1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530939 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Gustafsson: Äh, se bara på det intressanta fenomenet med #4 som man trodde skulle pensioneras i och med hyllandet av Nicke Johansson, men som använts så sent som förra säsongen.

Paddan: Veligt precis som det mesta i den här föreningen. Man börjar ju undra lite smått hur snacket har gått dock då han nyss har bytt till #9. Tycker ju att en del personer i föreningen och laget borde var emot att någon redan ska ha 9an igen.

Redigerad kommentar

Petey21: Jag tycker inte det är så himla märkvärdigt att man väljer ett annat sätt att hedra Wernblom än att pensionera ett nr. Magnus har en flagga i taket med sitt namn på, det är ett fullgott hyllande av en av MODOs största genom tiderna.
Varför skulle Magnus bli gladare av att en spelare som alltid spelat med nr 9 i sin karriär inte får göra det i MODO?

spud: Ritchie har inte "alltid" spelat med nummer 9. Han hade 15 i Carolina, Calgary och Vancouver, samt 19 i Florida. Tydligen hade han 9 under sin enda säsong i Schweiz, men det är ju inte direkt "hela karriären".

Varför inte 15 även här? Det numret är ju ledigt. Nummer 9 "är" Magnus Wernblom, så är det bara. Och inom hockeyvärlden är det ju kutym att hedra de största profilerna genom att pensionera numren.

Vad kommer härnäst? Ett par år efter att 21 lagt av kommer någon och snor hans nummer med? För det är ju inte officiellt pensionerat heller, bara inofficiellt. 21 borde för övrigt redan ha pensionerats i och med att Robert Frestadius slutade, men det är ju en annan (likartad) historia.

Petey21: Jag kommenterade inte att Ritchie fick numret utan att inte pensionera en siffra som nr 9.

Du kan ju passa på att svara på frågan varför Magnus skulle bli gladare av att en kille som spelat med nr 9 hela sitt liv inte får göra det i MODO.

Petey21: Jag har sagt det tidigare och jag upprepar mig nu. Jag gillar Torontos sätt att hantera frågan.

spud: Magnus kanske inte bryr sig för fem öre, han är väl inte den typen som gör så mycket väsen av sig för såna här saker. Där är väl kanske mer en sak för fansen och att värna om föreningens historik.

Men vem är den där killen som haft nummer 9 hela sitt liv?

Wayne Gresky:

Agree!

Wayne Gresky:

Det känns dessutom som att Forsberg och Danielsson skulle kunna vara ett tänkt radarpar. Det kan ju förstås vara så att Ritchie är tänkt på den platsen; Forsberg spelar ju oftast på kanten nuförtiden. I övrigt tycker jag att det känns som att kedjorna var på komponerade på ett sådant sätt som man skulle kunna vänta sig i premiären:

Skröder - Sundström - Dimitrakos
Madsen - Ritchie - Danielsson
Hedman - Svartvadet - Rosén
Häggström - K. Forsberg - Blomqvist

Men, ifall Peter spelar så tror jag att han kommer att göra det tillsammans med Danielsson.

Bad_Brett: Håller med dig angående Foppa, om han nu spelar så gör han det säkert med Danielsson till en början i alla fall.

Det ser inte helt fel ut i så fall.

Foppa - Ritchie - Danielsson
Madsen - Svartvadet - Rosén
Häggström - Blomqvist - Hedman

qwertas:

Det där var min första tanke också, att Ritchie tar Madsens plats samtidigt som Forsberg flyttas ut på kanten. I sådana fall skulle vi ha två kedjor av riktigt hög klass.

Sedan är jag lite nyfiken på Westin. Om han är så bra som vissa påstår, så skulle jag gärna se honom få chansen i fjärdekedjan. Det kan säkert bli fallet också, för vanligtvis är det ju någon som floppar. Det är ju svårt att veta exakt var de allsvenska värvningarna står. Hedman kan få problem med tempot, möjligen även Rosén ifall han är tänkt som ytterforward.

qwertas: Tycker man skall köra på detta vis istället. :)

Madsen - Ritchie - Danielsson
Hedman - Svartvadet - Rosén
Häggström - Blomqvist - Foppovic

Gustafsson: Härliga tröjor, men jag såg på Lumberjacks forum att du skrev att de gröna tröjorna var avsedda för 100-årsjubileumet. Lite jobbigt att vänta i 11 år till... ;-)

För övrigt storgillar jag idén om våra första HK-tröjorna. I så fall skulle de vara de första matchtröjorna med vårt riktiga namn på sedan 1987.

