Nog är bredden kring vem som tar hem ryska mästerskapet minst lika stor som den i Sverige.
På 2000-talet har fem olika ryska lag vunnit, likadant ser det ut om du tittar på ES.
Av mästarna på 2000-talet är det egentligen bara Omsk som sladdar i år och verkar hamnat på mellanhand. Däremot har det dykt upp nya kometer. Salavat Ufa leder just nu ligan överlägset.
SKA St. Petersburg, med bl. a. Mika Hannula och Andreas Johansson i laget, gör sin bästa säsong sedan 70-talet och ligger just nu på 3:e plats.
Gamla storlaget CSKA Moskva har också något stort på gång och ligger i dagsläget på femte plats. Laget har varit ute i pereferin ordentligt sedan Sovjetunionens fall och spelade i näst högsta serien för inte allt för många år sedan.
Som jag ser det så står det ryska mästerskapet i år mellan först och främst 7 lag. Men det finns ytterligare ett par som skulle kunna gå långt i ett slutspel.
Paddan: Det går dåligt i cupen men man får hoppas att det är bra i eliterien jag såg matchen igår och tänkte om man skulle jämföra dom med hv 71 eller nåt annat lag i elitserien ?
Gidde: I den officiella statistiken i NHL så är inget mål GWG förrän matchen är slut. Skulle dock matchen sluta 1-3 så är det 1-2 som är GWG, så där har du rätt.
Men att utropa ett mål för GWG i officiell statistik innan matchen är slut, nä det anser jag vara fel.
Kakelmannen: Tack för de vänliga orden. Slovan Bratislava är så värdelösa att de leder slovakiska ligan med sjutton poäng före Trinec på andra plats och på fyrtio matcher har man 147-94 i målskillnad. Värdelöst...