möjligt att man hade förväntat sig mer men hans rivstart la ju ändå grunden till att vi aldrig legat på kval ;-)

{5647}: Ja, vi kan konstatera nu att du och jag fick rätt angående Walli.

Sv: MoDo Hockey - Rögle BK 24-03-12
Ozzy:

Typ alla välrenommerade poddar som arbetar med ligan (Sanny&Svensson, Rinkside) har pratat om att ligan håller tveksam kvalité i år.

Ganska anmärkningsvärt när personer som arbetar med ligan (som ska verka för den) snackat ner den.

Är ju trots allt en del lag på nåder i ligan så egentligen inget konstigt att det blivit större skillnad mellan toppen och botten.

Sett argument om att fler lag har "satsat" men det betyder ju inte per automatik att ligan har blivit bättre.

HejaKuusela : Jag tyckte inte han spelmässigt imponerade, även om poängen rasslade in där.

{5647}: Kikade du på hockeyallsvenskan av ren vana första 8 omgångarna? Walli låg ju i topp av poängligan om det räknas som offensiv uppsida.

Mano: så dålig koll på hur det gått för han men minns han som en supertalang?

« · 2671439 · »