1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478713 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Västervik 170114

1791080 · » Till forumet


Sv: Modo - Västervik 170114
Metal Guru:
Ja det är viktigt att ha koll på hur man gör;)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
(lägg märke till hur skickligt jag inte jinxade er, genom att inte skriva i er matchtråd!)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
NuMo: Tack, ungdomar!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: makabert att ta Ericsson när man släpper att två spelare hugger ned Jakobsson.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: Vi får inte titta puck för mycket nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
NuMo: Sjunka långa minuter den här perioden...
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
NuMo: Smotherman till Modo enligt Hägglund på allehanda.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Vi skulle behöva ett mål till att gå på, men för all del. Jag vinner gärna med 1-0, men är tveksam om vi kan vara så täta hela matchen.
Kommentera


Sv: Modo - Västervik 170114
Det här känns som en bra dag att heja på MoDo.
Kommentera


Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius: om man snittar 1-2 mål/match blir det svårt att vinna matcher ifall målvakten har en dålig dag(trots bättre försvar)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Amitiel: Det är väl ganska självklart, eller? Men knappast huvudorsaken till något som hade varit på gång under 5-6 säsonger?
Hade dom GM´s vi hade under dom här säsongerna kunnat styra upp de defensivt svaga center- och backuppsättningarna så är jag övertygad om att vi klarat oss kvar TROTS Reideborn och Bjurö!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius:
Jo men jag tror även att hade vi tagit in en målvakt som klarat att vara första målvakt i ett SHL lag så hade vi aldrig förlorat mot Leksand.

Körde hela säsonger med 2 målvakter som knappt varit backup målvakter i andra lag.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Amitiel: Kommer nog bli en härlig stämning här inne efter kvällens match.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Amitiel: Du tyckte inte att det hade varit på gång under flera säsonger?
Vill minnas att vi kvalade med Challe!
Den där degraderingen var bara resultatet av att klubben varit på väg dit under 5-6 säsonger, där det återkommande temat var defensivt svaga backar och centrar inget annat! Visst hade vi haft Ullmark ifjol kanske vi hade kunnat skjuta upp den ofrånkomliga degraderingen någon säsong!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius:
Nej 2 målvakter som spelade på ett sånt sätt att dom inte ens i sin bästa match skulle lyckas stoppa en badboll tog oss ner i allsvenskan.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Nucky: Hur kommer det sig då att vi torskar så fort Hanses är mänsklig om nu försvaret är så mycket bättre?
Kreativa centrar (ja dom får gärna vara kreativa men ska först klara spelet i egen zon) och defensivt usla backar har tagit oss ner i Allsvenskan
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: Jo försvarsspelet har blivit lite bättre absolut, men ser ändå Hanses som den största anledningen till det! Och varför det var så djävulskt illa i början förstår man om man själv spelat back i t.ex. hockey och innebandy, vet man att man har en målvakt bakom sig som i princip släpper in varannat skott så blir man extremt osäker och darrig själv, det spelar som ingen roll vad man gör offensivt om målvakten tvålar in i princip allt han får emot sig!
Hanses har gett en helt annan trygghet till backarna som nu vet att det kanske inte är hela världen att man gör ett misstag för Hanses kan reda ut det. När Hanses är mänsklig så torskar vi, det tyder i mina ögon på att försvaret fortfarande inte riktigt håller klassen.
Visst jag håller med om att försvarsspelet ser lite bättre ut just nu, men det går ju hand i hand med att vi fått in en målvakt som kan vinna matcher åt oss.

Och det jag menade var positivt med Brejcak´s fight var att det där ser ju naturligtvis våra kommande motståndare, och vet man att motståndarna har en kille som är beredd att kasta handskarna kanske man själv inte är lika benägen på att hitta på dumheter!
Dessutom tycker jag inte Brejcak är så dålig på rören som du tycker eller så dålig i passningsspelet heller, han spelar enkelt och levererar ett snabbt förstapass. Sedan efterlyste jag inte två EXAKT likadana spelartyper som honom, dom får gärna vara rörliga, spelskickliga och fina passningsspelare MEN dom ska först och främst vara starka defensivt!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
dempa:
Blogginlägget från Mrm. indikerar en månad kvar.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius: Nä jag håller inte med utan vill hävda att spelet blivit bättre. Betydligt bättre på att hålla motståndarna på utsidan. (Har du glömt hur jävulskt dåligt det var i början?) Sen går vi inte bort oss alls lika ofta. Mkt till bekostnad på att vi har svårt att vinna tillbaka pucken. Men det kan ske vi får leva med när kvalitén är som den är.

