1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532397 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
{9315}: Finns en bra möjlighet att slänga om i Ruohomaas och Sams kedjor nu när det inte fungerar perfekt i någon av dem. Har ju varit svårt att röra 300-kilos förut.

KB: Som sagt så såg jag matchen igår och skulle inte förvåna mig om Luleå är ett av finallagen i vår.

{9566}: Örebro var riktigt bra och jag tror Färjestad har betydligt mer att ge, men jag håller nog Luleå som det bästa laget vi mött än så länge.

KB: Man kan ju egentligen inte vara förbannad heller, Luleå är väldigt mycket bättre än Modo på nästan alla plan, man har dessutom i princip samma lag som tidigare och alla har tydliga roller.
Luleå är ett inget flashigt lag, tvärtom, oerhört tråkiga att titta på och väldigt för att inte säga extremt statiska i sitt spel, utan Kempe och pasic hade man nog haft mer underhållning av att titta på färg som torkar, men oavsett underhållningsvärde för alla utom de mest inbitna luleåfans så vinner dom matcher och det är ingen slump att dom varit ett topplag i några säsonger nu.

Modo gör en svag match samtidigt som Luleå bara är för bra.

KB: är inte övertygad heller om att backparen är perfekta. vad skulle hända om rubins och brickley bytte plats? möjligt att det är +- 0, men jag är inte helt övertygad om rubins och rundblad som backpar

{9315}: Mer inne på att kanske flytta på Bernhardt till annan miljö. Känns som att hans självförtroende är i botten.

KB: absolut, frågan är hur han är som person och hur han tacklar att inte ha sitt säkerhetsnät näsen med sig? det kan båda lyfta och sänka honom tänker jag beroende på hur han är mentalt.

KB: Har inte sett de senaste matcherna pga resa, men vad jag kunnat läsa mig till här fortsätter Ruohomaa att leta de perfekta passen och blir samtidigt lite för långsam, håller pucken för länge.
Kanske läge att byta plats på honom och Vigneault så får han fördela puckarna till två lok medan Vigneault som är lite rakare kan skapa yta åt ORegan och Ranta.
Små förändringar som inte ruckar för mycket på nuvarande uppställning.

Nucky: Samtidigt skulle nog Ruohomaa känna en stor frustration om han behöver spela med två spelare utan spelsinne. Walli och Södergran gnuggar på men det händer inte mycket framåt. Skulle hellre se Woods med Rååma men det funkar ju inte när vår andrakedja är den klart bästa nu.

Sigge:
Tror att det räcker att Sampo och Södergran byter plats

Gavelo: I princip samma lag som tidigare?😁 På vilket sätt? 4/7 backar är nya och 6/13 forwards (efter att Zdrahal lämna).

Wahlbergs lån förlängs.

Sigge: det funkar inte så i verkligheten, men han borde inte känna frustration med någon annan än sig själv så som det har sett ut så här långt. han är här för att vara den bästa spelaren och ja, han har inte fått en ärlig chans än, men det har inte sett ut att vara i närheten av godkänt heller. ett annat problem är att modo har begränsat med spelare som faktiskt har spelsinne, och tre av dom som har det spelar i kedjan som inte ska brytas upp.

jag tror fortfarande på att byta plats på oregano och walli och se vad som händer, alternativt sampo och södergran men tror sampo och roma är fastlimmade ett tag till.

alternativt, med större ändringar...

södergran, roma, niederbach
ranta, sam, oregano
sebbe, ap, walli

jag vet inte. tycker det är jättesvårt. jag är öppen för förslag, men känns som det behöver testas lite olika kombos och se om något tar fäste.

Elliot12: Stommen är densamma, Omark och Andreasson är visserligen nya men samtidigt inte nya i Luleå och bulans spelidé så dom räknar jag inte.

{9315}: Ja, jag låg och tänkte på precis samma sak, nämligen att vi har rätt få spelare med spelsinne i laget, åtminstone bland forwards. Det är väl egentligen

Rååma, O'Regan och Woods som sticker ut. Det lustiga är att det även är dessa tre som kan agera snipers.

Det är ju inte heller slump att vi har haft backar i topp i interna poängligan i två säsonger i följd.

Rååma och O'Regan måste komma igång helt enkelt, annars blir det väldigt jobbigt i längden...

Sigge: vi måste ha in en ny forward till första. Det är bara att inse att Ranta är på tok för speldum för att spela i en förstakedja. Lagen under/runt oss förstärker med spelare som Shore, Greco, och nu Wagner till Oskarshamn.

