1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532540 inlägg · 4126 ämnen

Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023

Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
modoitmagnus:
Kan swisha dig till nästa match

Ni kan tacka mig idag, gör när jag lirar på oddset så blir det ofta tvärtom....jag va förtvivlad efter 1:a så jag satte en 50-lapp på Gnaget och det hjälpte ju...🙂 Den bästa investeringen hittills 😅

{5647}: Grisigt och grisigt. Jag kan tycka att Aagaard och Hunchins båda spelar lite oärligt. Tjuvnyp på motståndarna, kör ofta på målvakterna, kanske lägger sig lite enkelt, hånar motståndarbåset efter mål osv. Tveksam hockeykaraktär helt enkelt.

Wernblom, både den äldre och den yngre, kunde ju blanda bländande hockey med rena överfall. Jag har totalsågat Wernblom den yngre tidigare men tycker verkligen att han fått ordning på grejerna sista året/åren. Gör inte alls samma idiotgrejer utan håller på att utvecklas till en riktigt bra offensiv hockeyspelare.

Rytter: Jag tycker mest att Blomqvist verkar ointelligent. Varför inte uppmana till tufft spel. Smäll på så ofta ni kan. Ligg nära deras stjärnor och gör det tråkigt för Bernbhardt, Woods och Halloran.

Varför säga sådana ord som han gjorde? Han vet att det micas eller med normalbegåvning borde han veta det.

Janne G: De ger och tar båda två och Brickley vinner kampen. Det är inte snyggt men det är en konsekvens av AIK:s konstant smutsiga spel som toppas av Blomqvists uppmaning till våld som gör att det hela eskalerar än mer. Det är samma skit som Gath och Kristianstad ifjol. AIK har lagt ribban så tycker det är magstarkt att klaga på Brickley där

Tarasov:

Skiter i vad blomqvist sa. Det hjälpte inte hans lag och jag tror detta enbart är till nackdel för AIK. Domarna lär prata igenom detta inför nästa match och vara mer observanta när de försöker starta skit. Klart det inte ska vara avstängning på detta, största straffet kan nog vara att domarna kommer hålla mer koll på AIK utanför spelet och där pucken inte är.

Det som stör mig är inte smågruffet de startar, där kan vi stå upp bra. Men det måste bli någon konsekvens av att de är upp med händer och försöker slita av hjälmarna hela tiden. Det om något är ju farligt.

Att inte Flood åkte på 2 min när han 3-4 gånger står och slår i dörren som ett tjurigt barn efter mannbergs tunga tackling är en gåta.

Ohlsson uttryckte det bäst "vad de säger och hur de vill spela får stå för dem, vi vill inte spela på det sättet iaf"

{297}: Jag gör den bedömningen utifrån att Hutch i stort enbart åker runt för att grisa eller komma in under skinnet på motståndarna”
Han är ingen stjärna dessutom som du påstår.

{297}: Aagard är en fantastisk spelare och en av fansens stora favoriter. Han bidrar med energi, glädje och underbart spel. Tycker inte han är grisig.

{297}: Jo, men det är äpplen och päron.
Reta Hutchings..
Vi har ändå förlorat så spela fult och smutsigt.

Den jämförelsen haltar så kopiöst mycket att det bara blir löjligt.

Ja, Aagaard spelar grisigt. Till skillnad från Hutchings är det sällan särskilt mycket våld eller skaderisk. Ska vi ta någon som var grisig så var det Wernblom.

Och det är stor humor att kalla Hutchings för en av ligans spetsspelare.

{297}: Tycker det är två helt olika situationer. Jag har inget problem med någon av dem.

Gavelo: vem är det som bestämt att Hunchins är en av ligans grisigaste spelare? Det är nog i betraktarens ögon, jag tycker Aagaard är en av ligans grisigaste spelare. Det tycker säkert inte ni.

Tänk om MoDo lyckats hitta sin formtopp precis nu. Vore ju helt underbart isåfall. Hoppas vi vinner imorgon och får välbehövlig vila inför nästa rond.

KB: ”ta en fight med Hunchins så snor vi ett PP”. Jag skrev att jag inte ser så stor skillnad. Order från tränaren att ge sig på en motståndare. Min poäng är att det händer hela tiden.

Gusse:
Verkligen, tycker allsvenskans nya upplägg är fantastiskt

Hörni.. Vilka underbara tider det är med slutspel..

Gusse:
Ja man visar egentligen mest att man tappat det.

{297}: Du ser ingen skillnad på en kollektiv uppmaning att spela fult för att matchen är över och att försöka provocera fram en fight i syfte att fixa ett powerplay?

