1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533954 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10

Wayne Gresky: Jag skulle jubla om vi fick Aaltonen. Killen är 24 år, han ör en målskytt, han är högerskytt och han gillar tydligen att spela fysiskt. Han vore en tillgång för ett MODO av idag, det anser jag vara självklart.

Därför blir jag lite irriterad när folk gnäller över en sån här värvning. Vad hade man förväntat sig? Vi var med och slogs om spelare som Haydar och Krog, men kunde inte matcha NHL-klubbarna. Vilken jävla skräll.

De flesta verkar tro att vi ska gå från 10:e plats och stora ekonomiska problem till SM-guld och klang och jubel-föreställningar. Det kommande året är ett år då vi ska bygga inför säsongen efter. Så ser i alla fall jag det. Och då är ett treårskontrakt med en stabil finne på 24 år ingen dum satsning.

---------

Angående Foppa var han på is idag med A-laget. Mycket skridskoövningar och han såg inte ut att ha några problem att hänga med tvillingarna, i alla fall. Vad det säger är dock en annan femma.

MorganaLefaey: Tittar man på vårt forwardstruppspussel idag så skulle jag vilja säga att hålet är så stort att det inte räcker med en pusselbit.

Det känns som om väldigt mycket hänger på #21. Bestämmer sig Peter för att spela i MoDo och får foten att fungera så får vi inte bara en världsspelare, vi får även en publikmagnet som innebär att vi helt plötsligt har ekonomi att värva fler bra forwards.

Wayne Gresky: Visst har han liknande siffror som andra duktiga ES haft när de var i den åldern. Men i tex Pyöräläs fall så hade han tagit det stora klivet säsongen innan han värvades till Timrå. Men visst, det bästa är väl om man faktiskt tar killen den säsong han kommer göra det stora steget. För då får man en klippa till en billig peng.

Problemet med det är väl att spelaren måste vara otroligt bra scoutad. Och även om jag har förtroende för Steen så hade jag som sista pusselbit klart mycket hellre sett en redan etablerad topp spelare.

Men som någon sa. Det kanske handlar en hel del om ekonomi för tillfället. Rädslan jag haft är att man faktiskt inte kommer värva en spelare till då hoppet att Haydar inte tar någon plats i NHL kunde ställa till en del problem.

MorganaLefaey: Kärpät har haft ett väldigt bra lag på senare år. Om du kollar vad Pesonen och Pyörälä producerat i samma lag vid motsavarande ålder så framstår inte Aaltonens siffror som särskilt dåliga. Om man får tro något på beskrivningen på eliteprospects så kan killen ha potential. Jag skulle inte bli besviken om vi värvade honom. Det jag skulle bli besviken över var om man sa att truppen var klar efter det.

MorganaLefaey: Det kanske är ekonomin som sätter käppar i hjulen?

Dream Team: Man kan inte låta bli att bli lite besviken om så vore fallet. Så den sista poängproducerande spelaren vi skall ha är en kille som snittat just under 30p i finska ligan de senaste fyra säsongerna. Snack om Krog och Haydar och man får Green och Aaltonen. En viss skillnad känns det som. Men så länge han inte är en ny Snellman så är han väl en förstärkning för laget.

Poffa: Jag både hoppas och tror på att Svedberg hamnar i Sundsvall.

Salle: Zakke har en gång för alla bevisat att han aldrig kommer att ta en förstaspade i MoDo, kan inte fatta hur vi år efter år skriver nytt kontrakt med han.
Bort, bort ,bort.

Salle: Nu var det inte riktigt det jag menade och heller inte vad jag skrev. Jag tror att det blir Svedberg, att det kan vara nyttigt för honom (matchspel i Allsvenskan ger mer än att vara båsvaktare i MODO) och att jag hoppas han får chansen att spela och inte bara vara back-up bakom Lundström.

Vad jag hoppas på i grundfrågan, är en helt annan sak.

Poffa: Jag håller inte med dig riktigt.

