MoDo - Timrå mitt i serielunken 081002
Sedan är det intressant att de där NHL-kommentatorerna inte verkar bry sig om att knäppa av mikrofonen under pausen. Någon kommentar om tråkiga tjecker som knappt kan vänta tills de får bege sig hemåt från arenan, tyckte jag mig höra nu i pausen mellan andra och tredje perioden.
Nu är reportaget upplagt, bara att klicka.
Såvitt jag förstått så anses väl pucken vara blockerad av målvakten så fort denne har kontroll på pucken i sin handske, och det oavsett om pucken är omsluten eller inte.
Nu har inte jag sett den situation ni uppenbarligen talar om men handlar det om att Krizan blockerat en puck utanför sitt målområde och fått en tvåa för delaying the game?
Paddan:
| 11. ENSTRÖM, Thomas | 29. MOLINDER, Andreas | 81. SNELLMAN, Ville | |||||||||
| 4th Line | 7. PERSSON, Eric | ||||||||||
| | |||||||||||
| 13. TUOKKO, Marco | 20. STEEN, Oscar | 79. WARG, Fredrik | |||||||||
| 3rd Line | 2. WESTIN, Jens | 35. HEDIN, Pierre | |||||||||
| | |||||||||||
| 16. FORSBERG, Tobias | 39. SVARTVADET, Per | 9. WERNBLOM, Magnus | |||||||||
| 2nd Line | 5. JONSSON, Hans | 18. HÅLLBERG, Per | |||||||||
| | |||||||||||
| 10. SKRÖDER, Per-åge | 24. SUNDSTRÖM, Niklas | 36. ZUCCARELLO-AASEN, Mats | |||||||||
| 1st Line | 41. HEDMAN, Victor | 3. TIMANDER, Mattias | |||||||||
| | |||||||||||
| Goalkeepers | 60. KRIZAN, Karol | ||||||||||
| 30. ZAJKOWSKI, Mikael | |||||||||||
| | |||||||||||
| MODO Hockey | |||||||||||
| | |||||||||||
Anledningen till min fundering är i det här fallet om när pucken skall bedömas vara blockerad. Det verkar som att om pucken tar i plockhandsken så är pucken blockerad, oavsett hur kort tid det är.
Eftersom det kanske är som Wayne antyder. Att pucken måste bli omsluten så att den inte syns? Det kanske automatiskt räknas som omsluten i en plockhandske jämfört med utespelarnas handskar där det blir felaktig handstoppning om man sluter handen kring pucken?
Eller är det tre sekunder, för i sådana fall så bör man väl ge målvakten tre sekunder på sig med puck i handske innan man bestämmer sig för att ge honom utvisning.
Uppenbarligen bedöms plockhandsken annorlunda i målområdet, jämfört med ute på planen i alla fall.
Jag tror att jag vid en överklagan kan befria Krizan. Han är oskyldigt dömd, det är jag säker på.
mvh. Leif Silbersky
Kan det inte vara så att tresekundersregeln aldrig praktiseras strikt enligt regelboken därför att målvakterna alltid blir utsatta för press i ngn form?
Det räcker ju att en motspelare åker mot målvakten så bedöms detta som press.
Mig veterligt har jag aldrig sett en målvakt blockera ett skott för att sedan få stå där helt allena utan att ngn gör en ansats att röra sig mot honom.
Att domaren sen aldrig väntar tills de stipulerade 3 sekunderna har gått beror kanske på ovanstående, dvs att så fort en spelare kommer nära en blockerande målvakt så vill man dels undvika onödigt tjafs plus att målvaktens intention i det läget bedöms som att fortsätta blockera pucken och inte att sätta den i spel igen.
Mao: mkt handlar om fingertoppskänsla från domarens sida.
Enda gången man verkligen väntar ut dessa 3 sekunder är väl när en målvakt verkligen visar att han vill försöka sätta pucken i spel efter att först ha blockerat densamma och motspelare samtidigt försöker hindra honom från att släppa pucken.
NuMo: Jag vet att det inte var svaret på din fråga. Men det var det enda jag hittade om 3 sekunder och blockering. Däremot finns detta:
482 – PUCKEN SKYMMES FÖR DOMAREN – Puck out of sight
Skulle en spelare skymma pucken för domaren eller ofrivilligt falla över pucken, så att domaren inte ser den, skall domaren omedelbart stoppa spelet. Nedsläppet ska ske på den plats där spelet stoppades, såvida inget annat föreskrivs i reglerna.