Ja nog tror jag Jannes fight kan vara lite tändvätska och lite kul. Jag menade mest att jag inte ser nyttan med 2 killar till som är sisådär på rören, sisådär med passningarna, men stor och stark. Ser hellre en Eriksson typ då som är väldigt allround och duktig.
Vi har Janne och Eidstedt nu som båda är hårda/fula spelar som står upp för laget. Är det verkligen något som kommer göra oss bättre att värva en/två till?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Nucky: två veckor kvar på fönstret, eller?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius: Tycker det är en himmelsvid skillnad på försvaret idag motför början på säsongen. Hanses är bra, men försvaret gör honom också bra när man ser till att 9 av 10 skott kommer från kanterna och oftast oskymda.
Det är offensiven som behöver förstärkas, och där skulle en kreativ center smaka fågel.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: Och varför "tror" du att det blivit bättre dom senaste 15 matcherna? Är rädd för att dom som tror att vårt försvarsspel helt plötsligt blivit mycket bättre är lite naiva! Varför det sett bättre ut är för att vi nu har en riktig målvakt som faktiskt tar puckar och vinner matcher åt oss! När Hanses inte är på topp så torskar vi, så dåligt är tyvärr försvaret. Och nog verkar du kunna så pass mycket hockey att även du borde inse att en fight ibland är mer än en fight och faktiskt lönar sig i längden, varför tror du AJ skrev kontrakt med Brejcak för efter try-outen?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Tarasov: Absolut, men när Hanses inte spelar på topp så avslöjas vårt dåliga försvarsspel och vi torskar! Vårt defensiv är inte nämvärt bättre än i början av säsongen, skillnaden är att nu har vi en målvakt som vinner matcher åt oss
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: Jag är inte negativ, jag bara refererar till verkligheten..
Blir inte våglsamt mycket positivt att belysa då.
Ja, du vet hur vår trend sett ut de senaste 6-7 åren.

Allt annat än positivt, om man säger
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Carl Lejonkräk: "Fina förlängningar av AJ förstås men man undrar hur mycket utrymme av lönebudgeten som dessa killar tar i anspråk då jag är rädda att lönebudgeten närmast kommer att halverat till nästa säsong. En spännande silly väntar när denna säsongs elände är över".

Jag tycker att det är varken negativt eller positivt. Däremot så beskriver det säsongen ganska bra. Sedan är det väl ganska logiskt att förmoda att förlängningarna säkert inte är gratis som sagt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno: Jag är en av de få som tror på laget och inte tycker att vi skall ge upp hoppet ännu. Sen har jag haft synpunkter på Svartvadets insats liksom AJs men oavsett så tror jag på laget.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Monno:" Callelejonkräk: Du är en jävel på att alltid leta fram något negativt att säga kring det mesta som händer modo. Man kan få för sig att du nästan vill provocera lite? Men sånt sysslar väl inte du med? ;-)
Alternativt är du släkt med Ztorken."

Håller inte med om att jag alltid är negativ utan snarare så är jag en av de mer positiva.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius: om det skulle vara två nya backar så skulle jag prioritera backar som kunde vända spelet snabbt från egen zon med precisionspassningar. Som det är nu så tar backarna extrasvängar i egen zon och då får vi inga snabba spelvändningar.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius: Varför vi släppt in så förbannat totalt är ju på grund av läckaget i början. Sista 15 matcherna tror jag vi ligger på en helt annan plats.

Tar vi in två Brejack typer lovar jag att inget blir ett dugg bättre. Ja möjligtvis blir vi duktiga på slaggis. Men då blir man ju tydligen avstängd två matcher så det gör ju ingen glad...

Callelejonkräk: Du är en jävel på att alltid leta fram något negativt att säga kring det mesta som händer modo. Man kan få för sig att du nästan vill provocera lite? Men sånt sysslar väl inte du med? ;-)
Alternativt är du släkt med Ztorken.

