1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532599 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Gusse: "På väg in" betyder ingenting, särskilt inte samma dag som Ecke gråtit ut i lokalpressen om hur svårt det är att komma till avslut. :(

Poffa: Vilken tur att det är fem veckor kvar då med tanke på Eckes mindre kloka ord om värvningssituationen i dagens Allehanda. Det lär finnas ett stort antal personer som inte kommer att bestämma sig förrän de fått se något/några namnkunniga nyförvärv och en ny tränare.

Poffa:

Förbannat bra skrivet.

Poffa: Mäktigt.

Poffa: Visst är såna här skyltar inte lika vanliga idag som under nätets barndom?

Poffa: Jag känner för en cyklingsmetafor just nu. Ecke & gängets situation i MoDo för närvarande påminner om att starta L´ Alpe d´Huez etappen och i sista stund upptäcka att den belagts med kullersten och att berget ska bestigas med hjälp av en trehjuling.

Poffa: "Parkerad hos Loopia", får jag upp? Felsökning, tack! :-)

F ö imponerande brev, Poffa. Håller med till fullo.

Viskarn: Sidan kommer se ut så till dess bytet av namnservrar slagit igenom. Initierade källor säger att det rör sig om allt från en timme till en dag. :-)

Viskarn: Den är på väg över Atlanten. Vi ska flytta organisationen till Texas.

Wayne Gresky: Det är så vi rullar nu. Yehaaawww...

Utdrag ur Per Hägglunds krönika i Allehanda idag:

"Det har inte varit några bra dagar i slutet på en eländig säsong för Modo Hockey, och jag har lärt mig att man inte ska sparka på någon som redan ligger.
Men - Modo Hockey verkar idag satsa mer på klatschiga slogans som "Heart of Hockey" (skrota!) och "Revansch 09/10" (falsk marknadsföring) än att knyta till sig nytt, fräscht material till en trupp som måste helrenoveras."

"Det jag vill se nu är ett offensivare Modo, en Erik Holmberg som går ut och berättar om sin önskelista, att klubben spänner bågen och inte nöjer sig med att stå med mössan i hand och ta det som blir över.
Våga nu, och skyll inte på att plånboken är tunn.
Man kan inte lura folk, de köper bara biljetter om produkten är värd att betala för."

Paddan: Här kommer länken...

Salle:

Åh, vad jag ogillar krönikörer som inte ens läser igenom det dom skrivit!

"Nu kan det istället bli Leif Strömberg och det känns inte precis spännande. "Strumpan" kallas för hårding men han har sparkats från sina två senaste arbetsgivare och jag har alltid haft svårt för det där ledarskapet man kallar "management by fear". Jag känner inte Forsberg, har bara lyssnat på honom i samband med några presskonferenser, och han har säkert stor kompetens, men det känns inte som det är rätt man som ska leda Modo till "Revansch 09/10"."

Forsberg?
;-)

Gidde: Såg den också. Men det är ju ÖA så vad väntar man sig.

Nu börjar det röra på sig. Eller hur man ska säga...

Gidde: Strumpa Forsberg? Är det inte nån gammal Härnösandsatlet som leker med Timråiter nuförtiden?

Hawerchuk:

Pierre har ju helt rätt. Dessutom så var Pierre en av de spelare som började leva upp till sin kapacitet vad det led. Jag ger pirre godkänt under säsongen.

Från supportershåll finns ju oftast kritiken att spelarna är för bekväma och har för stor makt, det gäller framförallt våra gamla med stjärnstatus. frågan är om det stämmer eller om det bara stämmer delvis, eller inte alls. Jag är inte rätt man att svara på det, men jag tycker att en stor del av "utredningen" skall läggas på frågan.

Kan det vara så att avtalen med en större makt över försäsongen för enskilda spelare låg i "förmånsförhandlingen" när Modo byggde upp med dessa hemvändare, när det begav sig. Modo har som sagt svårt att konkurrera med löner.

Jag misstänker att det är så det är. Har Modo råd att INTE förhandla på sådant sätt i framtiden när vi vill ha hem Sedinare, Påhlsson osv.?

NuMo: Jag kan inte sträcka mig till ett godkänt betyg men för övrigt en bra artikel.

Som mest gör mig förbannad dock.

