1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531643 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine:

Det var faktiskt min spontana tanke.

Wayne Gresky: Wernblom?

Nikki Nine: Ja det låter som att Näslund och Forsberg gör ett riktigt bra jobb. Mycket lovande!

Intressant annars med den assisterande som är klar men inte officiell. Frågan och svaret gör det ju inte helt självklart vem som är den pådrivande. Skulle inte Svartvadet kunna vara ett namn annars?

Wayne Gresky: Hahaha.

Tycker Tellan framstår som väldigt professionell, och det är också väldigt uppiggande att se hur bra som organisationen verkar ta hand om våra spelare och deras familjer.

Redigerad kommentar

Mano: Hej Malmö!

Utöver att Tellan verkligen inte sparar på karrat vad gäller firma Forslunds färdigheter i värvningsarbetet så kan vi konstatera att vi har en assisterande tränare också. Frågan är när vi får reda på vem det är:

marieshockeyblogg.blogspot.com/2011/06/tellqvist-om-folk-tror-att-pengarna.html

mrpm: Jag tror att en Sundström som inte har alldeles för mycket att tänka på (som att hans mor gick bort) är en av seriens bästa förstacentrar. Jag tror helt enkelt inte att det finns så många bättre att hitta. (Hans stats från serien ifjor var faktiskt inte alls särskilt dåliga.)

Känns som vi behöver en riktigt bra center till första kedjan och frågan är ju om vi har råd med både Thuresson, en center och nån back. Känns som man borde sträva efter en center mer än att värva Thuresson som är winger?

Som jag ser det så är det bara en önskedröm att ha Danielsson i tredjekedjan. Så bra djup i truppen kommer vi inte att få, och jag tror dessutom att Danielsson mår bättre av att få spela högre upp, med bättre spelare.

I dagsläget ser det väl ut såhär:

Skröder-Sundström-Ny
Axelsson-Ny-Danielsson
Madsen-Andersson-Ryno

Och så får resten slåss om att spela i fjärdekedjan tillsammans med Forsberg. Problemet är väl att det kanske inte finns pengar till två spelare till av bra Elitserieklass, med tanke på att vår backuppsättning ser ut såhär i dagsläget:

Tollefsen-Pöck
Hersley-Tom
Ahnelöv-Tom

Jag vill inte ha Ahnelöv och Hersley i samma backpar då båda två har beskrivits som spelare som stundtals kan få hjärnsläpp i egen zon. Det skulle onekligen sitta fint med Pikkarainen och en tung defensiv pjäs, så att man kan ställa upp såhär:

Tollefsen-Pikkarainen
Defensiv-Hersley
Ahnelöv-Pöck

Ska vi ha in mindre än fyra spelare så kan det bli jobbigt. Det betyder att minst en junior eller Ryno behöver överträffa våra förväntningar stort. Samtidigt så är det väl som sagt väldigt tveksamt att pengarna för detta finns.

Prioriteringen måste vara att få in en center och två backar. Finns det pengar över efter detta så får vi ta in en forward.

Redigerad kommentar

Fredrik Sjöström: "- Det är kul att höra att MODO är intresserade och jag känner både Markus Näslund och Peter Forsberg. Men just nu är det bara ett rykte och mitt fokus är inte riktigt där just nu."

Bad_Brett: Jag tror att det är omvänt. Dvs, man har fått en förfrågan om Tarkki och sedan agerat efter det. Dvs, vi går plus på det hela. Tellan jämfört med Tarkki vad gäller lön går nog lite på ett ut, men de pengarna som Tarkki köpts loss för är ju en ren bonus.

Själv var jag tyvärr övertygad om att Tarkki med en bra målvaktstränare hade varit topp fyra i elitserien nästa år, men det är lika mycket spekulation...

Poffa:

Jag tror som Nikki att man vill få in en center till. Sedan vore det trevligt att få in Pikka, så att vi får lite kontinuitet i laget.