Bad_Brett: precis. som jag sa för nån vecka sen, det är mest hockeyallsvenska spelare i laget och dom gör det bra, men det märks att många av dom också saknar spetskvaliten i shl. modo vinner sina matcher pga att man är ett bra LAG som är bra coachat. tänk då om det också fanns mer spelare som kunde göra det där lilla extra. skjuta ett riktigt bra skott som går direkt i mål. ha spelsinne att sätta upp sin kedjekamrat med ett öppet mål.

så då är frågan. HUR kan modo se till att roma och oregano får ut max av sitt spel? det bästa svaret är antagligen att värva någon till, men det är det inte säkert att det går att lösa, så lösningen måste kanske finnas i huset.

Bad_Brett: Fast Big Dick bygger väl också mycket av sitt spel på spelsinne?
Sen får man väl ge Aagarf att han har spelsinne på så vis att han lyckas befinna sig där pucken dimper ned. Sen är det väl mycket tuta köra.

Sen en av dom med bäst spelsinne är väl Niderbach. Men där brister typ allt annat istället just nu. Som han agerar i defensiven ibland kan man tro han inte har spelsinne alls...

Kanske man skulle kört:
Sampo-Rååma-Niderbach
Södergran-Vigge-Oregano.

Sampo kvar i 1a bara för att jag tror han är svårflyttad...
Gillar att dom tar upp att han är en av dom som skjuter mest. Ja passar man aldrig blir det ju lätt så, inte direkt så han lyckas ställa sig i A-lägen där han får pucken och trycker till. Utan han tar pucken och åker runt tills han har en liten lucka och skjuter i magen på målvakten. Tyvärr.

Monno: Ranta är ett sorgebarn, hans enda tillgång i spelet är hans skridskoåkning som han dock använder på helt fel sätt. Istället för att tempoväxla och åka ifrån backen, bryta in på mål, så saktar han in så fort han kommit över blålinjen och åker runt runt i zonen tills han tappar pucken. När han väl skjuter så är det löst jävla höstlöv i magen. Påminner om Björn Svensson, men Björn tävlade mer.

Skulle Ranta tävla mer och utnyttja sin skridskoåkning och utmana backarna skulle dom börja ta ett större säkerhetsavstånd. Det skulle dra isär laget för motståndarna och råååma skulle få ytor att lägga sina passningar på.

Bad_Brett:

Oj vilken sågning av Ruohomaa

Lite väl mycket kan jag tycka 😕

mattias - 74: Man får trösta sig med att Tägtström inte kan någonting om hockey, alls typ.
Sen har inte Rouhomaa varit bra men Gustav är bara anställd för att provocera/generera klick. Därav han varje vecka försöker skriva något som retar upp supportar. Gärna t.ex MoDo, Leksand eller dylikt där det finns många som klickar. Reta upp IKO supportrar ger inte så mycket klick.

Monno:

Vilka håller han på? Jag vet faktiskt inte, är han leksing skäms jag

mattias - 74: Timråit.

Han är ju typ en mindre sympatisk budget-Wennerholm.

erjo: Ranta kunde stannat i USA och vi satsat vidare på Svenningson, båda i samma klass, skjut så mycket du orkar men helst i plexit alternativt bröstplattan på målvakten!!

Kan fortfarande inte släppa ang vårat publiksnitt.
Just nu har vi 910 mer i snitt än hockeystaden Skellefteå och strax över 500 mer än Timrå.

Trots att vi inte har haft ett Derby mot Timrå än.

Jag är då sjukt impad över hockey intresset i stan med omnejd ! 👏👏👏
Hoppas det håller i sig !!!

Smurfen: finns bara ståplatsbiljetter kvar till Skellefteå 25 november tex. Sjukt hockeyintresse i stan igen!

SPOODI: Grymt !

Snacka om att man verkligen älskar Widebro , Karlin och Hinken + alla andra som jobbar i föreningen både avlönade och ideella som med rätt medel har jobbat fram där vi är idag !!

❤💚🤍

SPOODI: Vi snittar 5000 på tisdags- och torsdagsmatcherna (4600 om man bortser från premiären mot Linköping).
6750 på lördagar.

Starka siffror helt klart.

KB:

NHL på tv 10 nu för er som har hockeyabstinens

Tragiskt att se vad som händer med Victor Olofssons NHL-karriär

Lolol: Noll koll , får han inte spela eller vad ?

Smurfen: Petad tidigare under säsongen. Spelat senaste 4-5 med runt 10 min per match. Inte en poäng hittills. Petad idag igen.

Lolol: ähhh öppnar för en trade ju! Han har komtraktsår också. Han har kvaliteter han kommer få ett bra kontrakt någonstans sen nästa säsong iaf

SPOODI:

Vilka kommer med oss till bortastå kommande lördag, HV71 - MoDo,
Vi måste vinna den matchen!

KRB: funderade på att åka ner men jag flyttar den helgen :/ hinns nog inte med

SPOODI:
Gillar att det är långt mellan matherna så att Karlin/Holmström kan gnugga/ putsa lite på sin 1: a lina...

Och att PP1 får nöta lite och hitta spelet ...

