1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481686 inlägg · 4079 ämnen

MoDo - Brynäs 091228 19:00

1221558 · » Till forumet


Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
ante08: Stoppa pressarna. Ante kommer med gamla nyheter.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
såg att det var postat längre ner på sidan det jag skrev.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Salle: Hur länge ska DIFiplinnämnden hålla på o utreda? Verkar ju som MoDo själva mer elr mindre stängt av Tuokko nu, blir väl 2 matcher m dagens.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

Tacklingen han fick av Modos Markko Toukko var hård och fick kritik av Brynäs-tränaren. Men Hansen vill inte kritisera Tuokko.

– Jag tror inte att det är något fel på själva tacklingen, däremot kommer han med en jävla hög fart och träffar mig snett från sidan. Han (Tuokko) är en fysisk spelare, men samtidigt måste man visa respekt för motståndaren.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Har du något belägg för att det är färre skador i NHL? Jag tycker att skadelistan har varit oändligt lång den här säsongen och det är en rejäl debatt på andra sidan Atlanten om anledningen till alla skador och framför allt alla huvudskador.

www.nytimes.com/2009/11/12/sports/hockey/12hockey.html

www.nytimes.com/2009/12/18/sports/hockey/18concussion.html?pagewanted=1&_r=1

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

bisterfinnen: Nej, jag anser fortfarande att du är väl negativ till Tuokko. Han är inte den mest slipade personen, men han är inte ens nära nivån på de tre andra du nämnde. Ledin är förresten inte heller där, han är en retsticka som jag skulle älska att ha i Modo, dessutom är han en riktigt bra spelare.

Tuokko är heller ingen stjärna på isen spelmässigt, men sådana har vi flera av. Just nu bidrar han med mer än vad t ex Molinder gör. Detta trots att Molinder spelar med Svarten och Nazzy.

Angående tacklingen så är den varken respektlös eller ful. Ingen hade ens diskuterat detta om Hansen vänt axeln till och tagit smällen på ett normalt sätt. Då hade du och alla andra belackare tyckt det varit en härlig tackling.

Nu väljer Hansen att vrida ryggen till istället för att vända upp axeln och då är det för sent för Tuokko att avbryta. Ska man kalla det respektlöst och något som ger avstängning kommer vi ha den här diskussionen efter varje ES-match i framtiden.

Vi kommer se ett spel där den som skall tackla blir osäker och inte går in i tacklingen, samtidigt som den som ska bli tacklad kommer vända ryggen till och försöka få ut motståndaren på en 2+10 eller 5+GM.

Det är inte rätt väg att gå och det ser man t ex i NHL. Se bara på regeln som WG lade in här tidigare, hur man skriver den så att det INTE ska bli utvisning för checking from behind om den som ska bli tacklad vänder upp ryggen. I NHL funkar detta och vi ser mer tacklingar och mindre skador än vi gör i ES.

Sammanfattningsvis, du HAR firat nyår ett dygn för tidigt. ;-)

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa:

Så nu är vi överens då :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

bisterfinnen: Det är lätt att säga, när du ändrat ditt inlägg tre gånger i rad och jag svarade på ditt första inlägg, som bara var ett tramsigt påstående om vårdslös idiot, helt utan belägg.

Jag ska vänta in de fem minuterna du har på dig att rätta ditt inlägg nästa gång. Då vet jag vad jag ska svara på.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa:

Värdelös dialogteknik. Mästrande och barnsligt.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
bisterfinnen: Jag tror bestämt att du firade nyår ett dygn för tidigt.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa

På vårdslös idiot-skalan ligger han topp 4 med älsklingstrion Ward, Ledin och lilltrollet Jämtin.

Hockeymässigt är han dessutom överlägset sämst.

Kan man undvika att skada någon, när det dessutom inte gagnar laget genom att man får tag på pucken, vilket hade varit alternativet så är det både vårdslöst och dumt.

