1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531072 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
spud: Håller med, Malek vill verkligen spela i MoDo och har varit proffsig hela vägen. Hoppas ändå att han kan hitta en klubb som satsar på honom.

Icing-Ove: Sen var malek inte så dålig som media får det att framstå som, de sista 20 omg. var han hygglig.
Han levde väl inte upp till förväntningarna, men jag tycker inte han ska lastas för modos dåliga resultat, det var väl snarare modo som kollektiv som inte fungerade speciellt bra.
Malek kan säkert vara en rätt okay målvakt om han har bättre hjälp från sina medspelare.
Hoppas han hittar en ny klubb.

Poffa: Självklart skall man inte göra det. Hans intresse ligger ju hos spelaren. Men man kan väl tycka att det låter lite knepigt om han inte lyckas hitta någon klubb som är intresserade om han sökt nytt ställe.

Men kan ju vara så att han inte är speciellt intresserad av att söka nytt då modo kanske inte är sugen på att köpa ut han eller betala del av lönen och han tjänar så gott här så han helt enkelt bara vill dra ut på det.

Hittade detta klipp på youtube om vår nye norrman Tollefsen eller the norwegian nightmare som han kallas i rubriken.

Sitter och slötittar på Viasat Hockey där det är Vitryssland mot Danmark. Andreas Johansson sitter som bisittare och de kom in på Norges match mot Schweiz. Johansson berömde Tollefsen, som tydligen haft grymt mycket istid i matchen, och sa sig vara mycket nöjd med att få Tollefsen i Modo.

13 minuters speltid i sista perioden, om jag hörde rätt. Hade en assist till MZA:s 3-1 och hade spelat rejält och stabilt bakåt. Låter ju trevligt.

Någon som såg matchen och kan säga om AJ överdriver Tollefsens storhet, eller om han har rätt?

Fick information att Freddan var den sista sportchefen som åkte till VM och började fundera på varför. Men det kan är så enkelt som att Andreas och Challe har fått vissa befogenheter när det gäller smörande för spelare.

MorganaLefaey: Challe och smöra för spelare går inte ihop i samma mening, det är inte kompatibelt.

mikenomad: Då hoppas jag på Andreas då. Han verkar ju vara en riktig lustigkurre och genomtrevlig person.

Ingen som hört något nytt på värvar fronten?, skulle vara kul med lite namn samt om hur många platser som återstår att fylla i laget innan det är fullt.

Cyklob: Freddan sa i dagens ÖA att man söker "två forwards med spetskompetens och en back", samt att man lämnar dörren öppen åt Hasse Jonsson om man skulle bomma en backplats, men just nu tränar han på egen hand.

Petey21:

Ok.. tack för infon. Hade hoppats på 3 forwards till men man kanske plockar in en som Johannes Salmonsson utöver spetts värvningarna då.

Petey21: Just nu tränar väl alla på egen hand. Hasse Jonsson kommer inte att spela hockey på elitnivå igen. Källan refererar jag till att jag numer är ingift släkt med Hasse,

MODOJohan:

Ok.. men då vet vi ju att det kommer en ny back till, trevligt.

Petey21: Enbart två forwards till innebär att vi står med 12 forwards i truppen, när MZA drar. Minst två för lite.

Väldigt väntat.

Cyklob: Om inte Tollefsen är tänkt till att ersätta Hasse dvs? Kommer att hållá förhör, det kan du räkna med =)

Nikki Nine:

Väntat men djävligt surt. Jocke är en av mina favoritspelare. Skulle inte förvåna mig om han gör succé i schtaan...

Poffa: Man verkar inte lära sig. Snacka om att utmana ödet igen. 12 forwards med spelare som måste bevisa mer(Häggström, Forsberg) och ett gäng som aldrig spelat på den här nivån förut. Någon enstaka skada och det kan bli kalabalik värre.

Hade inte klagat om man kirrat lite konkurrens i truppen så inte spelarna var garanterad plats om man skall spela på 4 formationer.