Bad_Brett: Ingen hybris, bara dröm, precis som jag skrev.

Mitt realistiska jag tror på två backar och en forward till. Forwarden kan mycket väl bli Thuresson, om han inte får något bra förslag från NHL-lagen. Han har kämpat på rätt hårt i AHL men får ändå ingen riktig chans i NHL och att återvända till Sverige ett eller två år kan vara ett sätt att ändra på detta.

Bland backarna så kan det mycket väl bli Timmy och Pikka, men det kan också bli några helt andra. Peter "försa sig" lite på pressträffen de hade och nämnde något om transatlantiska spelare, kanske blir det två backar från AHL som kommer in.

Poffa:

Nu börjar det bli lite hybris här känner jag. Det vore en oerhörd skräll ifall någon av Sjöström skulle välja spel i Elitserien, och en om möjligt ännu större skräll om de skulle välja spel i MoDo.

Personligen ser jag gärna att man väljer bort Sjöström, då det sällan har varit lyckosamt att bränna budgeten på grinders som är vana vid NHL-rink.

Bödker vore givetvis läskigt intressant, men jag tror att chansen är minimal.

Lumber Jack: Var det inte brorsan som gick till Leksand?

Se sedan:

Redigerad kommentar

Lumber Jack: Mikkel Bödker, som nämndes i blogglänken, har spelat de senaste säsongerna i Phoenix organisation och han är inte klar för något lag i Sverige. Däremot är hans bror Mads Bödker klar för Leksand.

Poffa: Okej, då är jag med.

Lumber Jack: Mads Bödker är klar för Leksand. Nu snackar vi om Mikkel Bödker, bror till Mads. Han spelade i Coyotes förra säsongen under Tuffe Uffe.

Poffa: Var inte Bödker  klar för något annat lag, typ SAIK?

Sedan har jag svårt att tro att Rynos lön gör till eller från vad det kommer till en centervärvning. Vi var enda ES-klubb som var intresserade samt att han endast fick en tryout. Jag hoppas han lyckas, det kan bli mycket hockey för lite pengar i så fall.

Nikki Nine: Jag börjar mer och mer tro att Svarten spelat sin sista match. Han har problem med både axeln och magen och har ännu inte tränat något under försäsongen.

Om hans plats ställs till förfogande och Ryno skickas till Leksand så kanske vi har råd med den centern också.

Skröder - Susse - Sjöström
Bödker - NY Center - Axelsson
Madsen - Andersson - Danielsson
Hedman - KFop - Anton Byström

Den forwardsuppställningen vore något. Frågan är ju bara hur mycket pengar det finns till backar, om vi ska värva Bödker, Sjöström och en andracenter. Nä, man får sluta drömma och inse att två backar och en forward till är mer rimligt.

Poffa: Ja, tack. Men vi behöver en center.

MrMadhawk spekulerar i att Modo troligen kommer bärga Sjöström och Bödker, med tanke på visat intresse och det faktum att Uffe Samuelsson tagit in tre spelare som han haft tidigare, och därmed har bra koll på.

NuMo:

Ja, vad ska man säga? Jag sitter uppe och ser finalen, vaknar upp strax efter lunchtid och får läsa att Tellqvist är klar för MoDo. Om Gud hör bön, ger det här mig ytterligare belägg för att Forsberg är Gud.

Som jag skrev igår, är jag oerhört osäker på Tarkkis kapacitet och därför känns det väldigt skönt att de har lyckats hitta den här lösningen. Tellqvist är även ett namn som smäller högt, vilket visar för sponsorer, supportrar och andra spelare, att MoDo menar allvar med sin satsning.

Men jag vågar inte jubla allt för mycket ännu. De matcher jag har sett Tellqvist spela de senaste åren, har inte gjort mig imponerad. Han kommer emellertid från en stark säsong i KHL, så förhoppningsvis var det bara en tillfällig svacka jag fick bevittna.

