1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531290 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Gustafsson: Jag håller med dig. Svartvadet är tyvärr inte längre en bra hockeyspelare i mina ögon. Han chansar för mycket defensivt (och litar på sitt spelsinne) med stötbrytningar och liknande. Det håller inte när de övriga fyra i femman inte riktigt vet om Svartvadet kommer att markera sin spelare eller chansa på att hinna bryta, vilket gör att den spelare han borde markerat helt plötsligt blir fri.

Icing-Ove: Skulle Svartvadet som spelare verkligen vara så svår att ersätta? Vi har ju redan Sundström, Andersson, Ryno, K-fop, Byström(?) och Krüger som kan spela center. Tvingas han lägga skridskorna på hyllan - ge honom en liknande roll som Jörgen Jönsson hade förra året vetja.

Icing-Ove: Också en intervju med Svaren i Modokollen.

J F K: Jag kanske ska komplettera med att Mia var bra. Hon var lyhörd och fick alla människor att känna sig viktiga ( och det är nödvändigt för att de ska ställa upp som sponsorer ). Tyvärr kunde hon aldrig någonsin följa en budget, utan drog alltid över rejält. Istället för att då tillsätta någon som kunde hjälpa henne hålla reda på sådana saker så valde man att göra sig av med henne. Personligen tror jag att hon trots sina övertramp på budgetar trots allt genererade så mycket mer omsättning så att det var hål i huvudet att göra sig av med henne.

Petey21: Modo har aldrig någonsin haft en bra marknadsavdelning. Från början var det väl i princip bara Nicke Andersson och sedan kom Fredrik Östman med för att han fick man i princip gratis (nyutaminerad). Man har aldrig anställt folk för att de är duktiga, utan man har gått på att billigt är gott. I mina ögon är det ett katastrofalt sätt att agera på. Arbetet mot sponsorer är så undermåligt att man tyvärr skäms.

Poffa: Jag håller med om att den där biten är viktig, tyvärr tycks den falla i glömska. Visst kanske den sportsliga biten är det primära i en idrottsförening, men man kan inte bortse fråm marknadskommunikationens och varumärkets betydelse för ett företag, som ju faktist MoDo är. Det är inte bara ett gäng killar som gillar att spela hockey ett par gånger i veckan i glada vänners lag, det är en organisation som håller på med professionell idrott.

Och då är marknadsavdelningens uppgifter viktiga, för om man försummar dem är risken stor att varumärkets värde gentemot kunden (publiken och sponsorerna) försvagas så att de får intrycket att det är okunniga amatörer som bedriver verksamheten, och även om det inte syns i tabellen eller på isen så är det definitivt inte bra.

Så här måste man göra något, bli professionella gentemot sina kunder helt enkelt. Börja med att göra en rejäl marknadsundersökning för att höra vad kunderna tycker om produkten, göra en SWOT-analys för att ta fram sina egna styrkor och svagheter, möjligheter och hot. Och inte minst, vara lyhörd när vanliga fans kommer med konstruktiv kritik och förslag på vad som skulle kunna förbättras. Inte bara sopa dem under mattan med någon "vi vet bäst själv-attityd".

Gustafsson: tyvärr så ska ju Hasse nu sadla om till hantverkare så att vi får se honom på isen är nog kört.

Salle: Klubbat!!

Salle: Ja, jag ser ingen nackdel med det.

Gustafsson: Vi (på jobbet) har också kommenterat HJ. Om man nu skambjöd Timmy kan man väl göra samma med Hasse. Inte för att Hasse kommer ta Timmys plats offensivt men hans rutin skulle inte göra ont. Sen var han långt ifrån sämsta back ifjol.

Varför inte nån slags prestationsbaserad lön med en 50-60000 i månaden och sedan en bonus när ett visst antal matcher spelats osv.

Hasse skulle dessutom kunna lånas ut till ÖH OM junisarna tar för sig ordentligt. Skulle tillföra rutin till dom samtidigt som han håller sig i matchform.

Nikki Nine: Bara jag som inte hade klagat över att ha Hasse Jonsson i laget även nästa säsong?

