1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527346 inlägg · 4121 ämnen

Brynäs - Modo

Sv: Brynäs - Modo

ULTIMAVICI: Kollat på matchen på morgonen nu och kan konstatera att det filmades en gång i matchen och det var en finne i Modo. Sen borde Påhlsson stängas av ett par matcher för sitt tilltag.

Att ni är dåliga förlorare kan jag först för det är jag själv ibland..

honken21: Varför koncentrerar du dig inte på laget gillar? Vi har gjort några riktigt bra matcher där vi spelat ut FBK och HV. Vi ledde rättvist borta mot Frölunda i den match i vinter som haft klart högst tempo, men där orkade vi inte.

Igår gjorde vi en enligt mig väldigt platt match. Tempot var verkligen långt ifrån vad vi spelat med tidigare och koncentrationen var inte den bästa. Vi saknade dessutom vår överlägset bästa back I Ahnelöv som platsade före Andersén i VM, men även den bäste defensiven backen Torp som framförallt saknades i boxplay.

Du får helt enkelt tro vad du vill och lyssna på tomtar som Ros angående vilka som har bra trupper eller inte. Jag tycker att Modo många matcher imponerat och har spelat bättre än fjolårets trupp.

Vad gäller filmningar så finns det väl anledning till att Anders Forsberg två gånger på tre säsonger gnällt på filmningar. Konstigt nog är det mot samma lag bägge gångerna och konstigt nog finns det ingen supporter för det laget som kan se den röda tråden. Varför gnäller aldrig Anders på något annat lag än Brynäs vad gäller filmningar? Vi har förlorat massor av matcher. Massor av matcher där vi haft domslut emot oss. Dock utan att Forsberg reagerat på att motståndarna flyger som vantar direkt någon nuddar dem.

J F K: Anders har ett stort komplex mot just Brynäs, då de stoppade hans (sista?) chans att ta ett SM-guld. Sitter och hyvlar silver varje morgon där hemma.

Carl Lejonkräk: Nordqvist filmar rejält två gånger. Den första var utvisning på Kempe, medan den andra mer tveksam. Det ger dock inte Nordqvist att kasta sig som Järnkrok.

Starkbaum nuddades knappt av Bengtsson och en sjuåring hade i det läget kunnat hålla balansen, medan Starkbaum föll dramatiskt. Touchen är i målgården så visst kan det vara utvisning på Bengtsson. Andra gången åker Önerud in på sidan av målet. Starkbaum väljer att åka ut framför honom utanför målgården och kastar sig vid kontakt. Det är inte ens utvisning på Önerud, men starkbaum gjorde en perfekt Hadelöv och domarna lurades.

Fyra solklara filmningar/förstärkningar. Det överlägset flesta jag sett något lag göra hittills.

Om ni uppenbarligen inte tittar på matchen, så kan ni väl fantisera i era egna trådar? Här framstår ni bara som troll då det är så uppenbart att ni ljuger eller väljer att inte se saker för vad de är.

honken21: Det är säkert så att Anders är besviken på att han inte vann ett välförtjänt guld, men du tar nog Brynäs på tok för stort allvar. Dröm vidare.

J F K: Hans Brynäs-komplex är uttalat och allmänt känt i alla hockeykretsar, vet inte riktigt vilken värld du kommer ifrån.

J F K: Ähh låt Brynäsarna vara, filmningarna kan vara skillnaden mellan att åka ner i allsvenskan eller klara sig kvar i SHL när de frammåt våren ska möta ett allsvenskt lag i en serie i bäst av 7! Förstår att de är sådan panik att de redan nu gör allt för att fuska sig till några extra poäng.

honken21: Alla Modoiter har Brynäskomplex. Även kallat Oveus Molineus Bissuts. Det är en allergi som upptäcktes strax innan milleniumskiftet och är tyvärr obotlig.
Har själv försökt komma över mitt förakkt för Brynäs, men det går bara inte...
Att sen Brynäs som lag och dess supportrar fortsätter att göra sitt bästa för att vara illa omtyckt förvärrar ju bara tillståndet. ;)

J F K: Dina cyklop till ögon verkar inte se modoiternas fula nyp utan bara filmningar som inte finns. Varför inte bara ta förlusten på ett värdigt sätt?

Monno: Det nästan lustigaste är att brynäsarna på sitt forum spyr galla över sportchefen, tränarna, spelare och det obefintliga spelsystemet.
Sedan kommer de hit och sågar oss.
Det hela kanske bara handlar om att de vill gnälla. På vad de gnäller spelar ingen roll, bara man får spy ur sin galla. Det kanske blir så när man bor/bott i gävlebukten och är van vid det skitväder det alltid är när man passerar området.