OM Zakke skall utvecklas överhuvudtaget så måste han bort från MoDo och få 1:a spaden över en hel säsong. Här hemma blir han bara bättre på att fika på stans cafeer samt öppna båsdörren

Sen tror jag att Svedberg med kontinuerlig A-lagsträning samt en riktig målvaktstränare utvecklas mer än i Sundsvall. Som bonus får han känslan av att klubben tror på han och kanske inte flyr när nån viftar med ett kontrakt inför nästa säsong.

Nä skeppa Zakke anser jag.

Poffa: Frågan är ju om någon av Zacke/Svedberg är bättre än Lundström? Möjligtvis att Svedberg är bättre men man kanske anser det är bra då det blir en konkurrenssituation även i Sundsvall där man måste prestera för att spela.

Petter R sågar värvningen av Green och Malek. Kort och gott, och han kan inte förstå hur Modo resonerade vid värvningarna av dessa två herrar.

Jag har också en åsikt, och den är: Jag förstår inte hur Petter resonerar. Han är en sopa och bör inte yttra sig, helt enkelt. Jag ger inte mycket för Petters uttalande.

Frella: Det lär ju stå mellan Zacke och Svedberg, isf. Malek i Sundsvall känns högst otroligt. Och min gissning är väl att det blir Svedberg som får spela med Sundsvall. Kan vara jättenyttigt för honom och jag hoppas att han får chansen.

Enligt st.nu så kommer Sundsvall Hockey att låna en av era tre målvakter kommande säsong. Vem det blir bestäms i september. Märkligt val av lag att skicka en av sina målvakter till kan tyckas då Sundsvall redan har kompetente Lundström mellan stolparna.

Salle:

Det hade inte räckt med att de ryckt lite på axlarna? Du var tvungen att klämma till med "skakade"?

Undrans hur egalt det måste vara för att folk ska "kasta" med axlarna :-D

El Maco: Lite glädjer små.

El Maco: Men vi fick ju ut nåt av vårat fiasko då vi blev av med tränare, VD, sportchef och ordf som hindrade laget och dess utveckling.
Detta kan vara det bästa som hänt klubben sen bygget av SA så jag och många med mig är idag "glada" att det gick som det gick.
För hade vi kommit till slutspel så hade nog många bara skakat på axlarna och gått vidare.

Poffa: Precis. Som i vintras. Det känns dystert att bara komma åtta, då är det ju en ljuspunkt att Modo missat slutspelet.

spud:
Nubben sitter fortfarande inhamrat i väggarna i E.On...Varför heter det att vara spiknykter? Det låter lite skruvat....

bisterfinnen: Men är det inte så att i samband med det(när den försvann) så slutade de tycka om sprit? Innan den försvann älskade de nubben, alla ville ha en del den. Men efter den försvann fick de ordning på sitt problem och genast slutade tillbe denna ibland så festliga dryck.

Poffa:

Det enda jag vet är att tikarna verkar ha väldiga problem med spriten, så mycket tjat som det är om nubbar som försvann för länge sedan.

El Maco: Ett ljus i det annars så totala mörker som ni befinner er i. Jo, jag förstår att ni känner det så.

Salle: Modo blir vår lyktstolpe även kommande säsong.

bisterfinnen: Ungefär som spela död. Vilket råkar vara kommande säsongs speciella övning.

Paddan:

Agility? Det låter mer som träning för tikar?!

bisterfinnen: Haha. Fast då får jag väl kontra med herr Dettners blogg och kommentarer till bilderna i reportaget.

"Hasse har kommit hela vägen till powersteget, i sin satsning att bl.a. bygga grymt stark, stabil och explosiv rotationsfysik. Övningen heter "Horisontella upprepade explosiva medicinbollsslag" och innebär att man slår en 3 kg medicinboll höger vänster så snabbt det bara går under 6-8 sekunder!"

