1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532119 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa:
Det har ju kommit upp ett litet löst Gerber-rykte kring MoDo. En gissning är att Kärpät ligger på rätt hårt på att ev. kunna ersätta I.Tarkki med T.Tarkki. Det känns som att han kan ha lite hemlängtan...Han var dock en klippa då det gällde för MoDo, så ge honom lite resurser att lyckas, så kan det bli bra.

65selander: Nu förstår jag inte vad du menar. ;-)

Poffa: Slutspelet? ;-)

I bristen på vettiga TV-program satte jag mig ner och gick igenom spelarmaterialet, samt vad jag tycker att vi måste värva. Det känns som att Macke och Foppa har en hel del att slutföra och trots att jag litar på dessa två så börjar en liten, liten oroande känsla att bildas i magen. Fast det kan å andra sidan vara lunchen som gör sig påmind.

Tittar man på målvaktssidan så har vi Tarkki, som var enormt duktig i kvalserien, men hade problem i grundserien. Till viss del beror det på att han fick extremt dålig hjälp av utespelarna men samtidigt stod han inte på huvudet. Bakom honom finns en duktig ung målvakt i Anton Forsberg. Jag har sett Forsberg i J20 och jag är imponerad av hans spel, fast jag tror han behöver en eller två säsonger till innan han kan ta förstaspaden i A-laget.

Målvaktssidan känns som en chansning. Har vi otur med skador kan vi verkligen ha problem på denna position, men om laget tar sig i kragen och spelar en tightare defensiv och hjälper Tarkki bättre så kan det fungera alldeles utmärkt.

På backsidan saknar vi minst två högkvalitativa spelare. Pöck och Tollefsen är två bra backar, medan Westin och Hersley är spelare som ska slåss om platserna 5-7 i vår backbesättning. Timander funderar och Pikkarambo har fått ett erbjudande att ta ställning till. Om någon eller båda av dessa inte skriver på så måste vi hitta 1-2 backar som går in på de fyra topplatserna. Det blir inte lätt.

Framåt hittar jag bara en välkomponerad kedja. Det är Madsen-Andersson-Danielsson (MAD-kedjan?) som jag tror väldigt mycket på. Den här kedjan skulle jag gärna se som tredjekedja i Modo, men frågan är om vi har råd att värva så pass många spelare framåt så att vi kan ha dem som tredjekedja. Jag är rädd att detta är vår andrakedja kommande säsong.

Vår förstakedja består i sådana fall av Skröder och Sundström, samt en spelare att värva. Det står isf mellan Nagy, Axelsson, Sjöström och Thuresson. De två bästa spelarna individuellt är Nagy och Dicken, i den ordningen. Men frågan är om inte Sjöström eller Thuresson är de två som passar bäst i en kedja med Susse och Skröder.

Tredje- och fjärdekedjan består isf av spelare som Svartvadet, Kfop, Byström, Hedman, Hari, Westin och Ryno. Känns inte som något att luta sig mot då det blåser. Därför hoppas jag Ryno får gå (till Leksand?) och att vi fyller ut med bättre spelare. Men, då var det det där med pengarna.

Jösses, jag avundas inte Macke och Foppas huvudvärk kring detta. Den där oroande känslan växte, ju mer jag skrev detta inlägg. Det var alltså inte lunchen. Dämnit!

spud: hahahhahahaha
Uppladdat:

500x0-41571_2226232201_461_n.jpg

Icing-Ove: Säger det så himla mycket? I Timrå uppskattar de ju renat mer än nån annanstans.

yngwie:
Inser nu att Warg blev lite skitnödig då han hörde att ass. tränaren i TIK kallas "Arslet"

Icing-Ove: Å de vill inte säga lite..

yngwie:
Kan ingen berätta för killen att han får rännskita där i Twin Peaks. Till och med Timrå har ju renare vatten...

Icing-Ove: "Modo är ett alternativ"

Hannu-Pekka har fått ett bud....

qwertas:

Ja, kanske är han en sådan som växer med ansvar och det skulle han tvingas att ta i MODO. Fördelen med Dick är att han kan vara med från dag 1, nackdelen är att han lika gärna kan floppa som flippa. Skulle hur som helst vara spännande att se honom i MODO!

