1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478566 inlägg · 4078 ämnen

Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

1236662 · » Till forumet


Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Bad_Brett: Oj, det var ju j-t oväntat. Kappvändar-Boork vet ju alltid bäst, i efterhand vill säga.
Sen är det ju kul att läsa hans ord om detta "lilla misstag". En mening med 2st "kan", "sinkadus" och "chanspuck"...




Skall du inte höra vad Vikegård tycker också?
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Salle:

Till och med Boork, som inte skulle tveka över att ta ut målvakten med 10 minuter kvar, sågar Aravirtas beslut:

www.expressen.se/sport/os2010/1.1872571/storsta-misstaget-var-att-flytta-foppa
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ribbo: Enligt undersökningar i olika kvällsblaskor så har dif-klacken och dif-publiken utsetts till landets bästa.
Man kan ju undra varför?
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ribbo:
Forsberg tycker nog bara att det där är trevlig stämning. Han oroas nog mest över hur MoDo ska kunna hålla undan för ett uppåtgående Timrå och krypa närmare Luleå och Frölunda, för tittar man på spelschemat som är kvar så är då inte jag optimist längre.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Blev bjuden på matchen igår och som Timrå-supporter så är det ju till vår fördel att Modo förlorade igår men jag vet inte om jag hellre hade sett Modo vinna igår. Det beteende Djurgårdsklacken visade igår förtjänar inget lag! Storstadsfenomenet att hata sina motståndare mer än att hylla sitt eget lag har jag sett förut men när klacken sjunger "Slå han på fingret" "Peter Forsberg är en hora" så ville jag nästan gå därifrån...

På isen i deras slitna arena hovet står några av världens största hockeyprofiler och det enda de får ur sig är oförskämdheter, pinsamt är ordet! Hur resonerar dessa 'supportrar' om en par veckor när det är dags för OS...är han fortfarande en hora eller? Vad jag vet är varken Ölvestad eller Josefsson uttagen?
Kommentera


Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Salle: Foppa i PP är ingen höjdare för Modo just nu, snacka om att han drar ned tempot till stillastående. När han sedan ofta passar fel eller tappar pucken så ofta som han gör så gör han större skada än nytta. Trist att se, bara att hoppas för er att han kommer i form snart.

Sundström har en bit till toppformen också kan man minst sagt säga.

Givetvis var det fel läge att ta ut Malek, fullständigt obegripligt förmig faktiskt.

Skål!
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Poffa: Det uttrycket är bättre än det svenska alternativet "friskt vågat, hälften vunnet" så det var därför jag använde det uttrycket. Och jag menade det just som jag "översatte" det men du ville ju veta.


I det läget (och tabellläget) vi var i så tycker jag då att det var rätt chansat och så tyckte även MoDo. Och Jag tycker fortfarande att det var rätt chansat.



Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

Salle: Uttömande svar. Du översatte det engelska till svenska.

Det handlar om att ta chanserna i rätt lägen, Salle. Det man gjorde idag var att man tokchansade i samband med en situation där vi statistiskt sett är totalt värdelösa. När man då har så pass gott om tid kvar då är det rätta valet att låta Malek stå på halvdistans och se vad som händer i tekningen.

Hade det varit 23 sekunder kvar däremot, ja då är det inget snack. Värdera varje situation, här värderade man det hela fel.

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Poffa: Ja men det kan ju vara så att de tog med det i resonemanget, är vi 6 på plan och de 4, är det väldigt liten chans att de får tag i pucken i sån lugn och ro att de dessutom hinner få iväg pucken mot mål. DVS att det är större chans att återvinna pucken efter tekning om vi är 6 än 5.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

spud: Nej, det är inte klart. Det skulle tekas, något som vi är totalt värdelösa på. Då ska man inte chansa så hårt när det var så pass gott om tid kvar.

Det är inte därför vi förlorar, men det är förvånansvärt ofta som det tas felaktiga beslut i viktiga lägen numer.

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Poffa: Att man måste våga satsa för att ha chans att vinna.
Men att man trots detta förlorar emellanåt ingår liksom i spelet.

Det är så j-a enkelt att i efterhand kritisera/hylla olika saker.
Hade vi gjort mål direkt på tekningen hade dom varit genier som satte in den 6:e spelaren men nu var det 2-3 händelser som gick "fel" på rad och det bet oss i arslet. Och på en gång är det nåns fel...


För den delen VET vi att det om det var coachens beslut i detta fall. Det kan ju lika gärna ha varit spelarnas beslut att chansa.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Poffa: Vi tog TO och vi tog ut målisen, klart vi ska spela ut vårt sista kort också om vi nu med 2 min kvar får en sån chans att komma igen. Om vi nu skulle spela halvsäkert hade vi kunnat ha en utespelare på halvdistans till vi fått pucken.