Enligt mig har vi just nu tre backar som är självskrivna för de två främsta backparen: OKT, Pöck och Meyer. Utöver det har vi Hersley, Ahnelöv samt Westin och jag hoppas att någon av dessa kommer klara av att ta en plats i andra backparet och vara ett bra komplement till Meyer/OKT. En top-fyra bestående av OKT, Pöck, Meyer och Ahnelöv (Tror nog mest på honom) skulle visserligen vara relativt obeprövad när det gäller ES-spel men ändå något som jag helt klart skulle kunna leva med. Problemet bland backarna är som jag ser det främst vår brist av bredd i och med att Westin, Herlsey, Larsson och Byström/annan junior utgör vårt tredje/fjärde backpar, där hade det känts förbannat skönt att kunna plocka in Hasse Jonsson.

Klart att man hellre hade sett att vi smällde in typ Anton Strålman och på så sätt även skapade en större bredd men det tror jag tyvärr inte att vi har råd med. Då vore det inte så dumt med vår gamle kära Snygg-Hasse som garanterat kommer kämpa på i det tysta utan att klaga och göra det bra när han väl får chansen.

Två ytterforwards, ingen center, kanske en back. Inga direkta nyheter av Näslund, men spännande ändå. Spelarna går snabbt borta i Nordamerika nu.

Jag hoppas innerligt att Sjöström väljer Modo även fast han inte är den direkta spjutspetsen vi söker. Om han inte får kontrakt i NHL så känns det som att tåget åker för honom, och kan vi då få hit honom så skulle vi kunna ha nytta av honom i alla fall i fem säsonger (född -83) och han skulle kunna vara en av stöttepelarna i det nya Modo som ska stå för mycket skridskoåkning. Tror även att Sjöström kan vara en ledare på isen genom sitt spel.

Jag ser Sjöström lite som den nya Svartvadet i den mening att han är en kille med defensiven som största styrka men som ändå kan vara god för upp emot 30 poäng i bra sällskap och som förhoppningsvis kan stanna under en längre period. Svarten kom också tillbaka till Modo när han var 28 :)

Angående centrarna så räknar jag med att om Ryno tar en plats så är han våran andrecenter. Många (inklusive jag i början) blir lurade av Eliteprospects som sätter honom som RW/LW, men de senaste två säsongerna har han faktiskt spelat center. Han verkar dessutom vara en hyfsad playmaker.

Det lämnar Sundström med Dicken och vår andra ytterforward, vem det nu kan tänkas bli. Skröder-Ryno-Sjöström i andra? Skulle vara en väldigt tung kedja där Skröder blir lättviktaren på 92 kg :)

Vidare säger Näslund att det inte är hela världen ifall truppen inte är full när vi går på is. Jag köper det, men jag hoppas verkligen att den är full när vi startar serien. Vi måste vara med direkt från början!

Paddan: ja okay så kan det nog vara, har även hört att det ska vara platser som är ägnade åt barnfamiljer men jag har inget konkret belägg för de.

Bartecko klar för HC Lev i KHL. Nagy också snart klart för dem?

Gustafsson: Jag tror att ett upprop likt modoiter.se riktat till väl utvalda personer som kan göra en skillnad är rätt väg att gå.

Poffa: Jag håller med dig till 100% men frågan är ju just, vad kan vi egentligen göra åt saken?

Kanske skulle en facebookgrupp för att få bort Hasse A kunna ge större effekt än en drös arga inlägg på diverse forum?

Poffa: Det där var då sannerligen inget feberyrande! ;-)

Berka: Är inte det platser som inte går att boka på Ticnet? Delar av dessa sittplatser är ju för de som äter i restaurangen innan match men som inte har bord ut mot isen.

Icing-Ove: Jag förstår inte varför Svartvadets lön har någonting med det att göra? Jag får liksom inte ihop det. Han var tredjecenter ifjol och lär knappast få en bättre position i år.

Poffa: Ett jätteproblem måste ju vara alla stolar som gapar tomma under restaurangen match efter match.

Modo har efter 07/08 haft ganska mediokert lag, gamla vanliga stommen som kryddats med någon bra och en hel del dåliga nya spelare, Publikintresset sjunker i takt med utebliven framgång och därmed sjunker intresset från sponsorerna oxå, det säger sig självt, men varför är dessa platser så oatraktiva att dom i princip står tomma varje match?

Modo har lämnat en del av den "gamla stommen" man har hittils kryddat med riktigt bra spelare och fortfarande har man 2-3 platser öppna, man har även för första gången på några år en hel del juniorer som på allvar kan ta en plats i truppen, det finns en klar röd tråd i klubben så denna säsong bör kunna bli en vändpunkt, hoppas även de gäller för dessa tomma platser

Lumber Jack: Håller fullständigt med dig men att ersätta rutinen kan vara en svår nöt att knäcka!

