1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526531 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
McFire:>En kvalserie vet man aldrig hur den slutar. Det är där diskutionen om en stängd liga kommer in. Undrar om finnarna spelar med fler junisar?

Wayne Gresky: Jag har sett den, vad vill du ha sagt?

McFire: Låt oss ta en titt på plusminusligan i MoDo:
Placering/spelare/position/spelade matcher/plus/minus/plusminus

2 Anton Byström LW      8   3   0   +3
27 Per Svartvadet CE      30   10   18   -8   
27 Magnus Häggström RW   30   5   13   -8   
29 Anton Hedman LW      27   4   13   -9

Redigerad kommentar

lasange: Jag håller med, absolut. Anser dock att det är viktigare att undvika kvalserien, alltid. Sen menade jag inte att jag inte anser att Byström ska spela mer överhuvudtaget, allt förändras ju. Sen tror jag inte vi kommer vara såhär förskonade mot skador hela säsongen. det måste ju isåfall vara någon form av rekord.

lasange: Undrar vad som händer på presskonferensen i morgon kl 1300?

Bad_Brett:

vad betyder det då, egentligen? Jag skrev " Ett alternativ är ju att rikta in sig på en ren "checkingline" som 4e kedja ", på det tycker jag inte Byström är bättre än varken Häggström eller Hedman. Om han är bättre än Rosén eller inte ser jag som orelevant, Rosén är center.

För mig handlar det mycket om att fylla roller. Men du har väl rätt till din åsikt precis som jag till min. :)

McFire: Vi måste spela in juniorer för framtidens skull. Tabellläget gör det svårt men vi får inte bli ett köp lag.

McFire:

Uppenbarligen, eftersom han inte fick en plats i din fjärdekedja.

Bad_Brett:

Oj, sa jag det?

"i den där uppställningen skulle han enligt mig spela på Madsens eller Forsbergs bekostnad, vilket jag inte tycker han ska göra. Men, saker kan ju förändras."

Det är vad jag på fullaste allvar, både sa och menade.

McFire:

Har du snusat på hostmedicinen? Du kan ju inte på fullaste allvar mena att spelare som Rosén, Häggström och Hedman har varit bättre än Byström.

Bad_Brett: Ska vi tänka så ska varken Skröder eller Susse vara med i uppställningen överhuvudtaget va? :) Personligen tror jag på de där två första kedjorna iaf.
Byström tycker jag för övrigt inte alls har sett så bra ut eller är så "het" som många vill göra gällande.

McFire:

Grejen är den att Danielsson är iskall för tillfället. Både Madsen och Byström ser giftigare ut i dagsläget.

lasange: Det har jag inte gjort. Men i den där uppställningen skulle han enligt mig spela på Madsen eller Forsbergs bekostnad, vilket jag inte tycker han ska göra. Men, saker kan juh förändras. Madsens plats tar han aldrig, men Forsbergs kanske.

McFire: Vi får nog inte glömma Byström. Tror han har spelat till sig en plats.

65selander: Jag som trodde att en mestis var en form av mänsklig blandras

Bad_Brett:

Jag tror det är läge att separera Sundström och Skröder och att "släppa lös" Ritchie helt som ytterforward, som han även spelat tidigare. Challe är ju för övrigt inte nöjd med dennes jobb i egen zon heller. Jag tror stenhårt på att spela de 6 bästa offensiva spelarna på 2 kedjor.

Nagy - Sundström - Ritchie
Skröder - Bartecko - Danielsson

De andra 2 är jag mer osäker på då jag känner att de kan formeras på så många olika sätt då jag anser att flera av de övriga spelarna liknar varandra men även då beroende på vad man vill få ut an en 3e kedja. Ett alternativ är ju att rikta in sig på en ren "checkingline" som 4e kedja och då någonting åt det här hållet i 3e.

Madsen - Rosén - Forsberg
Hedman - Svartvadet - Häggström

Wayne Gresky: OK. Försöker inte göra reklam om Mestis för er. Det är nog igen av er som vill att ni skall spela där.

Wayne Gresky: En sista :-)
en.wikipedia.org/wiki/Mestis

Treklövern1912: Jag tror att Poffa är uppdaterad om det finska ligasystemet så det räcker nu.

Bissett19: Intressant att se tabellen. Något annat än Mestis om serienamnet kunde jag inte se.

Treklövern1912:

Bissett19: Mestis är inte någon division 2 serie. Det är en Mästarskapsserie där finska mästare koras. Vinnare av Liigas playoff är Liigamästare.

Poffa:

Sista laget i SM-liiga möter ettan i andradivisionen Mestis i bäst av sju matcher..

Poffa: Vad jag vet är finska Liiga inte längre stängs serie sedan ett par år tillbaka. Det sista laget i Liiga skall kvala mot vinnaren av Mestis = Mästarskapsserien bäst om 7 matcher. Kvalet startar 19 .3. 2011.

Wayne Gresky: Det är något jag missat.

Wayne Gresky:

Nu är då frågan vem som ska spela center mellan dem. Du säger Sundström, jag säger nog Ritchie i alla fall. Det känns som att det vore värdefullt att få igång en riktig kanonkedja.

Kanske man skulle låta Madsen få chansen med Sundström och Skröder för att få in lite mer tyngd i den kedjan. Danielsson får går ned i tredjekedjan tillsammans med Svartvadet och Byström.

