1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526531 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story

Pool:

Då har du inte förstått problemet. För det första, när det gäller sportsliga bestämmelser är det i första hand Svenska Ishockeyförbundet som har ansvaret. Detta är naturligt, eftersom de till skillnad från representanterna i Hockeyligan, inte låter egna intressen styra. Dessutom kan regelbestämmelserna ändras för alla divisioner, så att inte andra regler gäller i Hockeyallsvenskan.

Marknadsdomstolen ansåg att den tidigare överenskommelsen om att inte skriva korttidskontrakt har följts till punkt och pricka av samtliga klubbar under 5 års tid. De menade därför att Hockeyligan inte specifikt försöker stoppa NHL-spelare och att det därför inte har någon negativ inverkan på konkurrensen.

Problemet är överenskommelsen har inte följts till punkt och pricka:

- Spelare har lånats in från NHL på obestämd tid (Tom Wandell)

- Spelare har värvats i väntan på artistspelare (Matt Murley, Joakim Eriksson)

- Spelare har tagits in för att ersätta skadade spelare (Mika Hannula)

- Spelare har värvats på try-out-kontrakt (Richard Demén Willaume)

- Spelare har värvats för att målskyttet har knakat (Hannes Hyvönen)

MoDo hänvisade bara till ett av de undantagsfall som alltid har gällt tidigare. Då plötsligt röstar Hockeyligan fram en förändring i avtalet, så att det specifikt inte ska vara tillåtet att ta in NHL-spelare på korttidskontrakt. Eftersom detta inte är en avtalsändring som alla klubbar i stort tjänar lika mycket, är det knappast tillåtet.

Tvärtom är Marknadsdomstolen mycket tydliga med att det inte finns skäl att ha några invändningar om beslutet gäller ALLA KORTTIDSKONTRAKT. Av någon anledning tror Helber och co att Marknadsdomstolen har gett grönt ljus till Hockeyligan att införa vilka bestämmelser de vill. Så är förstås inte fallet.

Redigerad kommentar

Berka: Börjar förstå varför Loob ligger så lågt. När han tog in Hyvönen då FBK hade 8p på 12 matcher, så hade det väl inte ens med skador att göra. Kanske HV71s Frick kan undersöka det regelbrottet först....

Icing-Ove: ja eftersom han är ersättare får pålle så ligger det ju helt i linje av vad hl beslutat!

Pool: Vem bryr sig, vi kör på som vanligt. Foppa får ta böterna.

NuMo:

Hockeyligan har ett majoritetsbeslut på att inte skriva korttidskontrakt med NHL- spelare som står under kontrakt.
Ibland får man finna sig i att inte få sin vilja igenom, annars kanske man ska kliva ur hockeyligan och betala tillbaka de 25 miljoner som hockeyligan gemensamt förhandlat fram och som man tacksamt tagit emot. Det går ju inte att bara ibland vilja vara en del av hockeyligan (läs när det utbetalas pengar).

Bragd-Birger: Like a open book.

Lumber Jack: Gud, så du genomskådar mig.

Bragd-Birger: Du behöver inte hymla, vi har alla förstått att du gillar att få pisk av Brett. Igen och igen och igen...

Bad_Brett: Du verkar ha någon twistad form av man-crush på mig. Släpp det. Det är inte hälsosamt för dig, och endast obehagligt för mig.

Wayne Gresky:

Du borde dock ge mig cred för min liknelse av Wandell och en jojo. Enligt mig ett fall som har diskuterats alldeles för lite i media.

Kanske Bragd-Birger kan komma hit och läxa upp oss och förklara skillnaden?

Lumber Jack: Vilken service att inte ens behöva posta länken själv. Snart blir jag lika upplåst somliga TIK-bloggare om det här ska fortsätta. :)

El Maco: Ingen aning.

NuMo: Han kanske inte har någon brorsa som kan skriva överklagandet åt honom?

Monno: Jo, det blir roligare och roligare medan han knyter ihop sig själv.

Marknaddsdomstolen låtsas att HL inte menar korttidskontrakt på just NHL-spelare, trots att det är exakt vad man rakt ut säger. I stället tolkar man det som att det gäller alla korttidskontraktare rakt av. På det sättet får Helber och HL rätt. Helberg slår sig då för bröstet och hävdar ännu högre att man faktiskt menar just NHL-spelare och inga andra.

Han borde bita sig i svansen och vara tyst nu när det går så bra Eller vill han överklaga även det här beslutet?

NuMo: Helber tkr alltså Beech kontrakt är ok eftersom han inte är Nhl spelare.
Jävla hycklare.

Berka: Det där var väl ett snyggt mål? Och viktigt.

Berka: och AIK vänder med 30 SEK kvar

Berka:1-2 till AIK...

Berka: Sådärja!

Gusse: låg i luften :)

Berka: Bitch Witch..1-1

Berka:Nu gjorde AIK 1-1

Icing-Ove: Kom igen nu .. kör lite woooDooo på en Aik-vinst

Vi slipper få häng på köplustan och det skickar framskärtarna närmare kvalserien Vinn-vinn situation

NuMo: Fan, Hockeyligan är ju mer "bad ass" än Basebolligan...

NuMo: Enström hade spelat i modo om man skitit HL

Berka: Att Modo inte tar in fler NHL-spelare är ett klart bevis för att man respekterar överenskommelsen.

El Maco: Modo följer oxå överenskomelsen, alla röstade för att man fick täcka upp för skadade spelare, vilket modo gjort!

