1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533463 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
För alla som vrålar på ändringar i PP så tänker jag att Karlins resonerande efter förra matcher kan vara bra att läsa in sig på. Han ser ju också att de skapade många chanser men bommade mål på ett orimligt sätt. Lätt att bli sugen på att kasta om, men jag tror att meningen nedan är helt vägledande för hur laget har tagit sig till den här framgången:
......
Funderar du på att skifta spelare i power play?
– Det är irriterande att vi inte gör mål, men samtidigt har vi byggt det här laget på trygghet och då står man plötsligt vid ett vägskäl.
......

Spelarna ska känna sig trygga och att de har förtroendet från ledningen. Det känner man inte om man blir bortbytt efter några skott i plexit. Man kan tycka olika om den filosofin, men man bör både veta att de är så de resonerar och se att det har varit framgångsrikt över tid.

Jag tror därmed inte att man ska förvänta sig stora förändringar i PP eller formationer inför morgondagen.

KB: De har ju varit ihåliga 6 ggr på Hovet mot oss en gång redan.

{9682}: Lite lustigt att de har gått lös med borrmaskinen på klubbmärket.

hompa90: Letar alla tecken. Universum vill att detta ska gå till 7 matcher och att DIF tar 3 av dem ;-)
Uppladdat:

500x0-voodootavla.jpg

Deaths_design: Man brukar säga att match 3 är den svåraste att vinna, vet inte om det kanske stämmer men det blir iaf otroligt viktigt att ta den och få momentum.

Modos special teams har inte varit bra i finalserien men det har erat varit och där är väl skillnaden mellan vinster och förluster, för som du säger så är det jämt i övrigt.
Det kunde stått 2-0 eller 0-2 i matcher just nu så jämt har det varit sett till bra målchanser så 1-1 får väl anses som rättvist överlag.

JoakimE: Jag kommer va där med dig och jag kommer stå där med dig nästa år oavsett vad som händer, vilken serie vi spelar i.

Vi har mäktiga trollgubbar i vår skara. Icing-Ove har gjort magiska saker med många av våra spelare hittills i år men han har haft svårare att hitta rätt hittills i finalen. Men det kommer.

Det är vårt år.

Marrdin: åker Modo till Stockholm idag? Någon som vet?

RedNek: jag tror tvärt om mot många här att vi kommer ta några tydligare segrar på hovet. Ibland är hemmaplan och en förväntan på laget inte bättre, slappnar dom av lite och bara kör så kan lätt 3-4 punckar trilla in.

Deaths_design:
Härligt att du gör det 😀

Tarasov:
Slänger mig in i diskussionen, tycker ni varit marginellt bättre dom här två matcherna. Det har varit tajt. Som många säger, det ni sumpat är ju effektiviteten i pp. Det är egentligen det som avgjort om man ska vara krass. Jag ser fram emot dom här två matcherna på hovet, börjar också bli lite känslor i det hela, det gillar man ju. Lycka till, på riktigt, men jag tror att om ni inte tar en bortavinst nu så blir det svårt.

MoDoNörden: Inget fel, När Bernhardt är som bäst är han bäde back o center o allting. Oerhört flexibel.
Tratten är kanske också multiflexibel

Silly: Hahaha oj vad tokigt det blev. Tyckte han spelade back idag. Tar tillbaka det.

Silly: Bernhardt is back, blir några fullträffar nästa match då, vore kul om han visade Dusan att Bernie är MoDoit.

Han är bäst när han både är back och center, må vi gå upp så han blir kvar

MoDoNörden:
Bernardt är Back ...😁😁😁😁
Inte Center?

Tarasov: Tror också Tom H skulle kunna funka.

MoDoNörden:
Han är väl center, och nej tror inte riktigt på honom. Men kanske Tom H.

Tarasov: Kan Trettenes möjligen vara en ersättare till Bernhardt om det är så att vi inte tar klivet upp i år? Fin skridskoåkning och bra blick. Tycker han imponerande ikväll mot Sverige i träningsmatchen. Dessutom inget kontrakt nästa år och koppling till MoDo sedan tidigare.

www.eliteprospects.com/player/32072/mathias-trettenes

Sigge:
Olhaver är kanske sugen 😝

{9682}: Visst börjar du fila på den berömda VooDoon till fredagens match? Vad har du för extra att lägga till denna gång för att få det att tippa över?

JoakimE:
En serie är en utmaning och det är i sådana här lägen man får kliva fram, och slumpen är också en faktor. Vi är tillräckligt bra för att kunna vinna och hovet var en oöverstiglig faktor skulle moraliska mästarna ha fler SM-guld än de noll de tagit sen 2001. Så ha respekt för uppgiften är bara bra men gör inte hindret större än det är.