Så...

Nagy - Ritchie - Bartecko
Skröder - Sundström - Madsen
Byström - Svartvadet - Danielsson
Hedman - Forsberg - Blomqvist/Häggström

Rosén lirar powerplay.

Poffa: Är verkligen SM-liiga stängd? Den senaste infon jag hittar säger att det är ett playoff-spel mellan jumbon och vinnaren av Mestis i bäst av sju och att Mestis-laget om det vinner har möjligheten att köpa in sig i SM-liiga.

spud: Lundberg har gjort så mycket poäng tack vare att han fått spela i samma kedja som Nagy/Bartecko. Det borde snarast vara ett gott tecken.

Erat: Jag förstår, indirekt skulle jag också varit avundsjuk.

McFire: nja, inte direkt....Jag gillar hur Brynäs ser ut just nu, vill inte ändra på något spec just nu iaf.

Bad_Brett: Det är alltså ditt fel? Må ditt skägg växa inåt!

Poffa: Om jag minns rätt är finska ligan inte längre stängd.

Poffa:

Kanske min profetia som jag skrev för lite drygt en vecka sedan har blivit sann?

Jag ser rubrikerna framför mig:

"Aftonbladet den 2:a januari 2011

MODOS SKADECHOCK
Succébackens skada värre än befarat - Karriären kan vara över

Inför det viktiga mötet mot Linköping hade MoDo hoppats på att få tillbaka den NHL-meriterade backen Ole-Kristian Tollefsen. Men MoDo-fansen kan sluta hoppas - En inflammation i fotleden sätter stopp för comebackplanerna. Och nu kan karriärern vara över.

MoDos läkare Kim Thosén:

- När vi undersökte Tollefsens fot i onsdags, upptäckte vi tre nya sprickor, en jättelik varböld och en rejäl inflammation. Han är så kallad "day-to-day" i dagsläget, men det är omöjligt att säga hur lång tid detta kommer att ta. I värsta fall kan det röra sig om veckor eller kanske månader, men det finns en risk att karriären kan vara över. Fast förhoppningsvis är han tillbaka mot Södertälje på tisdag."

Finska SM-liiga är ju en stängd liga och lagen i botten av serien brukar ju låna ut eller skicka iväg spelare till höger och vänster runt jultid. Vi har ju sett detta i spelare som Kuusela, Laurila och Suhonen.

TPS, SaiPa och Pelicans är de tre bottenlagen, med ett rätt stort glapp uppåt. Här borde det finnas intressanta backar att få tag på. 25-årige Markus Nordlund i TPS har t ex gjort 22p på 28 matcher.

Erat: Vilket engagemang, kul! Är det avundsjuka?

Tomas Ros tycker Brynäs ska värva Daniel Corso så han kollade upp det.

"Jag drog iväg ett sms till Sundlöv och frågade om Corso ska till Brynäs.
Svaret kom blixtsnabbt: vänta, jag ska bara råna en bank."

PS. Biltema säljer skridskor.

Erat: Lika bra som BS? Vi gillar ju att slå vad med Brunnäsor. Vad sägs om en hunka om att Nagy gör fler poäng i år än Björn Svensson, trots att han kommer att spela hälften så många matcher?

Erat: Två värvningar på mindre än ett dygn. Pust. Vi behöver lite pausmusik.

http://www.youtube.com/watch?v=URXPVszAVsA

Erat: Du menar som Dackell o Hansen??

Gustafsson: Vi har väl blivit benämnda som m0d0 bra mycket längre än sedan i våras.

Gustafsson: ;).....Det roligaste är väl att ni ligger i kvalträsket? eller har jag fel?

spud: jadu, han utvecklades väl? Bartecko/nagy har redan haft sina utvecklings år? Dom kan ju bara bli sämre och sämre.

Erat: Hahaha! Du anspelar på Modos fyra raka nollor genom att skriva m0d0 istället för modo, det var banne mig det roligaste på länge!

Erat: Det jag oroar mig för är att Emil Lundberg gör så förhållandevis mkt poäng i jämförelse med nagy/Bartecko. EL var ju inte direkt någon stjärna i ES.

spud: han håller en okej elitserie klass iaf.

jadu, m0d0 kanske kan göra lite mål med herr Nagy.

kan ju säga att Nagy är lika bra som Björn Svensson i Timrå!

spud: "arnio: Även om du bara kopierade vad andra skrivit, var nog detta ditt bästa inlägg på HS. Grattis."

Och du skrev nyss ditt bästa också. Skönt att det börjat lossna för oss, äntligen!

Gustafsson: Fast en flopp lyfter väl högre än vanlig dykstil

Poffa: Tror att Bartecko o Nagy är precis det ni behöver, två riktigt duktiga spelare som kommer att hjälpa er upp ur träsket, tror att det kommer att gå relativt snabbt också.

Erat: Det är väl klart att ingen fantiserar om att han ska hålla samma klass som när han var en klassspelare i NHL. Så du kommer ju inte direkt med breaking news. Men han ska skjuta in mål, spelar ingen jävla roll hur.

Paddan: Tycker det känns som att risken för flopp är större hos Nagy än Bartecko. Bartecko känns som ett säkrare kort samtidigt som Nagy har störst potential.

« · 1321234 · »