1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533874 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Paddan: Låter som man kommer få leva med Svarten i en andraformation igen då. Efter att ha läst den där artikeln så får man känslan av att det inte kommer dyka upp så fina namn som man hoppats på och om Heshka var förstavalet så blir i alla fall jag lite småfundersam på vad 2a/3e valet kan tänkas vara av för klass.

MorganaLefaey: Jag undrar lite förstrött vilka namn som skulle stillat sinnet på flera skribenter här inne. I princip oavsett vilket namn som nämns så kommer kommentaren "inte det namn man hoppats på".

Vilka namn har folk hoppats på? Lidström? Pronger? Crosby?

Personligen tror jag att en, av Thomas Steen välscoutad, spelare från AHL kan vara ett perfekt namn för MODO.

Poffa: Äh, huvudsaken är att de har ett häftigt namn, typ Zinetula Biljaletdinov.

Just att han har varit modoit i säkert 20 år sätter lite krydda på det uttalandet.;), samt att 90% eller nåt liknande är modoiter i den stan.

Poffa: Var det från och med när de återupptar den gemensamma försäsongsträningen efter semestern som Thomas Steen skulle vara på plats i Övik? Ska bli spännande att se vad han kan vaska fram och hur utfallet blir. Än så länge känner jag mig positiv till vad Steen kan uträtta i spelarförstärkningsväg.

Poffa: Visst kan en välscoutad spelare av Steen vara bättre än de man själv haft åkandes genom skallen. Men när det spekulerats i en ny 2a formation och Haydar och Krog mfl så har man väl fått för inprintat att det kommer vara namn man hört talas om och som på papperet är bättre än en hårt arbetande forward eller Heshka. 

Dessutom så ser jag inte heller hur man skall klara sig med bara två forwards till. Speciellt om man skeppar tuokko för då har man minst lika mycket chanstagande som förra säsongen då man har 12 forwards varav 4st är ganska osäkra kort. Skador på fel spelare och vipps så kan man ha en likadan säsong som den man hade senast.  

MorganaLefaey:
Jag får inte heller ihop det: Warg, Wernblom, Ulmer, Yetman, T.Forsberg, Snellman och Tuokko ut.
De ska ersättas av Haydar, biffig AHL:are, Kristian Forsberg och Tim Weber. Har jag uppfattat det rätt? Hmmm, ser ju liite tunt ut...

Ok, att Steen och Molinder får mer ansvar, men det måste in fler forwards senare under säsongen. Spelare som kan det här med PP.

MorganaLefaey: Och här är då intervjun med Freddan för de som vill läsa den.

Paddan:
Så Freddan läser Haydartråden på modohockey.se, han måste garva över alla kommentarer där :-)

Icing-Ove: Hehe, tydligen. Ööh, man kanske skulle leta lite EP-länkar så man kan skryta om att "jag minsann var den förste med att nämna den spelarens namn och sportchefen upptäckte då hur bra han var"

Paddan:
Det här inlägget säger allt: "Kom igen nu freddan värva någon!! Får panik!!"

Icing-Ove: Så har tydligen Sedinarna nappat på Gillis brandkårsutryckning och skrivit på ett femårskontrakt värt i genomsnitt 6,1 miljoner dollar per år.

Icing-Ove: Du glömde Häggström i upplistningen av spelare som ska ersätta de flyktade spelarna. Fast det är ju iofs ett rätt oskrivet kort med. Och man är fortfarande två man kort rent numerärt jämfört med förra säsongen. Så man måste ha både spets OCH bredd som gör att truppen kan klara några skador, vi har ju i färskt minne hur det kan gå annars...

Petey21: Iofs ryktas det väl om att Häggström imponerat rejält under försäsongsträningen, men det gjorde väl Jonasén också.

Paddan: Men vad f*n, fick inte Häggström sparken med fallskärm och allt?

Lumber Jack: Jo, Jerry Häggström fick sparken. Magnus Häggström smög sig sedan in i alagstruppen på en try-out.

Förresten, apropå A-laget och träning så känns 20 minuters Skills Competition den 8 augusti som alldeles för lite. På 20 minuter har ju Hasse Andersson knappt hunnit intervjua Horava klart.

Paddan: Detaljer.

Paddan: Tror fan i mig att Hägga tar en plats, bara vi får iväg Marco.
Bäpa Go!

renen: Så har Foppa pratat lite grann, det lär väl glädja ett antal i Timråboken som längtat ihjäl sig efter sån information.

"Okej, men allt har ett slut, vad händer sedan?

– Tidigare har jag sagt att jag inte ska syssla med hockey i framtiden, men nu blir det svårare att hålla sig undan. Framöver kommer jag att bo mer i Ö-vik och då vill jag göra något med Modo, hjälpa till.

En tränarroll, kanske?

– Njae, jag är för snäll för att vara tränare. Scouting kanske, jag känner en massa folk men då måste jag vara hemma och se en massa matcher, men jag har inget problem med att bo i Ö-vik i framtiden.

Och när vi pratar tränare, kommer vi in på Miloslav Horava, Modos nye chef.

– Jag lärde mig så oerhört mycket av Milo. Man kunde tro att han som spelare kom till Ö-vik bara för att lyftas lön, men han var enormt engagerad, en kille som verkligen brydde sig. Jag tror han blir kanon som tränare."

Paddan: tänk om Foppa var lika klok som Kenny då skulle han ju ha slutat för länge sen.

ante08: Hm, om Foppa var lika klok som Kenny så hade Kenny slutat för länge sedan. Ok, kul för Kenny...

