1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482847 inlägg · 4079 ämnen

MoDo - Luleå 4/11 2004

454547 · » Till forumet


Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Kul mail till Anrell i dagens AB:

"Veckans diplomat måste väl vara Hans "Virus" Lindberg som i Canal Plus lyckades recensera domaren Vjateslav Bulanovs insats utan att använda begreppen "fetknopp", "sandpapper under grillorna" och "pingislunga".
Leif Andersson"
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Poffa hade ju hängt med i alla fall. Och min kompis då, om han vågat. Han talar ju lite ryska i alla fall.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Poffa:

Ojojoj. Det vore ju roligare om NuMo skrek hela namnet i stället för förkortningen, såg jag nu.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:

KGB är en förkortning för Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti, men heter numer FSB, som är en förkortning för Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti.

Underättelsetjänsten heter GRU och är en förkortning för Glavnoje Razvedyvatelnoje Upravlenije.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Som det låter om jag inte missminner mig.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo:

Hur uttalar man KGB på ryska?
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Poffa: Min kompis ville att vi skulle skandera KGB KGB. men vi är ju båda blyga av naturen, så vi tog inte tag i det.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo:

"Trots det så anser jag - i teorin - att spelarna borde positionera sig så att den farliga spelaren neutraliseras på bästa sätt."

Kan inte annat än hålla med, tyvärr var det inte riktigt möjligt i detta läge. Att Holma skulle vara så smart att han inte går att punkta, faller i mina ögon på sin egen absurditet.

Jag kan inte undanhålla denna för er som inte läser i Timrås GB så ofta. Händelsen utspelar sig på O Vänster i mitten av tredje igår:

Kvällens höjdare var i alla fall då en lätt överförfriskad man på sittplats skulle skälla lite på domaren. Plötsligt insåg han att Bulanov inte kan ett ord svenska och han skall då försöka sig på någonting på utrikiska. Helst någonting på ryska som svider, så efter lite fundering så reser han sig och utbrister högt:

"- Tjernobyl!!!", och sätter sig sedan ner igen.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Poffa:

Salo är en riktig klassmålvakt, han ställer stora krav på sig själv och jag mig sjutton på att kravet är att ta varenda jävla skott, oavsett hur bra skottet är. En bra dag på jobbet så hade han nog tagit det där skottet, men igår så fick han inte in tajmingen. Det är bara att acceptera, jag tyckte det var ett riktigt bra skott i alla fall. Salo har en hög lägstanivå trots allt och det var hans främsta adelsmärke i NHL. Har han en bra dag så tar han betydligt svårare skott än det Rehnberg levererade igår, men att han "skall" ta det tio gånger av tio, det håller jag inte med om. (Det är väl ingen överdrift att säga att "skall" betyder just skall.)

Du har nog rätt i Hasse-Tobbedebatten. Jag har inte sett matchen i efterhand så jag kan inte uttala mig riktigt i vad som hände. Trots det så anser jag - i teorin - att spelarna borde positionera sig så att den farliga spelaren neutraliseras på bästa sätt. Det var kanske inte möjligt i det här fallet. Kanske är Holma så smart att han helt enkelt inte går att punkta öht.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo:

Speciellt bra var inte skottet. Det är en målvaktstavla och det märktes på Salos reaktion också.

Ekvationen med Hasse, Enström och Holma är enkel. Om Hasse går ut på puckförande spelare (vilket i det här fallet var rätt då den spelaren annars blivit helt ren på bortre stolpen) så MÅSTE Enström med. Detta oavsett om det hjälper eller inte, man får inte ge slaget förlorat redan innan. Dessutom kunde Enström mycket väl tagit bort Holmas chans att göra mål, inte genom fysiskt spel på Holma utan på att låsa Holmströms klubba så han inte kan peta in pucken.