"Han får skylla sig själv"- och "det är hockey"- kommentarer belyser ju en helt annan sida av myntet. Inte frågan om brist på respekt och vårdslöshet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

bisterfinnen: Hansen vänder upp ryggen när han vet att en spelare är på väg mot honom, istället för att vrida upp sidan mot tacklingen och ta emot den. Tuokko glider in i situationen och har inte för hög fart.

Att tacklingen blir olycklig och skadar Hansen kan han knappast straffas för. Utropstecken.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa:

Nä, det är minus 22 ute. Jag är inne och eldar.

Han sätter in en tackling i ryggen på en kille som redan har tappat balansen och som med stor sannolikhet blir skadad om man tacklar honom. Det skulle varit mer disciplinerat att ta pucken.

Tuokko är en vårdslös spelare som oftast inte viker undan när risken för skada är uppenbar. Dessutom är han kass. Punkt.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

bisterfinnen: Disciplinär åtgärd? För att han tacklas? Du är ute och cyklar.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
spud:

För att han är kass eller en disciplinär åtgärd för att stävja vårdslöst spel må jag tro.

När blir det disciplinära åtgärder för håglöst spel undrar jag och vilka kan vi ställa på isen isåfall?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Spelade MT igår? Jag såg han aldrig, i sådana fall varför spelade han inte?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Tuokko tar fart från röd,glider sen in i tacklingen som i mitt tycke är helt ok..DET ÄR HOCKEY VI SPELAR,,Hansen måste själv stå upp i en sån här situation(kan förstå han då han inte är van,han spelar back)punkt slut.........
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Gör man en hoppfint kan man säkert få 10 matchers avstängning....
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
supertrött: Han gjorde en accentuerad hopprörelse.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Frisco: Att han skulle ha hoppat in tacklingen måste bli svårt, dock ej omöjligt, för den kreativa Lotterinämden att dömma för.
Kommentera




Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Lumber Jack: Jag såg det. I ryggen? Fast det är ju sällan man ställer sig mot sargen och vänder på sig med ansiktet utåt. Det har jag då aldrig sett.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Nu körde man Tuokkos tackling på 4-sporten. Vad är det man ska stänga av honom för? Att han glider 3-4 meter innan han sätter in en tackling mot en tacklingsbar spelare?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Härlig början på matchen. Är Modo ens på plats?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Lumber Jack: Jag hade till och med själv glömt bort inlägget. Vi tar en favorit i repris:

----------------------------------------------------------------------------------------
Bort ska den väl inte? Det kan ju uppstå hemska skador. Däremot bör den skrivas om efter NHL-modell:

Sverige:
"523 – TACKLING BAKIFRÅN – checking from behind
a) En spelare som åker på, hoppar på, otillåtet tacklar eller på något sätt träffar
motståndaren bakifrån skall, efter domarens omdöme, ådömas:
- Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10)
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
b) En spelare som med checking from behind skadar sin motståndare skall ådömas:
- Match penalty"


NHL:
"A check from behind is a check delivered on a player who is not aware of the impending hit, therefore UNABLE TO DEFEND HIMSELF, and contact is made on the back part of the body. When a player intentionally turns his body to create contact with his back, no penalty shall be assessed

Any player who cross-checks, pushes or charges from behind an opponent who is unable to defend himself, shall be assessed a major and a game misconduct. This penalty applies anywhere on the playing surface.
Any player who incurs a total of two (2) game misconducts for checking from Behind under Rule 48(a) in either Regular Season or Playoffs, shall be suspended automatically for the next game of his Team. For each subsequent game misconduct penalty the automatic suspension shall be increased by one game."
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Salle: Det är vad Brynästypen påstår. Att Tuokko var respektlös. Men det finns väl grader i helvetet också?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Jo jag förstår "respekt-aspekten".

Men den har inget med respektlöshet att göra. För då skiter du fullständigt i om motståndaren/medmänniskan blir skadad pga dina handlingar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Salle: Du har aldrig hört talats om "respekt aspekten" förutom när jag tagit upp den nu alltså?

