1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480543 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - Linköping 2009-10-17

« · 1188082 Till forumet


MODO Hockey - Linköping 2009-10-17

Kommentar

Milo: Nu måste vi vända trenden

Linköpings HC hemma i Swedbank Arena väntar MODO Hockey i den tionde omgången i säsongens grundserie.
Ett Linköping som ännu inte vunnit borta mot ett MODO Hockey, som bara tagit en trepoängare på de första nio matcherna.
- Alldeles för skralt facit förstås, säger coachen Miloslav Horava. Nu måste vi bara vända den trend vi är inne i.

Coach Milo var dock inte missnöjd med allt i Luleå senast.
- Vi gjorde arbetsmässigt en klart godkänd insats, säger han. Men vi måste skjuta mera skott och göra mera mål, så är det bara. I sista perioden sköt vi bara tre skott och det är försåts på tok för lite.

Linköping nästa motståndare, vad säger du om det?
- Ett av de favorittippade lagen så det blir som vanligt, en tuff utmaning.
Positivt annars?
- Junioren Eddie Larssons insats senast. Han visar rätt inställning och gjorde ju också sitt första mål i Elitserien.

Noterbart om laget

Noterbart är
A t t Niklas Sundström, Andreas Salomonsson, Per Hållberg och Hannu Pikkarainen är ur spel på grund av skador eller sjukdom.
A t t backen Jens Westin (smäll i huvudet i Luleå senast) och kaptenen Per Svartvadet (känning av influensa) är frågetecken inför matchen.
A t t junioren Simon Hermansson, som var med i Luleå senast, spelar med J20 i helgen.

MODO Hockey mot Linköping HC:
Målvakt:
45 Roman Malek
(1 Niklas Svedberg)

Backar:
44 Daniel Sondell
7 Mattias Timander

5 Hans Jonsson
17 Eddie Larsson

4 Tomas Mojzis
47 Alexander Bonsaksen

Extraback
2 Jens Westin (?)

Forwards:
10 Per-Åge Skröder
39 Per Svartvadet (?)
36 Mats Zuccarello Aasen

27 Josh Green
20 Oscar Steen
16 Adam Eriksson

13 Marco Tuokko
26 Kristian Forsberg
6 Magnus Häggström

Extraforwards:
22 Joakim Mattsson
11 Thomas Enström

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle:

Haha, om Svarten också missar matchen blir det nog kul... annars är det kul att de ger Eriksson chansen i andrakedjan. Kan nog göra med nytta än Foppa som verkar rätt malplacerad.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki:

Men jag undrar vad Enström gjort för fel?

Alla verkar komma före honom just nu, till och med Tuokko...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Gidde: Jag har varit tvärtemot och undrat vad Toukko gjort för att hela tiden förtjäna utfrysning.


Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Well, han kan ju börja med att lyckas med att ta emot eller slå ett pass.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
shinzawai: Om det är kriterier för att ta plats så kommer det bli j-vligt trångt på bänken.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Vad fan. Tuokko skrev boken "100% missade passningsmottagningar inom 10 dagar", han ska sitta på bänken och vara beredd att hämta puckar när folk gör sina första mål. Det tar emot, jag gillar Tuokko som person, men som spelare skulle jag gärna byta rakt av mot Jonasén.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
shinzawai:

Det jag dessutom menade med mitt inlägg var att varför knäcka Enströms självförtroende genom att inte ge honom speltid, när han in facto absolut inte är sämre än Tuokko?

Jag menar, Tuokko har dom ju gått ut med att dom vill bli av med, så honom kan dom knappast knäcka mer än så?

Dessutom levererar ju Enström rätt ofta, bra mycket mer än Tuokko i alla fall.
Och dessutom sätter han en tackling då och då...

Blir ju inte direkt lättare att genomföra en generationsväxling om man inte ger de yngre som möjligtvis kan tänkas stanna i föreningen chansen...

Underligt tycker jag som sagt...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
shinzawai: Inte lätt att komma in och vara vän med puck och klubba när man får göra sitt första byte i mitten av 3:e perioden...

När han spelade med Green och Salle och fick chans att nyttja sina kilon så var han ju en av lagets bästa.


Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Vem har kapat ditt konto eller vem har drogat dig? Tuokko har inte gjort en bra match sen den där hemmamatchen när han och Torkki hade roligt tillsammans!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Intervju med Eddie på länken. Gillar hans attityd, även fast han pratar i formel 1-fart. Sen är ju Hasse Hasse.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
shinzawai: Det är jag och jag är vid mina sinnens fulla bruk eller vad man nu säger.

Jag tycker att det är helt åt väggarna hur Toukko behandlas.
Han får ingen eller pyttelite speltid i ett läge när vi behöver varenda energispelare vi kan.
Det är nästan ingen som tacklas offensivt, förutom Aasens myggbett.
Det är INGEN som är först ner i sarghörnet för att fightas med de dump-and-chase puckar man tvingas slå hela tiden.
Det är INGEN som står, precis, framför målvakten och vågar ta stryk i PP.

