1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530909 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Snarare 20 år.

Gustafsson: Kanske på grund av Freddans märkliga uttalande i dagens tidning, av typen "Det finns inget att värva nu, men snart är det landslagsuppehåll och då brukar det ju kunna hända något"

MorganaLefaey: Nu ska väl visserligen Murley ha tackat nej till ett rejält anbud från Schweiz för att han helst vill spela i Sverige, eller var det också bara ett rykte? Samtidigt som Cook har gått från mest speltid i laget till att bli bänkad under de senaste matcherna. Det känns åtminstone som att något är på gång.

Gustafsson: Nu skall man väl inte lita allt för mycket på vad kvällsblaskorna skriver. Zucca skulle ju vara på väg hem enligt deras artikel som publicerades samma dag som NRK publicerar sin artikel med info om att han skall kämpa på och försöka spela sig till en plats.

Sen kan ju Zucca varit diplomatisk och svarat som man bör när NRK frågade. Men tar nog det hela med en nypa salt tills något mer sker i det ärendet.

Men ser nog gärna att man byter Cook mot Murley och skaffar sig en ny back. Gärna två så man kanske slipper se Hållberg på isen så ofta. Men som sagt. Hoppas på för mycket får en bara att bli besviken.

MorganaLefaey: Jag tänker likadant, har de en ny back på igång så byter jag mer än gärna ut Cook mot Murley.

shinzawai: Det tråkiga är väl att den sämsta av nordamerikanerna är Dimitrakos och han får man ingen ny nordamerikan för.

Men visst har man en europeisk back på väg så kan jag nog tycka det är en ok värvning. Frågan är också vad man skall göra med Hållberg. Killen som haft skridskoåkningen som sitt adelsmärke kan knappt åka grillor längre och hamnar konstant i knepiga situationer. Just nu så ser jag faktiskt hellre Bonsai eller Westin på plan än Hållberg, Hasse samt Cook.

Poffa: Mja, kan han skola om sig till back och bli högerskytt kan det bli aktuellt. :) Borde väl isf betyda att vi har en bättre PP-back på G?

Äh, fan vad jag hatar den här spelarbytarkarusellen. Önskar att vi hade så bra lag att det var OK för en spelare att vara dåliga/trögstartad och att man hade råd att vänta på formen.

Näste spelare att kopplas ihop med Modo är Matt Murley. Även Skellefteå uppges vara intresserade.

Freddan ger Dimi ett liiitet ultimatum att börja producera. Pihlman inte aktuell i dagsläget.

MorganaLefaey: Skrev jag inte rubel? Jag tror nog att Luleå fick en liten slant när de gav med sig och skrev på transferkortet.

"Kommer ni att ersättas med ekonomiskt utöver de 225 000 dollar ni är berättigade till enligt NHL-avtalet?
- Det vill jag inte kommentera, säger Thor Stöckel."

Wayne Gresky: Som jag förstår det så får Luleå pengar för 1 säsong med Fransson och LHC mfl får dela på den större delen av kakan.
NHL-laget lånar ju ut killen och på så vis så kan de inte ta ut något i hyra från KHL klubben då han går under NHL ännu.

Minns dock inte hur mycket man delar på för de sista 4 åren.

Men som shinza säger så lär de säkert få in lite extra sponsorpengar och publikintäkter pga sin fina start.

shinzawai: Det borde bli en miljon till slut iaf, lägg till en miljon för Fransson och att man börjar tro på att det går att räkna med slutspel så är det nog inte omöjligt.

Wayne Gresky: De ligger bara 200 personer/match över i snitt.

MorganaLefaey: Luleå ligger väl antagligen över budget i publiksnitt och dessutom så fick de nog lite rubel för Fransson.

Jag kan tänka mig att Pihlman skulle göra sig väldigt bra bredvid Ritchie.

Redigerad kommentar

Poffa: Luleå som knappt hade några pengar jagar han också tydligen. Frågan är hur mycket de tjänat på sin skattesmitning och att de gått så bra.

Knepigt att de inte räknar upp Frölunda bland de som jagar honom. Hade trott att Frölunda vid det här laget skulle jaga allt och alla.

Hade gärna sett han i laget samt att man kirrar en back. Där känns det dock som att man skulle behöva både en offensiv och en defensiv en. Men samtidigt så kan det fungera med vilketsom.

Wayne Gresky: Pihlman är vi tydligen intresserad av. Tillsammans med stora delar av hockeyvärlden.

Wayne Gresky: Vi får väl se vad de hittar på nu framöver, när de ska skriva om/till vissa delar av NHL-avtalet. Lex Frallan har väl fått vissa efterdyningar, tycker jag mig ha sett.

Vad säger egentligen NHL-avtalet om utlåning av spelare till Europa? Om Edmonton inte vill att MPS rookiekontrakt ska kicka igång, kan de då sätta honom i en juniorliga i Kanada? Kan de skicka honom till valfri europeisk klubb eller måste de skicka honom till Timrå? Visst borde han vara fri i och med att kontraktet med Timrå gått ut? Hoppas han gillar Challe som tränare i så fall. :)

Wayne Gresky: Fast Baahstan ligger nära Kanada. :)

Bad_Brett: Dimitrakos är amerikan.

