1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533887 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Igår sa en person på LJ's forum att Modos hemsida skulle vara under nybyggnad och nu ligger de nere. Hmm.

Gustafsson: Då har ni byggt om er webbplats många gånger de senaste åren - om det nu skulle finnas någon korreleation mellan ombyggnad av webbsajt och MoDo:s web downtime.

Gustafsson: Kan dom presentera en SPELARE iår tror aldrig att jag varit så sugen på att se ett nyförvärv haha sitter o updaterar alla sidor varannan sekund

Dragan 2k: Och om man tror de ställt till något som medför downtime när de skulle lägga ut information om en ny spelare så skulle vi haft ES bredaste trupp långa vägar. :)

Gustafsson:
Jag har hört att Näslund vill ha in lite fart på hemsidan och en föryngring av innehållet. Ja, men tack för den här tiden då, Hasse Andersson...

MorganaLefaey: Vem vet kanske är en 10 spelare på ingång ikväll elller ????

INTE

Icing-Ove: Hahaha loool

MakeMyDay21: Macke kommer med ett fett påskägg, det är bara att slicka sig om munnen... (Hoppas jag.)

Lumber Jack: Ja det vore på tiden då kan knappt vänta

MakeMyDay21: jag får upp officiella hemsidan och där tycks inget ha hänt.

Redigerad kommentar

Atjoo91: Joo den är uppe nu efter att ha varit nere 15 min typ.

Rubriken "Vad händer inte, Modo?", kanske hade varit mer rättvis. För egentligen händer det inte särskilt mycket hos Ö-viks stolthet just nu.

Visst, veteranerna har fått lämna. Likaså talangerna. Men något på pluskontot har vi ännu inte sett till.

11 spelare innehåller truppen. 11 (!) spelare. Det innebär att det kommer att hända en hel del grejer och att vi till hösten får se "nya Modo".

Med all rätt kanske. Något måste göras och jag har en känsla av att Markus Näslund (med "Foppa" i bakgrunden) kommer att få verksamheten att återigen börja rulla åt rätt håll.

Det kommer att bli en rolig tid framöver på silly season. 11-12 spelare ska in, bara i Modo.

Vem blir först?

blogg.aftonbladet.se/sillyhockey

MakeMyDay21:

Vad gör vi inte för att stjäla alla rubriker när alla andra har slut på nyheter. Det kommer att bli modo, modo och åter modo i i tidningarna som vanligt och till tikarnas förtret.

NuMo: Hehe jaa indeeed så ska det bli väldigt väldigt spännande det här.

MakeMyDay21:

Gissar att flera nyförvärv kommer att presenteras i en klump.

Bad_Brett:
Oj, vad dyrt det kommer bli, en så kallad degklump...

Bad_Brett: Ja hoppas det blir snart då. Man har inte så stort tålamod.......

Martin Johansson nobbar Malmö och kommer att hamna i en Elitserieklubb. Kämpa Modo!

Wikegård på twitter.

wikegard Niklas Wikegård
Johan Engdahl blir Modos bästa nyförvärv.
58 minutes ago

En snabb sökning på Johan Engdahl visar att han är (var?) Djurgårdens materialförvaltare. Har vi skaffat oss en ny materialförvaltare? Ja, slow news day.

Nikki Nine: Ska lonken lägga av? Eller fick Norrbaggen nog?

Nikki Nine: Nu vore de väl dags med lite nyförvärv.

MODO Hockey förstärker sin organisation med ett välkänt namn. Peter Forsberg har utsetts till biträdande General Manager.

Nikki Nine: Trevligt

Känns som att Modo är i trygga händer nu. Är inte ett dugg orolig. Hoppas att det faktum att Macke och Peter driver föreningen blir tungan på vågen för många unga, utvecklingsbara spelare.

Såg att Martin Johansson nobbat Malmö. Är definitivt klart att han ska spela i ES och att Modo är ett av alternativen. Förutom Martin ser jag gärna Pär Edblom nästa säsong.