Ztorken: Du måste fan i mig vara världens värsta fikabordsgranne. Han som sitter bredvid dig tycker jag synd om. Se till så inte stackarn får depression!
Du är så jäkla negativa att du kan förvandla protoner till elektroner.


Ivandrago: Håller med dig. Vårt problem är att få tryck framåt just nu. Framförallt då Karla kallnat helt. Både mot Västervik och Hästen blev vi helt dödade i mittzon.
Sen kan jag iofs tycka att vi är dåliga på vinna puck i egen zon 5mot5 (Kan ha på göra med vår nya passiva taktik) och i BP är vi alldeles för duktiga på att i te få ut pucken när vi har chansen. Men i övrigt funkar ju ändå defensiven ok nu.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Confusius:
Tror inte det kommer hjälpa om vi inte kan få ett vettigt anfallsspel från mer än två kedjor, det behöver nödvändigtvis inte betyda produktion. Utan snarare att 3/4 linan kan flytta upp spelet i anfallszon avsluta med skott mot mål så det blir tel el liknande. Men kan ju såklart tänka fel:)

Av de 12 senaste så har vi i 10 matcher släppt in två mål el mindre känns rätt ok.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Tarasov: Visst vi känns lite trubbiga framåt, men bara två lag har släppt in mer mål än oss, så prio1 i min värld blir på defensiven. Vi skulle behöva 2 Brejcak-typer till och en defensivt stabil center.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Robin Ztorken L:
Tycker vårt största problem är FW sidan, i princip har vi endast två kedjor som kan producera framåt, plus Ritche som i nuläget saknar vettiga lekkamrater. Däremot kan den kedjan åtminstone få till regelbundet spel i anfallszon.

Oscar Öhman i all ära men det kommer inte komma så mkt produktion från han sida denna säs iaf. Det handlar lite om ha "näsan ovan vatten" för den kedjans del. Därav att vi inte alltid får till det "med puck". Sen någon av juniorerna blixtra till med ett mål, el nån aktion.


Det defensiva spelet känns, framförallt sedan man slutade jaga som skållade råttor över hela banan.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Ogie Ogilthorpe: Ja, eller om vi kunde få hem lite återvändare från NHL, som är beredda att ställa upp en säsong i allsvenskan.
Mindre troligt dock att dom skulle sänka sig till den nivån
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Jag tror att den svåraste striden som modo kommer att få föra under sina allsvenska år är den i styrelserummen. Man måste benhårt kämpa för att återinföra kvalserien igen. Kvalserien är nog vår bästa chans.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Blake: Ja, jag tror också på nästa säsong, där har vi lagt en mycket bra grund.
Denna säsong är körd, i alla fall gällande SHL avancemang
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Blake: Fina förlängningar av AJ förstås men man undrar hur mycket utrymme av lönebudgeten som dessa killar tar i anspråk då jag är rädda att lönebudgeten närmast kommer att halverat till nästa säsong. En spännande silly väntar när denna säsongs elände är över.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Robin Ztorken L: Spelförbättringen har fått modo att klättra från kvalplats upp till slutspel. Har även kunnat sno till sig poäng i matcher som man tidigare på säsongen hade förlorat.

Dessvärre är kanske inte laget fullt byggt efter det nya systemet men många spelare verkar fungera bättre nu än innan. Nästa säsong kan bli riktigt intressant där AJ vidareutvecklar det vi har nu och kan plocka in pjäser som passar bättre med Molin, Ericsson och Hanses som grund.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Robin Ztorken L:

" Nu är mer än halva serien spelad och det blir inte bättre, snarare tvärtom"

Detta är ju en ren lögn.

Vi har 8 segrar av de 12 senaste matcherna vilket ger oss ett poängsnitt på 2p/match spelad.

I början av serien hade vi 5 segrar på 12 matcher vilket gav oss ett poängsnitt på 1.25p/match.

Hade vi haft snittet från senaste 12 matcherna hela serien hade vi spelat ihop 70p och varit tvåa i serien.

Så visst fan har det blivit bättre.