Det är ju lite intressant att man inte söker en ny center. Det visar väl att man vill ge F.Andersson och Ryno bra chanser att ta för sig och att MoDo redan har en dyr lönepost på centerplats i Svartvadet.

Lumber Jack:
Här är artikeln...

Poffa: En enkel sak är sånt som det vanliga underhållet i arenan, fast det är klart de ansvariga i föreningen orkar väl aldrig masa sig runt i de allmänna utrymmena utan föredrar att blunda tills man kommit till etage 3 och kan ta sin plats i vip-logen. Att det fortfarande finns skador, som inte åtgärdats på vissa väggar, skador som uppstod redan första månaden i arenan, är häpnadsväckande. Och golvet på etage 4 lär väl inte ha åtgärdats till denna säsong heller...

Jag vet inte om jag ska ta upp det i den här tråden eller inte, men jag börjar i alla fall här.

Jag är nämligen mer orolig för vad som sker utanför lagbygget och det sportsliga, än vad jag är gällande de spelare som komma skall eller Timander-gate.

Vi ser i dagsläget nya vindar blåsa genom Modo Hockey, vad det gäller det sportsliga. Markus Näslund och Peter Forsberg kompromissar inte utan har en tydlig utstakad väg som Modo skall gå och man har som målsättning att ”Modo ska bli den ledande klubben”.

Det är ingen hemlighet att man väljer att snegla på hur NHL-klubbarna sköter sina uppgifter och försöker anpassa deras tankegångar till ett koncept som ska fungera i Elitserien. Frågan jag nu ställer mig är när övriga organisationen ska kliva fram och anamma samma målsättning.

I dagsläget finns det väldigt många saker som måste förbättras. Saker som i dagsläget får Modo att framstå som ”korp-verksamhet” i jämförelse med övriga klubbar i Sverige. Ska vi bli den ledande klubben så krävs det rejäla åtgärder.

För det första, souvenirerna. Här måste det till en klar standard-höjning. Vi sålde som mest souvenirer kring SM-guldet, vilket inte är någon skräll. Men man kan även öka försäljningen på fler sätt än extrema framgångar. Det mest självklara, att göra souvenirer som den stora massan vill köpa. Flera andra Elitserie-lag har en del snygga produkter, många NHL-lag har snygga produkter och det går naturligtvis att snegla på souvenirer som fotboll, basket med flera sporter har att tillgå. Plocka det bästa ur kakan, helt enkelt.

För det andra, hur man profilerar sig. Här handlar det t ex om en hemsida som ska skötas av en dedikerad och kunnig person, istället för av några som har det som bisyssla och som gör det när de har tid. Det är också av yttersta vikt att man får bort Hasse Andersson och ersätter honom med någon som verkligen kan utföra intervjuerna. Martin får gärna göra det, men jag vill ha någon som ersätter Hasses fulla roll som Modos medieansvarige också. Att ha en förlegad relik utan känsla och ett par killar som jobbar med detta utanför sitt ordinarie heltidsjobb håller helt enkelt inte måttet.

Modo-TV borde utvecklas, t ex med en enkel studio som man kan köra lite studioprogram ifrån. Här på HS finns det många bra förslag på utvecklande vägar att gå.

Det handlar också om hur man t ex profilerar sig med de produkter man använder i Fjällräven Center. Sportbarerna t ex, där man i dagsläget endast har några Zeunerts-banderoller istället för att utnyttja väggarna bättre.

Som en passus: I sportbarerna måste man också lätt kunna förutse när det kommer att vara högt tryck och när det är lågt tryck. Att ha lika många som jobbar i baren en måndagsmatch mot AIK som när det är sen lördagsmatch mot Skellefteå är så totalt inkompetent att det helt klart påverkar försäljningen.

I profileringen ingår också naturligtvis hur man sköter sig mot sponsorerna. Vi har på slutet sett ett rejält tapp i sponsorer, stora vita områden på sarg och reklamområden är tydliga tecken på detta. Även en del loger står tomma. Enklaste sättet är naturligtvis framgång, för att locka tillbaka sponsorerna. Men det finns garanterat fler sätt och här borde man anlita en expert som hjälper klubben med sina relationer utåt.

