1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474585 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Västerås 2020-02-14

2035583 · » Till forumet


Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Tror du ska ta och läsa igenom allt igen.
För jag vill nog tolka din och godislövets diskussion som att du är rätt överens med honom. :-)

Ser inte heller riktigt varför Växjö ska låna ut honom om det inte lättar på deras lönekostnad något alls.
Är istid för honom det absolut viktigaste hade han ju kunnat spelat som överårig i J20 lika gärna.
Växjö står ju mest troligt kvar med kostnaden för boendet för honom. Och beroende på avtal nån bil. (Men det kontraktet lär väl sägas upp)
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: ”Jag tror att Modo och Växjö betalar varsin del av hans lön.”

”Självklart pröjsar Modo en del av lönen.”

Detta är mina citat. Jag tycker att jag var så tydlig man bara kan vara med att Modo betalar EN DEL av lönen, inte hela.

Men som du säger, nog om det nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Det är verkligen inte det du har skrivit, du har påstått att Modo tar hans lönekostnad vilket är absurt ur väldigt många aspekter, framförallt det företagsekonomiska.
Men nog om det nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
7r1l5k3: Jepp. Växjö betalar för att Modo ska ta honom. Hellkvist och Glader sa nej först. Men eftersom det handlar om stora summor som Växjö betalar kunde man inte tacka nej till erbjudandet. Det behövdes bara en match i Modo-dressen för att grabben skulle skjuts framåt i karriären. Utvecklingskurvan vände rakt uppåt.
Nästa säsong spelar Modo med gratis spelartrupp. Alla vill hit.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Modo behövde bara peka på Norris och säga "titta vilken utvecklingskurva han haft med Toby Orr" så satt han på första bästa flyg upp till Övik. Där sitter vi på ett riktigt trumfkort.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: ”Möjligtvis att man kommit överens om att Modo tar en liten del av lönen tills man är full trupp igen”

Är ju pretty much det jag skrivit hela tiden.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Är omöjligt att veta exakt hur upplägget är, men jag har svårt att tro att vi inte står för åtminstone en del av hans lön. Samma sak med Wernblom i Västervik eller Åhström i Almtuna, i min värld så är det självklart att det inlånande laget står för en del av kostnaden. Pantern och Malmö var ju lite speciellt, då det kändes som en ganska självklar "farmarlag"-situation.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Nä, jag är tämligen 95% säker att Modo inte betalar hans lön, det vore liksom heldumt när man sitter på triumfen och sen blir det extra kostnader när ordinarie spelare återvänder.
Modo står för försäkringen, boende och bil etc, möjligtvis att man kommit överens om att Modo tar en liten del av lönen tills man är full trupp igen eller liknande.
Men sak samma, som du säger så vet ingen av oss helt säkert hur man skrivit kontraktet, dock så får du förvänta dig att inlånade spelare från en högre liga ofta inte kommer med extra lönekostnader, däremot allt annat.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
J F K: Tror du själv att ni inte betalar en krona av Nässéns lön? Är ju det diskussionen handlar om.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Nja, det var först för någon vecka sedan vi lånade in JP få en Kalix. Vi har haft en tunn backsida, men kompenserat med Wallinder och Styf. Jag tror att det var ett aktivt val att inte ta in någon förrän nu inför avslutningen och då fönstret stänger just för att låta juniorerna känna på det. (Förstår att konceptet att utveckla juniorer är någonting man som lövensupporter kan tycka är ett okänt begrepp).
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Ni har ju haft tunn backsida ett bra tag, inte sant? Sedan att det börjar märkas på befintliga spelare som är kvar först nu är väl vad det är. Jag tror Glader helst hade förstärkt ännu tidigare. Men varken du eller jag är Glader, så det blir svårt att veta vem av oss som har rätt där.

När spelare är skadade går försäkringskassan in och betalar del av lönen. Så det har visst frigjorts pengar iochmed era skador. Pengar som man nu lägger på Nässén.

