1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480473 inlägg · 4078 ämnen

HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00

2475861 · » Till forumet


Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
JonathanF: Fast , vi vann den delen av matchen(5 minuter bp är vår grej), värre när vi själva spelar PP, t.o.m 5-3. BP är bra för MoDo, PP obehagligt
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Rytter: Tycker att matchstraffet nästan alltid ska räcka så länge det inte är ett avsiktligt överfall. 5 minuter bp förstör ofta matchen för laget
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Gavelo:

Avstängning kommer det såklart bli, de har ingen hockeykunskap i den nämnden så de kan inte resonera som du gör kring situationen. Det är över deras kompetensnivå.

Dock är det ju sjukt ifall han får säg 3m extra, totalt 4m.

Hur ska dom då resonera när det är en medveten blindside tackling med axelkåpan i huvudet? Ska dessa avstängningar börja på 6m isåfall?

Sedan verkar ju inte Videll blivit speciellt allvarligt skadad, han behövde inte uppsöka sjukhus och var med i omklädningsrummet efter matchen och firade. Det gör man inte ifall det är en misstänkt hjärnskakning eller nått som gått sönder och måste röntgas eller liknande.

Min syn är att det är väldigt olyckligt, Videll svänger åt "fel" håll där Niderbach är, hade han fortsatt vänster runt mål eller åkt ner och låst mot sarg hade Niderbach inte kommit åt honom. Sedan när han viker runt åt höger och ska spela in pucken så blir han låg och med konstig tyngdpunkt och dålig balans. När sedan vänsterbenet släpper så ramlar han och får Niederbach över sig. Niederbach hade nog trott att det skulle vara lite motstånd där och skulle använda sin kraft för att pressa ner mot sarg, då Videll ramlar så ser det ut att vara betydligt mer kraft i situationen än tänkt. Man ser ju på situationen hur överraskad Niederbach blir av situationen och han tappar också balansen och ramlar.

Jag tycker man kan nöja sig med 5 + GM och 1 match avstängning här. Det vore rimligt sett till hela situationen och omständigheterna.

Men skönt att det verkar gått bra med Videll iaf.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Gavelo:
Om jag förstod Gradin rätt så tappar även Videll skäret.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Gavelo: då tänker vi samma. Det går ju också rätt så jävla snabbt. Men är osäker på vilket ansvar Theo har enligt regelboken. Ska han vika undan aktivt?
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
grimiss: Jag tänker såhär:
Man är 2 som har ansvar.
En kampsituation och Videll är tacklingsbar, man kan inte sluta spela hockey så fort någon närmar sig sargerna.
Niederbach hade kanske kunnat avvakta lite men samtidigt så hade detta aldrig blivit minsta farligt om inte Videll helt struntat i sin egen säkerhet och försöker spela tillbaka pucken in mot mål.

Detta är inte snyggt men heller inte fult, det hade som sagt blivit som nästa alla andra kampsituationer om inte Videll satt sig själv i en så korkad situation samtidigt som Niederbach borde kunnat göra mer för att undvika att köra in honom i sargen.

Jag förväntar mig en avstängning, inte för att nämnden nödvändigtvis tar korrekta beslut utan för att drevet är emot tacklingar där någon blir skadad.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
modomille: Enligt twitter körde 7st ett längre ispass än övriga(de övriga körde styrka) och en av dessa 7 är alltså Jacobsson.

Han har spelat 3 matcher på 3 dagar varav långa resor mellan. Klev av i Sundsvall kl 4 på Söndagsmorgon för att sedan möta TIK med J20 kl 12.
Träning idag som vanligt.
Det är huvve på pojken..
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
modomille: aha ja absolut, tänkte mer om kräftgång en fortsätter.

Såg inte matchen mot ssk, kollade theodors aktion mot videll nu. Vad tänker ni ? Är ju fruktansvärt onödigt samtidigt som det ser rätt svårt ut att undvika?
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
grimiss: Tror faktiskt att en vinst mot Västervik på onsdag räcker för att vända på formen. Vi har trots allt varit väldigt nära i dom tidigare matcherna minus Almtuna.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Jan-Erik : personligen tror jag starten på slutspelet kommer bli extremt avgörande. Mycket slump mao hur det hela slutar iår. Eller iaf supersmå marginaler. Hittar vi flytet första matchen tror jag på lavinartad islossning. Fortsätter det som det gör blir ju pressen helt enorm och ska enormt mkt till för att gruppen ska kunna vända det här.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Jan-Erik : Gissar att han syftar på att fansen blir stressade och därför inte ser på situationen nyktert.