SJÄLVKLART skall Ecke prata med de spelare som han har i klubben. Och inte bara ett kvartssamtal... Sånt skall pågå HELA tiden. Speciellt under och efter en sån här säsong.
Men detta förtydligar väl bara hur snett allt funkar i MoDo just nu.

Konstigt nog tycker jag att Pierre skall få nytt kontrakt. 1(+1) och en lönesänkning. Vill han inte godta det så låt han sticka till nån alpliga eller dyl. Tror inte han får kontrakt med nån annan ES-klubb.

Lumber Jack: Jo, Per-Arne Forsberg är naprapat åt TIK. Atlethistorien kan jag dock inte gå i god för. Men han sitter tydligen med i styrelsen i HAIK, och han jobbade iaf in Wikegård som föreläsare åt bl.a min sambos företag på H-sands teater nu i höstas.

Salle: Det här är så jävla illa. Hedin har inte gjort en bra säsong, det är vi nog alla mer eller mindre överrens om. Men han förtjänar ändå respekt, och framförallt från sportchefen. Var ute tidigt och säg vad som gäller Ecke. Visst, det här kan vara en slug förhandlingsgrej från Pierres sida, men jag tvivlar. Han kan lika gärna ha gjort en dålig säsong för att han mått kasst inombords på grund av yttre omständigheter i föreningen. Jo, jag vet, känslomässigt dravel. Tanken på att det kan vara så gör mig dock illamående.

Pierre, skriv på ett år med en marknadsmässigt undermålig lön, knyt näven i fickan och kör på. Alla vet vad du kan. Visa det så har du förhoppningsvis någon annan att förhandla med nästa år.

Salle: Icke godkänd, men nytt kontrakt?

Jag antar att du sett samma som mig. Att potentialen finns där och att han precis som andra modospelare faktiskt varit begränsade av lagledningens inkompetens, snarare än av sin egen.

Enligt mig är det största beviset Wernblom. Nu vet jag ju att det finns vissa som äntligen fick se Wernblom så dålig som de alltid tyckt att han varit och tar säsongen som ett bevis för att de alltid haft rätt. Själv tycker jag att det är närmast tjänstefel att man inte lyckades få igång Werna.

Men ändå. På vilka sätt skall Modo konkurrera med andra klubbars lockbud? Löner kan vi antagligen inte locka med. Storstädenras nöjesutbud" och puls kan vi inte heller konkurrera med. (Lägg märke till att huvudargumentet till att så få ser på hockey i Stockholm, är att det finns så många saker där som är roligare än hockey.) Att hänvisa till var och ens hjärta? Är inte det lite väl naivt? Ínte ens Foppa har det Modohjärtat.

Att få komma hem, få ägna mer tid till sin familj skall det ens vara ett alternativ som övertalningsmedel i en kontraktsskrivning?

Om inte. Är vi beredda att förlora våra hemvändare till andra klubbar?

NuMo: Det var många spelare som inte, eller bara med blotta förskräckelsen,  klarade att nå upp till godkänt-nivån.

Men vi vet vad dom kan/kunnat och tycker dom borde kunna nå tillbaka till samma nivå (eller i närheten åtminstone). Därför förnyat förtroende.

Dessutom skulle detta ju sända signaler till "hemvändarna" att man inte kastar ut dom som vilken finne som helst efter ett dålig år.

NuMo: Hm, ju mer information som dyker upp desto mer får jag en bild av verksamheten på kansliet hos Modo Hockey som ett långt kafferep där man sitter och väntar på att spelare och sponsorer ska ringa upp och höra sig för istället för att man själva gör något annat än att fundera på om man ska ta en eller två kakor till kaffet.

Eller en organisation som en gång kanske var som ett självspelande piano, men som nu är så ostämt och gistet att inte ens råttorna vill använda det som bo.

Weinhandl verkar för övrigt klar för ett år till i Ryssland.

Wayne Gresky: F-n att det var FBK som var den som bjuder emot.

Ser ju ut att bli Mästare och har ju visat att dom satsar stenhårt på målisar med sin mv-tränare.
Räknar dom att Gustavsson är tappad redan är bara min undran över det hela. För jag tror ju inte Karlsson vill slåss med honom om en 1:a spade.