{5647}: Är det inte smutsigt att beordra sina spelare att gå ut och starta slagsmål med en av motståndarnas stjärnspelare i så fall? Jag tycker inte det är jättestor skillnad jämfört med det Blomqvist säger. Det är så hockeyn är.

Gavelo:
Det tycker jag också, det blev onödigt men jag har ändå förståelse för att Blomqvist inte bara ”äh grabbar vi spelar av det här”. I början har jag för mig att han säger ”when you Can take a hit take a hit” och där skulle han stannat då hade det inte varit en grej.

{297}: Eftersom Hutch är en av ligans grisigaste spelare som enbart åker runt och startar bråk så tycker inte alls jag det är fel att bjuda in sig till bråk med honom just för att bjuda upp till det han bjuder in till som det handlade om där och då, inget fult utan bara spela med i hans spel.

Alla lag går absolut in och smäller på för att investera, men det gjorde inte AIK, men var enbart ute efter att skada och förstöra, det är en tydlig skillnad om du frågar mig och det påvisade även domarna igår.
AIK Sista 15min, 41 utvisningsminuter , 1 game penalty och en misconduct från tränaren, det är inte att investera, det är enbart att skada och förstöra!

Gavelo: Exakt. Vad tjänade AIK på att spela som dom gjorde sista tio? Hitta nånting i dom 40 minuter man fick i utvisningsbåset som man kan ta med sig till nästa match. Jag tycker mest det luktar usel förlorare. Tror snarare det kan medföra att man verkligen får domarnas ögon på sig nästa match och inte alls kan spela lika fult ,, förlåt hårt nästa match. Kostade nog också mera energi än det gav med tanke på efterspelet. På måndag blir vi semifinalklara.

Janne G: Nja detta var väl ändå efter er timeout? Uppfattar situationen som att Bagenda och Brickley gruffar framför mål. Bagenda drar av Brickley hjälmen och så kör Brickley ett nacksving. Annars hade Brickley tvingats byta.

Domarna måste helt klart bli bättre på att ta utvisningar för att dra av hjälmen när spelarna är tvungna att åka och byta. Det skapar ju en helt sjuk fördel för laget som drar av hjälmen om det andra laget måste byta.

Se förra matchen där Vela blir av med hjälmen vilket skapar ett friläge för er och utvisning för oss när Sven är tvungen att hoppa in i spelet tidigare.

{297}: Vi visste att de skulle spela tufft och hårt. Smälla på vid varje chans.
Inte spela smutsigt.

Tarasov: Som sagt, det är skillnad på att spela tufft och att spela fult, AIK spelade inte tufft, det visar även utvisningsstatistiken sista 15.

Sigge: Var väl för två säsonger sedan er coach säger i timeouten att gå ut och starta ett slagsmål med Hutchins i löven. Vad tyckte ni den gången, var det också över gränsen? Vara det ok med beställningsjobb då men inte nu?

Sluta älta det där nu, alla lag går ut och smäller på extra och ”investerar” för nästa match. Helt säker på att ni alla visste det sedan innan.

Sigge:
Blir väl väl lite konstigt skall man inte alltid ge allt? Spela för klubbmärket hjärta osv osv

Tarasov: Det som förvärrar situationen är ju att man så tydligt ser att AIK-spelarna följer direktiven från sadisten efter timeouten. Dem slutade ju spela hockey och fokuserade bara på att slåss och hoppades på att nån blir så pass skadad att denne missar nästa match. Han kunde istället ha sagt till spelarna att spara på krafterna till nästa match då han vet att denna match var förlorad

{297}:
Nej bort jag tycker tycker det är ”lagets tid”.

Janne G:
Alltså med perspektiv tycker jag inte Blomkvist beteende är så allvarligt. Man får ta hänsyn till att det händer grejer hela tiden på planen och MoDo uppträder knappast snällt hela tiden. Ge och ta.

SPOODI: Var det inte automatiskt 1 match?

Nåväl.

Majbrasan: han är inte anmäld till DN

SPOODI: Ja, jag håller med. Taskiga ordval i stundens hetta, men jag vet inte om han hade behövt kasta ved på elden i det där läget. Avkastningen på den där så kallade investeringen? Ja bland annat en avstängning på en av deras bättre backar.

Janne G: Nä alltså jag lägger ingen större vikt vad som sagts eller inte sagts, jag förstår även att Modo kan vara lika fula och grisiga så jag ska heller inte moralpredika, men jag tycker på något sätt att det är skillnad att spela fysiskt och tufft med känslor och spela för att bråka och skada.