Lumber Jack:

Jag får en känsla av att man hela tiden velat komma fram till en sån här lösning gällande Tarrki. Kanske det här med Tellqvist inte kunde lösas förrän man lyckades sala Tarrki.

Det är nog möjligt att det i slutändan inte kostar Modo så mycket.

NuMo: Lokalpressens blänkare om förändringen på målvaktsfronten. Undra vad oligarken eller vem det är som äger Neftekhimik Nizhnekamsk betalade för Tarrki?

http://allehanda.se/sport/modo/1.3361237-tellqvist-ersatter-tarkki

Wayne Gresky: Svarar igen, eftersom censuren är så otroligt klåfingrig här i den här gästboken.

Hoppas att han bättre omdöme än Horava då.

Jo, det tror jag nog.

Redigerad kommentar

Jag tycker att Tarkki var riktigt bra när vi hade en målvaktstränare här. Det var som att han då fick självförtroende nog att ta en halvmeter extra utåt och agera istället för att reagera. I kvalserien hade förutom straffarna en räddningsprocent på över 95% och trots att Brettan säger att det var blåbärslag så tycker jag att det är ruskigt bra. Speciellt när man tänker på att Modo vann skotten i alla matcherna och motståndarna mest fick kontringar. I regel svårare för en målvakt än en mer jämn ström av puckar.

Även om Tellan tar mycket lön, så fick nog Tarkki också mycket. Får vi rubel för Tarkki så tror jag att vi pengamässigt gör en rätt bra affär av det här, vilket nog behövs om vi inte ska ha ebb i kassakistan om ett par år...

Vad hjälper stora namn om de är skadade. Brett nämner lockoutåret, men Macke, Foppa, Aucoin, Svartvadet och många andra var skadade när vi mötte FBK.

NuMo: Uffe hade honom trots allt i Phoenix för några år sedan och borde ha ganska bra koll på vilken nivå han håller.

Efter att ha youtubat lite känner jag mig lugn med valet av Tellqvist.

Stabil Tät placeringssäker och läser spelet bra.

Kul artikel när Expressen "avslöjade" att : - Jag blickar hemåt mer och mer. Flyttar jag hem är det bara som Djurgården som gäller, säger Tellqvist till HockeyExpressen.se.

Poffa:

Kul och viktigt!!!

Wayne Gresky:

Tellan var jag otroligt impad av förr om åren och jag trodde aldrig att vi skulle kunna locka en så bra och etablerad svensk målvakt till klubben, så från den vinkeln är det ett otroligt bra förvärv.

Men så kommer jag plötsligt på att åren går och Tellqvists meriter framförallt ligger tiotalet år tillbaks.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur hans stil står sig idag. Den måste väl rimligtvis vara moderna än den Salo stod för, för den var ju passé när han kom till Modo.

Å andra sidan har vi ju Hadelöv som exempel på att gamla hundar kan lära sig att sitta.

Wayne Gresky: Undra hur mycket rubel vi fick för att släppa Tarkki och gick alla dessa åt till att betala Tellans lön?

Wayne Gresky: Mycket bra!!!!

Wayne Gresky: Oj! Nu kan man sova ännu lite bättre om natten!

Wayne Gresky: Man får gratulera. Kan nog bli bra för er.

qwertas: Tack för den! Snygg lösning!

Då har Brettan sin målvakt. Tellan klar för MODO

Bad_Brett: Då kan vi ju lika gärna värva enbart allsvenska backar + en målvakt i Fasths kaliber.

Bad_Brett: Och har du backar som håller motståndarna borta från returerna och ger målvakten fri sikt på skotten så är det ganska enkelt att vara målvakt också.

yngwie:

I AIK hyllade man den nu 36-årige Fredrik Svensson för hans fantastiska defensiv. Har du en målvakt som kniper förstapuckarna så blir det ganska enkelt att hålla motståndarna på utsidan.

