1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532615 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Hahl Bundy: Niu är ju förvisso ni nykomlingar i es, men ni måste väl ha lärt er att allt som står i AB inte stämmer?
Om så vore fallet hade vi haft ett jävla kackel nästa år med 3 huvudtränare.. Men istället har vi ingen.

Jag sa ju att Bjurling var på G för nån dag sen.
Ska det vara så svårt att acceptera att jag kan vara först med en sak när det gäller Modo? :)

MorganaLefaey: Så här blir det:
Leffe Strömberg till Leksand, Wayne Fleming till MoDo, Bjurling till HV, Läck till MoDo, Boork till...nån Tv-kanal...för att sedan rädda MoDo i kvalserien.

spud: Då hoppas jag mer på mattias karlsson eller vad han heter som spelade en kort stund med FBK och varit kung i AHL.

Icing-Ove: Jag har en känsla av att alla norrlandsklubbar är med och hugger på Johan Fransson, Och jag skulle inte gråta om vi tog honom.

eliteprospects.com/player.php?player=507
kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4787610

spud:
Ja, och sen Hrabal:

"- En talangfull back med mycket utveckling i sig, berättar Ecke Holmberg, sportchefen. Han är teknisk, spelskicklig och riktigt bra på skridskorna."

Alla ÄR bra....ibland, kanske?

Salle: Ja, det borde innebära alla mellan Morrison och en frisk Forsberg. Alltså är vi alla aktuella, mer eller mindre.

spud: Det mest spektakulära i den artikeln var väl...

Erik Holmberg:
– Jag kommenterar inga rykten eller spekulationer. Alla bra hockeyspelare är intressanta för oss.

spud: Bjurling var väl riktigt bra förra säsongen. Har inte följt han eller lagt märke till han allt för mycket förutom i fjol och den där säsongen när han dominerade i Djurgården men släppte in allt i slutspelet.

Hade förväntat mig något mer spektaktulärt förvärv på målvaktsfronten, men det är samtidigt inte lika hemskt som det skulle kunna ha blivit.

Samtidigt så kan jag inte riktigt släppa att man om man värvar killen efter två förvärv (varav en nyckelposition) fortfarande inte direkt charmat fans, sponsorer och årskortare.

Och så orsaken till att jag ens skrev inlägget.

Så verkar det som om Bjurling är en av ja vad ska vi gissa? 6(?) målvakter nästa säsong.

Kanske vi kan föra vadslagning över hur många målvakter som Ecke kommer ha skrivit kontrakt med angående nästa säsong?

Dream Team: Fel av mig. Det var Michael Jackson som stod för felsägningen under en konsert. Eller felsägning nummer ett, ska sägas. För under den guidade turen inne i Parlamenetet påtalades att George Bush även han bidragit med att hälsa välkommen till Budapest.
En guidning som tog ca. en och en halv timme. Under den tiden hade vi hunnit med att gå runt i ca. 3 procent av byggnaden...

Wayne Gresky: Trevlig läsning, som sagt. Rumänien är annars ett land fyllt av kontraster. De centrala delarna av Bukarest liknar som Wallenberg säger vilken europeisk storstad som helst, med vackra promenadstråk och pampiga paradgator. Inte minst byggnaderna imponerar, i inte lite överdådig kommunistisk anda.  Parlamentsbyggnaden är nog det mäktigaste jag skådat såhär långt. Den stora paradgatan ner mot centrum var också en mäktig syn. Från den stora balkong den här bilden är tagen stod George Bush d.ä under FN's toppmöte och myntade uttrycket: "- Welcome to Budapest." And the rest is history...

Det räcker med att komma en bit utanför stadskärnan bara till fots så är det som om man förflyttas i både tid och rum flera decennier med svenska mått mätt. I Bukarest kan det på en gata verka vara lyx och flärd medan det bara runt hörnet är gammalt och fallfärdigt. Vi bodde bl.a på Hotel Ibis som var som vilket lite mindre kostsamt hotell som helst och såhär såg det ut på baksidan av vårat hotellrum.

Riktigt trevligt att vistas i landet under några semesterveckor. Språkförbistringarna är dock lite för tydliga. Att bo här för jämnan kan min svärfar svara för då han jobbat här nere åt KBV under några år. Vintertid är det inte alltid så roligt. Och på tal om hockey igen då, spelarlönerna lär väl inte vara nämnvärt mycket högre än i elitserien, om ens det?

spud: På tal om fd modospelare, här är lite småtrevlig läsning om hockeyn i Transylvanien.

Vi gillar ju att få tillbaka gamla modoiter, så varför inte ta tillbaka en gammal ecke favorit.

