1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474590 inlägg · 4078 ämnen

Grishockey 2020

« · 2044307 · » Till forumet


Sv: Grishockey 2020
hockey_21: Nr 33, 18, 39 med flera vill säkert också sätta en balja, haha
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Monno: Jag tror lite tvärtom, om det nu stämmer att Löven har bra defensiv(vilket dom haft). Jag tror vår förstafemma levererar, men dom blir hårt bevakade, så tror att några andra bidrar med bra leverans så vi vinner som ett lag. Vi har ju egentligen en del matchvinnare även utanför förstafemman, hoppas vi får dom mycket mer nu, när all fokus är mot vår förstaline.

Sedan tror jag tredjematchen avgör. Så jävla kul o vidrigt spännande detta blir, 46 timmar kvar
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Monno: Första kedjan har ändå inte producerat så jättemycket mot löven utan där har målskyttet varit mer spritt.

Målskyttar:
From 2
Tambellini 2
Jellvert 2
LP 1
Sylwander 1
Tommy 1
M Wahlgren 1
Karlkvist 1
Björka 1
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Att vi måste klara av att stjäla en match i Umeå är ju lite av en förutsättning om vi ska vinna serien. ;-)

Jag tror första matchen blir sjukt viktig. Framförallt för oss. Skulle vi vinna den kommer hela Lövens supersäsong vara "bortkastad".

Helt ärligt så är det omöjligt att säga på förhand. Löven släpper in sjukt få mål. Men vi har klarat av att göra en del mål på dom ändå.
Handlar nog mycket om hur 1a kedjan levererar. Tråkigt att säga men mkt hänger på dom.
Jellverts kedja kommer säkert hänga nån puck också. Men övriga räknar jag med att vi inte kan förvänta oss mkt poäng av.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Heyerdal: Bara vi får domare som inte faller för publiktrycket som kommer att gå på högvarv och skrika utv hela tiden för vi har sett det ganska ofta denna säsong där domarna förstör matcherna ,,men vi får hoppas domarna håller hög klass och dömer rättvist och låter spelarna göra upp om denna final må bästa lag vinna,,,,,,,,Heja Modo
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Heyerdal: Tror inte han blir aktuell om det inte går riktigt tungt och man behöver en förändring, alternativt vi drabbad av skador.

Hagelin i fjolårets form hade verkligen behövts. Han gjorde väl mest poäng i laget under slutet av serien...
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: ja är definitivt tillgänglig vad jag förstår, borde vara med och träna isf, men har inget konkret vad gäller honom
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
modomille:

Någon som vet hur det blir med åhström. Kommer han han och är tillgänglig för oss? Kan han lira j20 i år? Skulle ju vara en bra förstärkning för oss.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Precis är inte bara vi som har varit i lite av en svacka. Sen vet vi hur man får hål på Cannata, för oss så är han inte överjävlig. Om Bartosak kommer upp i nivå så ger jag oss fördel i målvaktskampen.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Costanza:

En annan sak att tänka på. Lövens form har vacklat lite på slutet. Kan ju vara en effekt av att man varit klara. Men senast mot mora släppte man till 40 skott på hemmaplan, och cannata var bara 90%.

En annan sak jag hoppas ska vara avgörande är det hårda matchandet av cannata. Lite förvånande att han inte vilades mer på slutet. Ett tätt och tufft matchande i finalen och att vi öser skott och trafik på honom kan ge bra effekt. Vi borde ha fräschare målvakter då vi roterar mer.

Tror löven dessutom gått hårdare på sina bästa backar, blir det en tuff serie där vi kan spela fysiskt och offensivt kan detta också ge utslag över 5 matcher.

Sjukt spännande blir det iaf. Klarar vi att stjäla en match i Umeå går vi vidare.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Jag är tämligen säker på att vi tar det här. Har varit det en längre tid. Tror att redan små spelare i Löven kommer bli ännu mindre när våra 90+ grisar kommer grymtandes i sarghörnen..

Sen tycker jag att vi har riktiga superstjärnor som kommer leda laget, medans lövens stjärnor historiskt sett har vikt ner sig i slutspel.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Tarasov: Well, modoklacken brukar sjunga hata löven, och lövenklacken svarar då med hata skellefteå 😉

Men absolut, för mig finns det iallafall inget hat mot Modo, tror de flesta lövensupportar känner så.