Om du inte är övertygad så kan du kolla på insläppta mål i början jämfört med nu också i början hade vi 3 mål per match och nu 2.3 mål per match, dessutom är vi med i matcherna hela vägen nu samt har slutat att ge bort allt i tredje perioden som vi gjorde de fösta 20-25 matcherna, vissa matcher har vi lyckats vända och vinna t.ex Hästen, i början av säsongen hade vi tappat detta.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
WDY: Vad spelar det för roll om vi förlorar med sex mål ,eller tre?'
Den spelförbättring du talar om lyfter oss i nämnvärt i tabellen, tyvärr

Sen är det hur uselt spelet på isen ser ut som jag reagerar på
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Robin Ztorken L: "Nu är mer än halva serien spelad och det blir inte bättre, snarare tvärtom"

Direkt felaktigt. Hade Modo gjort den insats man gjorde igår i början av säsongen hade man förlorat med fem-sex mål. Nu släpper man in två mål (trean kom när matchen hade spårat ur) med juniorlagets backbesättning varav det ena är en tavla av Hanses.

Det är en tydlig höjning av Modo. Nu kan det vara dåliga insatser, men matcherna lever in i det sista och Modo kan till och med vinna när man är dåliga (Hästen senast). Har väl dessutom vunnit mer än vad man förlorat senaste 10-11 matcherna.

Det kommer dessutom bara att bli bättre. Topp-8 är realistiskt att tro på, väl där "kan allt hända" även om jag inte tror på uppflyttning i år.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Tarasov: Men det måste ju finnas något hopp för att hålla drömmen vid liv, och det gör det inte.
Jag drömmer om mirakel nästa säsong, denna är till råttorna, om inte AJ landar fem sex klasslirare.
Det kan jag drömma om och hoppas på :-)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Robin Ztorken L:
Tkr det viktiga är att man hamnat topp-8 sen handlar det om att vinna 5 matcher och sen....

Play off uppåt? Kanske inte så realistiskt, men det är lite tråkigt att ge upp drömmen nu:)

Nästa veckas kontrakt? KJ 3 år
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Modo40: Ja du har rätt. Nu är mer än halva serien spelad och det blir inte bättre, snarare tvärtom, om man skall se till de två senast spelade matcherna.
Västervik och Hästen matcherna är nog bland det sämsta jag någonsin sett.

Personligen hade jag större förhoppningar, men inser nu att "this is what we got".
Så nu är det bara att sänka ambitonsnivån och inse fakta, något SHL finns inte i sikte säsongen 17/18.
Vi ska noga vara glada att vi slapp negativt kval, för det tror jag vi skall klarar av.

Positivt dock är att vi lagt en grogrund för kommande säsonger, med några riktigt bra kontraktsförlängningar, så nya tag inför nästa säsong.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Tarasov: det lär inte bli några poäng mot Karlskoga om man fortsätter att spela som man gör nu. Jag tycker att när forwards sätter press i anfallszonen så pinchar inte backarna upp mot avlastningsspelaren och då får man inget tryck på motståndarna, bättre tajming där. I egen zon så önskar man att backarna är snabbare med passningarna i uppspelningsfasen, som det är nu hinner motståndarna sätta press och vi blir kvar i egen zon. Sedan tycker jag att Rundkvist inte ska vara siste man med pucken vid uppspel, han utmanar som siste man varje gång.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Hahl Bundy:
Läser man trådarna kan man nästan tro att inga poäng kommer delas ut;)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Modo40: Förstår att frågan "Alla Modoiter" var något retorisk i alla fall med tanke på att du själv inte räknade in dig till oss andra där.

Sen sade jag inte att jag blev glad när det går dåligt för Modo. Jag sa att jag blev positivare, dvs. precis det du efterlyste. Någon som inte är medgågnssupporter, så då är vi ju plötsligt två som inte tillhör "alla modoiter" enligt ditt anförande.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
NuMo: ler..Tack för din kommentar,
Klart jag håller på MoDo, men är glad för din skull att du får känna glädje när dom förlorar....och att det gör dig positiv.....
Tycker man kan dämpa sin kritik och försöka inse att dom är inte bättre än såhär
Håller på dom även i motgång...sedan har du all rätt att tycka vad du vill om mig och om jag är medgångs supporter eller inte
Alla inlägg är fritt att tolka för var och en..även du har den rätten
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170114
Sven Tuta: Ja en kassaskåpsäker 3:a har ni iaf... den mot Timrå.
Kommentera

1791080 · »