1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480557 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1913783 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Skulle nog vilja veta vad han menar med koll, vet han vad de heter eller har han verkligen koll på precis alla.

Däremot så hoppas jag Modo har en god kännedom gällande distriktiets ungdomsspelare. Allsvenskans alla spelare bör man ha ”koll” på, div 1 däremot ser jag inte som möjligt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice: Det är nog upp till varje distrikt att ta ut spelare om de så är 03-or eller yngre. För de små distrikten där tillgången på spelare är mindre så är det nog så att det kommer med yngre spelare.
Finns det några jättetalanger som är yngre så är det nog svårt att avstå dessa även för de större distrikten.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Dackell i målet ikväll
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Skall bli intressant att se, tyckte han gjorde en bra match när vi mötte Övik hky.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: spännande. Hoppas det går bra för han!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper:
Vad är status på Tim W?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tittar på vgk vs phi och det är snyggt med svart bakgrund o vita outlines på svarta siffror. Men ack va vidrigt mycket svårare att se siffrorna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Jag var nu tvungen att se höjdpunkter från matchen. Linus såg riktigt stabil ut.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hoppas det går bra för grabben ikväll, han hade det ganska tufft mot Östersund igår när ÖSK förlorade med 1-5. 79,17 i räddningsprocent. Laget får inte släppa till frilägen bakåt som i de senaste matcherna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: finns det inga planer på att ev behålla Dackell tycker jag Hanses bör stå om han känner sig fräsch
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Cumiskey inte pensionerad tydligen. Skrev kontrakt med Toronto marlies igår
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Om att AIK-scouting kan ha koll på 5000 spelare.

AIK-fotboll har ett klassiskt kartotek med scoutade spelare. Sedan använder de använder digitala verktyg för att filtrera. Spelare med dåliga/vikande stats är inte intressanta. De på uppgång scoutar de med ögat.

AIK säger:

- Det är otänkbart att värva en spelare genom att bara utgå från vad du ser med blotta ögat under matcherna. Statistiken är avgörande för att vi ska ha en hög träffsäkerhet. I slutändan är det människor vi pratar om, men med hjälp av statistik kan vi se till att åtta av tio rekryteringar funkar. Och det är bra.

- Vanligtvis är det statistiken och sen ögat. Båda måste finnas.


> div 1 däremot ser jag inte som möjligt (att ha koll på).

Jag tycker inte alls det verkar vara så betungande. Tex Mikael Mjörnberg på hockeysverige.se har koll på hela division 1.

Att ha koll på division 1 är som att ha koll på NHL (32 lag kontra 39). Det klarar ett barn. Ungar vet vilka som är bäst i NHL, de vet vilka som är på väg utför. De är ju också främst stjärnorna som är intressanta att titta på. Vilka som är stjärnor i div 1 kan man lista ut via poängliga/förstafemma/pp-mål/speltid osv.

Att kunna avgöra vilka som kan ta nästa steg är ju förstås svårt. Men att kontinuerligt krympa urvalet borde vara rätt enkelt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Ja den metodiken förklarar saken. Jag tycker att man borde ha råd att ha en scout på iaf 50%, tror det skulle vara värt det i längden.

Att ha koll på ungdomsspelare i närområdet är en självklarhet, bör även kompletteras med Stockholm då jag antar att urvalet i det området är rätt stort i förhållande till antal platser i DIF/AIK.

Men att ha ”Micke Mjörnberg koll”, tror jag inte räcker. Hade ett barn listat ut att Emil Djuse var på uppgång? Poängligor/Speltid mm i all ära men bör inte en skicklig scout kunna hitta bortglömda spelare i exv en 3 lina. Tror inte riktigt det är så enkelt att ha koll på ett meningsfullt sätt så att man kan sätta vem som helst på scouting.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov:
Om du tar Djuses sista säsong som en exempel: www.eliteprospects.com/team/9/modo-hockey/2015-2016?tab=stats

En extrem enkel algoritm, baserad på poäng och ålder, hade hittat dessa intressanta spelare inför nästa säsong:

Victor Olofsson
Emil Pettersson
Gustav Possler

Programmet hade nog även flaggat för:

Carl Grundström
Emil Djuse
Illari Filppula


Sedan gör de ju inget om programmet missat Djuse. De viktiga är att man inte väljer helt fel. Att man sitter och scoutar Kwiatkowski, Heshka och Dwyer. Eller inte scouta alls och bara köper in dem.