Men nu gjorde vi inte det utan chansade, så varför älta detta? Alla är överens om att detta med facit i hand var en dålig chansning, men med tanke på hur vårt PP sett ut i matchen var det ju lika bra att väcka upp spelarna att det är nu det gäller, och det kanske man inte gör med att spela säkert med så kort tid kvar.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

Salle: Vad menar du då i det här sammanhanget?

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Poffa: Då läser du in annat i de orden är jag.


Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

Salle: "Jag säger Who dares wins och lägger ledsamt till sometimes..."

Trams, det är som att säga att man måste tjurrusa rakt fram hela tiden, annars vinner man inte. Spelar man istället med huvudet behöver man inte springa speciellt mycket och vinner på det oftast mer än om man borrar ner huvudet och kör.

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Bad_Brett: Ja men då är det ju MER "fel" att sätta Susse, som knappt vann en tekning i afton, emot denna säkra tekare. Att han Zigo lyckas träffa mål från +50 meter är ju mycket flyt. Och att nästa också lyckas är ju lotto-varning på känns det som.
Tyvärr så säger det mycket om MoDo som ofta tokförlorar tekningar på löpande band denna säsong.


Jag säger Who dares wins och lägger ledsamt till sometimes...

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Salle:

Rk No Name Team Pos GP FO FO+ FO- FO%
1 97 Zigomanis, Michael DIF RW 26 322 203 119 63,04
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

Bad_Brett: Jag gillar när man ger laget chansen genom att tidigt ta ut målvakten. Men i det här läget var det precis som du säger helt fel att inte vänta. Malek skulle stått 10 meter ut från målet och väntat och sett om vi vinner pucken.

Vi var genomgående usla i tekningarna och bara det borde skvallrat om vad som väntade. Det var dessutom ganska så gott om tid, så även om vi fått börja om från egen zon och i det läget tagit Malek hade vi fått spela 6 mot 4 i två minuter.

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Bad_Brett: "Ingen med grundläggande kunskaper..."

Kliv av pallen snälla du!

Jag står för min åsikt att det var RÄTT coachat att plocka Malek på en gång. Jag applåderade det när det skedde och jag anser det olyckligt att resultatet av det blev som det blev. Men det var ändå rätt coachat anser jag och jag är inte ensam.
Men jag klankar inte ner på de som anser annat.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Bad_Brett:
Alla här verkar inte förstått det.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola:

Ingen med grundläggande kunskaper inom ishockey kan försvara coachningen idag. Hade man legat under med två mål i en helt avgörand match så visst, men under rådande omständigheter var det tjänstefel. Ett mål hade räckt till förlängning där man sedan hade kunnat chansa framåt för att ta två poäng. Då hade man fortfarande haft häng på Frölunda och Luleå. Nu slarvade man bort den chansen.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud:
Min fråga kvarstår: När har jag klagat på att vår coach inte coachar?
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Salle:
Jag frågade spud när jag klagat på att vår coach inte coachar, och väntar på svar. Om sedan ni tycker att Harald inte coachade på slutet i Modo, har jag ingen åsikt om.

Om du anser att er coach coachade rätt idag, gratulerar till bra coachning. Och jag tror att motståndarfansen också är nöjda med coachningen.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: Ni är ett mittenlag i AS med ambitioner att ta steget upp, coachen är bäst.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: Harald coachade inte på slutet i MoDo och jag har ingen aning om hur han är nu.

Vår dvs MoDos coach coachade idag och på ett rätt sätt anser vissa. Andra håller inte med. Nöjd dig med det är du hygglo!


Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Alla: Jag, och antagligen många med mig, är inte på humör och tänker därför stämma i bäcken när det gäller påhopp.

Så räkna med att bli raderade om ni bara vill bjäbba av er.


Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud:
Och när har jag klagat på att vår coach inte coachar?
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Nikki Nine:

På något sätt kändes det som att det aldrig var nära. Jämför med hur det brukar se ut när MoDo har en ettmålsledning.

Sedan skrek jag mig hes när jag såg att de tog ut Malek. Det normala i en sådan situation är att man spelar 5-mot-4 i en minut, sedan om det inte fungerar så tar man ut målvakten. Man ska även komma ihåg att Djurgården har fruktansvärt duktiga tekare.

Min analys av det hela är att MoDo är alldeles för förutsägbara. I anfallsspelet söker de nästan alltid efter en öppnande crosspassning. Backarna skjuter nästan aldrig och när de väl skjuter så finns det ingen framför mål. Det gör det väldigt, väldigt enkelt att försvara sig mot MoDo. Motståndarna kan backa hem med fyra spelare och täcka alla passningsvägar i mitten. Då slutar det alltid med att Skröder eller någon annan tar ett värdelöst avslut ifrån sarghörnet.