Jag menar dock att det som kännetecknade oss i höstas var att vi hade ett så fantastiskt fungerande grundspel att vi inte behövde stånga oss blodiga för att försvara en ledning och att detta nu är som bortblåst.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Trilske: Blir nyfiken, stressen för att förlora förstaplatsen bidrar till sämre prestationer MEN stressen för att förlora i slutspelet finns inte utan i slutspelet blir spelet bättre. Säger inte att du har fel men Hur tänker du?
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Trilske: Ska vi få ording på detta måste vi ju börja göra mer än två mål/match det är det som ställer till det.
Vi är för närvarande iskalla i offensiv zon
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky:

ja ssk, mora och bik har ju mer eller mindre varit 9 poäng på kontot som man räknat hem men som resulterat i 3p.

Tycker det är märkligt när man inte tar hänsyn till sådant när man dömer ut laget fullständigt istället för att inse hur små marginaler det handlar om.

Men är nog stressen över att tappa förstaplatsen som talar i första hand, även om det är förståeligt att sådana förluster tär på en supporter.

Jag är dock ganska säker på att vi hade haft dessa marginaler på vår sida om det varit en slutspelsmatch, dvs vi hade inte agerat lika huvudlöst om det stod mer på spel.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: Var nog detta du syftade på i artikeln om status på Vela och Brickley.

"Ni fortsätter att vara ineffektiva. Hur jobbar ni med spelarna för att få dem att släppa ner axlarna?

– Det första är att vi börjar göra mål på träningarna. Sen ska man inte tala ihjäl sig om det heller, men man måste hitta en touch där emellan. Du behöver inte träna på det varje dag heller, men det är viktigt att vi försöker göra mål på träningarna

– I bland är det så att man inte är tillräckligt fokuserad på träningarna, men i den delen tycker jag att vi har steppat upp ganska mycket på slutet. Men vi får inte med oss det till matcherna just nu."
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Padrone78: Vetefan om jag blandat ihop det med nåt reportage från en träning eller att jag bara läst fel. Jaja😁
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: såklart man inte gör mål på träningarna. Guden och Tex täpper igen. :-)
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: vi läser in lite olika i vad han sade i artikeln?

– I bland är det så att man inte är tillräckligt fokuserad på träningarna, men i den delen tycker jag att vi har steppat upp ganska mycket på slutet. Men vi får inte med oss det till matcherna just nu.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky:

Ja att förlora eller tappa sådana matcher som du nämner bygger ju inte direkt självförtroende.

En sådan tappad match kan man nog skaka av sig fort, men när det händer igen och igen börjar man tvivla lite. Hockey är mycket mentalt och är skillnaden mellan ett lag som vinner 16 raka eller har 5 förluster i rad. Våra spelare har inte blivit sämre hockeyspelare idag jmf med november, däremot är självförtroendet lågt i dagsläget.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: har Karlin sagt att man inte gör mål på träningar?
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Tarasov:

Ja förra året hade ju alla checkat ut i januari/februari när spelet hackade, trots att bevisligen ingen hade gjort klart med SHL. Vi fick ju facit i efterhand.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Trilske: Ja vi har några närmast absurda matcher bakom oss såsom SSK senast, Löven borta, Mora hemma och BIK borta bara för att nämna några.
Fört spelet och ägt matchen men sedan tappat nån slumppuck i sista minuterna. Om och om igen.
Hänger såklart mycket ihop med obentligt målskytte och att pp låst sig.

Enligt Karlin gör man inte ens mål på träningarna så vi har en bit kvar.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: håller med. I min värld är den stora skillnaden att man inte alls trummar på på samma sätt i avgörande lägen. Mkt mer ängsligt. Nästan som att man tror mindre på spelsystemet nu än första halvan.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett:
Tror det är en seglivad myt bland fans för att hitta förklaringar på sådan som är svårt att förklara på enkelt sätt.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Trilske: Fördelen är att om man tar sig ur en riktigt tung period, så brukar man få en fantastisk känsla i gruppen. Man har rensat luften, insett vad man behöver göra för att vinna och man blir helt enkelt mer förberedd på en motgång om det går tungt i slutspelet.

