1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478962 inlägg · 4078 ämnen

Brynäs - MoDo 120925

1520280 · » Till forumet


Sv: Brynäs - MoDo 120925
Berka: Ge och ta
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
arnio: Vi tog guldet 07 så vi bjuder er på de 2 poäng igår ;)
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Monno: vi tog guldet förra säsongen så det var ok att bjuda Modo på en pinne igår :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
arnio: Brynäs dödade en semifinal i fjol på ett helt horribelt domslut som gav ett helt felaktigt mål.

Karma is a bitch.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
arnio: Jag såg fasthållningar före alla mål. Det borde blivit 0-0.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Blake: Modos stolpe ut beror ju på oskicklighet medans Brynäs inte på något sätt kan lastas för en av domaren missad offside. Summa sumarum så hade det varit rättvist om Brynäs tagit tre poäng.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

foppa78: Domaren missade att blåsa offside och Modo sköt stolpe ut 19.59 i tredje perioden. Det är detaljer som oftast avgör hockeymatcher och eftersom Modo hade rätt bra tryck på slutet gratulerar jag er till två poäng.  

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
J F K: Den mer individuella träningen som de till mycket större del förespråkar i Nordamerika är mycket bättre än den gemensamma gruppträningen som svenska klubbar kör med... Då menar jag försäsongsträningen. Hur träningen sköts under pågående säsong är en helt annan sak.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Peja: Jag skulle inte säga att man tränar bättre i NHL rent generellt. Där är det mer enskild träning då man inte tränar ihop organiserat förrän training camp. Under säsongerna så är det dessutom mindre tid till träning än i Sverige då man har fler matcher. Sedan finns det självklart massor av undantag, men jag tror att Sedins har få övermän när det gäller träning även bland nordamerikanska kollegor.

Är vi inne på Sundin så kan man inte säga att han var så oerhört vältränad. Tvärtom så hade han lite "baby-hull" om man jämför med Foppa, Alfredsson och Lidström. Faktum är att jag tror att han kunnat bli ännu bättre om han bara tränat lika hårt som sina svenska kollegor.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Ja, fast om man har tagit ett preparat som är lagligt där man köper det, tränar, spelar och lever, så tycker jag inte att man kan kalla den personen för dopad. Men ja, det blir en knepig definitionsfråga...

Sen förstår jag att svenska spelare som åker över till Nordamerika ökar jäkligt mycket (oavsett om de dopar sig) i och med att de tränar mycket bättre där. Svensk hockey är ett skämt när det gäller träning, men det börjar bli bättre...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Peja:

Japp, jag vet. Och därför vore det väl föga förvånande ifall flera av våra stjärnor har tagit "kosttillskott" som kan köpas helt lagligt i amerikanska träningsbutiker?

Sundin vägde 86 kg i början av 90-talet. Några år senare var han uppe i 107 (och såg inte direkt fet ut). Och nej, jag säger inte att han var dopad, bara att det inte skulle förvåna mig ifall han hade tagit preparat liknande det Nilson åkte dit för.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Det finns många preperat som klassas som kosttillskott i Nordamerika, men som klassas som dopingpreparat i Sverige. Det är även därför som man ska passa sig för att beställa kosttillskott från utländska leverantörer online.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Sawchuk:

Att skriva att man "inte skulle bli förvånad" är inte samma sak som att anklaga någon. Sundin såg ut som ut som spigg innan han åkte över, ett år senare såg han ut som en oxe. Kombinera detta med alla rapporter om "kosttillskott" etc. som brukades regelbundet i NHL innan reglerna skärptes.

Patrik Nilson käkade ju exempelvis anabola steroider (nandrolon) och blev avstängd i 18 månader här i Sverige, men kunde ändå åka över till Nordamerika och spela. Eftersom det var tillåtet där, är det väl självklart att fler svenska spelare har gjort samma sak? Det är inte att komma med anklagelser, det är att ha lite sunt förnuft.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Bad_Brett:

Byggde Sundin på sig 15 kilo och gnällde på pissprov?

Spelar Usain Bolt hockey?