Därför vore det så jäkla kul om båda lagen går upp i år, skulle bli många roliga matcher mot Modo, Saik och Luleå isåfall.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Precis. Vi får se nu om han som spelar Olle Liss fått nya batterier till handkontrollen eller om det blir en repris av "Olle dog i egen zon"
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
jonsson:

Funderade på detta med chanserna igår över en öl och god whiskey.

Det är ovisst, det är en offensiv (vi) mot en defensiv (löven).

Vi har en fördel i inbördes möten, det är en skön känsla att gå in med, men betyder inte så mycket nu med nya förutsättningar.

Målvakterna där vinner löven. Bartosak har högst bevisad nivå och potential. Men osäker vart han står nu. Sedan är jag lite orolig för hur hans aggresiva stil kommer passa mot löven. Dom gillar att passa både en och två gånger och är inte vårt försvar helt skärpta kan det bli jobbigt och öppna lägen för löven. Kommer bartosak upp i sin vm nivå så kommer detta bli avgörande.

Försvaret tycker jag också löven tar hem, man är bättre defensivt och bra synkade med målvakt. Vårt försvar måste upp om vi ska kunna utmana.

Framåt har vi bättre spets och spelare som kan göra skillnad och avgöra täta matcher, vi har dessutom ett offensivt spelsystem att falla tillbaka på. Så här vinner vi knappt.

Tycker nog löven är favoriter på förhand, men passar oss bra att få slå ur underläge.

Det som talar för oss är att vi spelat bra mot löven, vi har hjärta i klubben och spelare som kommer offra allt nu för sin moderklubb, löven har ett inköpt lag med få med naturlig koppling till klubben, bara hoppas detta gör skillnad över 5 matcher.

Väldigt ovisst men liten fördel löven.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
goleafs:
Är det inte mer ”hat” mellan er och Saik. Oss emellan så har inte det hunnit utvecklas än, det är tom så att det varit positivt med matcherna mot Löven då de hjälpt oss ekonomiskt. Det kan iofs ändras efter denna serie.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
J F K: Så är det. Trots att lagen i grund och botten inte har några hatkänslor mot varandra. Allt baserar sig på åren 2016-2020 vilket är sjukt.

Själv tycker jag Löven-Modo matcherna är hetare, och har haft högre ljudvolym än vad jag någonsin sett Löven-Saik ha, och då är det de som är våra riktiga rivaler. Säger det mesta.

Oavsett utgång i finalen är man tacksam att man kommer få uppleva detta. Inte så att man kommer sakna SHL nu i finalserien...
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Ärligt talat tror jag inte nästa års final kommer att bli lika het om inte Modo ingår i match mot Löven eller Timrå. Just Modo- Löven är för närvarande den kanske hetaste matchen i hockeysverige. Hetare än Luleå - Skellefteå eller Brynäs - Leksand.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
jonsson:
Tycker det är svårt att sia om, två rätt så jämna lag som justerat sina svagheter med bra nyförvärv under säsong. Kanske en viss initial fördel för löven iom att de startar hemma.

Hoppas att Bartosak kan överglänsa Cannata och att vi löser lövens press. Sen tycker jag löven med sina nyförvärv har en väldig bredd på anfallssidan, som vi måste hantera men det tror jag vi klarar. Tror inte helt oväntat på Modoseger i serien.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
jonsson: ärligt så lutar det mest åt Löven, Modos försvarsspel har diskuterats flitigt här och naturligtvis blir det en nyckel för utgången tillsammans med målvaktsspelet men det hör ju ihop som alla vet, det stundtals virriga spelet och felpassningarna kan bli mer straffade mot bra motstånd med vassa målskyttar, AIK, Taif har inte de spelare som Löven har, Bik var bra men tröttnade eller lessnade då de inte fick utdelning och motivationen sjönk, får Modo ordning på spelet i egen zon och inser att ibland kan man faktiskt lägga ut pucken utan avsikt att kontra dels för att hinna byta och även rycka sönder motståndarnas snurr i vår zon sen lägga passningarna med större marginaler, antar löven kommer att forchecka intensivt långt inne i vår zon och då ökar svårigheten till säkra uppspel, lyft ut i mittzon ibland, i andra perioden blir det ännu viktigare att undvika längre tryck i vår zon, sen naturligtvis undvika skitutvisningar men det vet vi att Hellkvist tjatar om men de kommer ändå
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Nucky: Tror att Hanses gynnas av att pressen ligger på Barto. Skulle Hanses spela dåligt så finns även Bartosak som backup. Laget kan panga in 4-5 mål per match så att släppa in 2 snabba är ingen katastrof.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Costanza: Känns vidöppet just nu. Hårt att bänka Hanses med tanke på hur bra han varit senaste matcherna. Å andra sidan förstår jag om man vill ha igång Barto.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Costanza: Läste just...Bartosak redo enl tränare Eriksson, hade kunnat stått mot Bik om det varit målvaktskris, lutar åt honom i första matchen då han har större erfarenhet av viktiga matcher, stort beröm till Hanses efter de tre senaste matcherna och stämmer det inte för Bartosak är Hanses redo
Låst ämne