Nagy å sin sida känns som ett säkert kort vad gäller produktion, dock blir han, som tidigare sagts, artistspelare då. Jag vet faktiskt inte vart jag står i frågan men det känns inte som MODO har råd att chansa speciellt mycket med spelarmaterialet.

Vallin: JAg är helt dum i huvudet och säger att jag hellre tar Dick än Nagy i laget nästa år. Jag tror att Dick kommer lyfta sig ännu mer med ett års mera mognad och ny klubb, tror att han gör en sjuhelvetes säsong nästa år och grattis till klubben som lyckas få namnunderskriften.

Känns lite som Huselius när han lämnade Färjestad som ung lovande men med ett humör som kanske låg honom lite i fatet. Kom till Frölunda och exploderade i sin utveckling.

Jag sticker ut hakan och säger att Dick kommer vara top 10 i poängligan nästa år, kanske till och med top 5.

Spara gärna detta inlägg och gnugga det i ansiktet på mig om det visar sig att jag har fel.

36 :

Baserat på vad han säger kommer avgöra valet borde MODO ligga närmast till hands, han får med största säkerhet en plats i förstakedjan och dessutom Uffe som tränare. Frågan jag ställer mig är om Dick verkligen är den man vill ha att luta sig mot när det stormar som värst...

Berka:

Sjöström skulle vara en kanonvärvning. Förmodligen en toppspelare i Elitserien.
Stor, snabb och relativt hyfsade händer. Hans skridskoåkning skulle verkligen behövas i Modo.

Han har haft en defensiv roll i NHL de senaste åren och varit uppskattad för detta. Han rankades ett tag som en av de bästa penaltykillers i hela ligan och det var lite därför Toronto plockade honom men jag tror att han i Elitserien skulle producera en hel del poäng också.

Jag har sett han både live några gånger i Rangers samt på åtskilliga matcher på ESPN.

Dick Axelsson väljer mellan 2 lag. Kan vi hoppas att Modo är ett av dom?

alnöit: Och med dagens skrala ekonomi så känns det som en dålig ide att lägga stora summor på gnuggare, de stora pengarna ska läggas på klasspelare från den producerande kategorin.

Poffa: themodoit.blogg.se

Spelat VM för Sverige. Sjöström är en gnuggare. Ingen poängkung.

Poffa: Nej, mig veteligen har han inte uttalat sig om det överhuvudtaget. Jag blir förvånad om han spelar för Modo nästa säsong, väldigt förvånad. KHL erbjudanden får han garaterat gott om.
Personligen tror jag att han vill invänta erbjudande från NHL, ett envägskontrakt. Jag tror det finns en stor chans att han blir erbjuden det. Får han inte det så kan han sätta sig ner och välja bland KHL, NLA och ES klubbarnas erbjudanden.
Lyckas Näslund/Forsberg signa honom för nästa säsong är det bara att buga, Nagy är klass.

Poffa: Eller finn olsson ..eller vad han nu heter

yngwie: En värdig ersättare till lehtonen

Jonas Fahlman:

"Dick Axelsson befinner sig, enligt vanligtvis välunderrättad källa, i Skellefteå..."

Poffa: Nej dU har ju en poäng där, jag menade landslagsuppdrag som är något utav värde, vm/os.

Jag har sett Sjöström lira några gånger och jag kan ju inte precis påstå att jag är impad!

Berka: "Något jag tvekar över är Sjöströms status, har karn ens representerat landslaget någon gång?, man är inte nödvändigtvis bättre/ bäst bara för att man spelar i nhl."

För landslagsmeriter indikerar ju verkligen att en spelare är bra, lex P-A Lundström.

Har Nagy nyligen sagt att han vill stanna, eller antar vi bara det? Kan tänka mig att han har chans på rätt många penningstinna kontrakt efter en helt okej säsong.

Petey21: Något jag tvekar över är Sjöströms status, har karn ens representerat landslaget någon gång?, man är inte nödvändigtvis bättre/ bäst bara för att man spelar i nhl.
Colorado mf. Bottengäng har ju flertalet spelare som jag to.m. Tror skulle få det svårt att ta en plats i något utav de bättre lagen i es.
Sjöström är säkert en ganska okay spelare i en speciell roll men om han ska spela för Modo så ska det verkligen inte vara för någon topplön enligt mig iaf.

