1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533872 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
MorganaLefaey: I och med att vi köpt ur Jerry/ecke ur deras kontrakt i detta resultat tror jag man får sätta på sig säkerhetsbältet innan man får reda på det.

T T:
Jag tror att vi blir fyra i år. TIK nia. Red Eagles är dock fortfarande Sundsvalls bästa lag.

MorganaLefaey: Men tipset då? Jag drar till med åtta.

Paddan: Vore väl otroligt knepigt om det inte handlade om miljoner i förlust då man hade mindre publik, missat slutspel, ivägskeppade spelare samt galna sista minuten värvningar. Ja plus då att man sagt upp personer till höger och vänster samt köpt ut spelare från kontrakt även efter säsongen tagit slut.

Men någonstans måste man börja och det kanske var mer viktigt att få bort dessa underpresterande spelare/ledare för att senare kunna göra så att klubben går bra igen. Frågan är om de bara är tillräckligt vakna för att förstå att man får mer sponsorer, årskortsköpare om man kan presentera ett vettigt lag så tidigt som möjligt.

Förstå mig rätt. Jag vill inte att man gör som förra säsongen och ta första bästa lediga för att vara klar så tidigt som möjligt. Men när man läser att det troligast inte blir klart med hur laget ser ut förrän i Augusti så finns möjligheten att en hel del sponsorer tappat tron på att det ska bli något roligt att sponsra.

T T: En honungsmelon?

Therion: Jag fastnade för den här: "det står klart att det handlar om flera miljoner i förlust"

Tipstävling: Hur många miljoner blir det?

"Även försäljningen av årskort går bra. 2 000 sålda sittplatser så här långt är i stort i paritet med fjolårssäsongen. Även arbetet med sponsorerna går bra enligt Tommy Roos:

– Visst märker även vi att det är lågkonjunktur och dåliga tider. Men vi har nått precis hälften av det här arbetet och vi är väldigt nöjda med utfallet så här långt.

En poäng i sammanhanget är att importen av norska hockeyspelare nu även ger utslag i jakten på sponsorer.

– Vi har fått napp i Norge och kommer att bearbeta den marknaden ytterligare, säger Roos."

Annars så kan man om inte annat konstatera att det är jäkligt underhållande att höra Hasse Andersson snacka engelska. "Are you happy wis dö troup?" "Bäckis are he doing dö training?"

Tror att jag fick med det mesta, annars finns det ett sammandrag av dagen på modohockey.se

knaskamilla: 40-50 personer ungefär, och de var ungefär lika frågvisa som den genomsnittliga årsmötesdeltagaren dvs sammanlagt en fråga under en och en halv timmes tid.

Förresten, vad gäller träningen så är det kollektiv träning på förmiddagarna och individanpassad träning på eftermiddagarna.

Alexander Steen berättade också att för något år sedan, i varje fall, kunde hans pappa rabbla statistik, och annan värdefull information, utantill om samtliga de 300 draftvalen det året plus ett stort antal spelare som inte blev valda i draften.

Sen så berättade marknadschef Roos att man hittills är ganska nöjda med reklamförsäljningen, man har tappat några sponsorer men samtidigt har några kommit till. Några sponsorer har dragit ner sponsorbidraget medan andra har höjt det ordentligt.

Paddan:

Var de nå' folk där då?

Såg ut att vara ungefär 12 lediga platser på 401. Alla platser lediga för årskort i arenan var märkta med gröna lappar.

Man har tydligen också gjort en förändring för evenemangen i arenan, tidigare har logeägarna fått gratisbiljetter till alla evenemang. Från och med kommande säsong har man bara förtur på biljetter.

Salle: Svarten sa att det inte bara var Espeland som hade fått en avhyvling, angående sen ankomst, av Milo utan även din namne och flera andra ur det gamla gardet. Enligt Svarten så har Milo börjat köra skotträning och olika innebandyövningar med backarna och andra spelare. Ett offensivt spel där backarna kommer att bli ännu offensivare än tidigare var Svarten säker på att vi kommer att få se kommande säsong.