Detta är ju detta Toukko med sin fart och tyngd skulle kunna få vara bra på om han fick chansen.


Och angående Giddes ord om att man vill bli av med honom.
Vilken butiksägare döljer den vara man helst av allt vill bli av med inne på lagret?
Om dom inte försöker tråka ut honom så han river kontraktet självmant.



Inget ont om Enström. Jag diggar Köttbullens spelstil, skottvillighet och målfarlighet men han behöver bättre folk kring sig för att fungera, tyvärr.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Green, Häggström och Skröder är alla tuffare än Tuokko, och till skillnad från Tuokko kan de faktiskt både slå och ta emot en passning, och har dessutom bättre spelsinne som gör att de inte bara trampar vatten utan faktiskt får kontakt med motståndarna.

Jag tycker att Tuokko får precis den speltid han förtjänar.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Jag tycker att Tuokko suger. Det är möjligt att han skulle komma bättre till sin rätt i ett lag som spelar hans sorts hockey, men i MoDo känns han bara fel.

Enström tycker jag oftast är felplacerad i egen zon och dessutom har han en tendens att dra på sig onödiga utvisningar för sitt ovarsamma spel med klubban.

I plusminusligan är det annars intressant att konstatera att backparet Timander/Sondell är -4 respektive -5 så här långt, Hasse är också -5 samtidigt som Pikkarainen är +3. Sämst i laget är Häggström med -6. Även om han gör en hel del bra saker på isen så är steget från div 1 ganska stort.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
shinzawai: Häggström gör det jättebra och kan konkurrera med Toukko det håller jag med om. Skall bli kul och se om dom kan pusha varandra imorrn. Borde funka bra.


Sen konkurrerar inte Toukko med Green i min bok.
Toukko är en renodlad energispelare medans Green inte riktigt har den speeden som Toukko kan visa upp men kompenserar detta med rejäl tyngd och spelsinne.
Jag vill se dock dom tillsammans och få en TUNG checkingline tillsammans med Steen alt K.Forsberg som smyger lite bakom. Då tror jag att båda skulle komma mer till sin rätt.

Skröder är tuff dock inte tuffare än Toukko. Men han är bättre och framföralt målfarligare och det är därför han spelar i 1:a linan (oavsett hur han presterar).






Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Wayne Gresky: Jag erkänner att jag alltid varit svag för spelare med Toukkos spelstil. Speciellt då det har varit nåt MoDo saknat men behövt en lång tid.

Visst var det, med facit i handen, en floppvärvning då han var skadad så gott som hela säsongen. Men i år är han frisk och fjolåret borde inte ligga honom till last. Speciellt inte när man har en tunn trupp framåt. Då borde man istället anpassa sig mer efter det spelarmaterial man förfogar över.




Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Och nyförvärv får vi till LHC matchen. www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=4531&rows=5

WOW säger man bara.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Med den ekonomin vi har så är väl det här det bästa vi kan hoppas på. Slutar med att vi trots 3st nyförvärv fortfarande har 1st förstaformation och 1st tredje och 2st fjärde.

Visst är det fint att man värvar sådana som kan bli något. Men för att rädda laget just nu så är det nog inte något annat än rejäla namn man behöver.

Jaja, man får se vad det blir av det hela då det är try-out. Men jag känner att man kommer fortsätta grina sig till sömns.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
MorganaLefaey:

Bra att man fyller ut truppen lite. Sen lär Steen ha steenkoll på den här värvningen. Och det är det ju verkligen en low risk-high reward-värvning. Lär inte kosta många riksdaler.
Kommentera


Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: Håller med. Känns som en enormt billig lösning för att få in lite bredd.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Lumber Jack: Konstig värvning, vi behöver en tank som går närmaste vägen, utan hänsyn. En skytt som gör mål, då värvar vi en teknik kille med bra passningsspel.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
MorganaLefaey: Jippy? Känns väl som ännu en Molinder, P.Öberg eller Hägga.
Förstår att det är tomt i kassalådan men varför värva en spelare som skall konkurrera med våra egna produkter och juniorer.

Men det är kanske läge att rulla fram pölsevognen från skamvrån under trappen och hoppas på lite dansk dynamit.


Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: Hans AHL-lön den här säsongen är $55,000. I svenska pengar är det mindre än 250 000 kr. Han bör hålla elitserieklass, han måste vara jäkligt billig, han måste vara riktigt motiverad att visa vad han går för och tar inte upp en back för en icke-EU-spelare. Bra värvning säger jag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Wayne Gresky: En back? Här har man fredag på hjärnan...plats ska det ju vara. :)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Salle: Vi får en bredd-spelare som har en del rutin och som är ung och sugen på att visa sig, för kostnaden av skit och ingenting. Jag skulle tro att han utan större problem är bättre än spelare som Molinder och Tuokko.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Poffa: Det har du nog rätt i. Han är klassiskt skolad.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Wayne Gresky: Ja, och är han inte bra nog så förlänger vi inte kontraktet i december. En bra lösning av Freddan. Bättre än att ta hit nån svindyr kille från Slovenien på ett riktigt kontrakt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Morten madsen ZZzz.. ?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Ändringar om morgondagens matchbiljetter.
Det blir inget arrangemang på torget idag utan hänvisar till Arenan 13.30 istället.