Det är här är bara en del av mängder av saker, att sitta här och stolpa upp dem lättar kanske lite på mitt ”tryck”, men det lär inte hjälpa klubben. Frågan är bara, kan man göra någonting åt detta? Isf vad och hur? Att gå till Tommy Roos är bara att ödsla med tid, han är en av anledningarna till att vi har problem. Nästa steg är väl att gå till Trollsås och Göran Ericsson och presentera problemen, men vad kan de göra? Det är väl svårare att sparka en inkompetent Hasse Andersson än det är att rensa ut 18 spelare ur truppen.

Eller är det bara jag som tycker att det här är extremt viktigt och belyses alldeles för lite?

Lumber Jack:

Rykterna säger att han presenteras inom kort för Leksand. Jag tycker inte det är en värvning vi behöver, För dyr och för gammal om nu han får den lönen han vill ha. Snackas om runt 150 i månaden. Såg honom i kvalserien och jag tyckte han hade stora svårigheter att hänga med. Att han har rutin och är en bra kille i omklädningsrummet spelar mindre roll. Sådana spelare har Leksand redan flera st. B.la Bergenström Gabbe och Prestberg.

Berka: Inget har urartat. MoDo erbjuder Timander en lön, han vägrar att spela för den. Timander försöker genom sin agent att förhandla upp lönen. MoDo står dock på sig, vilket även bekräftas i dagens Tidningen Ångermanland. (Artikeln dyker väl upp på nätet så småning om.)

Macke menar allvar med att styra upp klubben. Han fegar inte ur och skriver svågerkontrakt. Han gör en värdering utifrån vad spelaren kan tillföra i förhållande till kostnaden och hur mycket spelaren kommer att inteckna av spelarbudgeten. Timander gör en annan värdering av sina kvalitéer, vilket är hans fulla rätt.   

Passar inte skridskorna, så får helt enkelt Timmy söka sig annorstädes.

yngwie: å ändå har timmys agent sagt att det handlar INTE om pengar....

men det är väl precis just va de handlar om, om nu denna artikel stämmer!

Tycker detta med modo och timmy urartat fullständigt

yngwie: Den där "nyheten" är så fånig. Dom har läst på diverse forum och slagit på stora djungeltrumman.

Trodde Timander bestämt sig för att inte spela i Modo.

"Modo är dock inte helt ute ur bilden ännu. Enligt uppgifter så finns det fortfarande hopp att parterna ska komma överens."

Dragan 2k:

Nästan säker, enligt många jag snackat med skall MoDo vara en av klubbarna som visade intresse för Victor. Även Färjestad.

mattias - 74: Är du säker på det? Då torde rubriken istället ha varit: "18-årig doldis nobbar Modo - erbjuds kontrakt av Carolina"

Visst har väl Modo nämnts som en av klubbarna för Viktor. Nu verkar han dra till Carolina redan i höst.

Dragan 2k: Modo berör, så enkelt är det.

Nikki Nine: Det var då inflation i rubriker med random spelare X nobbar MoDo. Vad har vi sett än så länge?

Ingen Strålman i Modo. Där var väl 12 stycken intresseanmälningar från ES klubbar enligt Pop Svensson.

Thuresson nobbar MoDo. Är det detta vi har att se fram emot? Så fort MoDo är en av intressenterna så är rubriken Spelare X nobbar MoDo även om flera intresserade klubbar kämpar om signaturen?

Nikki Nine: Jag har för mig att han har sagt att de skulle värva en ny back ifall inte Timander skulle fortsätta.

Gustafsson: Var inte backvärvningen i mån av pengar? Kommer inte ihåg.

Nikki Nine: Dessutom har Macke sagt att det skall in två forwards till (inga backar!) samtidigt som mrmadhawk bestämt hävdar att Modo visst letar efter en back.

"- Just nu saknar vi två forwards när jag tittar i laguppställningen. Det får gärna vara två offensivt lagda forwards med skapligt målsinne. De här spelarna söker vi inte bara i Sverige utan vi ser oss om även i andra länder för att hitta dom rätta."

"Snackade med en mycket insatt person i hockeybranschen igår och eftersom där finns andra klubbar som jagar backar i elitserien och jag inte tror att Malmö har för avsikt att vifta med några sedelbuntar så finns det mycket som tyder på att det verkligen blir så.

