1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534094 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
spud:Rolle har sagt upp sig.

Kan det förresten vara så illa att hela det egna kapitalet är borta efter den här säsongen och att elitlicensen riskeras om vi drar på oss mer utgifter?

Paddan: Varför skulle Pölsevogn vara norskt?

Paddan: Den största sargreklamen är väl "modohockey.se"? Iaf ser det ut så på TV.

Lumber Jack: Samtidigt så känns det som att vår marknadschef ljög ganska ordentligt under kick-off:en när det talades om att det på sponsorsidan såg ljust ut med ett antal norska företag som gått in som sponsorer i föreningen, bland annat. Det enda jag sett av norsk sponsring är den Pölsevogn som står ouppackad vid trappen på etage 1.

Dessutom så krävs det väl ingen Einstein för att förstå att sponsorbiten är lidande när stora områden vid ingångarna är svartmarkerade, som för att visa att "här borde det sitta reklam".

En kollektiv lönesänkning vore väl det mest "solidariska" just nu från spelarhåll, i varje fall från trotjänarna som till 95% inte ens når upp till godkänd nivå.

Konstigt nog har jag aldrig känt mig så lite lockad av att gå på hockey, eller att ens se matcher med MoDo, som den här säsongen. Första gången det hänt sedan jag mer aktivt började besöka hockeymatcher någon gång runt 82-83.

Wayne Gresky: Jag tror att vi supportrar gör bäst i att slå bort Mia Jerry och Ecke ur vårt medvetande. Vi är där vi är, och det som varit kan vi inte ändra på.

Det måste kapas kostnader snabbt och eftersom det inte går att skära på spelarsidan i dagsläget om det ska bli fortsatt elitseriehockey i Övik så måste det ske nedskärningar på den administrativa sidan.

Av reportaget framgår det ju att det är de fakturerade summorna som rasat och det handlar väl till största delen om uteblivna sponsorpengar? Ekonomisk kris i allmänhet och problemen för Öviks ledande industrier spelar naturligtvis sin roll, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det inte sett bättre ut om Mia varit kvar på sin post...

Lumber Jack: Man kan ju hoppas att spelarna läser på hemsidan.

Det är dags att dem börjar dyka upp på matcherna och hjälpa MODO.

Sen har jag hört att Roland inte är den vassaste kniven i lådan, och det kanske skulle underlätta om vi hade en bra ekonom på vår sida när det blåser sådana här vindar.

MorganaLefaey: "De flesta går dit för att då underhållning och bjuds det inte på sådant så kommer inte folk."

"Rögle, Luleå, Brynäs, Skellefteå, Timrå och SSK har gjort nyförvärv eller väntar på artistare och modo har mindre/sämre trupp än man började med."

Huvudet på spiken. Jag känner lite att vi är körda, ekonomin skrämmer mig mer än hur vi spelar just nu. Publiken kommer inte att komma tillbaka till den nivå vi hade för två år sen, och jag har svårt att se att vi ska få tillbaka alla sponsorerna, och vår stomme kommer förmodligen att vara odugliga nästa år. Vad fan gör vi? Jag tänker köpa lite souvenirer, det är det enda jag kan göra från Stockholm eftersom jag inte kan gå på matcherna.

NuMo: Ett otroligt stort problem är att Modo har för fina avtal med spelare som inte tillför något eller är skadad hela tiden. Salle, Hasse, Tuokko, Green mfl skulle kunna bli ersatta med spelare som kostar hälften och tillför minst lika mycket.

Bästa som kan hända är väl att Salle slutar för gott och Hållberg ger upp pga hjärnskakningsproblemet. Då slipper man i alla fall lite löner och sedan får man hoppas på Sundström och Foppa. Hasse skrev väl på att kontrakt inför den här säsongen och om jag inte missminner mig så var det 1+1 och där får man nog bryta nu under säsongen och informera att du får halva lönen fram till säsongen är slut. För igår så överglänsdes han av Eddie Larsson.

Problemet om man skulle få bort dessa herrar är väl att det bara skulle nollställa minusresultatet, men inte göra truppen speciellt mycket bättre och hotet om kvalserien kvarstår.

Att sedan få tillbaka publik och sponsorer är inte så lätt. De flesta går dit för att då underhållning och bjuds det inte på sådant så kommer inte folk. Att klubben sedan behöver behandla sponsorer bättre har man hört i åratal och om det bara handlar om sura sponsorer eller att klubben tycker det är ok att få pengar men inte att bjuda tillbaka speciellt mycket har jag ingen vetskap om. Men hur man än ser på det hela så behöver man deras pengar och då måste man anpassa sig efter vilka krav de ställer.

Men när de säger att det inte är allt för farligt än då det bara gått 9 omgångar får en att rysa i rädsla. Rögle, Luleå, Brynäs, Skellefteå, Timrå och SSK har gjort nyförvärv eller väntar på artistare och modo har mindre/sämre trupp än man började med så att poängen helt plötsligt skall trilla i snabbare takt är inget man kan garantera.