Milo sa att han inte ville sätta upp något särskilt mål för kommande säsong förutom att han tar det för självklart att alla i laget ger 100% i alla uppgifter, detta gäller både på träningar och matcher. En bra start och ett spel där man sakta men säkert höjer sig ett trappsteg i taget under säsongen hoppades han på.

shinzawai: Ja, det låter lite. En snabb sökning avslöjade att vi hade 3 650 sålda i början av september efter guldsäsongen och att vi tappade ungefär 10% till förra.

Salle: Bara 2600 årskort sålda ifjol?!! Whoa? Har för mig att vi låg över 4000 sålda årskort under guldåret, eller är det mitt insomnia-töcken som lurar mig?

knaskamilla: Jo det var dom. Nästan lite jobbigt att läsa för att inta tala om att skriva av dom hit.

Men jag tyckte han gjorde det bra och är rätt nöjd med min lilla insats också.

Salle:

Vad långa SMS han skickat...

Paddan har varit/är på KickOff:en och har SMS-rapporterat följande till mig.

2000 sålda årskort hitills, ståplats oräknat. 2600 inkl ståplats var siffran för hela förra säsongen. Två vakanta VIP nu, 75% av dom (alla) skulle omförhandlats inför kommande säsong.

Alexander är tveksam hur "pappa" kommer att kunna hantera presskonferenser odyl då han blir nervös när han skall prata inför fler personer än tre. Men plocka talanger är han riktigt bra på. Och han tror att Thomas passar bättre som tränare än talangscout.

Försäsongsträningen är uppdelad i 7 perioder med succesiv upptrappning från ren grundträning till hockeyspecifik powerträning.
Målet är att MoDo kommande säsong ska ha minst skadefrånvaro i ES. All träning förlagd på fm med extra pass på em för de som behöver.
Horava beskrivs som fantastiskt seriös med hårda krav. Espeland var en av dom som kom för sent och fick stå med mössan i hand. Nu vågar han inte kommit sent nåt mer.

En bra PP-back och en el två toppfrwards vill Milo se i MoDo men han tror det dröjer till slutet av juli innan alla värvningar är klart.

Mora verkar inte ha råd med Toukko...

Martin S: 1 de måste haft tillgångar i värdepapper. 2 någon har fifflat med deras kassa. 3 De har glömt att ta in intäkterna i deras RR.

Salle: Espoo har alltså förlorat 100.000.000:- på tre säsonger, hur är detta ens möjligt? Över 30MSEK i förlust per år, varför drog inte klubben i bromsen tidigare eller förlorade man det mesta av pengarna den här säsongen?

Hawerchuk: Är som sagt inte ett dugg tveksam tlll en 2:a center från ett av SM-liigas topplag de senaste åren. Dessutom en producerande sådan.

Salle: Jag säger varken bu eller bä. Gillade Öhman när han spelade här. Duktig tvåvägscenter. Eftersom jag inte sett honom spela på fem-sex år så är det svårt att avgöra var han står nu. Men som sagt, FM-ligan är ju inte vad den en gång var.

shinzawai: skenbart... tihi tihi

Salle: Är det inte bara SM-liiga-faktorn som gjort Stefan skenbart bättre då?

renen: Jag tar gärna Öhman som 2:a center. Han är stabil bakåt men har numer även en offensiv sida som dessutom tagit över lite. Speed och finess har ju funnits där hela tiden. Med rätt spelare bredvid så tycker jag han känns klockren.

Salle: Jovisst, men Stefan är väl inte den spelare vi behöver vi har lite väl mycket i den kategorin, spelmässigt och åldersmässigt.

Visst är det lite (o)lustigt att Freddan inte öht pratat med Stefan Öhman?
Han borde ju lyft på luren så fort Espoos besked spreds över vlärden.