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Sawchuk:

Skulle det göras kontroller varannan vecka, även under somrarna, skulle det inte finnas några misstankar. När spelare bygger 15 kg muskler under en sommar och sedan gnäller över kissprov, ja, då finns det skäl till misstanke, tycker i varje fall jag.

Men det är klart. Man är ju elak och orättvis om man hävdar att Usain Bolt är dopad också. :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
foppa78: Domarn som bestämmer.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

J F K:

Ja, från tv-soffan var det ju en tydlig offside så jag blev förvånad att domarna missade det och lät spelet fortsätta.

Men domare missar ju ibland, så är det med det.

Kontenta. Klart Modo skulle ha straff. Den var ju solklar.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

foppa78: Jag skrev ju redan igår att straffen var feldömd, så ingenting är nytt. Jag tycker som jag skrev att Brynäs hade flyt med utvisningssituationer så det kan vara på ett ut med den där straffen.

Hur som helst. Man kan diskutera domaringripanden in absurdum. Spelmässigt var det en jämn match med vad jag tycker en liten fördel för oss i antalet chanser.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Petey21: Har själv en filmaffisch och en videokopia av filmen som jag fick i födelsedagspresent av en av de medverkande i filmen. Fast jag väntar på fullängdaren av Evil Hyvel.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
foppa78: Att som Gävle dagblad analysera sånt i efterhand är väl snudd på Barnsligt, ungefär som att bevisa för sig själv som små barn gör, ha dE var inte straff, alltså borde vi haft 3 poäng för då var vi bättre och domaren gav Modo poäng, vi är bättre än resultatet, vi är bäst..

Sen att sådana situationer med straffar och mål som blir tveksamma i stort sett varje match gör ju att detta bara blir en situation i mängden.

Men grattis till er själva, ni hade flyt som kom undan med 2 poäng!
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Grattis än en gång till en poäng!
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Make Believes: Hur kan man ens glömma en sån kultfilm? Och har man ändå lyckats med det kan man ladda hem den från filmskaparnas hemsida och beskåda mästerverket igen.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
J F K: Trodde jag glömt den också men så poppade den upp nånstans i långtidsminnet!
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Make Believes: Trodde att Djävligt jagad var glömd sedan länge, men tydligen inte...
Kommentera


Sv: Brynäs - MoDo 120925

Sawchuk: Själv väljer jag att förlåta Rahm. Han har tappat två år av sin karriär på ett oerhört korkat beslut.

Jag tycker att Modo spelade riktigt bra. Det var en match i ett riktigt bra tempo för att vara så tidigt på säsongen och det, om något, bådar gott faktiskt. Ifjol tog det väl fram till november innan vi hade hittat några linjer i spelet och med tanke på att vi bytt ut så många spelare som vi gjort så förväntar jag mig att vi har mer att hämta när laget blivit mer samspelt.

Steen tyckte jag var ok i första perioden, men han blev allt bättre. Han har väl lite jobbigt med positionsspeleet än så länge och hamnar ibland lite väl högt upp i banan för att vara center, men hans kedja med Nagy och Müller var klasser bättre än när Marcinko huserade där. Nagy blev för övrigt en helt annan spelare när han fick uppbackning.

Och ja. Skröder och Sundström gjorde ingen bra match. I de senaste fem säsongerna så brukar det med säkerhet betyda att vi torskar matchen. Med dessa två herrar på topp så hade vi haft en ännu större chans på tre poäng:)

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Bad_Brett:

Tycker att det går lite långt då man börjar skicka grundlösa dopinganklagelser runt på det vis du gör Bad_Brett, synnerligen osmakligt.

Förövrigt tycker jag det finns intressantare saker att göra här på hockeysnack än att smutskasta gamla svenska hockeyhjältar.

Har ni märkt att Modo har Elitseriens bästa spelare i sin trupp t.e.x?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Jag har tränat fitness i snart 10 år, har dock aldrig dopat mig men det är relativt vanligt inom denna sport om man får kalla den så.
Det man måste ha i åtanke är att preparatena blir bara mer å mer avancerade och svårare att upptäcka, preparat som till en början inte är olagliga men som vid intag omvandlas till substanser som är dopingklassat. Ta tex på ricky bruch's tid då injeserade man eller till och med drack ampuller i hundratal för att få bra effekt i träningen, nu 30 år senare har du pre workout produkter som säljs i den svenska handeln som nästan är lika bra!