"Hasse lär sig "Dubbel T-sprint", en av många speciella agilitybanor för hockeyspelare som jag använder när jag konverterar stora starka men fortfarande långsamma muskler, nervimpulser och programvaror till grenspecifik POWER!"

Paddan:

Hehe. Otack är världens lön. :-D

Icing-Ove: Som jag hoppas att Hasse får en kanonsäsong denna säsong, inte bara för att det vore ett stort tillskott till MODO:s backlinje, utan för att Hasse ska få lön för all träning som han lägger ner. Han är verkligen värd det.

bisterfinnen: Det var väl som själva faan att de skulle lägga ut artikeln precis efter att jag suttit och jävlats med scannern.

bisterfinnen:
Det låter som att Jonsson kommer att spela i 7 år till. Platsar han så får han ju gärna fortsätta. Han verkar ha grym motivation.

Paddan: Äh, det där blev tydligen genvägen till mitt filarkiv. Jaja, det kanske ni får stå ut med.

Så har vi då en bild på Snygg-Hasse... om det funkar.

I sådana fall ska också artikeln om den nya funktionella försäsongsträningen finnas inskannad.

Surovy up for grabs enligt AB. Vore ju inte så dumt.

Paddan: Jo det var en stilstudie i vältränade ben och armar. Och inuti var det en bild där han ser ut som en sprinter precis ut ur startblocken.

Salle: Om jag minns rätt så var väl bilden på tidningens framsida ganska intressant. Där det såg ut som att Hasse Jonsson utövade slungboll med en kanonkula eller liknande.

Paddan: Synd att det inte kom online för det var en bra artikel.
Dessutom var det lite coole bilder för flickorna att titta på.

Lumber Jack: Oj, tänkte inte på det svarsalternativet. Det är klart man vågar cross-checka när man spelar med ryggplatta.

Paddan: Svaret på den frågan är enkel för Peter Nordström.
"-Så ofta jag kommer åt! Gärna i huvudhöjd."

Nikki: Hehe, jag har inte kvar tidningen och minnet är lika bra som Carl Lidboms.

Men det handlade väl något om att göra träningen mer funktionell, där de till exempel jämförde med bänkpressmomentet. "Hur ofta gör du en cross-checking med fullt stöd för ryggen?" var den frågan som ställdes.

Paddan:

Är ju ditt ansvar att lägga upp en recap :-)

Så var det ju faktiskt en artikel idag i Allehanda, om Snygg-Hasses träningsprogram. Som vanligt verkar de för "snåla" för att lägga ut artikeln online.

Lumber Jack: Ah, just det ja. På den tiden när det i princip endast var Nya Norrland som lyckades snappa upp några spelarrykten, eller intresserade sig för ishockey även när det inte var säsong.

Freddan, Bjuhr, Bäckström och Steen käkade i varje fall lunch på arenan idag. Då var alltså Horava ensam ute och plågade spelarna, förmodar jag.

Paddan: Det enda sanna reportaget gjort efter ett sommaruppehåll måste ha varit det i Nya Norrland där en testcyklandes Högardh hånades av sina lagkamrater medelst hejaramsan "Biff med bearnaise".

Nu vill man snart läsa något om att "Milo är väldigt nöjd med testresultaten vid återsamlingen idag, och tycker att det ser ut som att spelarna skött träningen bra under semesterveckorna. Men vi får se hur möra de är efter mina kvartssamtal med spelarna."

Icing-Ove: Det beror lite på om freddan anser att det finns utrymme i eknomin att värva 2 så skadebenäga spelare. Han vill sondera andra spelare först.

Icing-Ove: Mackan har blivit lovad att ingen i hela serien skall få haka honom och därför skrivit på för ett kontrakt som kan rivas efter varje match. Foppa undersöker möjligheten att ersätta den skadade foten med en helgjuten grilla och på så vis komma tillbaka till 100%. Eller ja 96% eller något då en del av kroppen offras.  

spud: Det förklarar den tunna truppen, han och Foppa är klara för spel :-)

« · 1169398 · »