1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531230 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Jag skyller allt på Per Hållberg. MoDo har inte spelat bra sen han kom hem till MoDo :-)

Schwartz: Är det sämre att skylla allt på dem än att som du skylla allt på "leading lines"?

Poffa: nä jag tror bestämt at jag passar.
Backarna och målvakterna mmm... Perfekt vi skyller allt på dom...

Schwartz: Anledningen till att vi kom sist ifjol hade med backar och målvakter att göra, tillsammans med en coach som inte verkade ta saker på allvar. Att skylla det på vad du kallar för "leading lines" säger mycket om ditt sätt att se på detta.

Var du försöker komma med ditt snack om Ritchie, Nagy mfl förstår jag verkligen inte. Den meningen får du allt förklara närmare, då jag inte har något "Schwartz till svenska"-lexikon tillgängligt.

Och du, gör gärna listan ändå. Även om jag inte håller med om den, så kan det ju hjälpa dig att förklara vilken typ av centrar du hellre vill se i "leading lines" än Sundström.

Poffa: Det blir ju bara löjligt eftersom du ändå inte kommer hålla med mig eller hur?

Men om jag säger så här: tycker du att Ritchie eller Nagy eller i viss mån Bartecko var kass ifjol det kan du inte i ärlighetens namn tycka och du tycker inte heller att Susse Skröder eller Danielsson var kass!? Jag håller med dig isåfall men det är ju dom här spelarna som var våra leading lines en stor del av säs.
Varför kom vi då sist? Ska vi skylla på vattenbärarna?
Nej kontentan för mig blir att våra bärande spelare inte spelade en effektiv modern ishockey med mycke skridsko åkning. Därför vill jag att våra 2 första linor (som får mest istid) i år spelar en sådan hockey.

Icing-Ove:

"Där kommer, åtminstone inledningsvis under försäsongen, nyförvärven Dick Axelsson och Rob Schremp att sättas ihop med Nicklas Danielsson."

Fast Robbie kommer ju en vecka innan seriestart och dagen innan sista träningsmatchen. Konstigt skrivet.

Schwartz: Om nu Susse inte är bland elitseriens bästa centrar, då borde du utan större problem kunna nämna 10-12 namn som är bättre. Jag menar, åtminstone alla lag i serien borde ju ha minst en center som är bättre. Skriva en lista och överbevisa oss alla.

Icing-Ove: Jag tror inte heller att den kedjan kommer att fungera, men det är ju bra om de får bevisa det själva. Jag är själv helt övertygad om att Dick skulle vara fullständigt lysande med Skröder och Sundström, men vem vet. Kanske är det tur att inte jag komponerar kedjorna:)

"Spännande trio i Modo:

Modo har komponerat ihop en helt ny förstakedja som kan bli en av elitseriens mest underhållande trio. Där kommer, åtminstone inledningsvis under försäsongen, nyförvärven Dick Axelsson och Rob Schremp att sättas ihop med Nicklas Danielsson.

– Det är väldigt viktigt ha en kedja som andra lag respekterar och är rädda för, måste matcha lite kring, säger nye Modotränaren Ulf Samuelsson.

Hur resonerar du emellan att lägga allt krut på förstakedjan eller att sprida ut det mer på alla kedjor?

– Det är många faktorer som spelar in på resten av laget, hur det stämmer med de andra. Men jag tycker det är jättebra att ha en bra förstafemma. Det måste vara lite defensivt också så man kan spela dem i många situationer, starta från defensiv zon och alla de situationer som uppstår."

Detta låter inte balanserat. Hawaii-hockey väntar?

Schwartz: Kamma dig.. Vem i Elitserien skulle du byta rakt av mot Niklas Sundström? För att spela i MODO? Johan Davidsson är inte nog, så med andra ord, ingen. Spelarna med hans kvalité, i den åldern, spelar normalt in sista miljonerna i KHL vid det här laget. Vi har en dominant kvalitéts center i laget som redan har nog med pengar, det ska vi vara glada för.. Karljäveln är fortfarande topp 5 i serien, lätt. Jag byter inte Susse mot någon i serien, inte någon.

Vem sa att K-fop inte kan slå straffar?

Paddan: Helt obegripligt att jag är den enda som plussat din "Rhinodicked shrimp"

Schwartz: För att ta tankegången ett steg till så om Ryno tar plats så betyder det att han och hans kedja gått riktigt jävla starkt på försäsongen det betyder alltså troligtvis att den kedjan även blir intakt till seriestarten. Då blir alltså som det ser ut just nu iallafall:
Dick Ryno Danielsson

Hur gör vi då tycker ni som inte vill ha Susse/Skröder i en 3e kedja?
För inte sätter man Shremp med dom 2 och inte sätter man honom i en 3 lina heller.....eller?
Jajamen man kan fundera hur mycket som helst, snart har vi svaret!