MorganaLefaey: Ja men du är ju inte riktigt klok heller.

I mina ögon så bör man ha två enheter som producerar, en som kan spela 0-0 och även bidra med ett par kassar då och då samt en avlastning/checking-line.

Björn W: Haha va i hellvette. 90 år är det ju såklart. Och matte ska vara en av mina starka sidor.

Kul att du gillar HK grejen, bara slog mig att det kunde vara lite häftigt att ha den där.

Petey21: Så hyllningen av föreningens stora är egentligen en hyllningen för supportrarna?

spud: Nej. Men en grej som många supportrar med känsla för historik uppskattar, förmodligen även de flesta berörda spelarna.

Vem har haft nummer 9 i hela sitt liv?

qwertas: Det är ju det jag gjort ju. 2 producerande och sedan en tredje som kan spela 0-0 med chans till mål och sedan 4e som kan avlasta lite. Vi vill väl inte att foppa skall sluta efter halva säsongen med fotproblem igen. :)

MorganaLefaey: På dagens internmatch spelade tydligen Foppa med en Sedinare och John Westin. Daniel Magnusson tog Foppas plats mellan Madsen och Danielsson. Resten av kedjorna var intakta.

Om ni vill read into that.

Nikki Nine: Fast jag har för mig att Foppa var tillbaka med Madsen och Danielsson i 2:a perioden, de stod bl.a. för 3-3 kvitteringen...

Lite kul är att inget annat lag i Europa kan väl visa upp 2 aktiva Hart Trophy och Art Ross Trophy vinnare på isen samtidigt. Även om det bara var en internmatch...

InVinoVeritas:

Det är möjligt. Jag går på andrahandsinformation.

InVinoVeritas: Foppa fortsatte i kedjan med Sedin och en junior även under andra perioden. Dock var han inne som extraforward när rött lag kvitterade till 3-3.

Har suttit några kvällar nu å glåmat på repriser av förra säsongens allsvenska hockeymatcher, och speciellt spanat in 3 herrar.

Blomqvist, En producerande spelare, och en duktig skriskoåkare, väldigt bra blick för spelet och målfarlig, spelar ofta PP där man ofta söker han för direktskott från målvaktens högra tekningscirkel, Kan bli modo´s stora överaskning i vinter.

Rosén, aktad spelare/center från växsjö, målskytt och framspelare av högsta allsvenska rang, mycket bra i offensiven och suverän i defensiven, otroligt lugn och säker i spestilen, grymt bra i spelet på små ytor,
mycket lik tony mortensson i spelsätt, har igentligen bara en dålig sida och det är närkampspelet som är snudd på obefintligt. Kan bli viktig för modo i rätt omgivning, dock frågetecken kring de fysiska spelet.

Hedman, stor 4:e linespelare från växsjö, tveklöst en av dom mest fysiska spelare som spelade i allsvenskan i vinter, har en ruggigt bra skriskoåkning och vinner 95% av alla sina tacklingsituationer, spelar även mycket pp där han spelar på werners gamla plats, trots sin stora hydda har han en bra puckbehandling men kan tyvärr bli lite omständig. Kommer med 100% säkerhet bli modos största favorit i vinter bland nykomlingarna, kanske även i hela laget.

Poffa: Ok, my mistake, jag hade en 3-åring att hålla reda på samtidigt så jag får skylla på det

Berka: Låter riktigt bra det där! Ska bli intressant att följa alla tre i vinter, och vad gäller Roséns avsaknad av fysiskt spel så gör ju det inte så mycket om han är lik Tony Mårtensson i sin spelstil, Mårtensson är ju heller ingen som spelar speciellt fysiskt.

Och fysiskt spel lär vi nog få se en hel del av ändå, Hedman och Tollefsen lär bli publikfavoriter på grund av det och Ritchie och Cook verkar ju inte direkt kliva undan heller. För att imitera Hasse, den kommande säsongen blir "hur intressant som helst".

Petey21: Nu kan du vara lugn. 93.

Nikki Nine: Respekt. Snyggt nummer också.

Gustafsson: Instämmer, 93 är ett snyggt nummer. Lite Doug Gilmour-vibbar över det. Det blir bra!

Bra tempo på tredje internmatchen, som vanns av de svarta med 3-1 trots att de röda hade ett ganska rejält skottövertag efter första perioden. Ungefär samma laguppställningar som förut, men Sundström var inte med, inte heller Ritchie som inte varit med alls i dessa internmatcher. Denna gång skippade man ismaskinen i paus och körde igång med andra perioden tämligen omgående.