Det finns massa statistikpunkter att använda. Hockeyallsvenskan har tex istid. Hockeyettan har en PlayerSummary: stats.swehockey.se/Game/Reports/396280

I den finns induviduella skott på mål samt +-. Varför sitter i sekretariatet i Skyttishallen och räknar på att Sebastian Magnusson skjuter två skott på mål och spelade -2 mot Östersund? De är för att storklubbarna vill räkna på datat, gissar jag iallafall.

Sedan tror jag Mörnbergs koll räcker för att sålla bort otroligt många division 1 spelare. Däremot som jag skrev innan, givetvis är det en konst att kunna förutse vilka som kan ta nästa steg av de man väljer att scouta.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Då både hänger jag med och håller med;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Rätt intressant att titta på spelare utifrån modellen du beskriver, exv faller en spelare som Joakim Hilding bort då. Nu kanske han varit rena kanonen i OIK, vill man titta på OIK så kan man kolla Victor Öhman. Troligen hade VÖ ansetts som aktuell.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jörgen Lindgren bort som VD för SHL. Spännande.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Dags för en Gert Fylking:
ÄNTLIGEN!!!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jag hoppas inte ni går runt och är naiva nu, och tror det ska bli korv med bröd, kalla gamla ishallar, direkt upp och nedflyttning, införande av kvalserie, eller mer ståplats, bara för att Jörgen Lindgren lämnar sin tjänst. Han är bara den som fått vara ansiktet utåt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ante08: vadå citera MrMadhawk
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ante08: Han var synnerligen olämplig för sitt jobb (eller alla delar förutom att förhandla fram ett bra avtal för en bråkdel av hockeysverige). Därför är jag glad.
Sedan är Hemlin som kliver in som vice lite av samma andas barn att stänga serien, vilket också varit i FBKs intresse sedan Gnällerts dagar. Pampen Källström från Övik är också kvar.

Nej, det händer nog inte så fruktansvärt mycket i positiv riktning där kanske, men förhoppningsvis kan en ny VD i alla fall öppna upp för att lyssna på fansen, att inta pragmatiska lösningar och en strävan mot att faktiskt få det bättre för svensk hockey (inte bara för SHL).

Sedan kallas argumentationsformen halmgubbe när man fjantar sig sådär om korv med bröd, kalla ishallar osv, men det visste du kanske redan innan du var tvungen att citera MadHawk i brist på egna argument.
sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Men sedär, Din egen skola :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen: Jo, jag är lite av en expert och kan därför uttala mig som sakkunnig.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Skönt å slippa honom. Förväntar mig ingen förändring men kan ju alltid hoppas. Kanske kommer mindre dåliga ideer eller blir det bara locket på allting nu.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tackling som ger nackskada och måste föras med ambulans till sjukhus och dom står och hånar han och kallar han filmare.

Kanske dags och slå till med ett straff som faktiskt känns.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: tänkte precis lägga upp det men du hann före, ja förjäkligt hur vissa kan spåra ur
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Vet att man har avhandlat samma sak i grannboken men undrar hur vettigt det vore för en spelare som Lucas elvenäs att kliva ner i As och starta om?
En ganska stor talang som hamnat utanför truppen i shl’s överlägset sämsta lag, det ryktas att Frölunda vill ha honom osv, frågan jag ställer mig vart han ska gå in i den truppen någonstans?!, dessutom ska det kompenseras på något sätt.
Spontant känns det ju vettigare att tex gå till ett lag i shl som har ett större behov av en kreativ center ELLER gå på lån till allsvenskan och få en större roll?
Noterbart: Björn har haft Lucas i Oskarshamn och har nog kännedom om honom från tiden i Rögle
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo:
Man bör iaf föra en diskussion, det hela kan underlättas av Las Vegas äger rättigheterna. Bör kanske vägas vem som får offras för en plats åt honom. I nuläget ser linorna ut som följer
Karla - Jellvert - Wernblom
Bör kunna bli vår förstalina
JE - JJ - Hagge
Behöver mer fart men ändå ok
Björka - Hägg - Sylwande
0.3 ton betong bör man försöka hålla fast vid

Karlström - VÖ - OP

På skadelistan/utan
KJ/TW kan man addera Lucas så blir det kanske på bekostnad av OP, tror faktiskt att OP kan bli mkt bra för oss över tid. Men i nuläget värderar jag en möjlighet till en SHL-plats högt så satsa om det öppnas upp en möjlighet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Såg "inför matchen" nyss på modo channel. Man börjar få en riktigt bra feeling på modo i år! Kämpa på såhär så kan detta bli något riktigt bra!😀 vilja förbättras hela tiden! Verkar vara ett skönt go i laget.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper: Jag kan reta mig kopiöst kring hur media inte verkar förstå det där med sannolikhet. Nu listar MittMedia fem möjliga målvakter och sätter sannolikhet/betyg på hur troliga de är.
Sammantaget blir det 10/5, dvs procentuellt sett så måste vi nog värva två målvakter.