Motorvägen där symboliserar förresten Brynäs rätt bra. Egentligen är det inga faror längs vägen, men risken att somna av tristess och köra i diket är stor.

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Visst gör vi oss skyldiga till tjuvnyp och nog har ett par modo-iter filmat genom åren.

Dock har vi aldrig filmat så kopiöst mycket som Brynäs gjorde igår och det är vad som diskuterats. Du får prata om Skröders tjuvnyp i någon annan tråd på vårt forum om du vill, men här diskuteras den värsta filmningsinsats jag sett.

J F K: Dina påståenden om filmningar är befängda och det fattar ju alla vettiga människor som sett situationerna. Ni spelar ovårdat och målisen skall ni helt enkelt inte alls ha närkontakt med när han inte är tacklingsbar för då åker ni ut.

Carl Lejonkräk: Du tycker en sak. Vi som sett matchen en annan. Ärligt talat kommer du aldrig att övertyga mig om att Nordqvist skulle kunna spela hockey om de verkligen hade sämre balans än tioåringar, så lägg ned det fjantariet.

Jo, vi spelar ovårdat. Första gången Nordqvist kastade sig så var det verkligen en solklar hakning på Kempe. Bengtsson var i målgården och touchade starkbaum helt i onödan. Det förklarar verkligen inte hur starkbaum kunde tappa balansen, men han skulle inte varit där.
Påhlssons bentackling var en korrekt utvisning osv

Det förändrar dock inte att Brynäs filmade mer igår än något annat lag jag sett i SHL någonsin.

honken21: Du får det att framstå som att Anders är den enda som påpekat hur lätt spelarna i Brynäs faller. Så är ju inte fallet. Det här är något som de flesta inom hockeysverige påpekat i ett antal år nu.

Dexter : Det är ju mest några tomtar här på forumet som snackar om att brynässpelarna filmar, till och med Anders höll väl en låg profil på presskonferensen igår eller har jag missat nåt?

Det blir ju lätt så att förlorande lag gnäller på domarna, filmningar, otur osv. och det är ju helt normalt om ej optimalt.

Dexter :

Surt att förlora mot filmstjärnorna. Men är inte speciellt orolig än att de ska sluta före oss i tabellen när säsongen är över. Kollar man på matchen var det en dålig match från oss jämfört med tidigare (slarvigt och dåligt tempo), medan spelare, ledare och vissa brynäs fans tycker att dom tar steg framåt. Ifall dom tagit steg framåt i denna match så vill jag inte veta hur dåliga dom varit tidigare. 

Modo som lag tror jag har en högre nivå än brynäs, det gäller att vi visar detta 60 minuter under match samt att det håller över flera matcher, får vi detta på plats hamnar vi före brynäs när säsongen är över. 

Kollar man på matchen så är Brynäs 1-0 och 2-0 rejäla bjudningar och inte frukten av bra Brynässpel, första är en jämn period där det känns orättvist att brynäs leder med 2-0. Sedan kommer 3:an och 4:an i PP där speciellt Nordqvists filmning som ger PP lämnar en bitter smak. Att åka ner till Gävle och vara så nära poäng trots att man ger bort 2 mål känns ändå positivt, hade vi varit mer skärpta hade vi garanterat tagit poäng.

Rytter:

Att Brynäs ställer upp och spelar bortalagsspel i sin egen hemmaarena bekräftar ju din tes om att Brynäs själva vet om att de är det sämre laget. Tyvärr går Modo på det knepet lite för väl då man ligger på och försöker föra spelet utan att ha fötterna kvar i myllan.

Om Modo inte får småhybris som den här gången där man slarvar och tappar puck gång på gång, utan i stället skärper till disciplinen så kommer man att vinna de här matcherna.

Vårt BP var heller inte speciellt imponerande igår, men det var det ju Leksand heller så där finns det sparkapital.

Nordqvists filmningar var ju frustrerande, faramförallt att de lättlurade domarna gick på set. Starkbaums sätt att spela är i stället smart. han söker ju själv upp situationen och faller när Modoiterna passerar och träffar hans skridskor. Men det är ju upp till oss att vara smartare och genomskåda det. Målvakter med bra spelsinne kör ju det där knepet ofta.