Dirigo: Nja jag tycker väll helt enkelt inte det finns plats för honom nu när Shremp kom och Uffe säger att han ska spela center. Då hamnar han ju i en 3-4 lina och tar därigenom plats av en junior.

Dessutom så ska det ju in ytterligare en forward, men visst han kan helt emot vad jag tror gå och göra en fantastisk försäsong, och det är nog oxå vad som krävs om han ska få vara kvar.

Schwartz: Hur kommer det sig att du tror att Ryno inte blir kvar? Bara en känsla, eller något mer än så?

J F K: "Skröder har dessutom enligt uppgifter gjort sin bästa försäsong..."
Vid ispremiären så såg han flera kilo lättare ut än ifjol. Vältränad kanske?

Bad_Brett: Ryno-Schremp-Axelsson måste det ju bli, för vem kan väl motstå en Rhinodicked shrimp

Schwartz:

Dick lirade förvisso med Mikael Johansson förra säsongen, som knappast tvekar över att ta egna offensiva utflykter, men nog känns det bäst att sära på "Räkan" och "Dicken".

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Kan absolut bli så men man har ju inte sett några såna tendenser på träningarna än iallafall. Och som sagt jag tror Dick kommer paras ihop med Danielsson vilket jag tycker passar som hand i handske eftersom Niklas inte ska ha så mycke puck utan mer nypa direkt.
Ett alternativ blir ju då att Shremp går in med Dick och Danielsson men för mig känns det svajigt defensivt plus att det blir lite kaka på kaka med 2 så puck kära lirare i samma kedja.

Men vad vet vi? Det enda man kan säga säkert är att Uffe bestämmer. Dock så är det Markus som dragit upp linjerna för hur vi ska spela och vad jag förstått så var det första han pekade på att vi har varit för tröga i skridskoåkningen.

Schwartz:

Själv blir jag inte det minsta förvånad ifall Ulf sätter ihop Dick med Sundström och Skröder. Två spelartyper har varit lyckosamma med dessa, powerforwards (Morrison) och snidare (Kuusela, Zuccarello). Eftersom Dicken både är tuff i sargspelet och har bra teknik/spelsinne, tvivlar jag inte en sekund på att skulle passa in fint där. Jag tror dessutom att det skulle vara stimulerande för Skröders målproduktion att få in en spelare i kedjan som kan transportera upp pucken.

Pettan: Hoppas mer på Boedker men det är väll knappast troligt. Boedker Shremp Madsen de du!

Schwartz: Kanske Brunnström kan passa in där da :)

Nikki Nine: Jag skulle bli otroligt förvånad om Uffe sätter ihop Dick med Susse o Skröder jag är oxå tämligen säker på att Dick kommer paras ihop med Danielsson och när jag inte tror att Ryno blir kvar och att man inte splitter på Susse/Skröder så är det bara Andersson och Shremp kvar och då hoppas jag att det kommer ett så pass
vasst nyförvärv som kan leda laget tillsammans med Shremp

Schwartz:

Jag ser det såhär, ganska enkelt.

Spelare som Madsen och Andersson är jätteduktiga spelare, men också spelare som inte gör sin omgivning nämnvärt bättre och som gör bra till väldigt bra säsonger ifall de nosar på 30 poäng.

Sundström blev utskälld som tusan förra året och hade privata problem. Ändå gjorde han 33 poäng. Likaså Skröder fick skit för att han var tjock och långsam - 41 poäng. Jag tror att ifall dessa två kan få en rolig lekkamrat, förslagsvis Dicken, så blir det 40, kanske till och med upp emot 50 poäng var för dem. Det tror jag inte händer med Madsen eller Andersson.

Jag tror inte att varken Madsen eller Andersson har det i sig att göra 40 poäng var på en säsong, utan att för den sakens skull tycka att de är dåliga ishockeyspelare. Jag tycker att Madsen är en fantastisk tillgång till laget, och jag tror att Andersson kan bli en lika stor tillgång. Men de är inte på Skröder eller Sundströms nivå.

J F K: Det handlar väll mer om att få en bra balans i laget och jag tror att Danielsson-Andersson-Axelsson skulle passa grymt bra ihop där Dick kommer till sin rätt och får ha mycke puck.