I övrigt noterades även att man under internmatchen testkörde en LED-panel mellan etagen ovanför ståplats. Om detta innebär att man är på gång att montera in såna skyltar framöver eller om det bara var för att testa dem förtäljer inte historien.

Petey21: Man börjar ju fundera på hur det står till med fotleden eller knät (minns inte vilken skada som var senast) på Richie.

Men som jag hört så har han varit med på ett antal av träningarna på förmiddagen så bör väl inte vara något riktigt farligt.

Vilken formation var piggast idag då?
Vem gjorde mål osv...

MorganaLefaey: Säger som Moström sa, tänk om de hade tänkt så långt inom MoDo att de hade någon av kioskerna öppna... och kanske till och med souvenirshopen... under internmatcherna. Med någonstans mellan 100 och 200 besökare per eftermiddagsträning under tre dagar så borde man väl få sälja ett par koppar och kanske någon t-shirt eller liknande.

Paddan: Fast nån kopp och nån t-shirt håller ju knappast personalkostnaden under armen.

spud: Jag förmodar att souvenirshopspersonalen inte bara jobbar på de tider souvenirshopen är öppen, eller så kanske jag  har helt fel i min förmodan.

"Nye forwarden Byron Ritchie har inte varit på is i de här internmatcherna och oron sprider sig bland fansen.
- Ingen fara, hälsar Andreas Johansson. Vi tar det lugnt med Byron med tanke på att han opererat sig nyligt. Vad det gäller honom är jag inte det minsta orolig, han ska vara tip top när det väl blir dags för seriespel."

Nikki Nine: Skönt att höra

Japp, då var bord bokat i Victory (the heart of mat) till hemmapremiären mot Juvrgårn. Hockeypulsen steg direkt, nu får det fan i mig vara nedsläpp snart!

Lumber Jack: Min hockeypuls ökade några procent precis då man fick hem ett brev med årets sittplatskort.

Nu får det fan i mig vara nedsläpp snart!

Salle:

Foppa har spelat i NHL-kedja i de två senaste internmatcherna, övriga kedjor intakta. Jag gillar det inte.

Bad_Brett: Måste ändå säga att Foppa sett väldigt pigg ut, ser inte alls ut att besväras av foten och är en av de som visar mest kraft och attityd på isen.

Lumber Jack: Visst sjutton, vi skulle ju sitta i restaurangen en lördagsmatch mot Skellefteå. Hmm... tro om jag får använda VIP-kortet denna säsong...

Salle: Tänka sig att man får en MoDo-mugg bara för att man använt sig av MoDokontot...

Paddan: Jaså! Jag slantade upp cash jag och fick nada. Inte ens den utlovade replica-rabattkupongen som skulle ligga med i kuvertet fick jag. :-(

Salle: Fast jag fick iofs inte det utlovade "special"-pins som skulle följa med när man betalade medlemsavgiften till MoDo Hockey.

Salle: replica-rabattkupongen tror jag att någon av brorsdöttrarna får ta.

spud: 00.18 0 - 1 EQ ICE 21. FORSBERG, Peter

shinzawai: Nu får du äntligen höra AJ i MODO-TV.

Nikki Nine: Tycker det är KASST av Icebreakers att inte mäkta med mer än 5 mål på en period när Karlskrona inte verkar ha nån målis.  :-)

16.55 0 - 5 EQ ICE 22. SEDIN, Daniel ENG
13.23 0 - 4 EQ ICE 22. SEDIN, Daniel ENG

(26. PÅHLSSON, Samuel

91. NÄSLUND, Markus)
05.02 0 - 3 EQ ICE 24. SUNDSTRÖM, Niklas ENG

(77. HEDMAN, Victor)
02.03 0 - 2 EQ ICE 91. NÄSLUND, Markus ENG

(36. ZUCCARELLO-AASEN, Mats)
00.18 0 - 1 EQ ICE 21. FORSBERG, Peter ENG

(91. NÄSLUND, Markus

19. BÄCKSTRÖM, Nicklas)

Nikki Nine: Sen har vi kanske hittat den backförstärkning folk önskat...

22. SEDIN, Daniel 33. SEDIN, Henrik 26. PÅHLSSON, Samuel  
  1st Line 91. NÄSLUND, Markus 3. TIMANDER, Mattias

« · 1270182 · »