Poffa:

Barnsligt ältande om Modos anställningavtal. Ecke och Jerry är produkten av Modos styrelses bedömning på den tiden.

De som anställs nu och de spelare som kontrakteras nu är ju en produkt av bedömningar som görs nu. Hur skulle det uppfattas om Modo sammanknippas med avtal som bara är luft?

Frågan är i stället vad det är för samhälle som innebär att en hockeyklubb i vårt område inte lyckas få ihop sponsorer som tycker att det är värt pengarna att betala vad Modo anser. Klubben måste fasa in sig i den verkligheten och göra något åt den saken.

Publikt ligger vi fortfarande över det snitt som man när man byggde arenan skulle räcka för att få den biten att gå ihop. Där har man rimligtvis inte mer att kräva av supportrarna.

Sportsligt är det dessvärre bittrare. Att publiken skulle strömma till mer, ju sämre attraktionskraft laget har kan man ju bara drömma om.

Som sagt. Modo måste bli mer attraktivt, framförallt för att locka sponsorer att tycka att det är värt pengarna eller så får man mätta munnen efter matsäcken.

Uppenbarligen är det så att varumärket MODO Hockey varit överskattat. Sportslig framgång är naturligtvis viktigt, men inte ens ett SM-guld verkar ju göra någon större skillnad, jämfört med att bara finnas. Att laget trots bristande ekonomi ändå satsar så mycket att man blir kvar i ES måste väl ändå vara en förutsättning. Frågan är bara hur länge man klarar av att balansera smörklicken på den varma bordskniven.

Lumber Jack: Ecke Holmberg har väl några miljoner som han borde bidra med. Åtminstone om han har ett samvete.

Igår när matchen var över och irritationen började komma tänkte man återigen tanken. Holmberg tackade nej till Abbotts. Ecke tackade nej till två spelare som producerar. Vår dåvarande sportchef tackade nej till de två spelare som var inblandade i Luleås samtliga tre mål igår.

Ecke, ditt förbannade pack! Visa lite känsla för klubben och betala tillbaka varenda ruttet korvöre som du fick i avgångsvederlag. Och ring till Jerry Häggström och övertala honom att göra samma sak. Ni två är för närvarande en av de enskilt största orsakerna till att Modo som stolt elitserieförening är allvarligt på dekis.

Det nya öppna MoDo är mer än bara ord. Nu tar man bladet från munnen och redogör för den mycket prekära situationen. Det ser inte bra ut, men man försöker åtminstone mota Olle i grind och inte hymla med problemen.

allehanda.se/sport/1.1441881

spud: aa, då var det nog nolaskolan eller parkskolan, eller parkskolan spelade man bara på till man var typ 12 :P

Dream Team: När jag mötte dem har jag för mig att vi spelade i nån skolas gympahall, typ nolaskolan eller vad den nu hette.

Dream Team:

Sporthallen skulle jag tro.
Åtminstone var det där jag spelade mina hemmamatcher på den tiden ;-)

Sporthallen. Dom heter ÖIB nuförtiden

spud: Jo, BK96 känner jag till. Jag var ledare för ett ungdomslag i innebandy här i Timrå under några år i slutet av -90-talet. Vad hette hallen de spelade i?

spud: Magnus Häggström pratar jag om. Han gillar jag skarpt...Kanske det finns fler guldkorn i KB65.

arnio: Vem pratar du om?

Dream Team: Sorry jag menade KB65...

Stort hockeyhjärta har killen i alla fall..

Dream Team: Han kan ha menat BK96, ett innebandylag. Men jag tror inte dem är aktiva nu. Fast jag tror inte spelet skulle bli sämre om vi fick tillskott därifrån.

arnio: Nej, det där låter lika illa som Srynäb gör, ungefär. Du måste läsa på lite bättre om dina redan taffliga försök ska ha någon liten chans att bli lyckade. KB65, heter laget, inget annat.

spud: Kanske ni kan hitta en till stjärna från BK65

MorganaLefaey: Det är just nu lönlöst att värva någon ny sålänge vårt lag spelar som 5 individualister ute på banan. Vi måste börja spela och agera som ett lag. Annars kan det komma hit 20 nya som åker solon, det hjälper föga.

Jag skulle gärna se lite mera backskott i PP, 5 matcher x antal PP ,men inget backskott som letat sig in, beror detta på att mza ofta står som pointman,backarna skuter för dåligt,el. är pp´t så dåligt att backarna aldrig får lägen att skuta?

MorganaLefaey: Susse´s skada är värre än vad man först trodde, som jag sa i ett tidigt skede så kommer susse vara borta ett bra tag till.
Vad beträffar nyförvärv så vist kanske modo måste värva nån/några för i dagsläget (full trupp) har vi ruskigt dålig bredd och därtill inga juniorer som är speciellt bra (än?)

