1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481641 inlägg · 4079 ämnen

European Champions Cup 2008

« · 873194 Till forumet


European Champions Cup 2008
Så, Frisco har nosat rätt på en länk som gör att vi kan fastslå att det är Sports Palace i St. Petersburg som gäller för MoDo i Januari 2008.

www.eurohockey.net/news/story.html?id=20070116220006europeanhockeyleaguerevival

Klara lag:

Sverige - MoDo
Ryssland - Metallurg Magnitogorsk
Finland - Oulun Kärpät
Tjeckien - Sparta Prag
Slovakien - Slovan Bratislava
Schweiz - Davos

Baserat på 2006 års slutranking av IIHF, det kan förändras men jag har inte kollat på hur stor sannolikhet det är att exempelvis Schweiz/Slovakien tappar sin plats till Tyskland.

Total prissumma i turneringen: 850 000 schweizerfranc (= 4,8 miljoner kronor).

Grym hockeyfest, även om staden de valt kanske kan bli ännu trevligare med åren.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Alfred Awful:

Jag säger såhär:

Denna stad är vacker. MoDo är ett bra lag. Vi är hängivna supportrar. Vi har goda erfarenheter från roadtrips.

Är det inte dags att börja planera och att boka boende?

Det blir lite (väldigt lite) svårt för mig, eftersom jag också håller på Kärpät...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Vi har revansch att utkräva även i Europa; 1996-97 förlorade vi Europafinalen mot Lada Togliatti i sudden, detta efter 3-0 ledning i första perioden och ett stolpskott från Wernblom i förlängningen. 99-00 åkte vi ut i kvartsfinal mot Metallurg Magnitogorsk, då efter såväl förlängning som straffar. Nu är det med andra ord EM-guld som gäller.

Jag har varit i St Petersburg och det är bitvis en riktigt pampig och vacker stad. De ryska tsarerna lät bygga den för att befästa Rysslands roll som europeiskt imperium (därav den västliga placeringen) och palatsen längs floden Neva påminner närmast om Paris och London. Dessutom är Neva mycket bredare pch pampigare än både Themsen och Seine.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Mikael Uhlin & bisterfinnen: Jag vill dit och tycker att vi fyller den här tråden med tips och råd om saker man behöver göra för att få till en resa. Allt ifrån visumansökningar till bra hotell, researrangörer och biljetttillgång.

Här är hallen med många namn där MoDo kan bli europamästare i alla fall.

www.hockeyarenas.net/index.php3?page=3000&ctID=ru&arID=96
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Alfred Awful: Vid såna här tillfällen brukar det ju ibland finnas möjlighet att resa tillsammans med laget. Åtminstone kan deta vara nåt att kolla upp.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Mikael Uhlin: Var anmäler man sig?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Frisco: Förslagsvis hos någon form av reseledare...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Aha.

Kamilla, skriv upp mig.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan:

Pax att inte vara den här gången...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Frisco:

Fan. Jag var nära att hinna.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Är det bara jag som tycker att Läcker Ål Arena ser ut som ett jättestort improviserat cirkustält? Tänk att jag satt och var orolig att LA skulle kriga med Valvet om Vackraste Hockeymonument 2007. Fniss.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
shinzawai: Aha, det var alltså där de spelade. Jag såg bara några minuter av slutet av första perioden och funderade på vad det var för arena där publiken var alldeles knäpptyst.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
shinzawai: Inte alls, det gör alla inte så vidsynta nolaskogsare.

Ni är väldigt snälla, men tyvärr som alltid avundsjuka på storklubben Brynäs omåttliga framgångar. Fast du är t o m avundsjuk på hallen ni kopierade till Framnäsudden. Själv måste jag medge att det var kul att ni fick ert guld - grattis. Tror säkert ni får ett nytt om ca 28 år.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
westerlind: 28 år är ju halveringstiden jö. Tror du att Brunäs vinner många guld med en målvakt som Koronen (hur stavar karln) och en publik som inte ens tittar förbi i slutspelstider?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
shinzawai: "Tror du att Brunäs vinner många guld med en målvakt som Koronen (hur stavar karln) och en publik som inte ens tittar förbi i slutspelstider?"

Klart dom gör...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Shinza:

Här i Gävle är dom sååå övertygade om att den ombyggda ishallen är grymmast i sverige. Utsikt över skogen, tennishall, travbana och parkering. Bara en sådan sak. Sedan att rucklet ser fallfärdigt ut ger dom tydligen tusan i. Det ser mer "sporty" ut då kanske dom tycker...

