1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 334058 inlägg · 4156 ämnen
« · 2670290 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
erjo: Inte enligt Wesslan..
han ville ha det så här:

X - Winberg
Berra - Näsen
Rundblad - Norén
Berg

+ att vi vet att det kan bli så att Norran kommer hem?

Så jag, Vi bör behålla Brickley så att vi har någon defensiv stark back kvar?

erjo:
Absolut inte, och förstår till fullo resonemanget. Lite skämt med glimten i ögat tycker jag ändå att du bör tåla.

Jag ser fortfarande att vi kan ha Ranta i 3 kedja och förstått att du inte håller med vilket jag också fine med.

Att vi inte har ekonomin till har jag svårt att tro, skulle gissa att vår ekonomi står sig rätt bra i SHL. Antar att du inte gjort en djupdykning i respektive lags ekonomi, utan det är mest en gissning.

Sv: Silly season
{10522}:
Eller så kör vi vidare på Topping, av den anledningen hoppas ja drt blir både 8 del och kvart. Blir ju fler matcher för att se hur topping växer in i det

Tarasov: asså nivån. Är du så bitter för att du inte förstått förens nu att vi inte har muskler (ekonomiskt och sportsligt) att ha en tredjekedja innehållandes Ejdsell?

Det jag baserade det på var att han beskrevs som en rubins med bättre puckhantering (om jag minns rätt), samt att det ryktats om Norlinder - som varje silly. Då tyckte jag att det passade bättre med Norlinder plus en defensiv back till första.

Är lite skillnad på en finsk tvåvägsback som de senaste säsongerna spelat i ett bottenlag i finska ligan och gjort 3 matcher i landslaget till vårat tredje backpar. Kontra en av ligans bästa ytterforwards till tredjekedjan.

erjo:
Här blir man lite nyfiken på hur du tänker ang att en finsk back med landslagsmeriter har köpt in på en roll i 3 backpar. Och framförallt hur vi rent budgetmässigt skall fixa det.

{5647}: Nä, han ska till Frölunda. Hinken tyckte han var bra, lite ettrig och går rakt på mål. DIFarna är som sagt inte nöjda nu

{5647}: håller med. Tar hellre norsken i Karlskoga än Dif-Nilsson

{5647}: han är klar för frölunda ändå

Costanza: Jag tycker W Nilsson varit riktigt svag efter jul. Transporterar mycket puck och dålig på att spela fram i rätt tid.
Nej, han ska vi inte ha

Rytter:

Ok jag bara undrade

{9315}:

Haha kan förstå det

mattias - 74:

Nej tack vi behöver inte en 33-årig kanadick till våra tredje/fjärde kedjor. Där kan vi bygga på våra yngre spelare eller Södergran.

Ser verkligen ingen plats i lagbygget för Ashton. Kostar nog betydligt mer än vad han kommer producera.

Ser inte vem han ska peta i truppen och han är ingen spelare som rankas som spetsen vi ska krydda med.

Då behåller jag hellre Topping i truppen än att ta in Ashton.

mattias - 74: vi har fortfarande trauma från den senaste gamla spelaren som släpptes från leksand

Costanza:

Ashton är på väg bort och får inte nytt kontrakt i Leksand, skulle han kunna ersätta någon?

Han är en slitvarg och bra i BP

erjo: ”Att tro att Modo skulle satt ejdsell i deras tredje är ju korkat och hade varit att vaska honom”….nja.

{5647}: Mycket sant, men att ha helt ofarliga kedjor som 3:e och 4:e är inget vidare heller. Kolla på vad OPs intåg med Jacobsson gjorde. De började leverera några mål och vann matcher åt oss. Första med Woods, Dixk och Aagaard släppte ner axlarna när allt inte ligger på dem och vi säkrade icke kval och ev play in.

{5647}: rent diskussionsmässigt har jag inga problem med att man kallar en kedja för första andra eller tredje. det blir lättast så. det hela startade i morse med att någon reagerade på att man minsann inte kan ha ranta i en tredjekedja och därifrån har det eskalerat.

jag tror definitivt modo värvar en forward till, sen får vi se vilken klass det är men vi vet att modo var på nilsson i djurgården som ett exempel.

det här är bara ett exempel, jag har ingen lust att ha nån diskussion om att han ska spela där och han ska spela där

ranta-romas ersättare-ny forward
riley-sam-mikkel
olofsson-dickinsons ersättare-niederbach

jämfört med

ranta-romas ersättare-olofsson
riley-dickinsons ersättare-mikkel
södergran-sam-niederbach

den ena är bättre än den andra och det tror jag hinken ser också. sen får vi som sagt se till sommaren-hösten hur det bästa att ställa upp det kan tänkas vara.