Icing-Ove: Har SSK en samling gnällspikar, eller är det Strömberg som lyckas reta upp alla? Inga bra vibbar kring SSK-folk.

MorganaLefaey:
Petter Rönnquist kom till Modo som 21-åring, men då fanns Fredrik Andersson där redan och de delade ofta på spaden, för att sedan lotsa in Tobias Lundström. Zacke måste iväg och få vara förstemålvakt, typ i Löven, för jag kan inte med att det ska vara skakigt på denna post i år igen....men det är klart vill ingen lira i MoDo så har ju Ecke ett omöjligt jobb.

Icing-Ove: Kan inte annat än hålla med. Visst är han lovande, men han har ändå blivit petad i ett allsvenskt lag av sämre målvakter än vad vi borde ha som första alternativ.

Hade inte klagat att ha killen som backup. Men värvan man honom så får man 3st backups. Känns inte direkt tryggt.

Undra vad sponsorerna/årskortsinnehavarna tänker när de skall förnya avtal om Modo inte kan visa upp bättre förvärv än Forsberg och Läck.

Petey21:
Läck är lovande, men nu slåss vi med Brynäs och Leksand om en allsvensk målvakt, det måste hit en landslagmålvakt för i h-vete. Redan när man såg att Krizan vägde 8 kilo efter för mycket sommardrinkar och potatissallad borde man väl ha scoutat lite. Nu går det utför i snabb fart.....

Petey21: Känns ju inte som en potentiell förstaspade även om han borde vara hemskt nära. Dessutom skulle han väl ta utrymme för Svedberg?

Men om man vågar låta dom två slåss om det så kan vi sikta på nytt guld om några år.

Tydligen är Eddie Läck ett eventuellt alternativ på målvaktsposten om man får tro den här artikeln.

MorganaLefaey: Hmm får dom det? Det borde väl bara var de med VIP som "får" den ynnesten. Seriekortsinnnehavarna får nog betala för sig på samma sätt som i ett slutspel. Fast kanske inte lika dyrt?

Apropå det. Det står faktiskt inget om kvalserien i Årskorts-utskicket man fick.
Där står "28 hemmamatcher, slutspel & matchprogram".
Men det är ju det där med ödmjukheten...

Undra hur det stod i RBK's?

Petey21: Det är bara att ta en sup och hoppas på att allt löser sig. Jag börjar tro det är så de gör på kansliet också.

De kanske kör en ny taktik: I år så får ni se kvalserien också om ni köper seriekort.

MorganaLefaey: Och inte minst så att både sponsorer och publik vet vad de får för eventuella pengar, som det är nu är det nog många som avvaktar och ser vad som händer eftersom de flesta förmodligen vill ha valuta för pengarna.

Och tappar man både sponsorer och publik lär ju inte direkt ekonomin bli bättre om man säger så, så det är helt obegripligt att de väntar till alla andra lag plockat russinen ur marknadskakan, både ur ett sportsligt men även ekonomiskt perspektiv.

Hawerchuk: Hade varit verkligen intressant med Karlsson i målet. Men ska man tävla med FBK så blir det nog för tungt för våran nuvarande ledning och ekonomi.

Lär inte vara så lätt att lura spelare till sig genom att säga att vi kommer vara ett topplag nästa säsong när vi saknar tränare, målvakt samt en andraformation och offensiv kraft på backsidan.

Man måste börja få lite påskrifter så spelarna vet vad de får både lönemässigt och lagmässigt.

shinzawai: Nämndes inte Bernd Brückler och någon icke namngiven nordamerikansk målvakt för ett tag sen som rykten?

shinzawai:
Belfour såg jag på Systemet i Ö-vik, han fick inte köpa den öl han ville...

Petey21: Det sög ju, men hellre ett nej nu än ett nej om 2-3 veckor. Vad är plan B kan man fråga sig, finns det ngn?

Icing-Ove: Fylld av fräsch Alpbärs menar du väl... ;-)

Krizan kommer tillbaka som en ny människa, fylld av fräsch alpluft :-)

Petey21: "– Som sagt, jag kommenterar inga namn och speciellt inte de som är upptagna av spel fortfarande. Det håller jag hårt på och tycker det är jätteviktigt, fortsätter Erik Holmberg."

Vadå upptagna av spel.... SSK har iofs EN match kvar men den behövs ju inte ens spela. Och om Rundkvist kan skita i det så varför inte Ecke.

Och vad kostar ett "Ja XX är en intressant spelare som vi gärna skulle se i MoDos tröja men då han är upptagen i spel så vill jag inte kommentera läget"
Det ger en mycket positivare bild av läget än det första som i mina ögon bara lyser av nederlag redan.

oscaaaar: Tyvärr blir det ingen Henke i Sveriges viktigaste klubb...

allehanda.se/sport/1.949908

Hahl Bundy: Oj sicken sanning dom droppar i den bloggen. Och inte bara när det gäller det svarta hålet.