Så ta ditt resonemang å hoppa isäng

Lumber Jack: Det är väl precis tvärtom. Går det att vara mer konsekvent än att önska att samma regler gäller för såväl Elitserien som Allsvenskan. Det gör det inte i nuläget, därav Nubbens oro.

Icing-Ove: Timrå följer överenskommelser. Det gör inte Modo. Kanske ändrar medlemmarna i Hockeyligan sitt beslut? Värt att vänta och se. Alternativt kan man ju bara skita i det och göra som man vill.

Icing-Ove: Fake-Nubben är inkontinent... eeh inkonsekvent.

Redigerad kommentar

Berka: Det tror jag säkert, deras bok läser jag dock inte (det finns färg som torkar någonstans som säkert behöver bevakas istället)

Från Sportbladet:

Men om det är ert eget beslut om korttidskontrakt ni anfört i målet mot Konkurrensverket borde inte samma undantagsregler gälla oavsett om man väljer en NHL-spelare eller inte på korttidskontrakt?

– Någonstans fanns det en grund i frågan, man ville säkerställa långsiktigheten både sportsligt och ekonomiskt för klubbarna. Men sedan har vi ett antal klubbar som valt att tolka det som att de får ersätta skadade nyckelspelare med vem som helst. Vi behöver sätta oss in i vad Marknadsdomstolen säger och hur vi ska hantera det framåt.

Hockeyligans VD Jörgen Lindgren svarar alltså i det här fallet.
Haha, vad minglar karln om? Pinsamt tydligt här vad allt handlar om. 

Berka: Ja, såklart. Sakfrågan är inte det intressanta i det här läget för dem. Onödigt att ens orka ta den debatten. Det räcker att föra dialog med medståndare.

NuMo: Exakt så tolkar jag också det hela. Dvs att man nu mer eller mindre gjorde bort sig, fullständigt?

Icing-Ove: Det är den här typen av verkliga händelser som bevisar att marknadsdomstolen nu har tagit ett beslut på felaktiga grunder.

Syftet att snörpa de klubbar som har ett gott NHL-utbyte har inget att göra med att man vill ha sportslig rättvisa. Tvärtom.

NuMo: Loob gillade ju i alla fall korttidskontrakt förra säsongen, vem Hyvönen ersatte kan jag inte minnas. Det hade mest att göra med att fina FBK hade svårt att göra mål. Apropå att låta trupper variera över säsongen. Nötter!

Blake: Man kan ju skriva kontrakt för hela säsongen.

Fråga när väl om man i framtiden kommer att ha rätt att säga upp kontrakt eller att lägga in olika klausuler som kan tas i anspråk mitt i säsongen.

De sk. Try out kontrakten funderar man ju lite över.

NuMo: " Marknadsdomstolen verkar dessutom göra gällande att det gäller alla typer av korttidskontrakt, f.o.m nu." 

Så man är tvingad då att plocka upp juniorer vid eventuella skador?

Icing-Ove:

Beslutet verkar dessutom bestå av felaktiga fakta.

"Sportslig obalans", vad är det? Att Timrå tvingas kvala mot NHL lag från allsvenskan?

NuMo: Det känns som att man bara lindar in alla regelverk, tillfälliga bestämmelser och tolkningar till ett enda stor röra!

Man börjar smått tappa de sista av förtroende man har kvar

NuMo: Precis vad min tolkning är, intressant detta:

"Hockeyligan har anfört att regeln om korttidskontrakt tillkommit bl.a. mot bakgrund av det berättigade intresset av att värna tävlingarnas rättvisa och riktiga förlopp samt att sportslig obalans kan uppstå när ett lags skicklighetsnivå och slagkraft varierar under säsongen."

Ja, Påhlsson försvann. Steen ersätter....sen får vi se...

Icing-Ove:

Marknadsdomstolen bestämmer alltså att hockeyligans överenskommelse skall gälla f.o.m. nu.

En överenskommelse som är hyfsat skrattretande i sig kan man tycka då HL dementerat överenskommelsen som "tvingande" ett antal gånger i media.

Marknadsdomstolen verkar dessutom göra gällande att det gäller alla typer av korttidskontrakt, f.o.m nu. Det blir upp till alla klubbar att efterleva det alltså.  Oavsett om man heter Linköping, Färjestad, Modo eller Timrå.

Den tidigare överenskommelsen om att kunna ersätta en nyckelspelare med en annan spelare med ett korttidskontrakt gäller vad jag förstår fortfarande.

Kontenta. Steen kan spela vidare.

Redigerad kommentar

Berka: Jag säger som Bragd-Birger, det är nåt speciellt med MoDo...Fusk-MoDo!

Icing-Ove: Kommer inte bli nått spel i nhl ändå så lika bra att signa steen säsongen ut ;)

Bad_Brett:
"Richard Demén Willaume skrev ett korttidskontrakt med Timrå IK på sex matcher. Nu har dessa matcher gått och Timrå har bestämt sig för att förlänga kontraktet säsongen ut." 

Jag tror att Modo väljer att förlänga korttidskontraktet med Steen också , om lockouten blir hela säsongen :-)

Redigerad kommentar

Pettan:

Japp, och detta innebär att om Helbers gäng kan plocka in Murley och Eriksson, har MoDo precis samma rätt att plocka in Steen.

Icing-Ove: Som jag tolkade Marknadsdomstolens yttrande,så gäller det tydligen ALLA kortidskontrakt och inte bara Lockoutade spelare.

sanktion, inom juridiken sammanfattande benämning, oftast i pluralformen sanktioner, på straff, ersättningsskyldighet m.fl. påföljder av rättsstridigt handlande

« · 1543293 · »