För lite överblick för att se vilka som ev. ska ersättas, dvs. 5-7 lirare enl. Hinken:

Stor-Finnen --- XXXXXX
Dickinson --- XXXXXX
O'Regan --- J. Olofsson
Walli --- Rivig ytter typ W.Nilsson
Wahlberg --- M.Norlinder ?
Folin --- Kvar?
Brickley--- Kvar?
Rubins --- Kvar eller Nordamerika?
AP --- Kvar eller utköp?

erjo: Det bästa kanske vore att inte prata om kedjor innan man har en faktisk trupp att utgå ifrån. Allt beror ju på vilka som tillkommer, och om något befintligt kontrakt kanske löses ut osv. Egentligen är det rätt intetsägande att skriva två X i en förstakedja, för tänk om ett av dessa X blir en spelare som inte alls passar in där.

Tarasov: jag skrev inte att någon här var korkad.
Jag skrev att det vore korkat av oss med våran budget att spela Ejdsell i våran tredjekedja med Sam och Södergran.

Om man nu får ranka kedjorna vi haft efter att vår tilltänkta förstakedja fallerat så har ju Ranta spelat i vår andrakedja, då är det väll inte orimligt att tänka sig att Olofsson är en uppgradering av Södergran och den nya Centern blir en uppgradering offensivt av Sam.

{5647}:
Ja ni får resonera som ni vill inte mig emot.

Tarasov: Jo, men det har tagits upp tre lag som exempel och det är FBK, Växjö och SAIK. Det är liksom inte vi och det vore snudd på märkligt om vi bygger som etablerade topplag.

Vi kommer behöva sätta någon som Södergran och Niederbach i en tredjekedja om vi fortsätter med OP/Ohlsson i en hårt jobbande fjärdekedja. Södergrans kedja kommer knappast bli superproducerande. Snarare blir det en som främst ska hålla nollan och kanske chippa in ibland.

För mig är tredjekedjan, den på papperet tredje mest offensiva enheten. Vad coacherna skriver ned på papper och som skrivs på swehockey som laguppställning räknar jag inte in. I princip var Dickinsons kedja vår förstakedja i vinter därmed. Hur man än vänder och vrider på det är det svårt att prata hierarki om vi inte numrerar kedjor. Det behöver enligt mitt resonemang inte heller vara så att andrakedjan spelar mer än tredjekedjan. En riktigt bra "shutdown line" i tredje kanske får mer istid för att neutralisera motståndas toppkedja än en offensiv andrakedja med sämre defensiv.

Jag är inte ens säker på att vi tar in ytterligare en ytterforward efter Olofsson. Kanske blir det bara två centrar inledningsvis. Jag menar fem till sju kan bli fem och då är Olofsson plus två centrar och två backar faktiskt fem...

erjo:
Ja visserligen men där tycker jag faktiskt att det var du som började, då du använde utrycker korkat då tycker jag inte man kan gnälla i efterhand.

Tarasov: tar inte förgivet att vi värvar någon mer ytter till ”förstakedjan” om man får kalla den det utan att folk skiter på sig, men gör vi det så hoppas jag väll att det är en spelare som passar i rollen han värvas till.

Jo men om du läser vad jag skrivit tidigare så har jag sagt att det vore korkat av oss med våran budget att spela Ejdsell i våran tredjekedja med Sam och Södergran. Ditt exempel med Skellefteå falkar ganska platt då samtliga deras tre första kedjor är bättre än alla våra. Vi spelat inte i samma liga där.

Det är självklart att jag vill att vi ska kunna ha så bra spelare som möjligt i alla våra kedjor, men vi har kanske inte budget till att ha 3 kedjor med kvalitet och då anser jag att det är bättre att lägga krutet på två starka kedjor som ska producera och sedan en tredje med tex Sam, Södergran och gud vet vem som kan göra något mål ibland.

Tror ärligt talat att folk gör sitt bästa för att missförstå vad som skrivs ibland.

erjo:
Du tänker att alltså att den ytter vi värvar skall vara markant sämre än Olofsson,Ranta,Aagaard, Woods. Själv tror jag inte det och utgår ifrån att man förstod det när man läste mitt ursprungliga inlägg.