Det är väl bara att lyssna på nästan valfri Skrikegård videoblogg eller läsa den här t.ex.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/brynas/article6354314.ab
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Det blev ingen utvisning på varken Hållberg- eller Hansen-tacklingarna.

Frågan är varför en spelare skulle vilja vända ryggen till och på så sätt utsätta sig för en större skaderisk.

Jag tror inte det finns någon respektlös spelare i ES idag så jag tycker ditt resonemang är lite "off".
Undantaget är väl möjligen Lance Ward som kan göra j-t fula saker emellanåt. Och alla minns vi väl Bom Bom Bautin med fasa.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Salle: Jag kommer fortfarande inte ihåg om det blev utvisning eller inte.

Enligt poffas resonemang så vred han ju inte upp ryggen fegt emot ifall det blev utvisning. Men blev det ingen utvisning så gjorde han det.

Frågan är hur fan en spelare som tokjagar en puck skall kunna avgöra om spelaren vrider upp ryggen fegt med vilje eller inte. Lyckas han inte klura ut det så vet han ju inte om han skall vara respektfull eller respektlös när han tar spelaren bakifrån heller.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Regeln (och jag menar inte "vända upp"-regeln) har väl funnits länge men det blev väl en hårdare straffskala på den förseelesen (och checking to the head) för några år sedan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Salle: För tackling i ryggen-bedömningen tillkom ju just pga den ökade skaderisken vid dessa tacklingar."

Hoppas att du har fel där, för då faller ju vår tanke om att man skulle skydda sig effektivare om man tog bort regeln.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Självklart skall spelarna försöka undvika att tackla i ryggen, emot huvudet och på andra direkt farliga sätt. Men om motspelaren vrider upp, duckar eller på annat sätt flyttar sig så ökar ju risken för skador.

Hade Hansen, i detta fallet, bara stått kvar invid sargen och tagit tacklingen med axeln/sidan så hade "ansvaret" helt legat på Tuokko och då hade domaren enklare kunnat bedömma om tacklingen var för hård/farlig.
Men nu när han medvetet vrider ryggen till så flyttas ansvaret delvis över på Hansen enligt de regler som finns. Han får helt enkelt skylla sig själv litegranna att följderna blev så stora som dom blev. För tackling i ryggen-bedömningen tillkom ju just pga den ökade skaderisken vid dessa tacklingar.

I NHL så ser du nästan aldrig en spelare försöka ducka, vrida upp osv. Istället sträcker man upp och försöker ta smällen kropp emot kropp för att inte bli skadad.
Likadant i Amerikansk fotboll för OM man skulle försöka nåt annat så gör det ont. Förbaskat ont.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Blev det utvisning eller inte?


LJ: Ja, det var en del av mitt tankeexperiment tidigare. Tillåt tacklingar i ryggen så blir man tvungen att skydda sig först och främst. Spela hockey i andra rummet. Respekt kan väl vara de begränsande faktorn. Vad det nu innebär.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

supertrött: Jag drar mig till minnes att Tuokko glider de sista 7-8 metrarna in i tacklingen, därmed inte för många skär och ingen charging.

I övrigt håller jag med LJ. Tar man bort checking from behind kommer spelarna välja att vara mer beredda på smällarna och inte medvetet vända ryggen till.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Vi har ju tydligen alla olika syn på tacklingen. Du tyckte för en stund sen att den var juste.

I ryggen, är ett fall av ojuste, men inte vet jag att vi bara talar om det. Var det för många skär?


Lite kommentarer om tacklingen från expressen:

"Toukko tog alldeles för många skär och hoppade in i tacklingen. Det var en regelvidrig tackling oavsett hur Hansen skyddade sig. För övrigt komiskt att diverse Modo-fans på olika sidor påstår att Hansen inte kan skydda sig mot tacklingar. Hansen har spelat massvis med matcher mot stjärnspäckade nordamerikanska VM-lag utan att bli skadad."