JonteD: Stamkort på Mamma Mia? Deal

Sigge: Jag Lilla farbrorn e ju ledig nästa år oxo väger 100kg o mäter 1,89 utan skridskor men e lite match otränad men de går att fixa till är inte så dyr i drift heller tre mål mat räcker långt e ju fattig panchis!!😎👍🇺🇿🇺🇿🇺🇿

Robin Ztorken L: Bernhardt pratade om att sänka siktet liite, hans missiler lär träffa rätt inom kort,

Robin Ztorken L: Får ändå vara den som är den, hellre att han skjuter och missar än att inte skjuta alls.. Kan ju hamna snett och råka gå in i målet någon gång?

{8225}: Tyvärr gör han ju inte det för närvarande, det bara smäller i plexit o han är inte ensam.
Blir bra om Sveningsson kommer tillbaka, då kommer det smälla där än mer.
Får beställa nya plexiglas till både Hovet o Hägglunds🤠🤠🤠

{8225}:
" Dock tror inte jag att Djurgården är oslagbara hemma, serien kan vända fort igen"

Lyssna på puffe, han kan hockey

Robin Ztorken L: ALLT beror på om Bernhardt träffar inom ramen eller ej, så enkelt är det

Sigge: Ser dock inte att dom försvunnit på grund av gruffigare spel. Ganska mild serie hitentills, Woods är inte i slag, beror nog inte på för tufft spel

Rytter: Vore ganska skönt om man slapp ångest o nervositet , nu när allt står på spel. men efter 2 sudden är åtminstone jag lite nervös. Det gäller ju lite mer nu än att avfärda AIK i en kvart. Men Om vi får chansen att fortsätta driva på, lär det förhoppningsvis lossna med avsluten, kanske redan på fredag

Robin Ztorken L: Nästa år måsta vi lasta in några tyngre pjäser på forwardssidan. Gärna någon nordamerikan på 95 kg i förstakedjan. Det funkar inte att ha små hobbitar som Halloran och Woods i ett slutspel. Dem försvinner när det blir tightare och gruffigare spel.

modomille: Vi har några forwards som gör det bra, Niederbach, södergran och Josh övriga helt under isen.
Fjärdefemman gör vad man kan förvänta sig.och gör det bra.
Sen måste vi sluta skjuta 40 skott i plexiglaset/match

Gavelo: "Våga vara bäst när det gäller", jag kommer att tänka på att jag satt i bilen påväg upp för paradisbacken och sa till min far, "Det är lugnt, vi tar 6e matchen nu.. Det är ju ändå 18-5 i målstatistik på 5 matcher". Sen kommer Leksand från ingenstans och vinner två uddamålsvinster och skickar Modo ner i helvetet.

DIF är INTE omöjliga att slå på hovet men det är någon som måste göra jobbet och jag är i den oändliga loopen av att jag tror fan ingen som Modo tecknar ett kontrakt med har förmågan att bryta den eviga jävla förbannelsen, man kan vara hur jävla bra som helst men puckjäveln går inte in och man förlorar likförbannat.

Kommer gå på nästa hemmamatch och förlorar Modo och skickar DIF till SHL så lär jag vara den som är mest ledsen där men tro fan att jag kommer stå lika jävla naiv nästa år vid starten av säsongen och tro att detta år är det år Modo kommer tillbaka.

Bad_Brett:

Klart man blir pessimistisk när man ser hur vi bränner chanser och PP inte funkar.

Det som gör mig optimistisk är dock hur vi driver spelet och när vi sätter upp farten och vårt spel klickar så får DIF ligga på försvar och sprätter puckar runt sig. Är faktiskt mindre rädd för DIF nu efter två matcher än innan finalen. Det där fysiska spelet som vi inte skulle klara har jag inte sett mycket av än, snarare att jag tycker vi vunnit i fart och kampmoment.

Dessutom går DIF väldigt mycket hårdare på sina bästa spelare känns det som och i slutet av matcherna ser de lite tröttare ut. Kan bli viktigt att vi fått vila och DIF spelat länge om det blir en lång serie.

Vi kan ju såklart förlora detta ändå, speciellt med tanke på att DIF nu lyckats stjäla en match. Men ger upp det för vi först när vi är utslagna.

Tycker Mora testade vårt försvar mer än vad DIF gjort än så länge. Men där lyckades vi undvika att släppa in mål eftersom Ljunggren/Persson var iskalla.

Skulle vara skönt att stjäla tillbaka hemmafördelen direkt på Fredag.

Hur det än går har jag bestämt mig för att njuta av finalen och att det faktiskt spelas hockey och inte ser ut som i vår kvart och DIF:s semi, och konstigt nog tänker jag inte alls lika mycket på hockey som i kvartsfinalen mot AIK. Den var jobbigare då spelet hackade och man kände att det var fiasko ifall de skulle slå ut oss. Klar man längtar till match och vill se hockey mellan seriens tvp bästa lag men det är inte den där ångesten och nervositeten som fanns mellan matcherna mot AIK.