Sedan förstår jag inte exemplet med Pantern? De totalkonkade ju.. Rätt uppenbart att de spenderade mer pengar än vad de egentligen hade råd med.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Du sitter ju bara och hittar på?!
Varför skulle Glader lånat in honom tidigare?
Man lånar inte in spelare om man absolut inte har ett behov och det är väl först nu sista 5-6 matcherna som försvaret börjat se tröttkört ut, mest troligen började man kolla efter spelare som kan passa in Björns tänk, man plockar ju inte vara en spelare utan denne måste ju kunna tillföra. Ta tex Adam som Modo lånade in från Saik, han platsade ju inte ens i modos trupp och fick åka hem efter 3 matcher.
Dessutom bör man inte bränna alla lån utan vara kylig, tänk om Tambellini och Karlqvist gått sönder nu på slutet, då hade nog Glader fått skippa Nässén och tittat efter en forward ist. Därför har Glader varit kylig och väntat.

Glader har nog undersökt Nässen och diskuterat med deras styrelse sen en tid tillbaka, därför allt gick så fort när det väl blev offentligt.

Sen är det inte VI som fått något, speciellt inte gratis, det är Växjö som fått något och inte heller det gratis.
Vi hade ett behov och Växjö hade ett behov, Modo kan inte ha fler lönekostnader eftersom dom skadade spelarna fortfarande tillhör Modo, men kan erbjuda utveckling av en annan förenings spelare. Växjö har redan honom på lönelistan men vill inte sälja honom och man kan inte ge honom speltid så då förefaller det sig ganska naturligt att vända sig till en klubb som kan erbjuda honom det som han behöver och som Växjö behöver, Modo erbjuder speltid och utveckling åt Växjö ist för att han ska sitta på bänken.

Lånar man däremot spelare till en liga konkurrent liga så följer ofta lönekostnaden med men även där kan detta förhandlas bort.

Om du tänker efter lite så kanske du förstår, eller skulle du kunna påstå att Pantern som hade världens sämsta ekonomi tog alla lönekostnader för alla det lån dom gjorde sista åren, dom hade väl nästan 1,5 trupp med alla lån?!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Kan vi inte fortsätta ha en saklig diskussion istället för att ta till sånt där? Jag hoppas inte alls på att ni betalar hans lön, jag kunde inte bry mig mindre faktiskt. Jag unnar bägge klubbar framgång och det vore så jäkla kul om både Löven och Modo spelar i SHL nästa säsong.

Jag tycker bara inte det är rimligt att tro att Modo får Nässén gratis. Hade ni sluppit betala hans lön så hade ni lånat in honom tidigare, då hans bristande speltid i Växjö varit hela säsongen.

Istället väntar Glader till deadline för att dra ner kostnaderna. Han är smart.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
skulle kanske kunna vara Bik som har plats backbesättningen, Timrå visar just nu upp kanske seriens klart bästa försvarspel, det vore helt sjukt att plocka in ett lån och riskera att sabba dynamiken för en spelare som man har lovat speltid.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Det är vad du hoppas för att få Modo att verkar göra lika kostsamma affärer som Löven.
Du och JFK har såklart en poäng MEN Modo är ett topplag, Har skador och kan därför garantera speltid mycket speltid, dessutom med Tobias Enström, finns ingen annan klubb som skulle kunna erbjuda den lösningen.
Jag är helt övertygad om att det finns minst 20 spelare från SHL som hela tiden försöker att lånas ut till allsvenskan men eftersom As har restriktioner på inlåning så är man eftertänksam.
Som jag tidigare skrev så tror jag inte Modo betalar lön, Modo står för allt annat.
Växjö får låna ut en framtidsman där han får mycket förtroende bredvid toppspelare i ett topplag som susar mot slutspel, som sagt, finns ingen annan klubb i As som i dagsläget skulle kunna erbjuda den helhetslösningen.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Som JFK skriver. Andra klubbar har garanterat anmält sitt intresse för Nässén. Att tro att en 21-årig f.d juniorlandslagsman med rätt mycket SHL-rutin för sin ålder, spelar gratis för Modo känns rätt naivt.