"Jag blir förbannad, tacklingen var regelvidrig har sett repris på repris på överkörningen bakifrån, Mads Hansen åker längs med sargen och blir överkörd av PUCKO i ryggen som även tar fart från mittzonen."

"okej, det va en ganska tuff tackling av Tuokko, men Hansen får faktiskt skylla sig själv där när han böjer ner huvudet.."

"En skandal igen!!!! Var på matchen och detta var ingen utvisningen ens--- håll upp huvudet och var alert..."


Själv upplevde jag inte att det var för många skär, ej heller att Hansen fegade och vände ryggen till av den anledningen. Däremot hade Tuokko hög fart. Hansen hade huvudet lågt precis då. Det var en sk. "racing incedent." Dvs. En olycka som man får räkna med.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Har bara sett Tuokkos tackling live men nog hade han för många skär han med.

I Hållbergs fall minns jag det som att Djurgårdaren hoppade in tacklingen med för många skär.

I det här fallet känns det ganska likartat förutom att han inte hoppar.

Skillnaden är olika skador men framförallt synligt blod. Därför går det ena fallet till diciplinnämden tror jag.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

NuMo: Det rör sig om ett regelfel. Så länge man primeras med att få motståndare utvisad genom att puta ut med rumpan så fort det vankas tackling så kommer sånna här situationer att uppstå. Plocka bort regelen om tackling i rýggen, och vips är problemet borta.

Har för mig att Wayne förklarade hur regeln fungerar i NHL, där detta otyg inte existerar.  

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

NuMo: Ja, om de avsiktligt vänder upp ryggen när de ska till att tacklas så är det numer ingen utvisning. Det la man till som en regeltolkning för ett antal år sedan.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

supertrött: Att det är för många skär, dvs att han bryter mot en annan regel än tackling bakifrån, vilket vi pratar om just nu.

Sedan är det ren otur att han blir skadad. Vi hade inte ens nämnt den tacklingen om han rest sig upp och fortsatt matchen.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Jag bara resonerar fritt och förespråkar vare sig det ena eller det andra. Däremot så försöker jag förtydliga hyckleriet kring reglerna kring tacklingar och hur man skall kunna följa upp dem.

Du påstår alltså att man inom hockey får tackla spelare i ryggen eller om de står nedböjda med huvudet en liten bit från sargen?


Det är väl kanske det här som är svårigheten. Ena parten talar om respektlöshet och vill att spelaren skall stängas av just för det, medan Skrikegård och många andra tycker att man får skylla sig själv ifall man får en respektlös tackling i ryggen.


Jag funderar vad som är repekt respektive respektlöshet angående tacklingar egentligen. Kan en tackling vara juste men respektlös t.ex.?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: vad tyckte du om tacklingen på Hållberg i första djurgårdsmatchen ?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

NuMo: För att i innebandyn får man inte trycka till en spelare som medvetet står så. Och med ditt resonemang om att lägga allt ansvar på den som tacklar så är vi snart i samma situation inom hockeyn.

Tacklingen var juste.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: På vilket sätt är det resonemanget en skillnad jämfört med innebandy?

Var Tuokkos tackling juste eller inte?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
supertrött: Nej. Jag är en hycklare åt alla håll och kanter.
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00

NuMo: Absolut, men då får man också räkna med att åka på en tackling.

Annars kommer vi se hur spelare medvetet vänder ryggen till och tar tacklingen på det sättet, för att skicka motståndaren till utvisningsbåset (eller värre, till omklädningsrummet).

Att medvetet vända ryggen mot en tackling på det sätt som t ex Hansen gjorde anser jag vara lika spelförstörande som diving.

Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
NuMo: Om Modo hamnar i kvalserien och där får möta Leksand, lovar du att bli förbannad när Forsberg sänker Nordström med en ojuste tackling ?
Kommentera

Sv: MoDo - Brynäs 091228 19:00
Poffa: Ja, men den heter också Ishockey. Det är tillåtet att vända ryggen emot och puta med arslet.
Kommentera

1221558 · »