Vad det gäller Stor-Foppas val om att ställa Muir på mål så kan jag bara hålla med dig. Jag skulle vilja se han stå som point och med jämna mellanrum bli matad med pucken så att han kan trycka till med den bössa som han faktiskt har.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Poffa:

Håller med om att PP inte är vårat stora problem så länge vi gör mål i dem. Jag är bara så irriterad över att Modo aldrig får fram någon backjätte som är något att räkna med i ett PP. För mig blir det än mer tydligt när PP fungerar. Emellanåt gör backarna mål i PP, men då är det den typen av mål som Daamgård gjorde igår, att man smyger upp mot bakre stolpen. (Precis som Portello påminner mig om.) Nu har vi fixat hit en back som har haft universums näst hårdaste skott i NHL. Då ställer vi honom framför mål för att styra och gruffa, bara för att han är stor och kanadick. Vi skall alltså inte nyttja det fina skottet i PP, där det som mest skulle kunna göra nytta. Framför mål skulle vi naturligtvis ha haft våran Holma - Wernblom. Just nu har vi ingen som klarar det jobbet på ett bra sätt. Speciellt tydligt blir det i spel fem mot tre, där vi vare sig har någon back som kan/vill skjuta, eller någon som kan/vill skymma, gruffa och ta returer på ettt effektivt sätt. Vi har bara ett sätt att göra mål i fem mot tre och det är att passa pucken ända in över mållinjen. Det är vackert att se på när det fungerar, en gång av tio. (Eller är det hundra jag menar?)

I boxplay stämde det inte alls igår, det var ju tydligt. Om nu Hasse lämnade över arbetet att brottas med Holmström till Tobias så funderar jag på hur han hade tänkt sig den ekvationen. Det kan hänga fyra Tobiaser runt halsen på Holmström och han skulle inte ens märka det. Hasse är den som har musklerna och han skulle tamefan ha sett till att Holmstörm åtminstone märkt att det fanns en spelare där som var lika stark som honom. Hasse var förövrigt skyldig till lika många felpass som Jansson gör en skadefri säsong, igår igen.

Sen om Salo skulle ha tagit första skottet. Jag vet inte. Det är en spelare mot en annan, om inte bra skott skulle kunna gå in av andra anledningar än att målvakten är usel så skulle inte någon skjuta. Jag tror det helt enkelt var ett jäkligt bra skott.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo:

Jag vet inte varför MODO:s PP är så enformigt, men det är trots allt inte där som det stora problemet ligger i dagsläget. Vi gör ju mål och det är bra nog för mig, men tyvärr släpper vi in alldeles för mycket också.

Första målet får Salo ta på sig. Skott från den positionen skall han bara ta. Andra målet så ser vi helt plötsligt ett problem i MODO. Jag pratar om kommunikationen mellan backarna. Hasse J har Holma framför mål, när Hasse då glider ut för att ta puckföraren, så följer inte Enström med in framför mål och tar över gruffandet med Holmström. Vilket leder till att Homström helt ensam kan peta in pucken.

Enström är för övrigt en stor besvikelse så här långt. Läge att ta in Hedman istället, det kommer inte bli sämre.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo: Och otroligt dåligt av Obsut. Man inte bara titta på när en spelare kommer fri mot målvakten. Då om någon gång är det befogat att ta en utvisning.

Angående vackra mål, Damgaards mål var riktigt snyggt.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Portello: Javisst ja! Så var det. Nästan ett Buremål, där avslutet inte kom förrän pucken och målvakten var långt inne i mål. Otroligt vackert.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo: Japp, alla era mål kom i PP.Fast Svartvadets gjorde mål när det var Luleå som hade PP.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Poffa:

Förutom att domaren förstörde matchen, vilket jag håller med om, så känns det som att Lulio stal våran seger. Trots att de hela tiden ledde matchen så såg det ut som att vi hade fullständig kontroll, vi behövde ju bara... Fast vi lät dem liksom hela tiden ändå göra ett mål till. Trots det kände jag mig inte orolig förrän det nästan var för sent. Jag antar att spelarna kände lika dant. Lulio kämpade och slet och var effektiva, de hade mycket väl kunnat göra ett par mål till om de hade haft lite tur.

Salo hade inte en av sina bästa dagar, fast jag tycker att han är ursäktad. det var inga tavlor, däremot lite otur emellanåt. Rehnbergs styrning som bara liksom studsade in i stort sett utan anledning är ett exempel. I ett par av målen gör Salo räddningar, men lyckas inte få bort returen tillräckligt långt bort, vilket är förståeligt eftersom det var reflexräddningar. Där gjorde inte försvararna sitt jobb att plocka bort returer. Holmström är världsbäst även i tuffaste möjliga motstånd. nu fick han inte något motstånd, det vara bara att tacka och ta emot.