Men nu tycker jag vi kan lämna denna åt handlingarna, Rahm har fått en andra chans och igår visade han att han vill ta den!
Säger grattis till Brynäs och hoppas Modo kan fortsätta spela upp sig.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Peja: Hasse Jonsson! Glöm för fan inte Hasse Jonsson! ;-)

Ja Jonasén var en vältränad jävel. En av dom få som konkurrerat med Snygg-Hasse.

Jag tror mörkertalet är enormt. Framförallt som som åker bort till Amerika. Var det inte någon svensk som uttalade sig om attnär kom på campen fick alla en mugg med några piller. Och när dom frågade vad det var fick dom bara som svar att dom skulle käka tabletterna å knipa igen typ? Nu var det väl kanske inte anabola. Men dom har överlag lite annan syn på doping i sina större sporter där borta i amerikat.

Peja, nu kan det ju vara så att Rahm till skillnad från en annan begåvats med bra gener. Men har tyvärr inte sett nån gammal bild på han. Reagerade bara på att han såg väldigt biffig ut. Tycker många ggr målvakter brukar vara rätt slanka typer. Ja lr dansken i Fhc var ju fett men.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Klart det var vanligare förr. Det antyddes att det förekom doping bland de som gick hockeygymnasiet enligt styrketräningsintresserade Ö-viksbor som jag gjorde lumpen med för 20 år sedan... Class of -73, ni vet.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Jag VET att vissa spelare som har lagt av nu men som betraktas som hedersmän, gamla storspelare (dock ingen av de allra största) osv dopade sig när de spelade i Nordamerika. Och ja, mörkertalet är säkert stort, tror att det finns dopade utövare inom alla elitidrotter - hockeyn är knappast något undantag.

I NHL börjar ju NHL-fighters lika gamla wrestlers med substanser som leder till depressioner och vidare missbruk...
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Peja:

Jag är övertygad om att många fler har dopat sig. Blomdahl sägs ha experimenterat en hel del med spännande preparat under somrarna när han var yngre. 

Och det skulle inte direkt förvåna mig om detsamma gällde före detta stjärnor som Mats Sundin.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Monno, Bad_Brett: Kan nog mer om anabola än vad ni tror. En kort tids träning med anabola steroider ger inte samma grundträning eller muskelökning som flera års elitträning. Klart att Rahm är vältränad, men jag har sett många spelare som är "biffigare" än honom... Er f.d spelare Marcus Jonasén var t.ex mycket biffigare (ingen aning om hur han ser ut nu) när han spelade elithockey i Modo.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Peja:

Intala dig det du. Själv är jag övertygad om att Ludmila hade enorma fördelar av det i Atlanta 1996.

Underskatta inte heller fysikens innebörd för ishockeymålvakter. Det moderna målvaktsspelet bygger mycket på storlek och att stå rätt placerad. Det största problemet många unga målvakter har är att de inte orkar hålla uppe överkroppen när de går ner på knä, vilket du förmodligen kunde se Svedberg ha problem med första året i Brynäs. Rahm såg ut som en oxe på isen. Det är klart att han kanske har tränat fantastiskt hårt under sommaren, men tyvärr tror jag att steroiderna har gjort sitt jobb med grundfysiken.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Peja: Underskatta inte steroider.

Om han tränat någorlunda hårt på steroider så bygger man upp en muskelmassa som du sen har nytta utav resten av ditt liv. Det är ju inte så att man krymper direkt man slutar ta bola :-P Såg nån bild å Rahm och han är rätt biff faktiskt.
T.ex. kan en 70kg kille utan större problem bygga upp sig tio kilo muskler med bola. Något som kanske vare omöjligt lr krävt enormt hårt arbete före att uppnå annars.
Snacket om att han bara tog bola för rehab tror jag inte ett skit på.

Men tror vi kan konstatera att Brynäs gjort ett kap och lämna det där. För snart kommer väl Boork kopian Huge och säger vad vi ska tycka ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Bad_Brett: Rahm hade nog varit starkare i överkroppen om han inte hade tagit steroider och istället tränat som en elitidrottare de senaste två åren.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

McFire:

Första matchen och Steen åker omkring som en General och bestämmer där ute. Bästa spelaren jag sett i Elitserien på mycket länge, och det var hans första match.