Poffa:

Det var det jag menade. Det är inte ofta som fyra kanadensare har möjligheten att spela i samma lag i Sverige.

Bad_Brett: Tur han har ett polskt pass, som gör han tillgänglig för oss.

Wayne Gresky:

Kolanos skulle nog passa fint in med tanke på att vi redan har tre kanadensare.

Wayne Gresky: Hannula blev skadad i första omgången av årets KHL. Har ingen koll på hur långt han kommit i rehabiliteringen. Kolanos är ett intressant namn. Tittar man på backsidan så är väl Koistinen ett av de hetare namnen där ute, men han hade väl Nubben fått upp ögonen för.

Nikki Nine: De framstår som extremt ojämna, ibland år det på sekunder, ibland hackar det i evigheter.

Wayne Gresky: Är det bara jag eller har laddningstiderna på eliteprospects blivit extremt långa på sistone?

Poffa: Hannula sades väl vara långtidsskadad nu när han blev kickad? Kolanos är en annan spelare utan kontrakt.

Berka: Ja fast släpper man en forward när Westin dessutom verkar bli borta längre än beräknat så tyder det ju antingen på att något nytt är på ingång, eller att Trygg är sämre än random spelare i J-20.

Icing-Ove: Äääh, det där blev ju dementerat. Tuomas Pihlman står ju dock fortfarande utan kontrakt. Sedan har ju Hannula varit ett namn det ryktats om förut och han står väl numer utan kontrakt.

Icing-Ove: Känns som att en stabil back skulle vara prio 1

Paddan:
Snart är det november och Brendl blir ledig..eller vad stod det?

Icing-Ove: Äsch, du hann ju före med "skvallret". Och inte bereds det plats för Sonnenberg heller. Vem är det då som ska in...

Icing-Ove: Modos absolut nödvändigaste värvning!
Kul för han iaf.

Arnmark till Troja på lån och en längre utlåning av Larsson är på g enligt mrmadhawk.

Wayne Gresky: Ja vad skall man säga. Verkar finnas Brynäsare som uppskattar hans defensiv, men är inte där vi kommit till korta tidigare. Ja förutom någon enstaka match. Det är frammåt det känns som vi saknar kreativitet och jag skulle tom kunna gå så långt som att säga att forward är viktigare än en back.

Wayne Gresky: DEt beror alldeles på, i vissa fall kan NHL klubben ta hela lönen, i andra fall kräver de att ES klubben tar hela kostnaden. Sen kan det ju vara så att spelaren kräver annan ersättning av ES klubben för att välja just den.
Det finns massor av olika lösningar när man lånar en spelare.

Men att låna in en kille som denna känns jättetokigt när vi har Eddie i organisationen. Denna lirare kommer aldrig stanna när han väl är duglig då drar han igen och därmed kommer vår nytta av honom vara noll.

Wayne Gresky: Klubbarna och spelaren får helt enkelt komma överens

MorganaLefaey: Hur fungerar det med löner när man lånar spelare från NHL/AHL? Vem betalar lönen? Hur stor blir lönen? Kan den lånande klubben erbjuda vilken lön som helst? Jonathan tjänar iaf "bara" 60 000 dollar i AHL den här säsongen. Med tanke på hur tunna vi är på backsidan i kvalitet så känns det som en vettig värvning.

Nikki Nine: Kan inte annat än hålla med. Han har senaste säsongen harvat i ECHL och AHL och innan dess varit så gott som poänglös i Brynäs mm.

Inte direkt den typ av back som man tänker på när man har pengar undanlagda för spetsförvärv. Eller de kanske sa pengar undanlagda för rätt typ av spelare.

Hur som haver så känns en defensiv sak inte som prio ett. Om han nu är defensiv och inte enbart kass.

En back och minst en forward känns som behövligt. Även om backsidan faktiskt känns bättre sedan Hållberg blev petad.

Nikki Nine: "Wayne Gresky: Den spontana känslan är "vad ska vi med honom till?"
Bifogade länkar:
Eliteprospects.com - Jonathan Carlsson"

Härligt då tar vi honom!!!!

En riktig favorit i Gävle. Tuff och stabil.

Nikki Nine: Håller med. Har svårt att se varför vi skulle värva honom. Vad vi behöver på backsidan är en ersättare till Cook. Karln skulle ju skjuta så bra, hittills har jag bara sett en massa halvhjärtade fösare.

Nikki Nine:

Hoppas Freddan resonerar på samma sätt då;)
Jag skulle bli oerhört nöjd om Jonte skrev på för Brynäs,en spelartyp som vi saknar.Men ni kanske inte är ute efter just den spelartypen som står i Jontes CV?

Nikki Nine: Snarare "Vem fan är han?"

Wayne Gresky: Den spontana känslan är "vad ska vi med honom till?"

Nikki Nine: Det är mest svammel om Pihlmans vara eller icke vara i JYP, inget konkret utan tongångarna känns igen från Foppasnacket från LJ-forumet, dvs mest spekulationer och vikta tummar.
Det är nog lika sannolikt att hitta något matnyttigt om Pihlman i den tråden som något vettigt överhuvudtaget från någon av Tomas Roos krönikor...

Icing-Ove: doppa dimmi i uozo oxå

« · 1299500 · »