Självklart pröjsar Modo en del av lönen. Om än kanske bara litegrann. Ingenting är gratis.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Samtidigt kan fler lag än Modo anmält sitt intresse, så det kan finnas en poäng i att Modo betalar en viss del.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
goleafs: Ja det är klart att saker framförhandlas och därför ser alla kontrakt olika ut, men jag tror inte alls Modo betalar någon lön, Nässén är här för att Växjö vill att han ska få speltid, det är utlåning eller försäljning som gäller och vill Växjö behålla sin spelare men inte kan ge han speltid så har dom inget annat val än att låna ut honom eftersom dom inte har någon egen juniorverksamhet och även om dom haft det så är han för bra för J20, och eftersom han kan kallas tillbaka när Växjö vill så skulle jag bli mäkta förvånad om Modo betalar lön, det är helt enkelt bara dålig företagsekonomi eftersom Modo äger marknaden i detta läge så att säga.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gavelo: Det är väldigt vanligt att klubbarna hittar en lösning sinsemellan när det gäller lån. Det finns ingenting som är skrivet i sten när det gäller just lån.

Jag tror att Modo och Växjö betalar varsin del av hans lön, det vore helt vansinne av Växjö att betala hela Nässéns lön när han just nu spelar matcher i Modo (och lär så göra ett bra tag).

Med det sagt så blir det ju givetvis en väldigt billig lösning för Modo ändå, jämfört med att kontraktera någon. Ni kommer få bra bang for the buck med Nässén.

Glader känns skärpt. Som jag skrivit tidigare, där har ni prickat rätt.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza: Eftersom det handlar om ett lån så tror jag att Växjö betalar hans lön, det är ungefär som att skicka ner en spelare i juniorlaget, hans arbetsgivare betalar fortfarande spelarens lön.
Skriver man däremot ett avtal där en spelare går för resterande del av säsongen till ett annat lag utan möjlighet att plockas tillbaka så får den nya klubben stå för den ersättning som framförhandlas mellan klubbarna.
I detta fallet så skulle jag bli oerhört förvånad om Modo står för annat än försäkring, boende etc och lönen betalas av Växjö.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
jonsson: Kan tänka mig att det finns olika löneuppgörelser beroende på om Växjö kan kalla tillbaka en spelare eller om de släpper dem helt. Känns som att MoDo betalar/hyr Nässén per match med den SHL-lön han har.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza:

Vem står för lön vid lån? (Nässen)
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza: då får vi möta Modos utvecklingslag i ett ev kvalspel då, tuff match blir det mot dem
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Golden boy : Växjö kan ta tillbaka Nässén, men det krävs nog 2 rejäla backskador för det, därav JP in och Karlström ut (JP tar över del av lön?).
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Nucky: ja han hade ett byte där det såg ut som han tänkte proppa i mittzon flera ggr... Jag tänkte vad gör han😄
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
gokar: Ja, verkligen. Var det nån fler som såg den tackling han avbröt i mittzon? Om han inte hejdat sig hade han suttit på 5 matchers avstängning nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
gokar: Johnson var visade bra tendenser igår också. Han är på g igen!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Igår var det den Tambellini vi vill se igen... Härlig fart och vilja, lyfter hela kedjan även om Johnson har en bit kvar än till sin högsta nivå igen.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Robin Ztorken L: The Holy Father Glader har verkligen levererat:
Tambellini: Första värvningen är en skaplig start som sportchef. Bästa spelaren i HA tveklöst, håller hög SHL-klass när han är som bäst.
Norlinder: Väldigt viktig förlängning, visar att han värnar om våra juniorer och prioriterar rätt. Ser till att vi iaf får betalt ifall han drar vidare nästa säsong. Sänder rätt signaler till fans och sponsorer.
Belov: Backklippa som jag tycker bara blir bättre och bättre. Riktgt bra igår. Levererar exakt det man sökte.
Bartosak: Sinnessjukt stark värvning. Förstemålvakt i Tjeckiska VM-laget -19, alldeles för bra för den här nivån.
Med ett bättre försvar kommer han bli än mer dominant. Första nollan efter 4 matcher och 92,9%.
Kommer bara bli bättre.
Kangasniemi: Väldigt rolig spelare att iaktta, finns ruggigt mycket skills i den tunna kroppen. Poängen kommer.
Nässén: Lån från Växjö som ser riktigt bra ut, dock endast 1 match.
Hellkvist: Förlängning med Hellkvist 3 år.
SJUKT viktigt. Kontinuitet, och dessutom en av Sveriges bästa tränare enligt mig.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Rytter: stämmer Linus kan återvända om Växjö kallar
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Amitiel:

Som jag förstod Glader så kan dom kalla hem honom vid skador eller liknande, var därför man ville ha in Pettersson också.