Jag skulle vilja se ett bombardemang av skatt i början av matcherna, även av Forsberg, Zuccarello, Sundström etc. Motståndarna skall bli förvånade när den där öppnande passningen kommer, de ska inte kunna stå och invänta den.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: Ja en sån som du, som sitter och klagar på att er coach inte coachar, och när nån väl gör det och det misslyckas, då är du framme och hugger.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud:
Ska jag se hockey i Uppsala är det nog bättre att åka till Gränby än till Almtuna.

PS Vet du vad en kappvändare är? DS
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Wayne Gresky: Ja visst, det hade gått att göra på en jävla massa olika sätt. Men nu valde vi detta, och jag ser inget fel på det.

Visst man kan sitta i efterhand och diskutera när man har facit, det klarar nog Ara och CO av också. Men hade vi snott pucken hade vi haft 6-4 i 10 sek längre än om vi inte chansat.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: Åk till almtuna och titta på hockey din kappvändare.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud: Det som kan ifrågasättas är väl att ta ut målvakten direkt vid nedsläpp i en match där man förlorat samtliga viktiga tekningar. Rent generellt så ser jag dock hellre att man spelar 6-4 från början än plockar målvakten de sista 15 sekunderna av utvisningen.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Wayne Gresky: Jag tror att Poffa, Spud eller vem som helst härinne hade kunnat hålla Kuben på hovet-standard i lyan. :-)


Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Lumber Jack: Känns som om det är läge att ta upp detta husdomarsystem med våra vänner på kvällspressen.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: En eller två poäng räcker inte... Det måste till trepoängare för att hänga på. Och med tanke på hur KASSA vi normalt är i PP så behöver vi varenda extra gubbe i PP. Dock saknade jag, återigen, nån som skulle kunnat stå framför mål i detta PP:t. Och Susse som knappt vunnit en tekning kändes inte så hett heller.


Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud:
Jag ifrågasatte det innan baklängesmålet, så någon kappvändare är jag inte.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Nikki Nine: Kuben har alltså dömt mer än en tredjedel av DIF:s hemmamatcher och de har vunnit samtliga. Hur fan kan detta få fortgå?
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud: Det hade gått att ta ut målvakten när man vunnit pucken. Det var inte som att det var tio sekunder kvar.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Salle:
Men en eller två poäng borde vara bättre än noll. Och hur stor fördel är spel 6 mot 4 jämfört med 5 mot 4? Jag har svårt att tro att man tränar 6 mot 4 så ofta.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: Va är du för jävla kappvändare? Hade vi slagit in 2-2 i spel 6-4 hade du säkert varit imponerad över coachingen.
Hellre förlora på grund av att vi försöker än inte. Har så många gånger önskat att ledningen chansat och inte sitta med hängslen och livrem när vi ligger under. Så detta var ett försök som inte gick hem men vi försökte.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Tycker resultatet tyvärr är rättvist. Modo gör en bra tredjeperiod men tycker att Djurgården är de som skapar de farliga chanserna. Orkar inte bry mig om att skälla på domaren, han dömer som han dömer.

Riktigt bedrövligt att ta ut Malek innan vi har kontroll på pucken, speciellt eftersom att vi inte har några bra tekare och Djurgården har Elitseriens bästa.

Gäller att hålla undan för SSK nu. Går vi till slutspel ska jag skriva något snällt om Bad Brett.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Ola: JA det var bra och nödvändig coachning då MoDo var tvingade att vinna denna matchen OM man vill ha i slutspel att göra.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06

Hawerchuk: Inte nog att Djurgården hade fröken Andersson på sin sida i 3 perioder. Dom hade fru Fortuna med sig i slutet av sista med 2st ENG-mål.


Hur F-N kan inte Printz åka ut i den sekvensen när Peter åker ut är helt absurt. Printz söker ju den som en kåt hund söker efter den löpande tiken (OBS inte TIK-liknelse) i området.

Tomas Andersson har gått från ES-bästa domare till ett Överbetalt proffs. För hur mycket/lite han än tjänar är det åt H-E för mycket för hans prestation.

Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Är det bra coachning att ta ut målvakten med 2.35 och spel 5 mot 4 när man ligger under med 1-2? Får DIF pucken så kan det ju vara 1-3 och förlorad match. Borde vara bättre att spela 5 mot 4 och vänta med att ta ut målvakten.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Wayne Gresky: Jag håller med. Man blir ju skitnödig för mindre.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Hawerchuk: Jag tycker att Green varit anmärkningsvärt dålig de senaste matcherna. Han spelar väldigt slarvigt.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
spud: Ok, då kan vi göra det nu.
Kommentera

Sv: Djurgården - MODO Hockey 2010-02-06
Nikki Nine: Går till slutspel kanske?
Kommentera

1236662 · »