Nikki Nine: Nagy är en effektiv målskytt, något som inte växer på träd. Jag tar hellre en målkung som skulle kunna hitta målet med förbundna ögon klockan två på natten än en gudabenådad skridskoåkare, om han så vunnit VM och OS i både hastighetsåkning och konståkning.

McFire:

Ingen försöker säga att Nagy är en dålig spelare, men han är heller inte Gud på ett par skridskor. Jag blir inte ledsen om han skriver på, men jag tar hellre Dicken och Sjöström än honom och Bartecko, av flera anledningar som jag redan har skrivit.

Nikki Nine:

Oavsett vad du tycker så kommer det med största sannolikhet inte bli så, eftersom de uppenbarligen vill få hit två transatlanter av klass.

Nikki Nine: Jag förstår inte hur man kan ha den inställningen till en sådan spelare. Jag skulle vara positivt inställd till Nagy om han så anslöt vid jul precis som förra säsongen. Den här typen av spelare växer inte direkt på träd, har folk glömt bort hur bra han var förra säsongen? Var det ingen som såg Slovakien spela VM?
Vad fan är det att diskutera?

Bad_Brett: Jo, Nagy är duktig. Han kommer också att komma efter att vi har spelat 10+ matcher om han skriver på, jag tycker vi ska ha en färdig trupp från match ett i år och vara med från början.

Bad_Brett: Korrekt.

Nikki Nine:

Nagy fyller 32 år i sommar och skulle utan problem kunna spela fem säsonger i NHL om han får vara skadefri. 24 poäng på 25 matcher i Elitserien, 5 poäng på 4 matcher i VM tycker jag skvallrar en hel del om var hans kapacitet ligger. Finns det utrymme i budgeten för en sådan spelare väljer jag honom före Dicken och Sjöström tillsammans.

Nikki Nine: Samtidigt var väl diskussionen ursprungligen Dicken och Fast Freddie mot Nagy och Bartecko, och då tar jag nog också hellre svenskarna.

Nagy är en bättre målskytt än Dicken, men jag tror också att vi kan vinna mycket på att knyta till oss Dick. Det visar att en ung svensk spelare som har uppvaktning från toppklubbarna i Elitserien kan välja Modo, och kanske kan vi vara den klubb som lyckas ge honom den sista lilla pushen som behövs för att han ska få sitt kontrakt borta i NHL. Jag tror inte poängskillnaden Nagy-Dick blir såpass stor att det är ödesdigert att värva Dick istället för Nagy.

Sen är ju Bartecko och Sjöström ganska skilda spelartyper, men jag är inte speciellt såld på två gamla slovaker som inte vill någonstans med sin karriär. Det rimmar ganska illa med det vi försöker åstakomma i dagsläget. Nu är väl kanske inte Sjöström purung heller men han har åtminstone fem goda år kvar och någon som kan vara en stomme i framtiden.

Petey21:

Det låter väldigt märkligt. Enda möjligheten vore om Tarkki går med på att bryta kontraktet.

Tydligen är Martin Gerber på tapeten, fast det sades ju på presskonferensen att man skulle satsa på Anton Forsberg?

Sitter vi och jämför spelare som Nagy, Susse och Sjöström med varandra är vi ju helt ute och cyklar. Sundström är ju som bekant redan klar, men att ens överväga att värva Fredrik Sjöström på Nagys bekostnad är det skämt, ett vansinnigt skämt.

Nikki Nine: Jag hoppas verklgien inte att de kämpar om samma plats, men någonstans är det ju ändå samma börs som det ska tas ifrån. Det handlar ju om vad man prioriterar, även om de som konstaterat är otroligt olika som spelare.

Jag har svårt att se att Sjöström och Nagy kämpar om samma plats, men det kanske bara är jag.

J F K: Var inte Sjöström på Colorados training camp något år? I sådana fall borde ju även Foppa känna killen.

