1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533880 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
arnio: Somervouri är bra det kan jag hålla med dig om men Khanberg har ju inte direkt imponerat den senaste säsongen och jag tror inte att han börjar ösa in mål bara för att han bytt klubb

arnio: Som MODOjohan säger,lägg där till att Someuvori och kahnberg båda spelade i väldigt bra lag i vintras. Inget av dessa känns speciellt "supervassa", 2 bra spelare helt klart men att kalla dom klassvärvningar känns bara som brist pån kunskap!

Berka: VA?! När?! Hur i hela...?! När har jag sagt så där!? Måste ha varit i sällskap med Anders Forslund isåfall! För jag har nog lika dåligt bakisminne som han...

MODOJohan: Haha gör inte narr av min extraknäck´schef ;)

Sugen på att bli med på resan till sthlm- i september?
Jag håller på att kolla runt med grabbarna om vi ska dra ihop ett gäng å bli med på lumberjack´s resa!

Skål btw. ;)

Berka: Hehe, nej han är den som betalar min lön i viss mån också. På ett eller annat sätt.

Ja, jag kan ju fundera på om det är värt att åka ner.

MODOJohan: Klart det är värt, inte för att jag kanske nödvändigtvis har höga förhoppningar om att modo vinner, men resan i sig lär bli vansinnigt rolig. Jag har åkt på ett gäng resor tidigare och det har varit grymt skoj, t.o.m då vi for till leksand med bussar å förlorade med 8-2 så vart resan nästan en succe med drinking å annat trevligt i bussarna.

Har snackat med hoven å dom å dom är sugna.

Berka: "Det ryktas att...... MODOs målvakt Nicklas Svedberg nästa säsong ska spela i Sundsvall."

Paddan: Är det helt seriöst inte dags att lämna zacke och låta svedberg ta andra speden och lärdom av malek. Zacke är bra men ingen guldmålis...

Berka: Tycker jag också, men Freddan kanske har svårt att skiljas från sitt "projekt".

Paddan: Zacke har stått för länge i rampljuset av krizan,riksman,vesa,salo han kan aldrig bli en riktigt bra målvakt längre.
Svedberg är ung ,har en stor talang och har spelat mycket senaste säsongerna.'
Malek är en rutinerad åldring som kan lära upp svedberg innan han går i pension.
För att kunna ha en målvakt från egna ledena i es och sen kanske i nhl så krävs detr att han har en bra mentor och får en ärlig chans när tillfället ges.

Berka: Man kanske tycker att Svedberg kommer att utvecklas mer som spelare än som båsdörröppnare.

NuMo: Förmodligen, men summa sumarum så tror jag att svedberg har möjlighet att utvecklas mer som målvakt än zacke som stått båsdörröppnare senaste 3 säsongerna.
Ge ungtuppen speltid och låt han lära sig av malek.

Berka:

Mikko...

Harri ger idag sin syn på förra säsongens debacle. Förutom att han slutligen har förstått att han borde ha låtit Werna få mer speltid i PP var han frustrerad över värvningen av Mike Morrison, bl.a.

Som vanligt får vi vänta tills lunch eller så innan det dyker upp något på allehanda.se

Lumber Jack: Om jag minns rätt stod det väl något om att Harri hade pratat med Juha Pitkämäki och allt var klart, det enda som fattades var en underskrift på kontraktet, men från högre håll tyckte man att Pitkämäki var för dyr. Harri tyckte det var konstigt för om Mora kunde ha råd med honom hur kunde han då vara för dyr för MoDo.

Dessutom så ville han inte alls gå med på bilden som Hedin målade upp av hur det fungerade i MoDo, utan han sade att de hade regelbundna möten om spelidéer och det var ytterst sällan några protester. Däremot tyckte han det var märkligt att de ena dagen kunde spela strålande för att nästa dag helt vika ner sig och nämnde något om att i Mora hade de inga landslagsspelare och där funkade spelplanen utmärkt i två säsonger.

Paddan: Hur man än ser på det så var Morrison billigare och inte spelar det någon roll att han satt på bänken eller läktaren vid så gott som alla matcher han var här?

Sen kan jag nog fundera på om det sitter i tränaren/systemet han vill införa om man ena dagen dominerar för att sen suga rejält nästa match. Eller om det sitter i spelarna och inställning/viljan att ta i.

1. Skröder-Sundström-Aasen
2. NY-Svartvadet-Salomonsson
3. NY-Steen-Forsberg
4. Enström-Molinder-Häggström
Avb. Weber

Freddan snackar om att enbart två forwards skall in, är det några andra nyförvärv klara som inte har presenterats tro, för jag kan inte se detta som annat än en besparing av spelartruppen.