Silly: du menar pp2

SPOODI: Nej, den har kallats pp1 hela tiden. Bara för att Woods kedja var kall i slutspelet bytte vi inte namn på Hallorans. Att sedan pp2 får starta oftare när de är hera är fullt naturligt då Karlin alltid gjort så.

Der blir bara löjligt om man ska kasta om namnen hela tiden beroende på vilken femma som är hetast i pp. Blir ju helt omöjligt att veta vad man menar i sådana fall.

{5647}:

Som sagt var.
Har man inte spelat själv så vet man inte sånt?😉

Silly: Mer bara logik. Det är fullständig omöjligt att veta vad du menar med pp1 eller pp2 om vi byter mellan matcherna. Säg att Ruohomaas gör ett par mål och blir "pp1" två matcher. Sedan Woods igen. är det inte rätt omöjligt att föra en diskussion när man inte vet vad som avses?

{5647}:
Jag tror att både du och jag vet att PP1 är vår 1:a lina som dom hoppas på.
Sedan som du säger.
Bara förr att 2: a har gjort det lite bättre på slutet och Karllin har låtit dom startat så innebär det inte att dom är PP1..? Som en del tror här.

Hur skall vi då tolka att 3: e alltid startar i matcherna?
Det är inte alltid en 1: a lina startar i matcherna heller?

Nä 1: a är deras 1: a i PP och den dom tror och hopoas på ska vara ledande och matchvinnande och sedan att 2:a går bra är bara en bonus som dom vet kan leverera när det stämmer för dem.

Jag tror att du o jag har samma syn på detta?

Silly: Ja, jag kallar dem tredje för att de varit skrivna som tredje. Jag tänker bara att det blir omöjligt att hålla isär kedjorna om vi ska byta namn på dem mest hela tiden beroende på vilka som presterar bäst och får mest istid.

Sedan kanske man skulle namnge dem efter mest framträdande spelare? Ruohomaa, Woods, Södergran och Sebbe?

{5647}: Många lag förstärker sina trupper. Senast Oskarshamn. Vi sitter lugnt i båten. Gör vi rätt? Eller bör vi också förstärka?

Gusse: pengarna finns inte. Tror vi ska sitta lugnt. Kommer en defensiv back med rätt meriter/karaktär bör vi hugga annars tror jag hinken är lugn

Gusse:
Svårt men tycker vi gör rätt, jag tycker backsidan ser bättre och bättre ut i spelet. Berg tycker jag klara rollen som 6 back bättre och bättre.

Sen när det gäller anfallssidan så finns det säkert spelare som gör laget bättre men kan vi få tag på dem? Tror fortfarande att den kan lossna för den tilltänkta förstakedjan. Sen skall det in någon ny så skall någon bort. Såvida inte Pulijärvi eller A Nylander är aktuella tycker jag vi kan vänta.

Tarasov: man måste ta ett snack med Ranta typ igår, och göra klart för honom att han ska spela enkelt, utnyttja farten och storleken och ta sig in på mål och låta Ruohomaa och O’Regan göra det konstruktiva. Ranta har inte spelsinne för att försöka sätta upp spel offensivt, det var någon som skrev att han var lika hockeysmart som en hög suddgummin och det tycker jag är ganska spot on.

erjo: tyckte Ruohomaa va bättre med Aagaard när de spelade tsm på försäsongen.

erjo: Du har en poäng även om jag tycker den är kraftigt överdriven.
Ranta är inte den skickligaste kniven i lådan men samtidigt var Hinken tidigt ute efter honom så det bör finnas en fin uppsida som Karlin och co helt enkelt inte fått ut än, ist för att säga åt han att spela på ett sätt så tror jag man måste hitta en omgivning som gör att han får ut mer och utvecklas i den riktning man önskar.

Jag har sagt det förr och säger det igen, det skulle behövas en tung powerforward i 1:a som kan spela fysiskt och vara ”grovisen” i den kedjan.

3:e kedjan har slutat producera så varför inte försöka kombinera 1:a och 3:e för att hitta konstellationer som gör att fler kedjor börjar producera.

Aagaard - JD - Woods
Walli - Ruohoma - Ranta
Oregan - Sam - Södergran
Olsson - Ejk - Niederbach

Tarasov: du har rätt i att det nästa spelare in måste vara någon som modo är så säkra det bara går är en spelare som verkligen gör en positiv skillnad. det får inte bli en till oregano som ligger efter och har svårt att anpassa sig till spelet, för den tiden kommer inte finnas när den spelaren väl kommer in, den tiden finns knappt nu.

det är jättesvårt, för spelarna som passar in i det kriteriet är oftast inte lediga under säsong, det skulle vara om något annat shl-lag gör sig av med någon, växjö försöker släppa blichfelt tror jag, men tror inte han är tungan på vågen heller

tror fortsatt att lösningen på modos problem behöver hittas internt

« · 2591121 · »