Hade allt bara varit en motorväg till slutspelet, kan man faktiskt få en backlash om det då plötsligt inte går som man vill.

Det känns som att MoDo inte vinner på högst individuell skicklighet, utan det måste till ett kollektiv. Vi är nog laget som bäst av alla hanterar högst tempo, vilket gör det oerhört viktigt att vi orkar och klarar att driva upp tempot. Låter vi andra diktera villkoren, som när SSK får det till en fysisk kamp, Löven får det till en shootout vid OK Coral eller DIF drar ned tempot och spelar tight. Då är vi inte alls bästa laget.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky:

Jag tror som du att det är flera parametrar. Sen skulle jag säga att vi har varit väldigt inkonsekventa enda sedan streaken bröts, där någonstans slutade vi vara den där lagmaskinen som trummade på i match efter match.

Det positiva är att vi brukar hitta tillbaka till den när vi möter bättre motstånd.

Kan vara så att luften gick ur lite och streaken var en jävligt bra motivator som höll oss vid liv.

Hur lätt är det att motivera sig när tabellen tyder på att det bara är en transportsträcka fram till slutspel?
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: Känslan är att vissa spelare har checkat ut lite. Exempelvis tror jag att Sveningsson känner att han gör sin sista säsong i MoDo oavsett om det blir SHL eller HA.

Det är dock lite märkligt, då man borde vara ännu mer mån om att spela till sig ett bra kontrakt.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Trilske: Ja karaktären är det första han brukar nämna så stämmer nog.
Men känslan är att nåt har förändrats i truppen senaste tiden.

Eller så sammanfaller flera parametrar såsom nedträning, skador osv med nyförvärven och som orsakat en svacka som blivit alldeles för lång.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky:

När man hör vad hinken söker för sorts karaktärer så verkar det inte vara den där typiska nordamerikanska attityden han letar efter, tänker bara hur prestigelös vigneault verkar vara i hv t.e.x.

Känns inte som att Söderström har haft att göra med den sortens spelare, utan han har fått in spelare i sin trupp (serverad av någon sportchef) som varit där för att dom främst har varit duktiga hockeyspelare.

Det är i alla fall känslan jag får när jag hör honom tala om transatlanter.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett: Brukar inte bli så många sekunder efter Bernhardt & c.o så plats i pp1 eller pp2 har nog också stor betydelse
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: Fast Vela ska inte petas ur powerplay. Med tanke på hur uselt PP har varit på sistone är han ändå en av de som varit bäst. Och han kan ju knappast klaga över att få lira med sin polare Brickley i andrauppställningen?

Känns som Aagaard få flytta på sig när alla är tillbaka.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett: Undrar hur en sån som Vela skulle ta en petning ur PP.
Tänker på det Söderström pratat mycket om i Rinkside angående svenska vs. utländska spelares attityder osv.
Nog betydligt enklare att flytta på AP och behålla en någorlunda harmoni i truppen.
Ren spekulation givetvis
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
erjo: Jo, han saknas som sagts, men han fick sina lägen när pucken gick fort. Då blir Dickinson öppen. Skulle vi spela i fortsätt lågt tempo där vi håller i pucken varje gång. Då blir inte Dicken ett hot. När pucken går på ett tillslag, så blir boxen passiv och plötsligt är någon väldigt fri
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
erjo: Lite kul att Marenis är fjärde bäste målskytt i powerplay bland forwards.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
J F K: dickinson har väll flest pp-mål tillsammans med Woods. Så visst saknas han som hot i pp.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
J F K: Jag vill ha Brickley till höger och Halloran till vänster. Men gissar att det var det du menade...
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett: Tror inte Karlin bestämmer över pp. Det är Jonas, som för övrigt ledde HV till seriens bästa pp året de åkte ur.

Köper dock dina uppställningar rakt av. Brickley till vänster och Ingman på blå.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Rytter: Jag anser att det var ett misstag att flytta på AP. Dels var han jäkligt duktig på sina små klubblyft (jag menar att det inte är en slump att väldigt få av Näséns passningar över centrallinjen lyckas nuförtiden), men det få tar upp är att han är en av de i laget mest absolut bäst teknik. Ibland blandar jag ihop honom och Woods eftersom han har en förmåga att hitta vägar framåt i banan.