Nikki Nine: Kul, men något förvänande att de håller på med en sån rekrytering just nu. Det känns som det är fel timing att hålla på att bygga organisation samtidigt som spelarna runt om i världen håller på att skriva kontrakt.

spud: Tycker modo gör ganska rätt, det finns inge utrymme för floppvärvningar på ledande positioner nu, man vill vänta tilll efter vm för att få hit klassnamn, undertiden finns det hur många bra spelare som helst runtom i lägre ligor som man nog vill scouta väl så man inte köper första bästa "producerande" spelare från AS i hopp om att dom ska prestera i ES oxå.

Modo har varje år varit snabba ut med nya spelare och det har varit 75% floppar så detta kanske visar att man har lärt sig att scouta bättre.?!

spud: Det är nog snarare en förutsättning att man har en organisation om man skall få ut något i andra änden.

"Det svåra är inte att få ur kaviaren ur tuben. Det är att få in den."

Lindeman

Nikki Nine: Klockrent. Arbetsuppgifterna han får är skräddarsydda, som det känns. Bistå Macke, scouta spelare och marknadsföra klubben.

spud: Att man gör den här typen av värvningar nu innebär knappast att man ignorerat jakten på spelare. Jag skulle tro att Macke och Peter diskuterat detta under en längre tid och att det nu blivit helt klart.

I övrigt, det känns som att det blir svårt för spelare att inte lyssna på Modo i framtiden. "Hej, det är Peter Forsberg. Jag och min chef, Markus Näslund, skulle vilja prata lite med dig och din agent."

spud: Jag tror att det mer handlar om att ge Foppa en titel i klubben än att man hittar på en ny organisation. Det har ju tidigare pratats om att använda Peters kontaktnät i rekryteringar och det måste vara enklare om han faktiskt har en officiell roll i föreningen också.

Wayne Gresky: Lite grann som Joe Sakic roll i Avalanches organisation, kanske.

Poffa: Det handlar inte bara om att det ska låt coolt i telefonen. Jag tror att både Markus och Peter hade kunna sköta det hela utmärkt även om de inte varit fd världsstjärnor. Nu är de fd världsstjärnor och det skadar naturligtvis inte.

Wayne Gresky: Jag håller med dig, de kan säkert sköta det utmärkt även utan sin stjärnstatus. Men jag kan nästan garantera att du kommer lättare till ett samtal med spelare/agenter om du heter Peter Forsberg eller Markus Näslund, än om du heter Fredrik Andersson eller Bengt Hedin.

Wayne Gresky: Jag anser att MODO ska ha en person som sköter alla förhandlingar. Tror det kan vara lite svårt att få en tight organisation när flera olika personer sitter och utför en så viktig uppgift som förhandling med agenter.

Poffa: Klart, har formerna varit klar och man enbart inväntat en vecka eller 2 av hänsyn till freddan så förstår jag det bättre. Men oavsett så i och med denna rekrytering så blir avskedandet av freddan än mer förvänande, varför inte ha kvar honom och ge han lite modifierade arbetsuppgifter, t.ex scouta spelare.

Jag får lite dåliga vibbar att vi så totalt lämnat över den sportsliga makten till någon som aldrig någonsin haft ett liknande jobb, eller visat några som helst kunskaper i området. Det är lite för mycket halleluja stämning över detta.

Berka: Jag tror du överskattar Mackes och Peters vilja att åka jorden runt för att scouta spelare. Grovt.

Dessutom vill jag veta vilken omfattning peters engagemang sträcker sig. Samt vad hans ersättning är.

Wayne Gresky:

I dagsläget är MoDos rykte, milt uttryckt, inte speciellt bra och tror jag att det är av yttersta vikt att ha stora namn på den här typen av positioner.

Bad_Brett: Du menar eftersom SkeAIK tog sig tillbaka till toppen med så namn mässigt tunga personer?

spud:

Som du kanske minns så gick de ut ganska tydligt med att Näslunds roll som sportchef är tillfällig och att de tids nog kommer att tillsätta någon ny på den platsen.

Skellefteå? Ja, absolut. Mats Lindgren har gjort ett hästjobb.

Redigerad kommentar

Kortare intervju med Peter om sin nya roll.

" När får vi några namn?
- Det får ni ta med Markus, men det förstår väl alla att det är på gång en del nyförvärv."