Bad_Brett: Det är inte mig du behöver övertyga... Jag ser mycket hellre att Nagy är kvar. Dock är det ju så att hans vistelse i Sverige under förra säsongen gör att han blir dyr i år.

J F K:

För mig är det ofattbart hur någon hellre kan vilja se Sjöström än Nagy i MoDo. Framförallt med tanke på att vi redan har rätt bra rollspelare på den fronten, som Madsen, Andersson och förhoppningsvis Westin.

Även om det inte blir just Nagy, så är det precis den spelartyp som är mest akut att få in; En riktigt duktigt målskytt som kliva fram och avgöra de där jämna matcherna.

Wayne Gresky: Jag menade bara att när Sundström fick en defensvi roll i sharks hamnade han på 10-15 poäng oer säsong. Nu når ju inte Sjöström ens upp dit med sin roll men jag menade mer att en spelare kan ha bättre spelsinne i sig än vad poängen visar. När Sundström kom till NHL fick han ju ett stort förtroende i början, och lira med Gretzky osv.. Sjöström fick väl inte samma uppbackning hans första år.

Redigerad kommentar

NuMo: Absolut, men samtidigt är det en spelartyp som inte är lika värdefull i elitserien som en av Sundströms och Nagys kaliber. Det är lite som när Pebben flyttade hem från Boston. När han var som bäst där borta så gjorde han oerhört mycket nytta med sitt uppoffrande spel, men här hemma får man liksom inte lika mycket ut av det. Man har inte samma utpräglade rollspelare som neutraliserar motståndarens bästa spelare. Det finns väldigt få fungerande checking lines som vinner matcher i elitserien, utan där är det de poängproducerande killarna som är guld värda.

NuMo: Det beror ju helt på vad han kostar. Jag skulle inte ge Sjöström en lön på 300 000 kr/mån.

Robocop borde ju förresten känna Nagy från Phoenix. Jag ser hellre Nagy med en bra center i laget än Sjöström och samma center. Iaf om pengarna är de samma.

J F K: För ett par veckor sedan så surrade jag lite med Fredriks fästmö och enligt henne så var det då prio ett att vara kvar i Amerika för familjen. Dock så hade de fortfarande inte hört hur Toronto ville bygga sitt lag nästa säsong så det var lite dödläge där.
Eftersom familjen Sjöström blivit föräldrar för ett år sen så skulle det inte vara helt omöjligt att de flyttar till Övik då en stor del av släkten och vänner finns här.
Men på frågan ifall de fått något kontraktförslag från Modo så fick jag ett "nej" som svar. Men Fast Freddy hade dock surrat lite med Macke, de är ju bekanta sedan tidigare.

Sen skulle jag aldrig kunna jämföra Fredrik med Susse. Susse har ett grymt spelsinne, ett som man inte kan träna sig till - det kommer aldrig Fredik att ha/få. Men vi skulle kunna få en spelare med en grym karaktär och som är en lagspelare till 100%.

J F K:

Jag vet inte vem som jämför de två spelarna med varandra. Men jag säger så här. Om Modo inte tycker det finns plats för Sjöström, ja då ser det mycket bra ut inför de närmaste säsongerna.

NuMo: Man kan ju inte jämföra Sjöström med Nagy då det är två fullständigt olika spelartyper. Sjöström åker fort och jobbar oerhört hårt, men har inget vidare spelsinne. Nagy är långa stunder frånvarande från spelet, men jag tycker att när han var som vassast i vintras så var han elitseriens offensivt skickligaste spelare.

Vad jag inte vill är att man värvar en massa spelare för att de är bra, men att man sedan inte har en plan för vart de ska spela. Värvar man Jacob Blomqvist för en fjärdekedja så har man ju tänkt fullständigt fel och just den biten misslyckades Freddan horribelt med. Det fanns ingen tanke på hur spelarna skulle passa in.

36 : Lägg till Thuresson till spelare jag hellre ser i Modo än Bartecko och Nagy.

36 :

Sjöström skulle vara en kanonvärvning. Härdad med NHL erfarenhet och han har sina bästa år framför sig.

Hur kreativ han har tillåtits vara i NHL är en annan femma.

« · 1381603 · »