Vår effektivitet i PP verkar ju faktiskt bra. Gjorde vi inte alla fyra målen i PP? Jag har för mig det. Ändå är jag inte nöjd med spelet. Det verkar som att forwards skall göra hela jobbet, eller blir tvingade till det, jag vet inte vilket. I Sedinkedjan snurras det som vanligt och man verkar kunna hålla på tills motståndarna blir uttröttade, då slår man till och duttar in ett mål. Det är inget fel i det, men samtidigt kan backarna stå och luta sig mot klubborna och titta på. Deras enda uppgift verkar vara att samla upp puckar om duttandet blir för duttigt så att motståndarna lyckas skjuta ut pucken ur zon. Trots snurret blir det statiskt, backarna är ofarliga papperstigrar för de får inte vara med i spelet. Enda gången det blir skott från backposition är om en broder hamnat där bak, för då duger det plötsligt att passa en i den positionen. Vad beror det på? Varför får inte de andra vara med och leka?

I Foppa-Weinhandl kedjan så går tempot ner totalt. Så fungerar PP för Peter även i NHL och han ska naturligtvis göra på sitt sätt. Ingen vågar gå på, ingen vågar gå på, Foppa glider närmare och söker och levererar passningar på bladet. Hur bra som helst när Weinis får pucken för då blir det mål, om så vinhandlarn blir tvungen att åka två varv runt mål innan han hittar läget. Mål för Weinhandl, ass för Forsberg. Fast om Peter väljer att lägga pucken mot någon annan, då blir det stora hål i luften, skott upp på läktaren eller på närmaste motståndarback, eller något annat totalt värdelöst. När Foppa styr PP då får backarna vara med och skjuta, men man är ju lika ofarliga papperstigrar. Vad beror det på? Duger inte världens bästa passningar, eller är man totalt inkompetent. Vi behöver en eller ett par backar som är livsfarliga sabeltandade tigrar, inte papperstigrar.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Lulio vinner inte matchen på domaren, men domaren förstör matchen. Så kan man sammanfatta gårdagens match. Lulio får MODO precis dit de vill och när vi då har en målvakt som är, för dagen, bedrövlig, ja då går det så här.

Måste bara kommentera domaren och hans allt annat än bra insats. För det första, som AM sa, så finns det ingen chans att han klarat fystesterna. Mannen var, för att säga det snällt, lätt lönnfet. Skridskoåkningen lämnade väl en del att önska, men uppmärksamheten på spelet var ändå det som falerade mest. Som vid Ledins och Foppas skärmytsling i slutet av matchen, bakom Lulios mål. När det hela händer är ryssen på väg därifrån med ryggen mot ALLA spelare utom Salo. När han blir uppmärksammad på att någonting har hänt och han vänder, ja då är situationen över. Så såg det ut hela tiden, för övrigt.

En annan situation som var skrattretande var när en av Lulios backar hakar en MODOit så det visslar om det och Bulanov inte ser det, bara för att sedan ta samma Lulioit på en riktigt fjantig roughing. Kompensation har fått ett nytt ansikte.

Svenska Elitserien är i år en av världens bästa ligor, möjligtvis i konkurrens med den Tjeckiska, det är då tragiskt att vi skall använda oss utav ett domarutbyte som bidrar till mer problem än vad vi redan har med de svenska ES-domarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco: Själv tycker jag inte att domaren spelade en så stor betydelse mot modo, att man inte skulle ha klarat av att vinna matchen ändå.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
NuMo: Jag gnäller inte på domarna. Jag konstaterar tyvärr faktum.

PS. jag är besviken på Börje.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:
Satt som "neutral" hemma i pappsens soffa, höll förövrigt stenhårt på lulio (måste ju jävlas med familjen)
Straff eller inte? tja om man säger såhär, solklar utvisning iaf, domaren var på andra sidan plan och käkade gelehallon eller något..