Men får hoppas han stannar, såg riktigt bra ut, fin skridskoåkning, bra i närkamper och effektivt passningsspel.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Amitiel: Ja säga vad man vill men denne Glader han får saker att hända, make till aktiv sportchef får man nog leta efter.
Känns underbart, verkligen!

Han verkar ha stenkoll på saker o ting ute på marknaden och på spelare och dess kvalitetet.
Nässen tror jag är ett riktigt klipp, vilken match och utan en enda träning!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza:

Återigen uppehåll till onsdag, gud förbannat.
Redan abstinens, släpp pucken.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Golden boy :
På hemsidan står det så här.

Linus Nässén lånas av Växjö Lakers för resterande del av säsongen 2019/2020.

Så verkar som att dom inte kan ta tillbaka han om man går efter den infon.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza: Är det så att Växjö har rätt att ta tillbaka honom när som helst eller tillhör han Modo säsongen ut?
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Dagis: Nässén har nog ett bra tempo i kroppen då han kommer direkt från SHL. Är snabbtänkt i besluten. Jag blev också imponerad av lugnet och stabiliteten matchen igenom.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Bad_Brett:

Ja det är riktigt lovande. Tror hans lugn och matcher som denna när han växer ut och dominerar kommer göra backarna tryggare. Fixar dom bara så han ser pucken och håller bort spelare på returerna så räddar han. Dom behöver inte fokusera på att blocka alla skott utan kan ta bort pass istället.

Viktigt nu att ha honom helt igång och i bra form inför slutspelet. Hanses får ta 1 eller 2 på vägen fram beroende på hur vi ligger till jämfört med Timrå.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Rytter: Tycker ändå detta säger det mesta. Trots att han kommit in under en jobbig period med dålig form och backskador, har han redan överlägset bäst räddningsprocent och GAA. Och det lär inte bli sämre när han är blir varm i kläderna...
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gäsp: ja nässe'n såg riktigt stabil ut. Grymma avvägningar. Rapp. Påminde lite om nordlinder då och då. Han blir viktig.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Costanza:
Gillar tänket, skall bli mkt roligt att se vad han kan uträtta framöver.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Rytter: Västerås borta har dom också, kanske Västerås är revanchsugen efter ikväll.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Heyerdal:

Han jobbar där, så troligen ett tack för att det gick att lösa smidigt, och dom gav ledigt från jobbet.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Gäsp:

Återstår att se. Svårt att gå helt rent utan miss. Matcher mot mora och löven bland annat.

Men går dom rent har vi råd med en förlust.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Amitiel: kul, Kalix sportchef var glad och stolt att de får in en spelare i högre liga, tackade även Modo och Team Sportia för att det löstes så bra, ingen aning vad Team Sportia bidragit med men nån kanske har en hum
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Rytter: Timrå kommer inte att gå rent.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Axle San: Jag vill möta Ove! Vad säger Ove själv?
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Axle San:

Absolut, det är 6 slutspelsmatcher kvar innan serien är klar.

Räcker fyra segrar? Tappar Timrå någon match eller går dom rent?

Kul med spänning ända in i slutet. Gissar att de som kommer tvåa kan få en bra boost in i finalen.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Amitiel: Det var ett bra besked. Han är rutinerad och jävligt motiverad att spela med MoDo. Tänker tillbaka en del på den unge division 1-spelaren Markus Karlsson vi en gång tog upp till SHL. Bland det bästa jag sett. Denna kille har ledarskapsrutin också. Bra lösning MoDo och The Holy Father Glader!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Johan Pettersson klar för resten av säsongen nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2020-02-14
Rytter: En match i taget nu..
Kommentera

2035583 · »