Schwartz: Men vi har ju inte två centrar som är bättre. Jag är inte ens säker på att vi har en center som är bättre trots Schremp...

J F K: Jag har aldrig sagt att jag tycker han är dålig.
Jag är glad att han skrev på för en säs till.
Men jag vill att han tar ett steg ner i kedjehierkin
Så att vi kan spela e fartfylld modern ishockey.
Dessutom får vi på det sättet en bra balans i laget och en 3 e kedja som kommer producera.

Schwartz:

"Vi kom sist ifjol hur ofta har sämsta laget bäst leading line?"

09/10?

Jag har tidigare ifrågasatt Sundström enbart p.g.a "Vi måste bygga nytt och få in yngre spelare!!11!!"-principen men det lär jag knappast göra om. Susse är en av Elitseriens absolut klokaste och bästa centrar.

Redigerad kommentar

Schwartz: Ditt resonemang är ju befängt. Visst att han kanske inte är topp fem längre, men att sätta någon sämre i hans ställe är väl knappast lösningen? (För övrigt så bryr jag mig inte om vad andra tycker om våra centrar och framförallt inte enögda och ofta mindre kompetenta supportrar.)
I slutet av serien då Niklas kom igång (glöm inte att han hade ett helvete under hösten då hans mor var mycket sjuk och till slut gick bort.) så hade han riktigt riktigt bra statistik. Det är inte omöjligt att han var en av elitseriens tre bästa centrar om man räknar seriens sista månad och kvalserien.

Schwartz: Schwartz. Du tycker alltså att det är Sundströms fel att andra kedjor inte är bra nog? Tittar du på deras stats de senaste tre åren så kommer du se att förlusterna INTE beror på att Sundström och Skröder inte producerat, utan på att de andra kedjorna inte varit bra nog. Förra säsongen så hade exempelvis tredjekedjan (ofta med Madsen) riktigt dålig plus/minus. Sundström hade +12 och du anklagar honom för att vara för dålig? Han hade +10 på 10 matcher i kvalserien och var inte inne på ett enda baklängesmål och han räcker inte till?

Poffa: Men det är ju där du har fel Susse är ju inte längre en av dom bästa.... Det är ju bara så att vi gärna vill tro att han är det. Fråga andra lags supportrar om seriens 5 bästa centrar INGEN kommer säga Susse!
Vi kom sist ifjol hur ofta har sämsta laget bäst leading line?

Schwartz: Det är väl självklart att en av seriens klokaste och bästa centrar ska ha en plats i första- eller andrakejan i ett lag som inte direkt har mängder med duktiga centrar.

Tänk om själv.

J F K: Annars så är det väll alltid så att om man spelar i 1a linan och alltid spelar pp så gör man bra med poäng problemet för oss är ju att Susse o Skröder är elitseriens segaste leading line och vi måste börja spela en modern hockey med fart!

Dessutom har vi missat slutspel med Susse o Skröder som go to enhet i laget 3 år i rad ifall nån har missat det.

Tänk om tänk nytt!

J F K:

Jag tror inte att det är något tvivel om att Sundström är tänkt som en center för första- eller andrakedjan. En spelare som Andersson känns perfekt att ha i tredjekedjan.

Nikki Nine: Jag fuskade och kollade in swehockey.
Andersson gjorde 18 poäng på 55 matcher i serien, men i kvalserien hann han med 7 poäng på de 10 matcherna.

Jag skulle kunna slå vad om rätt många kronor att Niclas Sundström kommer att göra betydligt fler poäng än Andersson i vinter. Sundström hade 33 + 12. Det är ju rejäl klassskillnad offensivt! (Iofs blir Sundström äldre, men så tufft som han hade med sin mors bortgång så tror jag att han kommer att vara bättre i vinter.)

Gustafsson: Absolut inte värdelös i offensiven, han är bra i alla zoner :)

Nikki Nine: Han kan inte direkt vara helt värdelös i offensiven heller med tanke på den här kommentaren av killen på sskoveralltalltid.se:

"Fredde är en av få som enligt mitt synsätt går rakryggade från föregående säsong. Fredde mer eller mindre misshandlades i SSK när han aldrig fick den speltid han förtjänade. Fredde var bästa center men hade speltid som tredjecenter."

Och då var detta ändå efter det att han vart klar för Modo. Överlag har jag i princip bara hört bra saker om honom, tror han kan överraska positivt i vinter.

Dirigo:

Jag har fått intrycket av att han är dukigt på skridskorna och har ett ruskigt bra skott. Det skulle inte förvåna mig ifall han trycker dit 15 baljor.