NuMo: Tur då att Modospelarna är så schyssta och sportsliga till skillnad från brynäsarna. En modospelare var till och med så snäll att han slängde upp sin klubba på läktaren efter slutsignalen. Höll på att träffa en liten kille i huvudet. Killen hade säkert inte blivit ledsen alls, utan tacksam att fått en så fin klenod av en modospelare.

Zappaholic:

Jaha.

NuMo: Ny match på lördag. Dags att släppa snuttefiltarna.

Korrekt, dags för nya tag. Trots att jag verkligen anstränger mig till det yttersta för art vara objektiv så tycker jag att Brynässpelarna filmar å det grövsta. Dock gör de fler mål och oavsett vad vi tycker eller vad de tycker så gick de från matchen med 3p. Nu laddar vi för hemmamatch mot Växjö och siktar på 3 poäng, nu låter vi Växjö få betala för vår frustration.

NuMo:

"Att Brynäs ställer upp och spelar bortalagsspel i sin egen hemmaarena "

Kanske därför dom lockar hela 3700 åskådare till match.

"Nordqvists filmningar var ju frustrerande, faramförallt att de lättlurade domarna gick på set. Starkbaums sätt att spela är i stället smart. han söker ju själv upp situationen och faller när Modoiterna passerar och träffar hans skridskor. "

Håller med dig, smart av Starkbaum och omsmart av våra spelare att ge honom möjligheten till detta. Men tycker ändå att han spelar över i situationerna. Men de utvisningarna säger jag mindre om än Nordqvists, på reprisen ser man ju hur fruktansvärt han förstärker i situationen och verkligen kastar sig upp och fram, bägge skridskorna är ju fan i luften.

En spelare som verkligen försöker att stå på benen i situationer ramlar inte så "tydligt" utan det ser mer "dråpligt" ut ifall ni förstår hur jag menar. En spelare som bestämt eller har mindsetet att lägga sig lätt reagerar ofta lite snabbare i situationerna så att fallet blir mer tydligt, som i nordqvist fallet. En spelare som kämpar för att stå på benen använder all tid till att just försöka stå på benen så där kommer fallet ofta lite senare och ger då intrycket av att se dråpligt ut. 

Rytter:Modo har aldrig dragit speciellt mycket folk! Men jag håller med siffran är usel. Onsdag är inte en optimal dag eller rättare sagt att lägga matcher olika dagar olika tider är inte optimalt, bättre förr lira tis tor sön. Jag tror fler lag än Brynäs får svårt att fylla hallarna. TV styr.

J F K:"Påhlssons bentackling var en korrekt utvisning"

Nja att det var en utvisning var korrekt men en korrekt utvisning på det hade varit match penalty.

Lunkan:

Jo, blir nog någon matchs avstängning, tyvärr.

Lunkan: Med de nya reglerna (slew fort) så inser jag att det var ett matchstraff där, på samma sätt som jag förmodar att alla som såg matchen förstod hur mycket filmningar Brynäs gjorde sig skyldiga till. Att neka får en bara att framstå som korkad.

Redigerad kommentar

J F K: Slew footing är något som SHL direkt hämtat från NHL och bestämt att implementera i år, dock gör SHL bort sig på sedvanligt vis. För att slew footing skall rendera i straff hårdare än 2 minuter och leda till matchstraff/avstängning är det uteslutande så i NHL att spelaren som utdelar denna skall åka ikapp motståndaren luta överkroppen framför motspelaren samtidigt som ett ben släpar bakom densamma och därefter trycka motspelaren bakåt när dennes ben är låsta och på så vis ge motspelaren en tämligen farlig luftfärd där skaderisken dels blir huvud/nacke och även knän. Påhlssons tackling är inte ens en slew footing tackling i Shanahans vildaste fantasier utan en olycklig knätackling, tror dock att SHL vill utnyttja sitt nya regelbegrepp och felaktigt stänga av Påhlsson.

Kämpa Modo.

ULTIMAVICI:

Det här är vad våra domare har att rätta sig efter och då är matchstraffet ganska solklart

Slewfooting

En spelare som

använder sina skridskor eller ben till att ”sparka” bort motståndarens ben bakifrån,

tar en arm och drar spelaren bakåt samtidigt som han placerat sitt ben bakom motståndarens skridskor och på detta sätt fäller honom,

ska ådömas match penalty. 

KulaShaker: 

Jo, det där med sparkrörelse verkar ju vara töjbart.