Wayne Gresky: Wow, det budgivningskriget har vi nog förlorat på förhand.

Hawerchuk: Fan genom denna artikel höjdes Pierres säsong med ett par snäpp, och han seglar om som en given signing.

Kul som fan att någon klev fram och inte bara mummlade utan tordes säga ett och annat. Sånt leder oftast till förändring.

spud: Jag känner lite samma sak. Att jag efter säsongen gav efter och tyckte att han gjort en helt värdelös säsong när jag snackade med folk.

Hawerchuk: Själv tycker jag att han är en av ett fåtal som får godkänt i slutskedet av den snart färdigspelade säsongen 2007-2008.

Paddan: Jag tror att vi kan vinna, förlorar Ecke den fighten på rent ekonomiska grunder så kommer han att få sätta upp ett stängsel med taggtråd och köpa in 10 st tyska Shärfrar.

Satsa, satsa så inåt helvete. Betala överpris!

spud: Precis min känsla. När det gick som sämst ville jag bara spy på de eviga "sätta sig ned och snacka sig samman". Gnäll kan vara kreativt, ytterst sällan, men ändå.

Wayne Gresky: Om han väljer MODO vill jag inte ha honom, för då är han en korkad målvakt utan ambitioner.. Lite på skämt, naturligtvis vill jag ha hit honom. Men en målvakt som väljer modo för FBK kan inte må bra. VI har inte utvecklat en målvakt sen PR32.

spud: Jag skulle nog våga påstå att vi utvecklat Krizan, eller i alla fall att Krizan utvecklats i MODO.

Henrik får spela mer i MODO, no doubt.

spud: Såklart vi inte utvecklar några målvakter då vi har Freddan som målvaktstränare. På sidan om hans roll som andratränare och den som håller i isträningarna för det mesta.

Vi behöver en Erik Granqvist...

shinzawai: Tycker du? Kan egentligen inte säga emot dig då jag inte såg honom innan. Men, det är klart, han har ju fått rutin under dessa år då han fåt stå vilket borde utvecklat honom en del. Annars tycker jag att hans spel varit konstant under åren i Övik.

spud: Ja, innan MODO-tiden hade han spelat t.ex. 1 VM-match. Under tiden i MODO fick han stå 13 st PLUS 2 st OS-matcher.

Salle: Hm, är det Luleås före detta målvakt Erik Granquist? I sådana fall hur kunde han hamna i FBK?

Paddan: Jo det är han och FBK värvade han antar jag.

Du kan säkert googla fram nåt mer konkret.

Paddan: JO det är han, tror han gick tränarkurser.

Dream Team: Dessutom är han inom Kriminalvårdens väggar i Härnta. Strumpan är lite överallt han

Salle:

MODO har anställt en målvaktstränare som jobbar med alla undomslag, han heter Magnus Hellin och är en synnerligen bra snubbe. Han har tidigare jobbat med målvakteriet på sidan om sitt ordinarie jobb som lärare på Nola. Nu ska han jobba mer som målvaktstränare.

Vidare finns det också långt gångna planer på att hockeygym ska bryta sig ur den kommunala skolan och starta som en friskola, en hockeyakademi.

Detta skulle åter igen kunna locka spelare till klubben, som i fornstora dar.

hellge: Två goda nyheter, men varför ingen nyhet på officiella om Hellin?

shinzawai:

Han är "bara" tränare på ungdomssidan, alltså under junior. Det är kanske inte så het nyhet. Han är norrbottning från början

Karlsson lär väl FBK ta, framför allt då man läser detta.

Roligt att se att FBK presenterar två landslagsspelare samma sekund som säsongen är över, medan MODO värvat en okänd norrman.

Poffa: Och vi fick nyheten att Pierre Hedin har MoDo inte ens pratat med...

ARGHHHH!!!!!!

Poffa: Ja vad ska man tro om nästa säsong. Blir Zacke som förstemålis och man går ut med att man förväntar sig ett mellanår.

Hörde något skrämmande idag i alla fall. Modo hade fört en dialog med Krizan igen som faktiskt var den som tog första kontakten.

Om nu allt som ryktas är sant så är man ju slut om man tar tillbaka killen.

MorganaLefaey:

Då skulle de kunna bilda en egen AA-grupp inom laget, typ.

« · 1150857 · »