Tommy Salo? släppa in 4 av 12 skott..bra? nääää
farsgubben gick upp i falsett när jag frågade om han var nöjd med eran målvakt...hehe

För övrigt så är jag inte inbjuden till familjen att fira jul numera.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco: Jag har aldrig hört dig gnälla så mycket på domarna. Jag trodde du hade inställningen att det inte spelade någon roll vilka som dömde.
Kommentera


Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Portello: 5 100, för att vara exakt. Vetefan vad dom hittat den andra siffran.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Publiksiffra ikväll enligt C+: drygt 6000.Minns inte exakt vad det stod.Men Kempis har väl en kapacitet för ca 5200 om jag inte misstar mig...
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Fan vad Luleå började spela i sista! Modo skulle han vunnit!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Jag hade ont i vaderna i en vecka efteråt, typ, men det var det värt. Har för mig att matchen slutade 2-1 till er och att vårat mål kom på min sida av isen. Det hade ju varit lite tråkigt om jag hade stått någon annanstans och inte ens sett det. Resan tillbaka till Sundsvall var nog tråkig ändå.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Albert Hall:

Tja, Lule är ju nästan i Finland och Finland ligger ju väldigt nära Ryssland så...domaren var nog köpt av er.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Kickan:

Skickligt att stå på tå i en hel match och ändå inte flytta sig en endaste millimeter. Respekt!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:

Visstfan. Så var det. Fel av mig. Du har rätt. Förlåt.

Konstigt att det alltid missgynnar Modo. Konspiration?
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Det värsta är ju ändå att ES-domarna sällan håller nivå 1, 2 eller 3 matchen igenom utan att det varierar från period till period och beroende på vilket lag som för tillfället råkar leda matchen.

Din bror sa nog att han hade jublat åt ett MooDoomål/MooDoomålen bara för att göra dig glad.

Ibland kan man se hyggligt bra från eran bortastå. Jag har lyckats med det efter att ha kommit dit tidigt, sett ut exakt rätt position, stått på tå och vägrat flytta mig en millimeter innan matchen var slut.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Albert Hall:

Notera att man efter matchen i Globen sa att domarnivåerna var ändrade - nu får man visst straff även om spelaren som kommer fri tar avslut.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:

För övrigt har Skägget fel. Sedin fick avsluta och skulle därmed inte ha straff. Vetefan om det var ens utvisning, Mäntylä omfamnade visserligen Sedin lite lätt, men så farligt var det inte. lagomt.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Albert Hall:

Den här domaren varierade ju bedömningsnivån från en crosschecking till nästa, från en hakning till nästa... Synd att MoDo inte var det lag som började lite oftare.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:

Det Jens Hellgren kommenterade var ju (den varierande) bedömningsnivån i sin helhet. Jag håller med honom. Den senaste tiden har den varit stenhård i början av matcherna. Sen har den sakta höjts. I slutet av matcherna har det inte varit nån skillnad mot förr.

Det lag som haft mindre antal utvisningar har kunnat filma friskt, för spelarna VET att det till sist ska var ganska jämnt i utvisningsprotokollet. Matcherna har till stor del bestått av PP och BP vilket medfört att lagen slitit hårt på kanske tio spelare medan tio knappt fått visat upp sig.

Domaren gynnade inte Lule i den här matchen. Heller.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Paddan:

Sänder de inte Bingolotto på söndagar nuförtiden? Hur jobbig är inte Gunde som programledare, förresten...? Nä, Kronér borde ha varit kvar!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Hmm, jag som trodde att det var först på lördag som de skulle sända Bingolotto. Fast det där med knivkastning har jag aldrig hört talas om att de haft i det programmet.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco:

Det här tycker jag låter spännande:
"Domare, sportchefer och tränare har möte i Stockholm under fredagen.
- Då blir det knivkastning, sade Kent Forsberg."

Tro om det visas på någon TV-kanal?
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Albert Hall:

"- Det bästa man kan säga om domaren är att han inte (!) kunde åka skridskor. Han var ju 40 meter efter när Henrik Sedin var fri och skulle ha haft straff, sade Kent Forsberg.

Forsberg fick fullt medhåll av Jens Hellgren:
- Här håller vi på att acklimatisera oss till den nya nivån... Det blir ju rena lotteriet – hur ska man börja matchen?
- Vad säger förbundet åt domaren egentligen, ska han döma efter nivå ett, två eller tre?"

Kickan:

Min bror är bara vek. "Mindre folk där", sa han. "Man såg jättebra", sa han också (vilket alla motståndarfans verkligen inte brukar säga om de platserna). Han förnekade dock att han någonsin skulle ha jublat åt Luliomål när han stod i fel klack där uppe, och påpekade att han sist han var på hockey i Konsumhallen hade sittplats och minsann var den enda som jublade åt MoDos mål där han satt.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Citat TT

[– Det bästa man kan säga om domaren är att han inte (!) kunde åka skridskor. Han var ju 40 meter efter när Henrik Sedin var fri och skulle ha haft straff, sade Kent Forsberg.]