Blir inte riktigt klok på Karlin som trots sin tjurighet likväl har ändrat på vinnande koncept.

PP1: Woods - Big Dick - AP - Bernhardt - Näsén
PP2: Vela - EJK - Halloran - Ingman - Brickley

Ohlsson och Aagaard som reserver.

Sveningsson och Niederbach är fullkomligt odugliga i PP och bör inte få någon istid alls i den spelformen.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Gavelo: Jo, och givetvis spelar det roll vem som tar platsen mitt i zon också. Vela är väl den som fått iväg flest direktskott, men AP är skicklig på att interferera så genomspel blir enklare. Marenis var väl den som var skickligast på att styra i den rollen.

Min poäng är dock fortfarande att de tre viktigaste är de som bygger spelet och att det är deras tveksamhet, istället för att vara självklara och snabba, är det som mest sänker pp.

För övrigt. Hade Bernhardt haft sedvanlig utdelning så hade vi nog vunnit igår. Inte ens han lyckades göra mål trots många chanser.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett: Ja trodde det var anledningen till timeouten
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
M Horava: Tik ligger trea i j20 med 21p o MoDo under strecket med 17p så möjligheter finns det, dock har vi en match mer spelad.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Bad_Brett: ja blev tillåtet för nåt el några år sedan, ja det undrade jag också, Bernardh fick iväg ett hårt skott men tog mitt i magplattan
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
J F K: Det är som du beskriver men JD var ett sådant hot vid första stolpen så att deras back blir tvungen att gå så pass djupt att det öppnades upp en större yta på bortre delen för Näsén att lägga sina passningar till Woods på.
Även om JD kanske inte var delaktig i spelet med puck så vill jag hävda att hans placeringsspel utan puck öppnade många dörrar för Näsén/Berna/Woods i PP
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
J F K:

Nog tycker jag han bidrog mycket utan att för den del vara den som fördelade spelet och slog avgörande passningar.

Det han gjorde bra var att röra sig och inte bli statisk i sitt spel djupt nere runt mål. Han läste ofta spelet och gjorde sig tillgänglig för passningar, detta gav Woods fler alternativ och fick rörelse på boxen. Dessutom var han vass på att vinna tillbaka lösa puckar när vi tappade den. Förutom detta så var han ju ett hot när han vågade bryta in.

Det låter lätt men än så länge är det ingen som lyckats kopiera honom på den positionen. EJK och Ohlsson har kunnat ersätta rörligheten men inte förmågan att vinna de lösa puckarna eller bryta in på mål. Aagaard har tuffheten att våga stå framför och bryta in på mål men är inte lika rörlig runt målet eller vassa på att vinna de lösa puckarna.

Jag tycker Dickinsson har gjort mycket för vårt PP, saker som kanske inte syns i form av avgörande passningar och liknande, men faktum är att det jobb han gjorde har ingen som provat på hans position klarat av att replikera och efter hans skada har vår PP effektivitet sjunkit som en sten.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
Nucky: Man får det alltså? Varför i hela friden gjorde inte Karlin det då? Rena rama vansinnet.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
J F K: Exakt, han stod ju i stort sett bara bakom målet och tog emot passningar. Det är framförallt Näsén och Bernhardt som är navet i den uppställningen.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
M Horava: Ärligt talat tycker jag inte Dicken i sig var instrumental för pp1. Han gjorde några mål när han tog emot pucken och bröt in framför mål, men det var Woods, Bernhardt och Näsén som byggde spelet. Vi måste få upp passningstempo igen.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
KB65: bra gjort av junisarna att ta 6 p mot Linköping och Timrå. Nu har man kontakt med resten av lagen. Sjukt jämn serie i övrigt. Theo är ju en gigant i dessa sammanhang.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
KRB: asså. Får Dicken ordning på PPt så räcker ju det.
Kommentera

Sv: HC Vita Hästen - MoDo Hockey : 2023-02-18 18:00
KRB: Har för mig han var rätt rapp i comebacken mot SSK senast, så förhoppningsvis blir han inte lika hämmad som Woods.
Kommentera

2475861 · »