Icing-Ove: Tuokko är väl kvar än så länge? Huruvida det blir ett tredje forwardsförvärv hänger nog på om han lämnar eller inte. Det är annars oroande att se i vilken snabb takt framstående AHL-spelare kritar på för nya NHL-klubbar för ännu en säsong i AHL. Snart går de lediga spelare som skulle kunna tillföra riktig spetskompetens inom poängplockning att räkna på fingrarna.

Wayne Gresky:
Justin Morrison var ju ett exempel på en okänd AHL:are (39 p på 58 matcher) som lyckades bra i MoDo. Men det är klart, han fick ju lira med Sundström....Justin är förresten klar för ännu en säsong i Lukko.

Icing-Ove: Jag kan inte annat än hålla med. Iofs så lär väl det nya kontraktet med Aasen vara lite mer kostsamt, men det måste nog till de som tjänar rejält för att vi skall ligga på någorlunda samma lönekostnad som förra säsongen.

När jag ser den där uppställningen så blir jag ruskigt orolig. Även om NY betyder riktigt bra spelare så är truppen väldigt tunn att ligga så till att Forsberg, Enström, Molinder samt Häggström är garanterade sin plats på fyra formationer känns inte som ett bevis på att man menar allvar med sin revansch.

MorganaLefaey: Sen framförallt så blir det inte mycket till konkurens om spelare som ska slåss om platserna redan är givna. Sen vad händer om vi får 3-4 skador som det i regel brukar bli varje säsong?? Ska vi ta in 3-4 juniorer och fara ner till tex. linköping å försöka vinna?

MorganaLefaey:
Det kan ju bli ett bättre kollektiv denna säsong, men kommande skador då? För tunn trupp detta. Är less, in med Lintner så det blir lite offensiv och gammal god hönsgård på backsidan :-)

Berka: Vilka juniorer är det som är med och tränar med A-laget? Tim Weber är väl med där, om jag inte minns fel, men vilka fler.

Paddan: Espeland,mattson är väl oxå med.

Icing-Ove: Morrison är mer av en komplementspelare, tyvärr har vi inte längre så en så stark stomme att det bara räcker att värva sådana. Ska vi ha en chans att störa topplagen så måste vi ha en playmaker till andrafemman, och där räcker tyvärr inga av Morrison-klass.

Wayne Gresky: Man kommer inte ifrån att Abbotts hade låtit helt ok just nu. Man hade i alla fall fått två spelare som man vet fungerar och kan producera i ES. Men man får väl vänta och se om det blir något sista minuten ragg eller om man blir nöjd över att det inte skrevs med Abbotts.

Jag kommer då inte ifrån att vi skulle behöva en helt ny 2a formation. Är väl ingen som tror att vi skall ställa upp med det lag som vi har nu. Men det är de spelare som värvas nu som avgör hur vi kommer ligga till nästa säsong.  

MorganaLefaey:
Du undrade vilka andra backar som kan vara aktuella efter att Heshka-dealen sprack, jag tror att tjecken Tomas Mojzis kan blir aktuell. Det är en f.d Manitobaback som gjort bra med poäng och är bra på grillorna, inte högerskytt dock.

Icing-Ove: Ja det kanske är för mycket att hoppas på någon som ståtar med siffror liknande Karlsson som Timrå fick på kroken. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=618

Nu är väl inte siffror allt. Utan man får hoppas Steen hittar en kille som verkligen kan fungera i ES och som höjer sin förmåga när han får spela med Modo.

Det gäller väl även forwardsförvärven då det börjar bli ont om killar som ståtar med siffror liknande Haydar/Krog. Man får säga hur ofta man vill att den här Silly har varit stendöd. Men spänningen är nog högre än någongång tidigare. Man går ut med Revansch 2010 och man ser spelare efter spelare försvinna.
Det här är utan tvekan ett elddop för den nya ledningen.

MorganaLefaey:
Den största revanschen vill jag se hos spelarna. Det ska brinna i varje match annars kan man sitta på bänken och skämmas. Vinner MoDo en match i Stockholm så är revanschen ett faktum :-)

MorganaLefaey:
När det gäller Mattias Karlsson, den lirarn ser ju grym ut. Men varför kallades han inte upp under säsongen och varför drar han hem från AHL nu när han uppenbarligen dominerar i AHL, känns skumt.