Sv: Grishockey 2020
Heyerdal:

Ärligt, Vad har vi för chans i finalen över 5 matcher?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: tror han får specialträning av ett förstärkt team, Bartosak vs, blir inte mycket till träningar nu då det matchas varannan dag, match, återhämtning och kortare samling mellan matcherna, perfekt med korta resor tar inte så mycket energ
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
DalleRalle: Som Gusse är inne på kan det bli en jävligt märklig tabell nästa år.
Med tanke på hur usel ekonomi många små klubbar har lär skillnaden på toppen och botten bara bli större och större.
Värvningar under säsong blir säkert också vanligare, vilket beryder att många startar med svaga trupper och sparar pengar och värvar sedan spelare strax innan transferfönstret stänger.
Att då bygga en färdig trupp i September och spela in poäng likt tättrion gjorde i år saknar mer eller mindre betydelse när man kan få möta ett dopat SSK i slutspelet som värvat 6-7 spelare efter nyår.

Tycker plats 1-4 ska gynnas mer än bara fler hemmamatcher. Kanske att de får börja med en vinst i kvartsfinalserien, eller att att 5 av 7 matcher spelas på hemmaplan.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Finalplatsen menar du va. Eller är det kval då med?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Gavelo: Jag tror att du missat nästa säsongs upplägg, det blir ju en direkt avgörande final om SHL platsen då. Det kommer att slå gnistor om den finalen.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Gusse: Tydligen så är det just detta de håller på och dividerar om nu. Topp-8 eller Topp-10.

Skulle inte förvåna om SHL öppnar upp mer och mer, tillslut heter det väl topp-12..

Skulle det vara topp-8 i år, jag tror ändå Modo/Löven hade tagit hem det. Men just grejen att lag som Västervik "kan" ro hem det, med i stort sett samma förutsättningar, det är fan äckligt.

Fast, något nytt måste komma till Allsvenskan nu, denna metod har gjort sitt. Det kanske kommer bli skitbra! Hoppas.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San:

Svårt att säga då vi inte haft någon riktig träning sedan i Torsdags. Han har varit med på delar av träningar i vissa övningar sedan klivit av enligt plan, har också kört själv med målvaktstränare och kört fys.

Tror han går för fullt på Måndagens träning då han gått igenom trappan. Verkar absolut inte lika allvarligt som för Norlinder, han verkar ju kunna se matcher, såg t.ex matchen på Hovet och i FC.

Sedan om han är aktuell för spel redan på Tisdag återstår att se, kan hända att man sätter Hanses i mål i den matchen för att Barto ska få komma igång helt och få upp tempo från träningar efter att ha varit borta i nästan 2v.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Gavelo: Nästa år är det bara den som vinner slutspelet som går upp, så serielunken blir tyvärr mindre viktig.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
hompa90: Tränar Bartosek för fullt?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
modomille:
Glöm inte att vi har en del spelare som också har en tendens att tappa huvet, Björka/Tobias E även Tambellini har visat tendenser.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Värt att notera!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Exakt. Tror man kan komma tia i serien till och med. Iaf om det är play in även där. Så då gäller det bara att toppa formen till slutspelet. Många lag går in med små trupper och förstärker efter jul för att spara pengar. Kan bli en ännu konstigare tabell nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Gavelo:

"Nästa säsong kommer serielunken bli viktigare, men det kan ju även betyda att ett lag är klart för shl med 5-6 omgångar kvar, hur spännande är det?"