{8225}: Gransräm är inget nyförvärv, Södergran hette han ju. En av de som lyft mest

modomille: Tror på Halloran med, inget passningsgeni, men kan nog avgöra. Woods har haft lång väg tillbaka, känns inte som en matchvinnare just nu, tyvärr.

Men Sebbe, Gransräm med flera får väl fortsätta glänsa.

Vill gärna se Adam ta för sej mer dock

KB: 2-0 ingen garanti, men utan domarpåverkan bör vi kunna vinna minst en match på bortaturnén, sämre är vi inte

{8225}: Tror jag inte heller. Löven vann där och vi har vunnit där tidigare men det kommer bli riktigt tufft. Är dags för våra stjärnor att steppa upp nu. Den enda som får godkänt igår är BigDick och kanske Bernhardt. Woods, Aagaard och Halloran för dåliga. Tror tyvärr att det bara är Aagaard av dom tre som har psyket.

Saknar faktiskt Sveningsson. Tror att han hade varit en tillgång i dom här tuffare matcherna.

modomille: Det tråkiga är att med 2-0 i matcher så hade vi förmodligen tagit hem hela serien. Nu känns det mer ovisst inför match 3. Men vi har vunnit på hovet både mot Djurgården och flertalet gånger mot AIK den här säsongen. Alltjämt ett 50/50-läge i mina ögon.

modomille: Linköpings målvakt har dessutom spelat riktigt riktigt bra.

Det jag kanske tycker att vi saknat i många många år är det här med att hantera svåra situationer, att våga vara bäst när allt verkligen ställs på sin spets, visst klarade vi kvalet 2011 men bortsett från det så är det skralt med framgångar.

Tittar lite på både Växjö och Saik, De förstnämnda har alltså fler Sm guld på ca 10 år än vad vi har under hela våran existens, dessutom kan dom plocka ett nytt inom ett par veckor.
Saik har inte heller många år i Shl men har väl redan spelat så många finaler att jag tappat räkningen och även tagit Sm guld.

Dessa föreningar har lyckats hantera media, fans, press och kunnat spela på toppen av sin förmåga trots allt runtomkring, något Som faktiskt är sjukt beundransvärt.

Matchen igår skulle vi givetvis vunnit så bra som vi spelade i sin helhet men ändå förlorar vi och jag håller med dig, känslan är att detta kan vara matchen som spelade tillbaka oss i As, jag hoppas som fan inte att så är fallet men det känns oerhört dystert med tanke på våran historia.

modomille: Dock tror inte jag att Djurgården är oslagbara hemma, serien kan vända fort igen

Bad_Brett: Känner lite samma. Det går inte att komma ifrån att vi fullständigt pissade bort matchen, och när krutröken har lagt sig och vi blickar tillbaka så är det kanske den här matchen som vi kommer peka på och säga, det var här vi förlorade finalen. Är förvånad att jag tänker i dom här banorna då jag brukar vara optimistisk men jag kan inte riktigt hejda mig. Matchen igår var av så stor betydelse och vi sumpar det. Vi kunde ha haft 2-0 i matcher och halva foten i SHL men istället så står det 1-1 och fördel DIF. Det går fort i hockey..

Upp till bevis för grabbarna på fredag. Då får vi se en gång för alla vad dom är gjorda av.

Bad_Brett:
Jo men du har en poäng, djurgården har en faktor där som inte vi har. Vi får hoppas att vi kan kompensera det med exv Bernhardt.

Bad_Brett: känns som att dwt kan gå hursomhelst. Ganska jämt skägg ändå. Big D är bra och blir bättre och bättre. Saknar Woods och Aagaard i form.

Bad_Brett: Vi hade betydligt bättre målvakt 2007, målvakten är halva laget. Gudlevskis är bra, nu ska bara vi bli lite effektiva framåt igen, lugna puckar

Tarasov: Känner mig helt plötsligt väldigt pessimistisk. Jag tycker att vi är klart bättre, men det går inte är underskatta betydelsen av att ordentligt med rutin på sina stjärnor. Det var ju därför vi vann 2007 och inte 1999, trots att det sistnämnda laget var bättre.

Jag hoppas verkligen jag har fel. Tror vi skulle behöva få islossning direkt i tredje och chocka Hovet. Nu känns det som att de rider på en våg av momentum.

Blake: Unnar mig sittplats bakom avbytarbåsen. Kommer bli grymt!!!!

Liss går alltså från Löven, till DIF och nu påväg till KIK. Bevis på att han inte är någon högklassig spelare

SPOODI:
Gunterska är nog ett av Sveriges bästa caféer, brukar gå dit när vi hälsar på svärmor

JoJo2613: tenta på torsdag :( så kan inte tyvärr

hockey_21: Lyx, blir nog ett säsongskort på övre etage runt 402 för mig nästa säsong.

« · 2527429 · »