:-D
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Kamilla:

Jag anmäler mig härmed till Rysslandsresan i Januari.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
bisterfinnen: Hade faktiskt varit ruskigt trevligt. Flyg tycker jag låter trevligt.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MorganaLefaey: Visst låter det trevligt. Om man bara kunde lösa finansiering och eventuell ledighet. Fast är det inte lite jobbigt att skrika "European Champions Cup-guld!"? Dessutom så är det väl lite jobbigt för Salle om han ska leka backhoppare i varenda fontän i St Petersburgområdet också...
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Ämnar ni inte att följa den svenska tradtionen och göra bort er totalt i Cupen?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: ECCG , ECCG!!! Påminner om nåt hjärtrelaterat. MoDo Heart, ECCG!!
Med tanke på den ryska spritkulturen blir nog den cupen en enda stor, oförglömlig minneslucka!
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Dragan 2k: Nejdå, vi tänker bevisa att vi är förmer än er andra skitlag i elitserien, sådeså ;)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Dragan 2k: Risken finns väl att de kommer matcha spelare som får lite speltid eller kanske rakt ingen alls. Vilket jag iofs tycker är ganska knepigt när det ändå står ca 4,5 mille på spel eller något. Men när man sett de andra svenska lagen så har man förstått att man tydligen inte skall ta i när man spelar den cupen för att annars så orkar man inte med serien eller slutspelet.

Vore faktiskt roligt om man gav det en ärlig chans i alla fall.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
MorganaLefaey, Paddan: Läste precis att man ska implementera Champions League - blir väl då en vidareutveckling av nuvarande European Cup. Mer info på länken.

Det påminner en hel del om den europaliga som var för några år sedan. Undrar om det går bättre denna gång. Intresset från Sverige var tämligen ljummet. Minns att Lasse Falk som tränade oss då yttrade några kommentarer som inte sågs med blida ögon kring det arrangemanget.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Dragan 2k: Tja, pengar brukar ju alltid kunna fungera som lockbete, när det är 12 lag som tydligen ska dela på 95 miljoner kronor i prispengar så borde väl de flesta klubbdirektörer vara intresserade.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Damn, Det var inte dåligt med pengar det. Inte konstigt att flera klubbar börja värva stora trupper redan nu.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Vi kan väl ta och plocka fram den här tråden igen. Kärpet och Bratislava känns som en ganska given drömlottning.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: Annars så har vi väl lite "hämnd" att utkräva på Metallurg. Ett Metallurg som känns som ett halvt ryskt landslag, om inte mer, med bland annat Jan Marek som inte ville ha ett NHL-kontrakt om han inte blev garanterad en plats i förstauppställningen.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Jag säger som Ecke: Finalen skulle vara ett lämpligt tillfälle för revansch.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: Så såg jag att det idag var en artikel i Allehanda om MoDo Support och MoDo Tifos eventuella resa till detta finalspel. Jag förmodar att det också till denna resa tillkommer lite sånt där löst folk som av någon outgrundlig anledning åkte minibuss från exempelvis Bjästa ner till Linköping.

Eftersom Allehanda har en så strålande webtidning så har jag ingen länk.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Skulle MoDo Hockey hjälpa till på något sätt med resan? Med de två nämnda organisatörerna känns det som spelbolagen skulle sätta oddset 1,01 på att resan inte blir av...

Personligen skulle jag vilja veta att resan inte kan ställas in 24 h före avfärd, om jag planerar att åka på ett sånt äventyr.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: Jag minns inte om det var så att man påbörjat, eller skulle försöka få igång, en dialog med Mia om hur man skulle lösa det rent praktiskt. Men eftersom man räknar med att resan kommer att gå på någonstans runt 5.000 kronor så förmodar jag att man på något sätt tänkt söka lite medfinansiering.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Jag skulle vilja se MoDo som medarrangör till resan för att jag ska börja packa. Må vara att de andra två aktörerna konstant jobbat i motvind med dålig uppbackning av öviksborna när de gäller underlag för resor. Men det går inte att komma ifrån att av ett tiotal planerade resor under förra säsongen så var det väl en eller två som blev av, och det var inte långresorna...

Mitt förtroende för dessa som organisatörer, av en sådan resa som vi pratar om här, i nuläget är noll. Jag hoppas verkligen att det ökar markant de närmaste månaderna.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: Du kanske får höra med Poffa Tours, de var väl 50%iga på resandet ifjol.

Skulle vara spännande att åka iväg på en sån där resa, men med det yrke jag valt så passar tidpunkten lite illa.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Ni får väl åka dit på klassresa? Bara att börja samla burkar...