Poffa: Fast det beror väl kanske lite på hur man tolkar citatet, det stod ju faktiskt "två forwards med spetskompetens", så man kanske menar två toppforwards plus att man dessutom breddar med någon eller några forwards från de yngre leden, skulle man inte ge ett gäng junisar chansen att ta en plats i laget via sommarträning bland annat? Men då är ju frågan om det finns några junisar som är mogna uppgiften i dagsläget?

Nikki Nine: Judas.

shinzawai: Gör det the Skellefteå-way, dvs häng en docka av honom vid infarten till Ö-vik inför match mot SAIK. Ett tips ba´!

Redigerad kommentar

bisterfinnen:

Jag tror att du överskattar Jocke Lindström. Min bild av honom är att han försvinner när det hårdnar till.

Jag tror inte att han är den spets som vi behöver som kan lyfta laget. Han behöver mentalt och fysiskt starka spelare runt omkring sig för att kunna prestera på topp. Jag tror inte han klarar att bära en kedja på det sätt vi behöver.

Han kan naturligtvis ha mognat och hårdnat i Nordamerika och i Ryssland, jag kan ha fel men tror inte det. Jag kommer inte heller äta upp någon hatt om han gör dundersuccé i Schtaan

De tränare jag har pratat med har ungefär samma uppfattning. Jag tror att Freddan medvetet avstått från att kontraktera honom pga att hans spelstil som kräver mycket bra omgivning. Han skulle säkert kunna passa utmärkt som tredje länk till Zuccarello och Sundström, fast nu har vi ju inte längre någon sådan supernorsk.

Han är säkert mycket dyr, kanske Skellefteås dyraste spelare och jag tror att det finns spelare som passar bättre in i Freddans lagbygge.

hellge: Jag håller med, det vore korkat att slanta upp de pengar som behövdes för att vara i närheten av att kokurera med det bud som Lasse Johansson lade.

Däremot tror jag att han kommer göra en bra säsong, liksom hela SkAIK. Men inte i förhållande till den lön som han har.

spud: Vad vet du om hans lön?

shinzawai: Inget säkert, men det jag hört om det bud som SkAIK la var inget jag ansåg MODO ens skulle försöka matcha.

spud:

Jo, jag tror också att AIK kommer att göra bra ifrån sig i år. De har kanske Sveriges bästa defensiv och är i en annan och bättre sits än MODO genom att de kommer spelare underifrån.

Sen, att det finns experter som som menar att AIK skulle vara som MODO var när det gäller att fostra talanger är ju nästan en förolämpning. Deras mest framgångsrika spelare i NHL hängdes i ett brofäste vid E4.

Men visst, det kommer mycket bra spelare underifrån, vilket det inte gör hos oss längre...

Angående Mattias Ritola som ryktats till MoDo. Har nyligen skrivit på ett 3-årskontrakt med Red Wings.

Synd. Hade gärna sett honom i MoDo. Hade nog kunnat ta en plats i förstakedjan med Susse och Skröder.

Viskarn: Han fick ett fint kontrakt, men ändå tycker jag man kan läsa mellan raderna att det varit svårt att välja detta när MODO hört av sig.

spud: Lassen på gång till SSK.

Tänk om man hade haft byteshandel över spelarnas huvuden även i Sverige. Då hade man kunnat erbjuda Leksand Westin och Bonsaksen mot Lassen som varit bra de matcher jag sett med han i Leksand samt varit riktigt duktig i VM.

Nu är han väl inte direkt den typ som jag vill ha in på sista backplats. Men hade man fått bort någon av Westin och Bonsaksen så hade jag gärna haft han i laguppställningen nästa säsong.

Nikki Nine: Är det ngn av de bef. som slutar?

Nikki Nine: Kung. Förbättrar säkert spelartruppen med 10-15%

MorganaLefaey: Ur artikeln om Smeby i dagens pappersupplaga av Allehanda.

"Modos sportchef är för närvarande i Köln, där ju VM är inne i sitt slutskede. I torsdags såg han både Sverige-Danmark och Tyskland-Schweiz, och han har biljetter även till semifinalen och finalen. Dessutom har han inbokat möten med ett antal agenter.