Kan man önskedrömma att ALLA i ledningen, ja alla medlemmar, för MoDo såg den filmen för att få upp ögonen.

Hahl Bundy: Inget nytt där.

Om ni vill höra vad dom säger om ert svarta hål i Modo så är det ungefär 3:50 in i intervjun.

oscaaaar: Kan ju vara som så att han inte vill till Modo i 1:a läget utan väntar på FBK som har en mycket bra Målvaktstränare.
Ni är ju som Wikegårds kompis (målvaktstränaren) säger ett stort svart hål för målvakters utveckling i ES.

spud: Det är dock så att FBK presenterar 6-7 nya spelare inom kort. 2-3 landslagsnamn. Om vi inte kan konkurrera på varje spelare så borde vi dock kunna konkurrera på enstaka spelare. Vi får helt enkelt se till att lägga extra kraft på vissa namn. I dagsläget en målvakt, t ex.

Tvåtallar: DEt spelar ingen roll hur bra det är för svensk hockey, vi kan aldrig göra något åt det. Och det jimmy skriver är ju i regel bara en lång transport till hans avslutning när han med stålhätta i kängan sparkar in ett draperi.
DEt enda vi kan göra något åt är vår egen situation, fet ecke och co får börja jobba efter en röd tråd som inte heter något på engelska, som inte innefattar gamlingar eller fega fyllon utan som tar avstamp mot framtiden. Mer unga spelare, mer fart, mer mod.

Om jag inte varit en inbiten MODOit och hade erbjudanden från hela ES, finns det nog inte en chans att jag hade valt mellan något annat lag än FBK och VF. HV och LHC hade jag kunnat tillägga om det nu inte var så att jag avskyr linköpings supp och vill bränna varenda bibel i hela småland.

Tvåtallar: Spelare har alltid gått till klubbar som betalar bäst. Och som av en slump har det varit de klubbar som haft de bästa spelarna... Skillnaden är att de då hette Brynäs, Leksand och Djurgården.

spud: kan ju hoppas på att det är som en kompis sade.

"Färjestad har en ny målvakt på gång.
Men väntar tills Jonas Gustavsson är definitivt förlorad. Hans deadline är 15 maj."

Om Karlsson ska skriva på för FBK så måste han ju nästan vänta tills 15 maj , för jag vet inte om han vill vara en andre målvakt, i modo har han ju första spaden.

Får hoppas på att han inte vill vänta så pass länge och vill vara säkert på första spaden (:

spud: Du har rätt på den punkten. Om vi ser bakåt i tiden innan pengarna kom med i bilden. Så drog dåtidens storklubbar till sig dom bästa spelarna pg av chansen att få vinna och möjligheten med att få spela med dom bästa spelarna.
Så är ju förstås även nu. Men tyvärr så har pengarnas betydelse tillsammans med det ovanstående gjort den sportsliga klyftan ännu större.
Frågan är hur bra det är för svensk hockey (Läs Jimmys blogg)

spud: Visst är det så.

shinzawai: Säkert inte, men FBK har en attraktionskraft som inte MODO har, vilket MODO måste kompensera med att betala högra löner för att få de spelarna som FBK får. Så om en spelare kostar FBK 3 får modo betala 4, och det ger en stor skillnad när det gäller 20 spelare som ska vara tillräckligt bra för att vara i guldstrid.

Tvåtallar: Mja, spelarbudgetmässigt så uppger iaf kvällspressen att det inte är någon jättejätteskillnad ändå.

spud: Största skillnaden mellan Rundqvist och Ecke, och Lindqvist oxå för den delen. Är tjockleken på plånboken

Moneytalks

Wayne Gresky: Jo men där får man faktiskt förstå ecke en aning, de sitter i rätt olika båtar. Tror knappast det är så många agenter till spelare av Fredrik Lindgrens kaliber och frågar om han får spela där.

Men visst, att tala öppet och förmedla läget i truppen borde vara en självklarhet för Ecke.

Wayne Gresky: Ja herre jävlar. Vi är en pissig landsortsklubb med nån mjölkbonde som sportchef.

Poffa: Som tidigare konstaterats så är det viss skillnad mellan Rundqvist och Holmberg.

MorganaLefaey: Jag tar en Krizan i mål alla dagar än en Zakke. Då får Svedberg en lättare väg in i ES-lvet också.

Och om han vill tillbaka så kanske han insett nåt/mognat lite.

spud: Absoluta?

« · 1152522 · »