1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534272 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Geir Karlstad var iaf norrman.

Wayne Gresky: Nu är artikeln ändrad, och det är Laurila som det handlar om och inte Lajunen?

Nikki Nine: Ett sällsynt skrivfel eller ett sätt att komma undan en folkstorm?

Btw, så är det ju inga imponerande namn som diskuteras direkt. Känns som lite Hrabal-varning på finnarna som förekommit i diskussionerna.

Nikki Nine: Lite intressant om Laurila är att han innan denna skada varit borta sedan den 22:a september för en annan skada. Gjorde comeback den 7:e januari och gick sönder igen den 12:e januari.

På de 7 matcher och 1.24 minuter spelade i den 8:e så har han 1 mål, 2 ass och är -6 i +/-

Känns inte sådär jättehett även om han nu är rightare, kanske tur att han gick sönder innan något var påskrivet.

qwertas: Bra letat :)

Tycker det låter lite som att Kågevall inte är nöjd med Freddan:

"Är ni nöjda med Fredrik Anderssons jobb?
- Det ska jag inte uttala mig om i pressen. Har vi en dialog om en medarbetare, så tar vi den internt, säger Sven Kågevall."

NÄMEN!

Lagom till matchen hemma mot Luleå HF kan MODO Hockey presentera en ny back. Det är Samuli Suhonen, 30 från Lahtis Pelicans, som på fredagen blev klar för klubben.
- Han landar i Örnsköldsvik på fredagskvällen och spelar mot Luleå, hälsar sportchefen Fredrik Andersson, som för andra helgen i rad är i Finland.

Redigerad kommentar

Nikki Nine:

Tyvärr verkar han trivas en del i utvisningsbåset också, men det känns som nästan allt är bättre än det vi har på backplats just nu...

Nikki Nine: En vänsterskjutande dvärg som knappt orkar göra poäng i offensiva finska ligan.

Det der positivt ut.

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Ja, sämre kan det väl int bli iallafall, tycker jag. Ytterligare en vänsterskytt, men som läget är nu får man nog ta det som serveras. Hoppas han vågar ta skott och får dessa på mål. Bra jobbat!

Viskarn: Han är dock inte helt omdömeslös.

www.hockeysverige.se/news_show_finsk-back-nobbar-brynas.html?id=9108103

Viskarn: Fick viskningar att man tackade nej till han förut i veckan, men, men.

Hoppas det inte är en brist på annat värvning.

renen: Risken för det senare känns ju rätt stor. Hur mycket pengar har man lockat med för att få honom att lämna Finland, om det är sant som det står på hockeysverige.se, att han nobbade Brynäs för att stanna hemma?

NuMo: Jag tar gärna en vänsterskjutande dvärg om den vänsterskjutande dvärgen har några ambitioner med sin återstående hockeykarriär. Det kan innebära mycket istid i MoDos backbesättning.

Dessutom så kallade man Lahtis för Lahtis i pressmeddelandet, så som det heter på svenska. Det klarar inte många svenska journalister av idag. Pluspoäng till nyhetsskribenten.

Björn W: Där Magnussonbacken ligger, som det heter på rikssvenska.

Lumber Jack: -74 ahh där skrönan säger att han tog guld bakfull :)

Björn W: Det vill till att back nummer två, den kompletterande backen, är uppåt två meter, helst ännu mer.

NuMo: Vi kanske avla fram en egen Yao Ming eller vad fan han heter, kinesen som avlades fram av regeringen.

Blir första gången en spelare har nr 80 i Modo. Alltid något.

NuMo: Jag skiter i om back nummer 2 är 1.40 bara han är bra mycket bättre än befintliga backar på att försvara vårt mål och i egen zon.

qwertas: Det är han inte.

NuMo: Jag känner en tvåmetersback med moderklubb Munkedals BK och erfarenheter från den certifierade MoDo-plantskolan Falu IF. Lika ung som Samuli och lika skräckinjagande som Tomas Jonsson vid måljubel är han också.

NuMo: Hahaha, Saida där!

Jag är dock lite tveksam till nye Suhonen med tanke på hur hans +/- sett ut de senaste säsongerna. Visst är Pelicans ett skitlag men det är ju MODO nu också.

Viskarn: Stämmer att han nobbade oss för ett tag sedan, kommer inte riktigt ihåg vad orsaken var, har för mig att det var något med att han och/eller familjen inte villa flytta från Finland.