Steen ser isen på ett sätt som påminner mig om Foppa, håller i pucken i en mikrosekund extra och isen öppnar upp sig.

Snart kanske vi har en försvarsgeneral också.

Tycker absolut inte Modo ska vänta tills någon storm lagt sig. Modo har inte gjort något fel och styrkesignalerna som skickas när man utmanar hockeyligan ska inte underskattas. Att Överstegrisen Loob var tvungen att be om ursäkt med mössan i hand understryker bara detta.

Personligen tycker jag att det känns som Elitserien och Modo vaknade upp ur en lång koma ikväll, nu jävlar kör vi!

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Spina klart bäst i första linan idag. Starkt att spela 1-1 där nere med en medioker Susse och en Skröder i koma. Med Steen dök det plötsligt upp en ny första lina. 
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

J F K:

Jag är också nöjd med hur det såg ut, bortsett från Stehlik som är en katastrof över hela banan. Vissa klagade på att Tollefsen var dålig i uppspelen, men Stehlik måste vara bland det sämsta jag har sett på den här nivån. Hans räddning i den här matchen var att MoDos försvar var så pass mycket mer organiserat än tidigare.

Annars är jag imponerad av Björn Svensson, som jag tycker har varit en av MoDos absolut bästa forwards såhär långt. Steen gjorde en riktigt bra insats för att vara första matchen.

Rahm ser ruskigt stark ut i överkroppen och jag tror han har haft mycket glädje av sina steroider. Tråkigt men förmodligen sant.

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
J F K: Jag måste sätt jag är väldigt nöjd med Steen. Nu hoppas jag nästan styrt modo ligger lite lågt överlag och framförallt med Enström. Så kanske den värsta stormen blåser över.
Det verkar ju ändå som att andra klubbar helt plötsligt ser lite mellan fingrarna att "Nä men vi är enade, modo tog ju bara in en spelare för att ersätta en skadad nyckelspelare".
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Grattis till 1 poäng!

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Tycker det känns bra inför fortsättningen iaf. Längesen det kändes så tryggt att höra Modo på radio. Inga lägen efter lägen från motståndarlagen, backar som tog hand om de mesta i egen zon. Nu ska bara pucken sitta lite oftare, att släppa in ett mål efter 60 minuter är bra!
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
J F K: Om domarna förfördelade Brynäs samt dömde en felaktig straff till Modo så ska man väl inte vara försiktig med kritiken? Då ska man väl istället dela ut dubbla salvor kritik? :)
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925

Berka: Jag är nöjd. Vi var i två perioder bättre än Brynäs på bortaplan. Matchen kunde slutat hur som helst och det var inte helt rättvist att höstlövet seglade in, men spelar vi såhär räknar jag kallt med många poäng i vinter för Brynäs var i sanning inte dåliga.

 Brynäs spelade rätt vårdslöst och hade flyt med utvisningarna. Å andra sidan kvitterade Modo på en feldömd straff så man ska nog vara försiktig med kritik mot domarna. (Mer än att linjedomarna hade en jobbig match med offside). 

Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Monno: Ah de är trist.. Bra att vi tar poäng men börjar vi inte att vinna nu så kan de bli tungt att nå slutspel!

Ajja heder å Modo som iaf gör en bra match mot Sveriges klart bästa lag ;)
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
Berka: Jo ifjol var vi ju riktigt duktiga både i OT och straffar.
Jo men var ju samma emot Brynäs nu. Helt klart bättre slutet av 3dje sen full kollaps i OT...
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
qwertas: Det är där skon klämmer. Frågan är om inte bästa hade vare att när Ritto kommer tillbaka så lånar man ut honom till allsvenskan. Tror han skulle producera rätt bra där.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
qwertas:Spina?
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
ja, ibland ska man ha lite flyt också. Det hade vi idag. Grattis till en riktigt fin värvning.
Kommentera

Sv: Brynäs - MoDo 120925
arnio: Tack, vi hade hoppats på nån fler.
Kommentera

1520280 · »