Kan man inte bara kolla betygsättningen och räkna ut en procent. Idag var det Jägbring 2/5, Dackell 5/5....
Då blir det rätt lätt Jägbring 20%, Dackell 50%...

Nu blev det extra lätt då deras sannolikheter blev just 10, men oavsett är det faktiskt riktigt enkelt att presentera data på ett vettigt sätt. Är man helt enkelt för usla på matte?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Vilka målvakter är det ?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Jägbring, Honken, Zajkowski, Dackell och Linus Fernström.
Motiveringarna och ytterligare sannolikhet får du betala dig till:)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Kan dackell hålla sig kring 90% så tror jag man kör på honom. Jägbring skulle vara kul att se för det är en junior. I övrigt så känns det som nej, möjligtvis honken då, men inte detta skede.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Fernström skulle nog kunna hålla.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: ja som kommentatorn under Västeråsmatchen- "starkt av Vik att vinna förstaperioden mot Modo då de är väldigt starka där Modo vinner hela 50% av förstaperioderna" ....sen kallade han Jonsson för Johansson vilket iofs är ok men att även speakern i Fjällräven sa Johansson är sämre, jaja som sagt så förlorat de hälften av förstaperioderna ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Det kommentatorn och du missat är att det finns ett mörkertal. Hur många matcher har varit oavgjorda? Karlskrona var oavgjord efter första och samma sak mot AIK har jag för mig. Då har vi inte förlorat 50%...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Med sin assist igår så har våran "Björka" klivit upp på tionde platsen i flest gjorda poäng i Hockeyallsvenskan genom tiderna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Fast, man får ju minusavdrag för indianare i egen zon.....nädå
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Fick han räkna den efter 22 sek?😂
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Robin Ztorken L: Borde vara artistpoäng på den, Björka for president!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Skellefteå förlorade med 0-5. 68574 invånare var inte på matchen men betalar ändå in via elräkningen. Reideborn var bra den här gången. Blev träffad av 41 puckar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: Ett så dumt uttalande att jag vet inte vad, om man rankar backar efter hur många poäng dom gör så absolut, men dom flesta som inte har huvudet uppe i arslet vet att en back som inte gör en poäng på en hel säsong kan vara bättre som back än en som gör 50 eftersom backars prestation definitivt inte mäts i poäng.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Kollar men på Hedman så hade han +32 i +/- under säsongen, Carlson hade 0. Det är en siffra som jag iallafall håller väldigt högt bland just backar. Ett givet val att välja VH.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Man skall inte dricka direkt ur kranen om man är i trakterna av Gävle...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nieminen: Jag tycker att rådet bör vara att man inte ska vara i trakterna kring Gävle...
speciellt inte med rådande SHL-tabell...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza:Skönt att man inte längre är med å bidrar till dessa elräkningar när vi bytte från Skelleftekraft till Umeå energi på sommarhuset i Västerbottens inland !
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Smurfen: skulle tro att du bidrar ändå, det är väl ske-kraft som har hand om kraftledningen? Jag bor i Lapplandsdelen av Västerbotten och bytte från Ske-kraft till Vattenfall för att slippa bidra ”dyngastiernas dyngasti”😉 Men avgiften till kraftledningen kommer jag inte ifrån och bidrar säker på det viset. 🤬
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Skall dubbel kolla med min andra hälft kanske , hon är ju expert inom det område via jobbet hennes 😂😂

Vi tillhör nog också Lapplandsdelen där uppe !

Tur att man har Öviks energi i hem lägenheten i alla fall !!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Samtidigt tycker jag knappast att Bäckström verkar "rasa".

Jag rasar mot aftonbladets övertolkning och överdrivna rubriker. Grrr!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Hakning-Henrik:
Är det inte kutym att hylla sina lagkamrater i NHL, spelade jag i Washington skulle jag nog sagt samma.
Kommentera

« · 1913783 · »