:-)
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Din bror har gott omdöme. Se och lär av honom så blir du en lyckligare människa ; )
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla:

I och för sig brukar jag av princip nästan aldrig kommentera domaren. Möjligen domarnivån som helhet, som den senaste tiden. Men ikväll tyckte jag han var helt ok.

Fast i och för sig går jag väl lite efter Sven Savages enkla tumregel gällande domare som lyder:

Lule vann - domaren var bra.
Lule förlorade - domaren var usel.

Jag tror du har har ungefär samma inställning, fast tvärtom.

Din bror är en klok kille. Synd att han inte har en klyftigare syster.
Sen var det ju kul att Numos favoritinvalid fick spela en avgörande roll!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco: Ledin är Sveriges smartaste spelare. Att få Fisken utvisad i slutet av matchen när MooDoo ligger under är det bästa en motståndare kan göra. Hajaru inte det?

Ledda är kung!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
AM:

Så klart att det inte var domarens fel att vi förlorade! Men kass var han, som sagt.

Kommer vi förresten att få se någon rysk domare någon mer gång i Kempis i vinter? Så vi vet om du behöver lära dig lite mer ryska, tänkte jag...
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Jag beskyller inte domaren för förlusten, men inte fan va han bra. Lika konsekvent som en påse blandgodis, man vet aldrig vad får...
Med den magen måste han ha mutat sig igenom fystesterna i ryssland.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco:

Citat AB: "I båda lägren var man efteråt oerhört förbittrade på den ryske domaren Bulanov, som var otroligt ojämn i bedömningen."

Ledin hade för övrigt fånig frisyr, tycker jag.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
knaskamilla: Det är ditt och LJs fel att Modo förlorade. Ni skulle bytt plats. Ja du kanske inte hade behövt sitta där han suttit hela kvällen. Angående Ledin......... ............ ............. ............ ............ .............. .............. .............. ............. .............. ............ ........... ............ ........... ............. ............. ............. nej, så lågt ska jag inte sjunka.
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Vilken jävla skitmatch. Jag är sur. Har varit bitter ett tag för att jag missat så bra matcher när jag varit borta, och så kommer man hem och får se detta, plus att man till råga på allt beskylls för eländet. Fy fan, tragiskt.

Lule drog ner MoDo till deras nivå i spelet, så fruktansvärt tråkigt! Salo måste ha problem när matcherna blir på det här viset, verkar som att han är bättre i matcher med fart och många skott mot honom. Försvaret var väl inte direkt behagligt att se ikväll heller, för den delen.

Och domaren! Jäklar, vilket blindstyre. Nästan ironiskt att först se Wallin crosschecka en MoDoit i ryggen så att denne ramlar, och i sekunden efter se Wallin bli crosscheckad i ryggen på exakt samma sätt och ramla - och den enda som åker ut är Muir (eller vilken MoDoit det nu var). Eller att först se en MoDoit bli hakad och strax efteråt en luling bli hakad på samma sätt - och den enda som åker ut är MoDoiten. Att jämföra Sedins friläge idag med Djurgårdarens friläge när de fick straff var ju också roligt. Eller, roligt? Nåväl, sjukt att det inte renderade i det minsta lilla straff för Lule.

Nä, det här var inte kul. Albert har upplyst mig om att det inte ser bra ut att klaga på domaren när man förlorat, men det skiter jag i. Klag förtjänar han.

Angående Lulio så måste jag säga att Antila verkar vara bra med plocken, att Renberg och Holmström såg farliga ut och att lulingarna i vissa lägen var väldigt smarta (som när Ledin började mucka med Foppa på slutet, t.ex.).

Förresten stod min bror i lulingklacken ikväll. Jag skyller allt på honom.
Kommentera


Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Åker mot modo nu!!
Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 4/11 2004
Frisco, AM, knas m fl:
Grattis, idag får ni celebert besök: Familjen Westerlind från Åre är just nu på Paradisbadet och ska sedan till Kempis för att se MoDo-Luleå.

Fast de är modoitjävlar, begriper inte att så många i släkten har blivit drabbade av detta livslånga lidande - det måste ha varit atombombsprov i Domsjötrakten på 60-talet.
Kommentera

454547 · »