NuMo: Nu tänker jag inte försvara Påhlsson för det var klumpigt, men nog känns det konstigt efter att man läst definitionen att det verkligen var vad man tänkt sig. Jag tolkar det som att man försöker bli av med typiska Jämtin/Ledin saker där man sparkar undan benen på motståndaren för att denne ska falla baklänges i isen. Så tolkar jag inte att Påhlsson ens var i närheten av.

Nåväl. Förhoppningsvis får vi ett klargörande av lotterinämnden och man har något att referera till.

J F K: Har svårt att få det till nån slewfooting om man ska gå strikt efter kriterierna i regelverket.
Det är däremot en riktigt ful och avsiktlig ben/knätackling där Påhlsson verkligen anstränger sig att försöka träffa Blomqvist genom att sträcka ut sitt ben.
Det avsiktliga agerandet borde mao ge ett lika hårt straff som om det hade gällt en slowfooting.

spud: Faen åxå - torsk igen då!  Gläder väl arnio iaf. Men iaf 2  som kommer tillbaka, Torp o Norda.  Kändes ju ganska uddlöst, iofs mot sAIK, vår skräckmotståndare, men ändå.

Possler & Skröder får börja sätta dem på egen hand nu.  VO o VÖ kan ju också stänka in nån balja.

zigge: Torp tillbaka, "stabilitet i försvaret", ja möjligtvis på utvisningsbänken....

Då kör vi igång Torpbingo.. 

Hur många matcher tar det innan han blir skadad? 
HUr många utvisningsminuter kommer han dra på sig innan nästa skada tvingar honom att avstå en match?
Hur många indianer hinner han slå till dess?

Utslagsfråga: Vem skadar honom nästa gång?

spud:

Kommer bli tufft utan våra centrar till 1:a och 2:a kedjan. Känns som omöjligt uppdrag imorgon.

Rytter: Tror vi håller nollan och kanske råka valla in nån puck som var menat som ett pass. 
Det lär inte bli hockeygodis i Gävle imorgon, två lag som inte direkt bör spela i den svenska högsta ligan ska slåss om 3 livsviktiga poäng.. 

Rytter: Nja vi har ju 3 skador på toppspelare också (inte Sundqvist dock) så det går nog jämt ut?

Forsberg 1978:

Ni har ett seniorlag. Vi har ett juniorlag + Skröder och Ahnelöv.

Bad_Brett: Samtidigt har vi spelmässigt varit klart bättre än Brynäs bägge matcherna som varit. Ska man gissa på att det är vår tur att bli utspelade, men att vi får tre poäng genom en storspelande Ullmark?

J F K:

Det tar jag gärna. Förlora skotten med 40-15 men vinst med 3-1 skulle sitta otroligt skönt.

Skiter egentligen hur det ser ut imorgon bara man vinner.

spud: Ja Torp känns onekligen som en risk både på isen och ang skadebenägenheten.
Man säger sig ju dock ha förändrat saker i försvarspelet och gått tillbaka till saker man gjorde förra säsongen och det kan ju förhoppningsvis hjälpa Torp, man måste tillåta så begränsade spelare som honom att spela enkelt, han är inte bra nog för annat helt enkelt.

Skönt att se att Ahnelöv verkar komma igång så snabbt för övrigt, från att vara helt bedrövlig i inledningen till att vara enormt bra senaste matcherna, vansinnigt viktigt.
(Jinxar antagligen honom nu så det blir väl ett par indianare och 3 självmål imorgon...)

McFire: Sen borde ALLA, helst även domarna, specialstuderat Starkbaums "vapen", att åka ut o ramla, låtsas bli pååkt, så INGEN bör åka i fart närmre än 3 meter från målgården! Stå framför mål vid anfall är dock nåt som fler än Skröder bör göra. Nä får verkligen hoppas inte BIF kör sin vanliga armada av döende svanar.

zigge: "Döende svanar", infördes redan på 60-talet av Wille Lövqvist, L-G Nilsson, Tord Lundstöm o kompani, vilket dom lärt ut vidare till dom yngre förmågorna i klubben!

zigge: Grundström trycker in hela brynäs + puck i målet.. taktiken är klar, inga konstigheter! 

Hallå Modoiter, hur går det egentligen för Dennis Persson hos er? När jag sett Modo spela så har det ju gått bra tycker jag.

zigge: Det trodde jag Starky plockade upp från Modo-tiden? Skall bli intressant att höra vilka ursäkter Anders "Mumien" Forsberg kommer med OM Modo skulle förlora...

Huss: OM det sker så säger han väl som det var. Ni filmade till er ännu en seger? 

ASA: Visst är det jobbigt att få stryk?

« · 1631113 · »