I övrigt så upplever jag nog att de flesta lag har det så.

Skellefteå kör exv Andreas J/M Lindholm/Hugg i olika kedjor. Växjö kör olika kedjor på sina toppar.

Min invändning är mest mot att det skulle vara korkat att göra så men tycker du att det är det kan jag inte göra så mkt mer än att konstatera att vissa lag använder den strategin.

Silly: om vi förutsätter att Näsen och Bernhardt ska fortsätta tillsammans och att Winberg går in med Rundblad så ska man in med två backar till första backpar. Berg och Norén lär bli 7/8 back, då finns ju inte plats för Folin och Brickley blir kanske svår att förlänga med också.

erjo: det får vi se när hinken har byggt nästa års trupp. jag kan inte se in i framtiden.

poängen är att eftersom det inte spelar någon roll om det är kedja 1, 2, eller 3 så kan sam lika gärna centrar "förstakedjan" om det är så att han passar bäst där och modos nya stjärncenter centrar "tredjedkedjan" om det är där han passar bäst.

vi vet till exempel att riley och sam har schysst kemi mellan varandra, så det är väl inte omöjligt att dom två får spela tillsammans nästa säsong beroende på hur laget i övrigt ser ut.

{9315}: vilka tycker du att den nödvändigtvis ska bestå av då? Som är bättre dvs

erjo: vem säger att "tredjekedjan" ska bestå av sam och södergran?

{9315}: du behöver inte hjälpa någon att förstå att det inte spelar någon roll om det står första eller tredjekedjan. Men du tar upp Sandin som spelar med Everberg och Ferguson, samt Ejdsell som spelar med Kellman och Nilsson, som ett kasst exempel till varför vi ska fortsätta spela med Ranta i vad Modo väljer att kalla tredjekedjan, som består av Sam och Södergran.
Det är viss skillnad där.

Förstår man inte det så kan jag inte hjälpa.

Zinch :

Okej.. jag ger mig..

Då behöver vi inga regäla stora regäla/fysiska farsvarsgeneraler i SHL.
Då kör vi på enbart spelskickliga backar?

Det blir nog bra ... ELLER?

Tarasov: jag förstår också att det handlar om totalen och i de bästa av världar hade jag gärna haft tre kedjor som producerar framåt. Men det är skillnad på att ha tre kedjor som ska producera och tre kedjor som kan producera.

Har inte koll exakt hur det ser ut för alla lag, men om vi bortser från Malmö och räknar med att Brynäs går upp, vilka förutom dom två har vi bakom oss när det kommer till spelarbudget?

Tarasov: om man kokar ner frågan till om det är bra att ha en producerande spelare i tredjekedjan är väl svaret rätt entydigt.

Men det är väl sällan man kan koka ner en fråga såpass mycket

{5647}: det är å andra sidan ingen som säger att modo ska ha tre rent offensiva kedjor, eller?

ursprungspoängen jag gjorde var att det spelar ingen roll, och det gör det inte, vilket kedjenummer kedjan har. det ser vi tydligt på siffrorna att det skiljer ett byte här och där i lika styrka. det spelar roll vilka man spelar med och hur mycket istid man får. att man på nåt sätt skulle skicka fel signaler för att en spelare står på en annan rad, hahahaha

förstår man inte det så kan jag inte hjälpa. jag vet inte hur tydlig jag kan vara. tycker man fortfarande att det är ett problem att spelare x står uppskriven på rad 3 istället för rad 2 i en lineup så är det ens eget problem. det är så korkat att jag saknar ord.

eller för att uttrycka mig i klartext: det är ta mig fan så otroligt mycket viktigare VILKA sampo ranta spelar med än vilken rad han står uppskriven på eftersom att det är minimal skillnad.

eltifoso:
Den ursprungliga diskussionen handlar om att det är korkat att spelare som kan producera i 3 kedjan, vi är några som hävdar att det kanske inte är så korkat.

Vet inte om vi nått någon form av konsensus om att det inte behöver vara så korkat till att vi inte har resurser till det.

erjo:
Det behöver inte handla om att man inte litar på att spelare kan producera, det kan också handla om dels totalen för laget. Men även spelarens övriga tillgångar. Vill vi nå topp 6 kommer det nog vara nödvändigt med 3 kedjor som kan utgöra hot framåt.