-Det är tre fyra spelare här som jag håller koll på och det finns även ett antal namn på andra sidan Atlanten. Sammanlagt har jag väl sju åtta bollar i luften.

Har du någon spelare med dig hem från Tyskland?

-Nej, jag har nog inte signat med någon spelare på måndag. Däremot har jag nog kommit framåt i en del förhandlingar."

shinzawai: Som jag förstod det så skulle det bli lonken och den nya som kör på och att den (kommer inte ihåg vad han heter) skulle gå ner till juniorerna.

Paddan: Undra vilka spelare det kan vara då. Då börjar hjärnkontoret spinna för fullt igen då. Härligt.

MorganaLefaey: Christer Lindqvist blir vaktmästare

Nikki Nine: Om inte Hasse fortsätter i MoDo så tror jag han blir nåt (typ spelande tränare) för nya Alliansen. För jag tror inte han lämnar Övik.

Efter dagens tevesänding vill jag skicka en hälsning till er nya assisterande tränare. Det heter Brons, inte Bronsch! Goddamit!

El Maco: Same, same... But different.

El Maco Så länge han kan uttala Guld rätt är jag nöjd.

El Maco:

Du har fel och han har rätt, eller ska vi säga att alla har rätt. Förut sa man att det heter på det ena eller andra sättet. Det har man slutat upp med, åtminstone många.

Fast det finns en rätt stor och lång eftersläpning med språkkonservativa som förordar att man ska standardisera språket. Själv, som hobbyseparatist, ser jag gärna att man struntar i hur storsvensken nere i Tjockhult vill att man ska säga.

Sen en tid tillbaka undviker de flesta lingvister och dialektkännare att fösa in folk i rikssvenska spiltan.

Det heter inte heller "biln", "båtn eller "kattn", trots att man hör det hela dagarna här uppe. Tänk den dag då Microsoft har bytt ut genvägen "Den här datorn" mot "n'hänn datorn".

Självklart finns det felaktigheter i språket också, visst heter det en apelsin och inte ett apelsin. Eller kan det vara så att om tillräckligt många säger ett apelsin. Ja, då heter det så.

Faktum är att det har gått så långt att man knappt kan höra en stockholmare säga de där långa e:na. Det är mest gamla pensionerade personer som använder dem. Det som finns i "rekan", istället för räkan, "va ere", istället för vad är det.

Nja, jag håller med han Modoiten i TV. Det heter Bronsch och inte Brons.

Fast kanske håller jag på honom för att han är Modoit :)

spud: Först ska han lära sig schlutschpel, kan bli nog så schvårt.

El Maco: Beror väl på vilket lag han ska spela i.

hellge: Min tolkning av bronschet var inte att det var dialektalt utan mer en ovana. Han schear väl inte på sådär om allt?

I övrigt håller jag hellt med om dina teser (utom den sista) även om jag sorgset måste erkänna att min egen så vackra sönnsvallska kräver berusning, ilska eller telefonsamtal med mamma för att komma fram i sin renaste form efter ett halvt liv i exil.

spud: hmm, beklagar syftningsfel, det var en retur på ditt vitsiga guldinlägg. Johanssons alltså, inte Tjeckiens.

För övrigt är jag fortfarande osäker på om man ska säga Kaslava, Saslava eller Schaslava om en nybliven världsmästarback och numer extimråit. Får fråga Johansson.

El Maco:

I intervjun med Mats Näslund innan andra perioden tyckte jag mig höra honom uttala brons på samma sätt, men han kanske kan skylla på uppväxtmiljön? ;-)

Gidde: Undrar hur Jonas Bergqvist uttalar brons.

Redigerad kommentar

El Maco:

Hur är det med mjulken, säger du mjulk fortfarande?

Vad det gäller bronsch så säger de äldre på landet häromkring ofta bronsch.

Det är vackert.

Man tänker: - på'rom, på'rom jävlarna, på stockholmsjävlarna bara. Sen säger man bronsch några gånger för sig själv. Bara för att det inte ska gå bort, bara för att inte centralmakten ska vinna, på något sätt.

Sen är man vaccinerad ett tag igen... :)

« · 1263089 · »