Ang Braschear så tror jag inte man behövde säga så mycket till just honom, att spela fysiskt var just hans enda sträng på lyran

Janne G: Svårt att veta, men just Brashear levde under sin tid hos oss mest på sitt rykte. Han spelade verkligen inte som den dåre han var under sitt prime.

Jag tycker att det är så olyckligt att välja ord som fult och smutsigt. När hör man någon prata om en tackling som smutsig om den är hård och tuff, men inom ramen för det tillåtna?

Gavelo: detta var innan timeout

Gavelo: Vet ej om det diskuterats förut, men tycker Ingman tappat klippet i åkningen efter skadan han åkte på i slutet av serien

Gavelo: undrar hur snacket i båset var under Donald Brashchers tid? Inte för att försvara Blomkvist, bara perspektiv

Janne G: det är ingen slewfoot. Bagenda går ju in i kamp och sliter av hjälmen på Brickley. Två på båda för roughing, eventuellt en extra två på bagenda som tydligt sliter av hjälmen på honom.

Janne G: Nu är det ju faktiskt så att det är AIK spelarna som trissar upp detta, efter timeouten så slutar ni spela hockey och fokuserar enbart på att grisa och spela ”fult”

Efter exakt varenda avblåsning så var era spelare på Modospelarna och ville tuppfäcktas och denna situation är precis en sådan.
Tex. så kommer Öhman in som 3:e man efter avblåsning 2ggr under samma byte och crosscheckar en motståndare i ryggen.

Jag försvarar inte brickleys tilltag men i detta fallet så får AIK skylla sig själva, det var exakt det här dom ville med sista kvarten.

Gavelo: jag är kluven där. Tycker cmore inverkar lite väl mycket på sporten. Ta dom där intervjuerna i powerbreak vid ställning 2-2 i tredje perioden, då ska ena lagets stjärnspelare ställa upp på miniintervju. Jag tycker det är lite magstarkt. Gällande ljud vid timeout så ska man då köra nån slags dubbelfint och prata om en taktik men göra nåt helt annat för motståndarna får ju höra det i öronsnäckan sekunden efter att taktiken yppats i båset.

KB: Blomkvist ordval var jävligt klumpigt, jag kan dock inte sluta fundera på Brickleys slowfoot på Bagenda med nacksving, Harald säger då, snyggt nackswing, Dellert fick sin karriär avslutad på det sättet inte ens 2 minuter, bara snyggt nackswing.

Gavelo: Klockan 12 spelar J18 förmodligen sin sista match för säsongen.

{297}: Det är ingen regel jag känner till men du kan ha helt rätt, dock är det ett utmärkt sätt för tv tittarna (som Cmore värnar om) att få uppleva känslor och taktiksnack direkt från berörda på isen så jag tycker det är ett bra inslag.

Bad_Brett: tycker inte det var så illa faktiskt. Men blir inte ledsen om han får böter. Tycker det blev lite större än vad som behövs.

SPOODI: Fast det har precis varit en debatt om huruvida det finns en koppling mellan det hårda tonläget på sociala medier och de hot som Rödin med flera har blivit utsatta för. Slutsatsen har i regel blivit att fans måste tänka på hur de uttrycker sig då det lätt kan gå överstyr. Att då som sagt mana på adrenalinstinna spelare att de ska "spela fult, fult, fult!" som enda direktiv är anmärkningsvärt.

Hade han sagt något i stil med "in och spela tufft framför Gudlevskis, han gillar inte trafik" eller till och med "in och mucka med Aagaard" så hade det varit annorlunda.

Wikegård blev dock avstängd i fem matcher för att ha uppmuntrat Oduya att ge sig på Ledin.

jonsson: Har svårt att gå igång på drevet mot Blomqvist. Känns verkligen bara som en något korkad formulering från hans sida om något.
Nästan lika löjlig anmälan som när Karlins taktiktavla nätt och jämnt ramlar ner på isen i samband med domslut borta mot Bofors.

{297}: i grundserien är det absolut en avstängning, riktigt respektlöst, onödigt och hög skaderisk. Hade nog varit 3matcher då. I slutspel? Solklart matchstraff på sin höjd en match avstängning

Pekka Arbelius: sluta skriv, vuxna diskuterar nu.

{297}: Ditt mindervärdeskomplex är så gulligt 🫶 att du ens är här och skriver förstärkning om en sån slashing ger ju vibbar om att du egentligen drömmer om att sjunga om Alfredshem i MoDos klack ❤️🤍💚

www.expressen.se/tv/sport/hockey/shl/timras-sebastian-hartmann-doms-till-boter-for-filmning-/

« · 2510189 · »