Sen ska det inte glömmas bort att försvarspelet har varit under all kritik. Så att enbart skylla på målvakten är att göra lätt för sig.

Redigerad kommentar

Lumber Jack: För att inte tala om 08/09... Truppmässigt sett är målvaktsposten den enskilt viktigaste faktorn i dagens elitserie. Visst är det trevligt att ha en fantastisk förstecenter jämfört med att ha en halvhygglig dito. Men resultatmässigt ger det väldigt mycket mer att stoppa in stjärnan i målet. Truppmässigt skulle jag absolut köpa om det endast kom in 4 dugliga, diskreta utespelare till truppen - om Näslund samtidigt skulle lyckas plocka in en målvaktsstjärna.

Ska historien om Modos senaste år (eller vafasen sträck ut perioden från och med Real Modo) skrivas så ska negligerandet av målvakternas betydelse vara huvudkapitlet i boken.

Lumber Jack: Om Näslund och Forsberg är så seriösa och noggranna som qwertas påstår så har jag väldigt svårt att tro att de lämnar målvaktssituationen åt slumpen. Nu har man ju värvat en riktig målvaktstränare istället för den förre, som inte hade många rätt, och förhoppningsvis kommer redan den saken att innebära en förbättring på målvaktssidan. Att ha Forsberg som andremålvakt känns väldigt vågat, han har trots allt ingen som helst A-lagsrutin.

Bad_Brett: Tarkki spelade trots allt bra i inledningen och under slutet av säsongen, så visst finns det hopp.

I övrigt håller jag med, med en bättre målvakt hade vi spelat slutspel både 09/10 och 10/11. Det var stundals fullständigt bedrövliga målvaktsinsatser.  

Bad_Brett: Troligt att vi kommer sist med Crosby, Ovie och St.Louis..

Bad_Brett: Det håller jag såklart med om. Men har man chansen att få en av världens bästa forwards tackar man inte nej. That's all I'm saying.

Nikki Nine:

Min poäng är att kedjan är inte starkare än svagaste länken. MoDo måste få ihop en fungerande lagmaskin där den totala kapaciteten blir högre än individernas sammanlagda kapacitet.

04/05 hade vi Forsberg, Näslund, Sedinarna, Weinhandl, Hinote, Aucoin och Kaberle, men åkte ut mot Färjestad som hade Chara, Souray och Gerber.

05/06 matchade vi Morten Green i förstakedjan, men tack vare Krizan och destruktivt spel, slutade vi sexa i tabellen.

09/10 fick vi förstärkning av Forsberg, Näslund och Hinote, men missade slutspel.

10/11 fick vi förstärkning av Nagy, Bartecko, Pikkarainen och Eriksson, och slutade sist i hela serien.

Om Tarrki spelar lika genomuselt som han gjorde under 80% av förra säsongen, spelar det ingen roll ifall MoDo skulle värva Crosby, Ovechkin och St.Louis till förstakedjan, vi skulle fortfarande sluta sist i tabellen.

Många tycks ha glömt att Tarrki spelade betydligt sämre än den så hårt kritiserade Malek gjorde året innan, säkerligen på grund av att han höll nollan mot några blåbärslag i kvalet.

Sedan finns det många som underskattar Elitserien. Om Victor Fasth kan behålla formen, kommer han bli en stortstjärna i NHL redan nästa år, det är jag övertygad om.

Nikki Nine: Tillägg:

Om valet stod mellan en fullt frisk Peter Forsberg och Viktor Fasth, är valet lika enkelt då? Eller en Sedinare?

henkelainen: Det är ju inte ens det som är poängen. Ingen säger att man inte kan få en bra målvakt om man väljer bort Viktor Fasth för Sidney Crosby. Men står valet mellan världens bästa spelare och en bra målvakt så är det enkelt.

Nikki Nine: Och det gick bra med Malek/Svedberg i målet när vi hade Näslund, Foppa, Sundström, Skröder och Zucca?

« · 1383787 · »