Nikki Nine: Jag tror personligen att det där blir bra. Fast det finns skeptiker också, eftersom både Macke och Foppa är "rookies" i dessa roller. Fast å andra sidan, vilka sportchefer var inte gröna i den rollen när de väl tillträdde? Håkan Loob var väl ganska grön i rollen som sportchef när han hoppade in i den rollen direkt efter avslutad spelarkarriär, men har väl med facit i hand lyckats ganska bra?

Petey21: Jag vet inte om jag tyckt att det varit helt lyckat om Macke gott i skola hos Fredan i 3 år innan han var redo att ta över. Givetvis är det en chansning att ge så oerhört viktiga uppdrag till nybörjare i sammanhanget, men det känns inte som om det fanns något annat realistiskt alternativ.

Frågan är ju bara vad som händer ifall det går åt helvette, kommer någon våga ifrågasätta GM's prestationer då?

Petey21: Spännande blir det att se om de får ihop det. Rimligtvis har de väl rådgivare med sig som kan bistå i någon form av mentorskap.

Loobreferensen känns inte helt ok att göra. Färjestad har ju kört samma linje i år efter år och lyckats bra. Det var nog lättare för Looben att komma in och fortsätta i den anda som FBK har verkat i de senaste åren.

MoDo kommer ju göra rent hus och ändra en hel del i sin riktning och profil. Kanske är det bra då att man redan från start har 2 stycken urModoiter men ändå färska i sitt sätt att tänka.

Gustafsson: Jag tror nog att GM är den förste som ifrågasätter GMs prestationer, ännu troligare att biträdande GM hinner före med att kritisera sig själv.

Dragan 2k: Macke har ju Vancouvers GM Mike Gillis som fd agent, rådgivare, vän så han kan säkert få ett och annat råd därifrån. Sen finns ju Bengt Hedin när till hands också. :)

Gustafsson:

Ödmjukhet och kärlek till klubben är två viktiga ingridienser som Macke och Foppa har. Märker de att de inte räcker till kommer de inte att äventyra klubben för att stanna kvar av ren prestige eller pga. den goda lönen. (Det sista faller på sin egen orimlighet.)

Gällande Foppa så skulle det inte förvåna mig det minsta om han reparerar en  eventuell katastrof med egna medel för att sedan ödmjukt kasta in handduken medan alla Foppaälskare gör allt för att övertala honom att inte begå harakiri.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Sant så sant. Challe lär nog inte få det enklare iallafall nu när personen överst på klubbens "Allt-är-ditt-fel"-lista i form av Freddan har fått lämna.

NuMo: Håller inte alls med i ditt resonemang, Tror inte någon tidigare sportC suttit kvar i ren prestige eller för att behålla någon lön. De sitter kvar för att de är övertygad om att de kan ställa allt till rätta, det resonemanget tror jag vår nuvarande duo skulle välja före att hoppa av ett sjunket skepp.

Jag är helt ointresserad av att foppa skall ge bidra till MODOs kassa frånsett sponsring på affärsmässiga grunder. Vi får aldrig bli beroende av någons allmosor. Jag är enbart intresserad av vilken kunskap Peter kan bidra med för att göra MODO till ett topplag igen.

Gustafsson: Nu är det bara att slänga in Svarten på marknadsavdelningen, Hasse som fystränare och Timader får hjälpa Johansson att coacha backarna. Susse ska självklart spela vidare.

spud:

Angående allmosor så är det såklart bara en filosofisk utsvävelse, en liknelse för att förstärka mitt intryck av honom angående den klubbkänsla han har till Modo.. Sen må den vara hur rimlig som helst i det här fallet.

Förövrigt: Vem vill att modo skall bli beroende av allmosor? Det kan väl inte vara många.

Peters kunskaper är helt obanad terräng. Det enda vi vet är att han har stora hjul. Han sitter på den här positionen helt och hållet just av ovan nämnda filosofiska utsvävelse.

Jag är helt säker på att Foppa och Macke inte är drivna av egot att bevisa sin utomordentlighet jämfört med andra. Däremot kan jag tänka mig vinnarskallarna i dem göra att de tar till lite mer okonventionella metoder för att gå vinnande även ur den här striden. Men att de skulle behöva sparkas ur föreningen för att rädda den är knappast troligt scenario.

Obs.. Jag tror inte han kommer att begå harakiri heller. Bäst att förtydliga det för dig.

« · 1376360 · »