Redigerad kommentar

Dirigo: Anderssons styrka är väl tvåvägsspelet. Duktig åt båda hållen, men jag skulle väl hellre kalla honom defensivt skicklig än offensivt skicklig om det skulle vara så.

Nikki Nine: vilken annan center kan man jämföra Andersson med? har inte alls sett mkt av honom men fått intrycket att han är mer åt def.-center än någon kreativ playmaker?

jag skulle nog vilja ha;

skröder - susse - schremp/axelsson

axelsson/schremp - X - madsen

ryno - andersson - danielsson

Hari/westin/Olofsson - forsberg - hedman

Sen kör vi en outside-the-box-variant för skojs skull med =D

Axelsson - Krüger - Madsen

Schremp - Susse - Danielsson

Skröder - Andersson - Ryno

Westin/hari/Olofsson - Forsberg - Hari/westin/olofsson

Mad Max: Ursäkta mina stavfel i brådskan (fredag eftermiddag) nu kommer säkert någon "skolpolis" och bannar mig :-)

spud: Absolut försöker han det, men det verkar vara svårt att slå sig in. Titta lite längre ned i forumet på Nikki Nine inlägg samt alla kommentarer som varit dels från Näslund och andra. Backidan verkare inte vara vårat (MODOS) signum i år. Varför släpper man Timmy och Pikka så lättvindigt? Visserligen florerar det rykten om Timmy och Pikka som kanske inte köps i alla läger. Utan hela tiden är snacket om anfallsspelare. Det verkar vi ha gott om i jämförelse med försvarssidan. Intressant inlägg oxå nu på modobloggen, där det ryktas om Bunnström. Han är definitivt inte gratis. Har Modo verkligen raggat in så mkt sponsorpengar att vi har råd med etablerad försvarare till utöver dessa stjärnvärvningar? Vad vinns ledigt på marknaden?

J F K: Jag tror iallafall inte att dom blivit ett år bättre och det är ju som alla vet absolut dags för ett generations skifte.

J F K: Det ser ut att finnas en extra glöd i Skröder, av det man sett hittills i varje fall. Kanske kan Uffe få ut det lilla extra ur honom.

Schwartz: Huh?? Menar du på allvar att Danielsson, Andersson och Madsen skulle vara bättre än Sundström och Skröder? Jösses.
Nej du. Skröder och Sundström kommer att vara topp fyra i vår poängliga i år också det är jag rätt säker på. Skröder har dessutom enligt uppgifter gjort sin bästa försäsong...

Nikki Nine: Tycker faktiskt att det är dags för Susses kedja att kliva ner ett pin hål med ålderns (och tempots) rätt och vara 3e kedja den här säs. Det skulle även göra det ännu mer idealiskt att sätta in H Samuelsson där så han kan utvecklas i lugn och ro utan att behöva vara i nån av dom 2 topplinorna.

Mitt förslag:

Madsen - Schremp - Ny

Danielsson - Andersson - Axelsson

Skröder - Susse - Samuelsson

Hedman - Byström - Forsberg

Positivt med det här blir ju att 2 juniorer slussas in på ett bra sätt i laget något som det var länge sen det hände på forward sidan.

Nikki Nine: Ser inte så tokigt ut, men lät på Uffe som man verkligen ville ha en högerskytt med susse och Skröder.

Vad tror ni om det här?

X - Schremp - Danielsson
Schremp är en bra passningsspelare och en kille som vill ha mycket puck. Danielsson är kanske vår bästa målskytt och en kille som inte behöver ha särskilt mycket puck. Här fyller man på med vårat nyförvärv, förhoppningsvis Fabian Brunnström.

Skröder - Sundström - Axelsson
Får väl försöka återskapa magin som fanns med Zuccarello. Skröder får återgå till att vara chef.

Madsen - Andersson - Ryno
Jag vill helst ha Ryno som center, men han får inte riktigt plats där när alla är friska. Får istället spela med våran dödliga tvåvägsduo.

I fjärdekedjan får Kristian Forsberg spela med de två som är hetast för dagen, alternativt de som passar bäst beroende på motstånd.

Mad Max: Försöker inte han slå sig in i Penguins organisation?

MorganaLefaey:
Skulle inte det kunna tänkas att man har funderingar på att plocka in p. samuelsson. Tycker det verkar finnas mycket indicier på att man räknar in honom. Tror att han är mogen för elitserien samt att han är en relativt billig lösning. Vad tror ni?

« · 1391138 · »