Det är inte ettan direkt upp. Det kommer vara ett slutspelsträd som jag fattat det, ettan kommer alltså endast vinna hemmaplansfördel genom slutspelet. Det är det lag som vinner finalen i slutspelet som går direkt upp. Så lag 8 i HA kommer ha chansen att gå upp precis som i år, skillnaden är att man "bara" behöver slå HA motstånd och inget SHL lag.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Axle San: Meningslöst?
De lag som spelar final får ju 2 chanser att spela om ett kval till Shl, ruskig skillnad att få 2 chanser som 1,a el. 2,a så finalen är allt annat än meningslös.
Nästa säsong kommer serielunken bli viktigare, men det kan ju även betyda att ett lag är klart för shl med 5-6 omgångar kvar, hur spännande är det?
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
KB65: Riktigt synd att finalen är helt meningslös, från nästa säsong kommer det verkligen att slå gnistor om den.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Monno: Hoppas alla spelare stålsätter pungen, har hört att Crandall är där och gräver med klubban titt som tätt.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Ett är då säkert, Hedman kommer göra allt i sin makt dessa matcher. Han kommer täcka skott med både ansikte och pung samtidigt om det krävs.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
J F K: Helt rätt av dig! Hur kunde jag glömma honom.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Rytter: Löven har som många skrivit flera spelare som är lätta att få ur balans, Crandall och Hutchins framförallt. Weigel kan också tappa det men enligt mig så blir han nästan bara bättre av det, lite som foppa när han vart sur. I finalen mot Oskarshamn så tyckte jag att Weigel var en av AIK:s bästa spelare och han borde ha fått fler utvisningar med sig än vad han fick. Oskarshamn spelarna misshandlade honom i nästan vartenda byte för att få stopp på honom. En sevärd spelare tycker jag som sticker ut ur mängden.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
J F K:

Crandall är given. Weigel hade väl inte vidare psyke i finalen i fjol och fokuserade på allt annat än spelet.

Hutchins drog väl på sig ett korkat matchstraff i kvalet i fjol och känns rätt grinig.

Känns som dessa är de man ska sikta på att komma under skinnet på först och främst.

Skickliga spelare men också spelare man lättast kan få ur balans.

Här är måltavlorna för Rosdahl, sylwander, hägga, björka, Belov och Hedman.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Gäsp: Crandall är väl lättast? Han verkar otroligt obalanserad.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Donald: Davai Davai framåt kötta Nikolai!!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Donald: Hutchings känns som en kille som kommer att vara lätt att reta upp så att han tar ett onödigt matchstraff och även weigel.
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Donald:

Har man spelat slutspel i khl har man nog en hel del rutin. Är verkligen spänd på att se Belov proppa weigel och Ottosson på blålinjen. Senast hade han ju kunna släcka Ottosson rejält men gick in precis lagom hårt för att markera sin närvaro.

Lite störande med enströms eventuella skada, annars är det ju i dessa matcher han ska göra skillnad.

Tror våra rutinerade spelare med stark modo koppling kommer offra allt i slutspelet, dom kommer bli legender om dom spelar upp oss. Sedan känns det bra med shl rutin i Rosdahl, forsberg och sylwander. Dom har rutinen och nu chansen att få vara med om nått stort och vinna nått viktigt.

Härlig känsla att inte vara favoriter i finalen. Alla räknar med att löven ska ta detta.

Kan det bli tisdag snart!
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Costanza: Se bara till att du med dina 98 tar dig ut ur ventilationsröret, annars blir det svårt att neka nåt fuffens på ståplats😉😜
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Donald: Laget har karaktärer som nog kan grisa med smartness. Hellkvist har rutin för detta. Gissar att alla vet sin roll. Toby E kommer att vara grym med sitt obrydda lugn men med en grisig uppsida. Hade han typ 24 minuter sist....
Låst ämne

Sv: Grishockey 2020
Nucky: Nån jag är taggad att se i finalen är allas vår Belov! Känns som att han är en robot man kan ställa in hur man vill ha honom sen kör han bara. Vore mysigt om han kunde reta gallfeber på lövens primadonnor (som naturligtvis sopar på Belov utan att han bryr sig) och sen åka förbi båset och le med sin musch och stora glugg i käften.
Låst ämne

« · 2044307 · »