Paddan: haha kanske blev lite fel där skyller på ölen man dragit i sej på stadsfesten ikväll.

renen:

Ser inte så hemskt svårt ut att ta en plats bland 12 forwards i nuläget. Jag skulle platsa idag. :P

Vallin: Kan du översteg? Annars ligger du risigt till för det kan jag.

spud:

Jag kan inte ens åka skridskor ska jag tala om, hade ingen hockeyrink där jag växte upp.

Dock är jag en jävel på att täcka skott och jag backar inte för lite slaggis, därmed borde jag väl kvala in som tuffing...?

Och SSK värvar en som hade varit en ok 2a center. Men vi får väl vänta lite till och plågas vidare.

http://www.hockeysverige.se/news_show_ssk-varvar-poangmaskin.html?id=8079930

MorganaLefaey: ja nu hoppas vi på att modo kan signa några bra spelare oxå.

Berka: Jag vet inte vad man skall göra. Så gott som varenda kotte är hur coola som helst och litar blint på steens kunskaper att hitta rätt bland spelare som blir över på slutet. Freddan verkar kolugn och man kanske borde följa deras exempel.

Hade skrivit en lång radda saker nedan men plockade bort det då man lär ha sagt dem tolv gånger vid det här laget. Men samtidigt så är det en lugnande faktor att man verkar jaga lite bättre spelare den här säsongen även om de kan komma sent än att ta första bästa för att ha en full trupp så fort som möjligt.

Aftonblaskan påstår att Haydar skrivit på för Colorado och "MODO snuvas på poängkungen".

Poffa: Synd, men inte oväntat. Frågan är om freddan har någon/några andra heta spelare i siktet?

Berka: Foppa ska väl göra sin 100 comback i Modo snart.

ante08: Äh han spelar golf nu vettu

Poffa Jo alla lag snuvas väl på någonting utan Brynäs som siktar lågt... Fast vem vet vi kan komma på en 6-7:e plats.

Westerlind hade visst köpt grillor på loppis hos Beng'a vid Svartliden, vem vet någongång blommar han ut...

65selander: Om vi panikvärver 2 dåliga finnar och en landslagsforward från usbekistan så missar vi slutspel i år igen.. det betyder ju längre semester för spelare å ledare, samt att vi supportrar slipper gå omkring å ha ont i magen. Snacka om win-win situation

Berka: Var ju inte det man ville läsa när man klev upp idag. Men nu skall det bli intressant att se vad som plockas fram under steenen.

Man får väl hitta något nytt att drömma om. Giroux och Mancari kanske så finns plats för ytterligare en nordamerikan. Nej, jag tror inte på fullaste allvar att dessa spelare kommer spela för modo. Men skall bli kul att se vilka som jagas nu då pengar fanns för Haydar plus en till och då borde det vara viss klass på de nya också.

MorganaLefaey: Ja pengarna måste finnas för det kan inte vara många i modo som har speciellt höga löner förutom salle,skröder å några till. dessutom har vi dumpat en drös spelare som nog satt på stora kontrakt ,som hedin,warg mm. Ekonomin borde finnas för annars skulle dom som sagt inte buda på haydar å då ev. krog. Nackdelen är väl att dom var triumfkortena modo hade och dom föll så risken att man blir lite lite besviken som supporter när man klargör sina nya nyförvärv senare i sommar/höst.

Men sen ska man ha i åtanke att bara för att man är en nordamerikan med 60P i snitt per säsong i ahl så betyder de inte per automatik att denne kommer lyckas ES.

Berka: "Men sen ska man ha i åtanke att bara för att man är en nordamerikan med 60P i snitt per säsong i ahl så betyder de inte per automatik att denne kommer lyckas ES."

Nej, det ska vara norrmän.

Hahl Bundy: Menar du att det finns norrmän i All Hell League?

Hahl Bundy:
Modo-Timrå = Norge-Finland ..... Ja jisses

Paddan: Nej men norrmän i ES (läs Modo) som lyckas "bättre".

Berka: Timrå som Finland? Ja tack, men nu har vi ju bara en finländare nämligen Timo.
Hur många norrbaggar har ni, 4-6 st?

Hahl Bundy: Fem.

Hawerchuk: Tack.

Så mao funkar inte Finland snacket längrenär vi bara har en.
Sverige- Norge går bättre.

Hahl Bundy: Hörröduru, ska´ru ha en snigel på ögat? ...så håll dig en bit ifrån franskkanadensarna...

Hahl Bundy: Det känns väl ärligt talat som att ingen av oss ska vara så kaxxig denna silly season. Ni har värvat anonym x-ö och blivit av med kärnspelare, vi har slängt ut fiasko a-ö och värvat ingen, som sammanfattning av våra SS

spud:

Timrå kan inte ens locka finländare längre, nu har dom sjunkit till danska "superstjärnor".

Hahl Bundy: Inget ont hahl.. många finnar som ni har haft har varit väldigt bra. Till skillnad från oss har väl ingen finne varit bra förutom kuusel

Berka: Kuusela"

bisterfinnen: "Du snakker om at vi henvise dansk "superstjerner" når du se en hel Legion spillere fra Norge. Det er humor."

65selander: "Jo alla lag snuvas väl på någonting utan Brynäs som siktar lågt... Fast vem vet vi kan komma på en 6-7:e plats."

Vadå lågt? Somevouri och Kahnberg kallar jag för klassförvärv, de flästa lag är nog rejält avundsjuka. Brynäs kan nog hamna femma, sexa tror jag.

« · 1165723 · »