Återstår att se om han var något att ha nu då..

Redigerad kommentar

MarcusElving: I Brynäs ville han inte spela men till Modo vill han komma. Kanske han vill ha tidig semester?

arnio: Var snäll nu! =) Det var inte längesen vi själva var nere i skiten och som Brynäsare vet vi ju hur helvetes jobbigt det är. Ångesten, mardrömmarna och nerverna som modofansen drabbas av nu är olidlig. Dessutom är det faktiskt en hel del kvar att spela om :P

Jag vågar inte säga något alls än, risken finns trots allt att man får äta upp det. Hemsk tanke!

Nikki Nine: Hade inte Snellman 80 förra säsongen ?:)

oscaaaar: 81

AM: Just

MarcusElving: Inte alls uteslutet att Brynäs klappar ihop och förlorar typ. 11 matcher i rad. Det har hänt förr. Skulle dessutom Foppa komma tillbaka så kan nog Modo vinna 11 raka också. Inte troligt men inte omöjligt.

Jag känner i alla fall med de stackars Modosupportrarna.

Det blir naturligtvis inga nya kontrakt för:

Andreas Molinder
Michal Zajkowski
Roman Malek
Thomas Enström
Oscar Steen
Tomas Mojzis
Andreas Salomonsson
Marco Tuokko
Josh Green
Hans Jonssons 1 + 1 delas såklart på mitten snarast och
Jens Westin lånas ut hela nästa säsong.

Dan Hinote får stanna om han kostar vad en spelare med hans roll i elitserien bör göra, dvs ganska lite. Det gäller dock Tuokko också, går han ner två tredjedelar i lön kan han också signas på ett år.
Pikkarainen erbjuds såklart ett kontrakt med lön efter det han presterar den här säsongen, en hel del dvs.
Hållberg signas på 1 år och en medel lön.
Niklas Sundström på 1 år alt max 2 år.
Per-Åge Skröder på 1 år och en lön över medel.

Fredrik Andersson sägs naturligtvis upp och ersätts av någon som varken är amatör eller helt oerfaren på posten.
Horava gillar inte att coacha så han byts ut mot någon som gillar att coacha ala Pär Mårts, Niklas Wikegård etc etc.

Den nya sportchefen har till och med kontakter utanför Bjästa och värvar faktiskt spelare delvis i samråd med den nya huvudtränaren och dennes spelfilosofi.

12 importer...halva laget. OJ! ;)

McFire: Och du får aldrig något att säga till om.

spud: Haha, men det får du? Isåfall kan du juh skriva ut mitt föregående inlägg och ta med det, så det blir rätt.

shinzawai: Freddan läser nog lite iaf.

spud:
Spännande, kunde vi ha 13 backar 2005, så kan vi väl ha 4 målvakter 2010. Det här när Freddan sa på hemsidan att:

"- Ta en spelare som Henri Laurila t ex, som i stort sett bara skulle skriva på, då blev han skadad. Liknande händelser från andra spelare finns också att berätta.

Sista meningen tror jag handlar om målvakten Brückler, som fick en allvarlig knäskada i samma veva som han var på väg från sin KHL-klubb. Han kan nog vara aktuell för nästa säsong.

Är det någon som har koll på Martin Gerbers skada? På hockeysverige.se står det:

"Han har hamnat i en tuff situation i Atlant efter sin svåra nackskada som han åkte på i slutet av fjolåret.
Han har nyligen skrivits ut från sjukhuset och kommer troligen återställas snabbare än läkarna först trodde, då det var kört för resten av säsongen.
Troligen kommer han kunna spela mer redan den här säsongen. Den stora frågan är bara var."

"Situationen med Gerber är att man inte vet exakt när han blir spelklar igen."

Och:
"eller om man vill chansa på att Gerber blir frisk till efter OS-uppehållet. "

Han spelade tydligen 30 matcher där i Atlant innan han blev skadad och gjorde det uppenbarligen riktigt bra, frågan är hur långt bort han är från spel? Bör vi verkligen värva han då han "kanske är frisk efter os-uppehållet"? Med tanke på att slutspelståget kanske redan har gått då han kan vara spelklar är jag lite kluven.. Kvalserien är jag ( ta i trä ) oförskämt säker på att vi slipper i vilket fall.
Är det dock aktuellt att värva honom för mer än slutet på den här säsongen anser iaf jag att det är ett bra val. Vad säger ni, nån som har någon koll på karln?