Icing-Ove: Ja man blir fundersam. Man kan ju tycka att han utan tvekan borde vara på mållinjen för att bli uppkallad och därför stanna kvar. Men han måste ju tycka att han får ut mer av att spela i ES eller något.

Skall i alla fall bli väldigt intressant att se han spela och se om man kan finna någon anledning till varför han inte får spela NHL. Med de där siffrorna kan man ju tycka att de borde pröva han vad än det är som inte är 100%.

MorganaLefaey: Ont om nyförvärv är det gott om

Berka: Bättre med några klassförvärv i Augusti, än några utfyllndsvärvningar nu.

renen: Visst är det så. Men man kan också säga. Bättre med klassförvärv i Juni än chansförvärv i Augusti.

Man får hoppas de inte lagt allt för mycket krut på Haydar och att de nu har några riktigt bra alternativ. SSK lyckades plocka en som borde ha kunnat varit intressant för Modo. Men i SSK lyckas väl aldrig poängmaskiner så han lär nog ångra sig :)

renen: Hur många klasspelare har historiskt sett kritat på för elitserieklubbar i Augusti? Med tanke på hur tunn trupp vi har idag så skulle den taktiken kännas ansvarslöst vågad.

Det är möjligt att vi kan låna spelare från NHL efter att de haft sina camps, men då hamnar vi antagligen i ett läge att de kan bli återkallade om de går för bra eller om NHL-laget får skadeproblem.

Wayne Gresky: Jag håller med om att det är en chanstagning. När man tänker på Haydar så kan man väl fråga sig hur många har man missat medans man väntat på underskriften som aldrig blev av.

Jag tror nog att en hel spelare kritar på för andra lag om de vet att de ligger som 2a alternativ och kanske måste vänta till mitten av Juli innan Modo återkommer med slutgiltig förfrågan.

Som du säger så kan man kanske också få låna NHL spelare som Timrå gjorde i fjol och på så sätt få en billig spelare. Men vem vet vilka som blir lediga på det sättet och hur länge de blir kvar i truppen.

Nej jag tycker det ser smått tungt ut och när man såg laguppställningen så blir jag mer och mer övertygad att det inte räcker med två forwards till den befintliga truppen.

Wayne Gresky: Var lugn, Tony Schälin siktades alldeles nyss på Busskiosken i Bjästa. Han såg ut att vara i ganska bra form och dialekten verkade sitta kvar. Kontrakt med MoDo härnäst?

MorganaLefaey: Men den där nye SSK-spelarens fru ville ju till Stockholm så det är klart han kritade på för SSK.

Paddan: Ja visst spelar sådant in. Man skall inte direkt tro att alla bra spelare ute på marknaden är intresserade av att spela i Modo. Men att tro att man inte tappat något alternativ som var intresserad då man dragit ut på allt över en månad vore väl att vara blåögd.

Jag hoppas Steen och gängen kan trolla fram något vackert. 

MorganaLefaey: Trolla fram något vackert... hm, då behöver man kanske något sånt här?

Icing-Ove:
Jag kan tänka mig att anledningen till att dom drog hem var att dom har en liten kille på två år samt att dom får tillökning om två månader, kan inte vara så lätt att sitta hemma i Binghampton medans mattias är ute på roadtrips.

Jag hoppas verkligen att det är den klass på honom i Timrå med ;-)

TIKbiff: Du menar att du hoppas att han förökar sig i Timrå också?

Paddan:
yes...vi vill ha fullt med små prospects.

MorganaLefaey: revansch 2009 eller var det 2014.. i nuläget (om man ser till spelartruppen) så tror jag på de senaste alt.

Berka: Äh, det är lugnt. Den här killen vill säkert komma hit och kika på Foppas golfbana och fika på Blåbär.

Paddan: Ja men dåså! Sakic ska ju sluta spela med hockeyn i nhl.. Han kommer nog oxå, å hinote me.. ja gud nu känns det bättre

Berka: Äh, men Hockeysverige hade ju listat Tanguay som en av spelarna som ännu inte fått nytt NHL-kontrakt. Då kan man ju alltid hoppas.

Hawerchuk: Och Tuokko verkar vara på väg tillbaks till Mora. Fast att de på DT tror att MoDo är ett medelpadslag, ska man skylla sånt på semestervikarier?

Fast har man verkligen spelarmaterial i nuläget för att kunna säga så här: "Blir han kvar hos oss har vi har sagt till honom att han troligtvis kommer få väldigt lite speltid och det är inte bra för hans utveckling."

« · 1166021 · »