Modo ska ha back.
HV71 ska ha back.
Växjö ska ha back.
Alla tre klubbarna letar aktivit, oavsett vad som sagts i media."

Vad har hänt sen senast då? Thuresson har signat med Rangers, Timander har varit i Leksand och Hersley har blivit intervjuad av Sydsvenskan.

Icing-Ove: Äntligen igång igen ..

"ANA contacted Sjostrom today, around 700K on a short term deal for the penalty killer".

PontusJ: När det gäller bedömningen av Näslund ska vi komma ihåg att han blev ansvarig för lagbygget i ett väldigt sent skede. Han hade ett ålderstiget, överbetalt och mätt lag, en misslyckad coach på kontrakt samt låg efter alla andra i planering då MoDo blev klara efter kvalseriens sista omgång. Det viktigaste nästa säsong är att klara nytt kontrakt, sedan hoppas jag att MoDo kan etablera sig som ett stabilt topplag.

Om Timander nu skulle vara lysande i Skellefteå så innebär inte det med automatik att han skulle varit det i MoDo. Vad som är rätt och fel i sportens värld är oftast en gråzon. I nuläget tycker jag dock att det är helt rätt att föryngra och byta ut dyra äldre spelare, så jag tycker Näslund gör helt rätt. Jag kommer heller inte att vända kappan efter vinden om allting skiter sig. :)

Jag tror och hoppas stenhårt på Näslunds känsla på vad som är bra för MODO. Just nu har jag bara lite svårt att se vem som ska stå för rutinen och lugnet i försvaret. Visst har Timmy tagit det lite väl lugnt ibland men för tillfället är min känsla, saknad!

Gustafsson: Nej. Om Timander leder SAIK till ett SM-guld så har Näslund varit fel ute. Nu tror jag ju inte att det blir så, men en sportchef ska bedömas efter sina prestationer, inte för sina intentioner.

PontusJ: Även om Timander gör succé i SAIK, eller någon annanstans för den delen, så betyder det inte att Näslund gjorde fel. Han erbjöd honom en lämplig roll i framtidens Modo med en matchande lön, finns inte mycket att klaga över i Näslunds agerande.

Nikki Nine: Lojalitet är ju en relation som gäller åt två håll. Det har funnits en ganska stor (befogad) kritik om att klubbens agerande mot spelarna har varit för generöst. Detta är även en av de största poängerna Näslund gjort med sitt agerande, att han vill ha unga spelare, spelare som vill någonstans och så vidare. Om klubben lägger ner allt lojalitetstänkande så finns det rätt få anledningar för spelarna att behålla sitt.

Det det hela kokar ner till är att Näslund och Timander har haft så pass avvikande uppfattningar om Timanders kapacitet att brytningen blivit ett faktum. Hans prestationer i vinter kommer att visa vem som haft rätt.

Nikki Nine: En sista sak, om det nu är så att Timander prompt måste spela för Modo är det väl lika mycket Modos fel som Timanders att han inte spelar för Modo nästa år? Eller är det så att bara för Timander är fostrad i klubben och har sitt hjärta här så ska han bara tacka och ta emot vad Modo än erbjuder?

Icing-Ove: Tycker Pelle har helt rätt. Ingen behöver vara boven i detta. Sätt er själva i situationen:

Modo: "Tjena Timmy. Vi kan tänka oss att ha kvar dig, om du spelar för 50.000 i månaden och i tredje backpar. Om du har tur och vi får lite skador kan du få spela lite BP också."

Sen ringer Skellefteå: "Tjena, vi hör att Modo har gett dig ett ganska taskigt bud. Kom till oss istället! Här får du 100.000 i månaden, och eftersom att vi har tappat en del framträdande spelare på backsidan så kan du räkna med gott om speltid, kanske till och med lite PP."

Nu är det väl inte riktigt exakt såhär det går till, men ni förstår väl premissen. Ni får tycka illa om Timander bäst ni vill, men jag tycker inte illa om honom för att han väljer ett lag där han får en större roll i sitt (antagligen) sista år som ishockeyspelare. Det är bara business, ingen behöver göra fel.

Om han nu väljer Skellefteå kan det ju bero på att han inte vill dra upp familjen från Övik och väljer att pendla ifrån Skellefteå. Vem vet?

Redigerad kommentar

« · 1387741 · »