Skulle nog säga att vi att vår lönebudet kommer vara helt ok i SHL, det skiljer några miljoner men skulle tro att vi ligger helt ok. Det finns någon extrem uppåt respektive neråt sedan skiljer det några miljoner kring snittet. Vilket är en felrekrytering bort.

erjo: Svarade mest på påståendet att det kan bli för offensivt med tre kedjor som ska producera

Kan ha missuppfattat påståendet såklart

eltifoso: går inte att jämföra era tre kedjor med vad vi har möjlighet att ställa upp med dock. Klart att ni som har ekonomi för det ska ha tre kedjor som kan producera.

{5647}: Tycker det funkat bra med tre offensiva kedjor, roligare att kolla på också.
Men visst något extra mål kanske vi släppt till bakåt

{5647}: håller med

erjo: Det finns också en risk med att ha tre producerande kedjor framåt. Det kan bli lite tufft bakåt. Om motståndarna stänger ned de två toppkedjorna och sätter sin bästa offensiva kedja mot den svagaste offensiva man har, så kan det få motsatt effekt. Vi hade bara två offensiva kedjor i allsvenskan, men i praktiken var den med AP, Mannberg och Södergran ändå ett hyffsat hot framåt samtidigt som de stängde ned motståndarna. Att ha tre rena offensiva kedjor kan bli lite för mycket av det goda helt enkelt.

SPOODI: förlåt

erjo: ingen klubb är större än MoDo bete dig

{9315}: även Rögle har bredare trupp forwardsmässigt. ”finnpajen” spelade i tredje i en halv period för att han kom tillbaka från skada, sedan var han tillbaka med Kuokkanen i första igen.

Tror inte att han surnar ihop för att han står uppsatt i tredjekedjan och det skrev jag inte heller, så du behöver inte försöka göra dina argument starkare genom att felcitera mig.
Jag skrev att det sänder fel signaler då man visar att man inte litar på att han ska producera i en tilltänkt topplina.

Det går inte att jämföra våran trupp med större klubbar med större budget som kan ha tre producerande kedjor. Rögle, Färjestad, Frölunda, Linköping mfl kan spela sånna som Ejdsell, Sandin och liknande spelare längre ner i laget eftersom dom har tillräckligt med spets för det. Modo har inte råd att ha mer än två ”producerande kedjor, då tycker jag att det är bättre att lägga pengarna på top-6 forwards och sedan spela typ Sam, Theo osv i tredje-fjärde. Därför hoppas jag att man lägger krutet på två riktigt bra centrar och sedan flyttar upp en sån som Ranta till någon av dom kedjorna.

Silly: tack, vill inte lyssna en minut i onödan haha. Dravel!!

Silly: Jo, man tar in någon som får agera expert som inte har en aning om vad Olofsson producerat i Schweiz innan den här säsongen. Han var inte bara en avslutare, utan ledde länge poängligan. Det är liksom ett löjets skimmer över den där podden när man inte kollar upp saker innan som du är inne på.

Silly: Bernhardt, Näsén, Rundblad, Winberg, Berg är redan på kontrakt nästa år, där har vi 5/8. Norén ska ingenstans, 6/8.

Av dessa är endast Näsén, vad jag skulle kalla, en offensiv back. Resten är tvåvägs.

Wahlberg är redan bekräftat borta, Folin är inte en SHL back.

Den enda man kan diskutera är Brickley, jag gillar Brickley vid rätt pris men blir inte bestört om vi släpper honom. Hoppas dock att vi har en till tung back oavsett om Norlinder kommer eller inte.

{5647}:
Jo det var många detaljer där som dom inte verkat ha kollat upp före.
Snacken om Olofssons kontrakt bl.a.
Och om Nick Shore om hans kontrakt med LHC om HV åker ur?
Om att dom aldrig ha hört talas om någon som skriver kontrakt med en konkurrent och att det är en out med att det gällar inte om laget klarar sig i kvalet.
Och då har nyligen Karlqvist skrivit en sådan med Örebro som alla vet om?

Silly: Det är så oseriöst och dåligt stundtals i den där podden. Johanna Dahlen har ingen som helst koll på tabellen eller vilka som möts ikväll. Nog fan borde man kunna spendera fem minuter innan en podd på att läsa på så man inte framstår som ett pucko.

wesslan:

Brickley, Folin, Wahlberg bort tycker du
Alla våra stora och tunga defensiva backar lyfter du bort. (300 KG)
Och bara offensiva kvar?
Du är inte orolig för våran defensiv inför 24/25?

« · 2670290 · »