Har tittat på 2:a perioden från ssk-matchen och jag blev förvånad, modo äger spelet dock lite pga. några pp men modos verkligt stora problem är helt klar att göra målen, skröder,svarten,mza och green hade ju en handfull riktigt bra chanser men självförtroendet lyser med sin frånvaro och antingen är avslutena på tok för dåliga el. så skuter man utanför.

Ett antal av de lag som Modo skall slåss med när det gäller plats 7-12 har redan värvat spelare för att förstärka sin trupp. SSK-matchen var nog behövlig då det tydligen behövs två väckarklockor för att någon reaktion skall ske i Modo.

Brynäs: Kudroc och Nordquist
Luleå: Fabricius
Skellefteå: Surovy
Södertälje: Bicek

Kanske missat någon också. Men tror faktiskt att varenda en av dessa herrar (även om det inte är de man helst skulle se i modo) skulle göra Modo's trupp bättre.

Hörde dessutom av folk som käkat på arenan när Susse var där att uttrycket dag till dag nog inte borde användas på honom. Men det var väl en vecka sedan nu så kanske läget förändrats lite.

Modo-saik 1-?

Poffa: Ignen anign

Salle: Han har säkert jättekul, om de vinner. Svenskan, Salle. Vad är det med dig?

qwertas: Imorrn? DU om nån borde väl ha kul på matchdagarna. :-)

Bad_Brett: Håller med dig fullt ut i detta. Jag förstår inte varför Skröder och Zuccarello varit orörbara då det gäller att vaska runt i laget.

Så har det ju tidigare varit med Salle och Svarten tidigare säsonger.

Hoppas verkligen att man rör om i grytan till matchen i morgon.

Salle:

Ja, Skröder ser fruktansvärt trög ut. Skulle annars kunna tänka mig att låta Zuccarello spela med Salle och Green och sedan hoppas att de andra kedjorna kan spela 0-0. Sedan kan Häggström få lira med Skröder och Svartvadet.

Lumber Jack: Ja dom måste vaska runt i Skröder-MZA-smeten tills Susse är tillbaka. Antingen in med en center som KAN leverera en pass till dom eller lyft bort Skröder emot nån som spelar enklare samt känns hetare. Hägga eller tom Enström skulle passa bättre än PÅSen just nu.

Wayne Gresky: Ytterligare ett problem är att inte ens den berömda plantskolan håller måttet längre. Från att ha varit i en klass för sig, till att ha relativt bra juniorer så har man nu ett J20-lag som ligger sist i sin serie. På sex matcher har de skrapat ihop fyra poäng och har en målskillnad på 15-24.

Så nu, när till och med den egna plantskolan sviker, måste man förlita sig på nyförvärv utifrån, som är tillräckligt bra för att lyfta laget men de får samtidigt inte vara tillräckligt bra för att dra vidare till NHL om något år. Ett problem om något på sikt.

Wayne Gresky: Att ha en hel hög gamla spelare är inte ett problem om man anväder dem till att skola in nya förmågor. Men nu har man helt plötsligt petat ned Häggström i en medioker kedja istället för att låta honom spela i en bättre omgivning (ja, eller mindre sämre). Lyft exempelvis bort Skröder ur första linan och sätt in Häggström med Salle och Zuccarello.

NuMo: Problemet är att det inte bara är ett problem, vi har flera problem. Nu underpresterar (alternativt är så här dåliga numera) veteranerna, och de nya som ska ta över håller allsvensk klass. Det krävs en mästerlig sportchef för att reda upp det här...

ante08: Ta reda på det du.

Poffa: På samma väg var ju BIF när de anställde Boork som gick in och möblerade om så den attityd de höll på att skapa försvann. Kanske inte hade varit så dumt ändå med Boork, kanske räcker att hota lite grann bara?

Poffa: skulle då inte bli förvånad om ni bryter eran dåliga trend mot oss på Tisdag. Hur ser det ut på skade fronten hos er förrsten.

Wayne Gresky: Exakt samma sak som jag sa igår efter matchen. Vi är det nya Leksand. Med en skillnad, vi kommer inte ha 5-6000 åskådare när vi spelar i Allsvenskan.

Wayne Gresky: Problemet är alltså inte de etablerade utan de som skall ta över.

NuMo: Vi påminner idag ganska mycket om det som var början till slutet för Leksand. Tomas Jonsson, Magnus Svensson, Jonas Bergqvist, Per-Erik Eklund och "Masken" gjorde dem till ett topplag. Några år senare så slutade alla och vad som hände med Leksand vet ju alla.

supertrött: Det låter inte så bra.

NuMo: Näslund ska inte offra livet, han ska göra mål.

spud: Jag håller med i sak. Fast i väntan på sådana får vi nog ställa vårt hopp till Foppa och Macke, samt någon artistare.

spud: Jag vill egentligen inte ha Macke foppa och dem. Jag vill tänka lite mer långsiktigt och få in spelare i åldern 20-24 som skiter i allt och som bara kör, på träning och på match.

supertrött: Men kommer Näslund verkligen att vara beredd att offra livet i matchsituationer?

« · 1188023 · »