Bister Tours tycker jag funkade utmärkt. Helt klart årets researrangör den gångna säsongen.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: I dagsläget har Poffa Tours inga planer på att försöka anordna en resa till St Petersburg. Men det kan kanske ändras.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: BJÄSTA till Linköping? Vi var faktist 4 pers som åkte hela djävla vägen från Umeå. De där 12 milen tar du inte ifrån mig! ;)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Eller vänta nu, 14 blir det ungefär. Ännu värre. Skämmes ta mig fan.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
shinzawai: 14 mil, eller räknat i Skinnkavajsfoton... en sisådär 300 foton... ;)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Jag har fyrdubblat mitt minneskort i veckan, enda orsaken till att jag fotade så lite är att minneskortet inte rymde mer än just ca. 300.. ;)
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Va fan äre för jävla snack, har man 2 år kvar på kontraktet och man är 33 år. Hur kan man då gnälla över att man inte fått ett nytt kontrakt erbjudande? Han är 35 när kontraktet går ut och visst kanske timmy håller 4-5 år till men kan man inte ta den diskussionen då?
Det kan väl knappast vara så att han inte känner sig belönad eller populär?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
"MODO Hockey fick svårast tänkbara lottning i Europacupens slutspel, som avgörs i S:t Petersburg 10-13 januari 2008. När lottningen i dag avgjordes blev det klar att i grupp A, den sk Alexander Ragulin Grupp, där spelar Metallurg Magnitogorsk, Slovan Bratislava och MODO Hockey."
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Med andra ord blir det Kärpät, Davos och Sparta Prag som möts i Ivan Hlinka Division
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: Leder det här till att supporterresan blir en dag kortare och därmed billigare, eller har vi faktiskt en chans att slå ryssarna?
Truppen ser ju inte överdrivet imponerande ut i jämförelse med de andra ryska topplagen och laget verkar ha defensiven som sin främsta styrka att döma av tabellen.

Truppen:
www.eurohockey.net/players/show_roster.cgi?team=137&league=8&season=107

Tabellen:
www.eurohockey.net/leagues/tables.cgi?comp=ru-rhlleague&x=65&y=8
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Vi kan ju länka till det officiella pressmeddelandet om evenemanget.
På samma sätt som det är trevligt att kallas mästerna så känns det bra att ingå i "The 'Super-Six' club teams of Europe".
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: Det är klart, AK Bars Kazan... exempelvis... har ju en aning poängstarkare lag. Framförallt en viss Marråsåv som gjorde imponerade 83 poäng på 53 matcher.

Men jag har för mig att redan när MoDo spelade mot Metallurg i Europaligan, eller vad det nu hette, så var man otroligt imponerade av organisationen och de enorma resurser som lades ner på laget och deras idrottsliga förutsättningar. Det skulle ha varit roligt att se de där matcherna på plats, men förhoppningsvis får man kanske se de på Viasat Sport eller någon annan svensk sportkanal.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Wayne Gresky: "MODO Hockey kommer i Europacupen att spela matcherna iförda sina s k retrotröjor, de röda med klubbnamnet MODO skrivit snett över tröjan framtill. Alltså samma tröjor som man genomförde försäsongen med 2006."

Hmm, samma tröjor kan det väl inte vara för de har ju redan auktionerats ut.
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Paddan: hoppas ni vinner turneringen, kommer lätt att heja på er och om ni vinner så spelas den väl också i sverige lr ?
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Bister Tours intressenter:

Jag har en kontakt i Estland som kan mycket om Ryssland och Baltikum. Han har jobbat som historiker och guide åt svenska armen i gamla livland i drygt 20 år och är bosatt i Tallinn. Som pensionär jobbar han som guide i Tallinn och han arrangerar diverse mindre och större resor runt om i östeuropa.

Jag har just nu kontaktat honom för att höra om han vill hjälpa till att ta fram ett paket för Bister Tours.

Så länge kan ni få lite på benen vad gäller visumregler här:
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Björk och Boström kör tydligen en resa om det finns intresse.

www.modotifo.com/Modo-fans.doc
Kommentera

Sv: European Champions Cup 2008
Lumber Jack: Det står "Vi Erbjuder ett billigare alternativ med buss via Vasa-Finland." Det antyder att det finns ett dyrare och antagligen bekvämare alternativ...
PÅ B&Bs hemsida finns ingen specifik info om resor till ECC, bara att de har det. Under den fylliga frågor och svar-avdelningen finns inte mycket hjälp att finna...
Kommentera

« · 873194