[url=allehanda.se/sport/ishockey/1.1116083]ÖA-Intervju med Stefan Öhman[/url]

[url=allehanda.se/sport/ishockey/1.1115626]ÖA-Intervju med Wargh som vill österut[/url]

Icing-Ove: Todd är nog det enda som skulle få Macke att överväga att göra en comeback. Tror dock att sannolikheten att han spelar i Europa nästa säsong är ganska liten, lär bli ett nytt NHL-kontrakt där. Då är det mycket troligare att Mackes andre gamle kedjekompis Brendan dyker upp på den här sidan pölen.

Freddan söker en tung forward. Bertuzzi har nog gjort sitt i NHL. Han har ju varit på väg till Ö-vik tidigare. Äh, vadå, det är ju ändå silly season...Hinote då?

shinzawai: Det hade varit gott om MODO kör en rökridå för att presentera honom på kickoffen.

Men nu är jag inte riktigt lagd åt att jag tror på sånt, men det hade varit fint.

shinzawai: Skönt att få ett besked iaf även om tiden för konkurrenter att komma med bud ökar.

allehanda.se/mer/blogg/?paper=ALLM&blogg=56

Haydar tar inget beslut före midsommar.

spud:
Är mest imponerad av Haydar's slutspelsstatistik och vi tackar väl inte nej till en lirare som kan det här med PP....
Nästa säsong då hämtar vi tillbaka kungen Kriiiistian Kuuuusela!

spud: Sniglar på hamburgaren kanske istället för onyttig dressing? Jag kan köpa med mig en burk från Abbas:)

Paddan: Jo, det talar ju om inte annat Timrås förmåga att hålla kvar spelare/locka tillbaka spelare till klubben om. Men jag tror inte att många sett haydar lirat, jag har det definitivt inte. Där litar jag på Steen.

Hellre en poängspruta från AHL än en snigelätare från finland. Detta trots att jag tycker sniglar är ett rätt så festligt käk.

spud: Äh, men det vet du väl, alla andra lags värvningar är hur stora fiaskon som helst medan alla Timrås värvningar når gudastatus hela tiden och eftersom Timrå är en sån trevlig by att bo i så betalar alla för att spela där.

fettsteffe: Hur ofta har du sett han spela?

Salle: Jag har inte sagt att Jonte var bra värvning och vi gjorde något åt det iaf! Men ni påstår ju att han är värd 400k! och det är han fan inte....men men....Ni kanske siktar högre än FBK då.....

fettsteffe: Bättre punga ut med 400k för en duglig spelare än 350k för Jonte. :-)

fettsteffe: Vi har ju åtminstone 400k att vifta med.

Portello: Nämen känner ni er lite tillbaka tryckta! Förstår att det känns pinsamt när ni måste dra till med 400 papp/mån för att få dit en duglig spelare!

Icing-Ove: Ähhh, alla spelar ju i Timrå gratis eller näst intill. Jag menar, vem vill inte spela där?

Icing-Ove: Tyvärr tror jag att det kan stämma.

Tikinmyheart:
Betalade verkligen TIK 350,000 kr i månaden för Jonte eller var det överdrifter från AB ännu en gång?

Tikinmyheart: Nja 400'' är det inte, fast för att vara MoDo så är det mycket pengar.
Så väljer han oss så får han nog se till att leverera.

Tikinmyheart: värt.

Wayne Gresky: Tro fan det att FBK backar när man tydligen erbjudit fantasilön från Modo. Drygt 400 papp i mån - ja jisses amalia.

shinzawai:

"AHL-stjärnan Darren Haydar, 29, har länkats ihop med Färjestad och kanadensaren skulle enligt hans agent komma närmare ett beslut i helgen. Men Rundqvist har inte hört något.
– Vi har fått lönuppgifter som är för höga för oss. Det skulle vara om han plötsligt värderar andra saker högre än bara pengarna, säger Rundqvist."

« · 1164606 · »