Det är ju sällan domaren ens låter målvakten hålla pucken i tre sekunder innan han blåser av.
Jag inser nu att det är frö att rädda målvakten från att bli utvisad.
Wayne Gresky: Jag skulle gissa på att man med sluten hand menar "icke spelbar". Ligger den i handsken, oavsett om den är sluten eller ej, så är den inte spelbar.
Numo: I regelboken regel 560 så står det:
a) Förutom om han pressas skall en målvakt som håller i pucken i mer än tre sekunder ådömas:
- Mindre straffet (2)
Frisco: Nu på morgonen fick jag svar från Peter Andersson och Olle Östman.
Det är den position där målvakten befinner sig då han sluter handen om pucken som är avgörande. Det är inte tillåtet att göra så som Krizan gjorde.
Däremot är det så att, om målvakten påbörjar blockeringen i rätt område och sedan glider ut i något av de områden där målvakten inte får blockera, och han är under press från motståndare, så ska det inte vara mindre straffet för delaying the game.
Så nu vet vi det. Persson gjorde alltså helt rätt. Skit också. :-)
Spelarna är ju ansvarig för sin egen klubba, så även om det inte är avsiktligt så ska det ju vara utvisning.
Med detta menade jag Hedströms höga klubba.
Nog om detta som sagt.
Regelboken
530 - Hög klubba
a) Att föra eller spela med klubban över normal axelhöjd är förbjudet, och varje spelare som träffar en motståndare med hög klubba skall, efter domarens omdöme, ådömas:
- Mindre straffet, (2)
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
b) En spelare som för eller spelar med klubban över normal axelhöjd och orsakar en motståndare skada skall, efter domarens omdöme, ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)
c) Hursomhelst, om spelet med den höga klubban som orsakade skadan bedöms som en olyckshändelse skall den felande spelaren ådömas:
- Dubbla Mindre straffet (2+2)
För övrigt så finns:
Elitserien.2009.Modo.vs.Timra.SWEDiSH.PDTV.XviD-BaraTV
ute på nätet nu. Inget att ha om ni frågar mig. :)
Och jag vet att det står 2009 i releasenamnet.
Ja resonerar du så kommer du aldrig behöva acceptera att ha haft fel då du aldrig kommer ha det =)
static.hockeyligan.se/upload/image/modo/2008-2009/Tobias_Forsberg_glad_efter_1_0_Robin_Jonsson_mindre_glad-5886.jpg
Viskarn: I de områden som är markerade i sarghörnen får målvakten inte ens röra pucken. Enbart bakom eget mål får han gå ut och stoppa den.
Det är nog samma blockeringsregler som gäller, men frågan är ju nu om man ska anse om blockeringen utförs där han först sluter handen kring pucken eller där han är då domaren blåser.
Eller är det så att målvakten öht inte ens får röra pucken i de två zonerna bakom målburen? Vet att dom kom med den här regeländringen för nåt år sen, för att det skulle bli mindre avbrott i spelet.
Skarin: Jo vi pratar om samma match. Den där werner ger en tackling och sen trycker till mot Anderssons arm och axel med händerna och Andersson sen hänger som en ryggsäck och sen ger två tjuvsmällar innan werner börjar veva.
http://webbtv.st.nu/player/play/60414
Men jag trodde vi hade skippat den här diskussionen då vi inte kommer enas om något beslut.
Var iofs inte Hynnings klubba jag menade. Den blev det utvisning på och var en sådan sak som händer nu och då. Utan syftade på Hedström när han är oansvarlig med klubban och svingade ner Hedin bakom mål. Men chansar på att vi är överens även där när jag säger att 2+2 vore helt rätt.
Bosse brukar komma med regleboken i högsta hugg och försöka klura ut svårbedömda situationer som vi andra undrar över.
Fast det är klart, då hade man behövt vänta till nästa hemmamatch.
supertrött: Jag kommer inte fråga om en specifik situation, för då får man alltid svaret att Peter Andersson inte sett situationen och därför inte kan svara. Jag kommer ställa en allmän fråga om det här med blockeringen.
Och det är inte för att vara spydig utan jag är lite osäker men tycker att domare bedömde det riktigt.
Spelarna är ju ansvarig för sin egen klubba, så även om det inte är avsiktligt så ska det ju vara utvisning.
Hynnings klubba hamnade i nyllet på gnällgubben Sundström. Oavsiktligt men självklart utvisning. Det blev det också.