200 personer för nu chansen att hjälpa oss i Lumberjacks att skapa ett rejält tryck på ståplatsläktaren imorgon.
Ni 200st helhjärtade modoiter ska bege er till Swedbank Arena 13.30 och endast det 200 första får tillträde till arenan och supporterpuben.
Väl inne i arenan kan vi värma upp rösterna.

Ett stort tack till banden Pink Hink & Absorbing the Pain som stöttar oss, ni är guld värda!
För att visa att vi uppskattar detta uppmanar i i Lumberjacks att stanna kvar efter matchen imorgon och lyssna på dom här grupperna.

Var: Swedbank Arena, Kassa 1
Pris: De 200 första kommer in gratis
När: Imorgon Lördag 17/10 kl 13.30
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Torna: Bra gjort!!
Dock, stor humor:""Grabbarna och tjejerna i klacken visar ett fantastiskt engagemang match efter match, vi hoppas att vår och Pink Hinks insats ska inspirera fler att ställa upp i Lumberjacks, säger Peo Hedin i Absorbing the pain."
De här som brukar skriva "Sparka Hedin!!" får nu se honom, "absorbing the pain"! :-) :-)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Berka: Tyvärr finns inte pengar, jag tror dock denna kille är bättre en k.forsberg, molinder, Tuokko. Men tror de flesta hade sätt bättre men har vi tur kan vi gjort ett billigt fynd i denna kille.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Poffa: Morten Madsen är en betydligt bättre spelare offensivt än Molinder. Jag säger också att detta är en "bra" värvning sett till pengarna, det luktar lite Timrå-varning på detta för att citera en kollega till mig.

Tänker då på när Timrå lånade hem Wandell förra säsongen, det är också samma typ av spelare. Rapp på rören, bra teknik och bra passningsspelare.

Sedan är det givetvis ingen spelare som säljer biljetter själv som Haydar kanske skulle göra men bredda truppen, absolut!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
qwertas:
Intressant artikel. Morten Madsen dyrkar Peter Forsberg. Morten spelar nog gratis i MoDo :-)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Icing-Ove: "Most people get raises when they do well at work.
Morten got a pay cut this year playing for the Aeros and now stands to make more money in Sweden. So, for someone that was apparently miserable here and making less money, this is a great deal"
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
arnio: Jo, jag läste det där tidigare. Förhoppningarna är ju inte så höga, men idag tror jag faktiskt att han kan tillföra MoDo en del. Vi får se...Vi har haft tur ibland med AHL:are som t.ex Döme och Justin M...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Icing-Ove: Hoppas du har rätt för hans stats är mycket sämre än tex. Janos Vas.

Men i Modo bör han åtminstånde gå in i andrafemman.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
arnio:
Hehe, ni ersatte väl Brendl med ungersk Vas. Detta är ett tryout-kontrakt, ser du skillnaden? Alla tillskott till modotruppen anser jag vara till nytta, man måste chansa lite, helst då många av lirarna i 3-4:e inte tar chansen...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Icing-Ove:

Jooo ar nåååt alåååååååån
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
bisterfinnen:

Lyckseleindahouse
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Solen skiner, Starosarna är väl kylda och bläcket på biljetterna har snart torkat. Eller som handlar´n i Hedebyborna skulle utryckt det: "Härliga tider, strålande tider!"

Nu jävlar ser vi till att göra minst ett mål mer fotbollshuliganswannabeklubben!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Lumber Jack:

Jahapp. Det gick ju bra sist, så det kanske blir succé nu då?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Lumber Jack: AMEN!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Mot templet, via omvägar...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nu kan ju inte jag klistra in sådär snyggt som vissa andra kan, men... officiella laguppställningen:

Skröder - Svartvadet - Zuccarello
Molinder - Steen - Mattsson
Tuokko - Green - Eriksson
Enström - Forsberg - Häggström

Timander - Sondell
Larsson - Jonsson
Mojzis - Bonsaksen

Ingen Madsen alltså. Nog smartast så med tanke på att han kom till Sverige kl 7 i morse.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: 2-7 gångbart?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: Ser ut som om vi spelar med fyra femmor.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Wayne Gresky: Och Engstrand i Linköpings mål. Ska vi gissa på att han håller nollan?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: Ja, sämre än Fredrik Norrena lär han då inte vara.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: När man ser laguppställningen så förstår jag varför vi inte vinner några matcher.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2009-10-17
Nikki: Ser ut som 3st fjärdeformationer det där. Kan bli intressant match att se. Sen kan jag inte förstå hur hög lön de gamla spelarna har om vi har den 5e dyraste truppen i serien. Salle, Sundström och Pikka borta och ser ut som ett lag som inte skulle ligga i toppen på AS.
Kommentera

« · 1188082