Lumber Jack:

martin Sevc till Leksand? Låter alldeles för bra för att vara sant.

Lumber Jack: Det låter lite (o)lustigt. Iofs så är det ju AB så man får väl ta det med en grabbnäve med salt.

Först Freddans agerande/signalskickande.
Om jag hade en spelare som inte hade det bästa självförtrondet så skulle jag omedelbums efter att Lukko Rauma ringt ta kontakt med spelaren och säga att dom ringde men MoDo vill ha dig kvar. Istället så skvallrar feg-AB och spelaren blir än osäkrare på sin och klubbens position. Speciellt om dom använde ord som förhandla.

Sen OM Mojzis, i detta fallet, skulle vilja bort så kanske man kan frigöra pengar att trada in en annan back som är i bättre form, passar MoDo bättre osv.

Öppenhet gentemot spelaren skulle alltså kunna vara en win-win i detta läget.

Sen undrar jag lite om "Men som jag ser det så blir det ingen förändring i laget – just nu, säger Andersson." 
Har man alltså slutat jaga nya spelare? I så fall kan vi verkligen ifrågasätta herr Andersson.

Salle: Freddan behöver helt klart någon form av mediaträning. Det funkar inte med alla dessa otydligheter, grodor och löften som inte infrias. Skulle man inte kunna entlediga Hedin från skurmoppen en vecka eller så?

Lumber Jack: Helt otroligt: Sparka IN Hedin,typ?
Klart att AB& Häxpressen bara ÄLSKAR att sprida dynga, rykten o uttalanden ryckt ur sitt sammanhang, allt för att kasta ved på ryktes-elden. O vi köper det, rakt av.

Salle: DEt vore väl en verklig Win Win situation om Mojje vill lämna och MODO får en möjlighet att värva någon annan. Om MODO värvar samtidigt som Mojje är kvar är det ju stor risk att han hamnar på bänken emellanåt, och det är väl kapitalförstörning av stora mått.

Och att du tar för givet att det är Mojjes självförtroende som gjort honom till en sämre spelare, vad har du för källa på det? Han kanske behöver den här pressen för att prestera bättre.

I detta fall tycker jag inte freddans groda är så stor, då han bara uttryckt att det finns en klubb som visat intresse.

spud: Det ser ju de flesta att Mojzis inte sprudlar av självförtroende. Jämför med Pikka som exempel. De matcher han varit bäst har han ju vågat transportera puck djupt in i anfallszon men nu slår han, i bästa fall, säkra pass till nån annan istället eller bara dumpar vid röd.

Ang Freddan. Han har ju inte uttryckt det. Det var AB som uttryckte det och han verifierade bara deras påstående utan att han ens nämnt det till Mojje.

spud:

Tellqvist in, Mojzis ut? Den där talangen Antti Raanta tycks ha spelat som en gud och frågan är om Tellqvist är given etta.

Salle: Jag har inte sett han spela tidigare, men om du säger att han spelat annorlunda förrut så visst då kan självförtroendet vara en sak.

http://allehanda.se/sport/1.1742577

Återigen konstaterar Allehanda det vi vanliga döda såg tidigt i höstas, inte ens Freddan har missat vårt behov av en keeper.

Nog vore det väl själva fan om inte det inte dök upp en värvningsbar målvakt nu innan transferfönstret stänger, någon Freddan kan gå "all in" på. I ett eventuellt slutspel eller i värsta fall en kvalserie måste vi ha någon som kan spika igen.

Lumber Jack: Enligt uppgift klar för SSK. Ska bli intressant att se vad han kan åstadkomma. Hade vi nöjt oss med honom?

Wayne Gresky: Svårt att säga, ett lite oprövat kort kan jag tycka. Om man nu ska satsa mot slutspel kanske man ska ta någon med lite sån rutin.

Freddan spanar som bekant på en keeper och en finsk back i KHL. Enligt Popcorn på officiella finns det bara 4 finska backar att tillgå: Mikko Jokela, Lasse Kukkonen, Mikko Louma och Ossi Väänänen. Men vem av dem vill ni ha?

« · 1226766 · »