1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532373 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Icing-Ove: Skulle tippa att familjens Samulessons garage i Usa inte är en budget variant heller.

En intervju med Tuffe Uffe från 1999.

Sundström ska lämna besked i morgon.

Poffa:

Inget officiellt besked ännu av Sundström.

En spelare jag har saknat väldigt mycket i Schweiz är Roman Wick. Jag läser nu på hfboards att han har floppat rejält och spelar nu i fjärdekedjan i AHL. Vore inte detta någonting för MoDo?

Ett löst ryktae gör gällande att Leksand är ute efter Hållberg, nån som hört om han är på väg bort från er?

Redigerad kommentar

mattias - 74: Han fick ju inte förlängt så ja nog är han på väg bort.

mattias - 74: Han kommer inte att få förlängt kontrakt hos oss så det skulle inte förvåna mig om han går till Leksand

Redigerad kommentar

Modoante:

Får han inte nytt kontrakt för att han är för dålig eller för dyr eller både och :)

mattias - 74: För dålig ...

mattias - 74: De är nog en kombination, sen ska de ju föryngras. Men ja, de känns lite som en typisk Leksandsvärvning.

yngwie:

Och hur är en sån? Salo har ju knappast gjort som de tidigare sportcheferna, han skickar ju iväg spelare som är för dåliga det gjorde inte hans föregångare.

mattias - 74: Hållberg har börjat rutscha utför i sin karriär. Han höjde sig dock något under våren. Allsvenskan kanske blir en bra avslutning på hans karriär.

Är det någon som har på koll på om senaste veckans lilla snackis Linus Klasen har tackat nej till VM-spel eller om han inte blev uttagen?

Enligt Per Hägglund, ÖA, så kommer ett officiellt besked från Sundström troligtvis under morgondagen. Detta skriver Per Hägglund på sin twitter.

Poffa: Enl. Madhawk så Är Bartecko väldigt nära Växjö om han inte redan är klar, säger han.

Johnny Bravo: Nagy har jag gärna ha kvar, Bartecko har jag ingenting emot att släppa.

Wayne Gresky: Lubos är ingenting som Macke prioriterar, vilket är bra då han är för dyr och ojämn i sitt spel.
Nä nu får det smälla till på spelarfronten, Susse fortsätter och Klasen skriver på. :)

renen: Presenteras Klasen idag tro? :)

Örnen: Det kanske du vet :)

renen: Jag har faktiskt ingen aning! Har bara hört lösa rykten att han ska vara klar! om det stämmer har jag faktikt inte en aning om!

Har du hört nå mer?

Örnen: Nope. Men vi får hoppas..

Johnny Bravo: Växjö har sagt att de kommer ha en spelarbudget på 35-38miljoner om jag inte minns fel. Då tik och Modo och ett antal till skall sänka sina, så kommer de säkert ha en högre än oss. Imponerande visst. Men med ny arena, nya sponsoravtal och säkerligen inte så stor stab och höga löner på 3e/4e line spelarna så kan de nog också få tag på lite fina lirare. 2 till dyra med minst samma meriter som kallio och moran har ju utlovats. Skall bli roligt att se hur de får ihop laget. Och om de kommer fuska och låtsas att sina stjärnor sover utomlands så de kan ha dem hela säsongen fastän de är artistare. Får också se hur MODO skrivit med bartecko då man annars kanske får betala mer för honom.

Susse fortsätter!

Gustafsson: Fantastiskt!

MorganaLefaey: Det är sVårt att speckulera när man inte har den exakta lönesumman, men lubos och nagy är 2 ruskigt bra spelare.
Somliga tycker lubos var ojämn men säg vilka i Modo var direkt bra från januari?
Lubos gjorde kanske inte våldsamt mycke poäng men arbetar hårt och lever gott på sin Skriskoskicklighet och spelinteligens medans nagy är mer en avslutare.
I detta vm är lubos och nagy ruskigt bra och jag ser dom gärna i Modo igen!

Jag är inte övertygad om att Modo måste ha massa fixstjärnor för att prestera, jag tror mer på en bättre spelide och ett jämnare material som passar i spelprofilen, den gångna säsongen hade vi vm-spelare och spelare som hör hemma i as inne samtidigt, det är nog inte lätt att spela ett challespel när spelarna är så ruskigt långt ifrån varandra talangmässigt.

Hur som helst hoppas man på några nya namn snart!

36 : Gott så, nu hoppas vi att det byggs rätt.

Gustafsson: Underbart! Detta var oerhört viktigt. :)

renen: Då ser väl laget ut såhär just nu, kan man tänka sig:

Tom-Tom-Tom
Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Andersson-Ryno
Hedman-Svartvadet-Forsberg

Med massor av juniorer som står och stampar och vill in. Eller är det orealistiskt att hoppas på tre forwards till? Truppen skulle kännas alltför tunn ifall vi har juniorer på tolv forwards, med tanke på eventuella skador och de faktiskt orutinerade nyförvärv vi gjort hittills på forwardssidan.

Nikki Nine: Jag hoppas verkligen inte att det där är samma bild som Macke har. Jag ser hellre att vi max fyller upp med en forward till utifrån och resten tas underifrån.

Berka: Finns lag som gjort bra ifrån sig utan fixstjärnor. Men kan nog säga att jag verkligen vill få in en hel förstaformation med spelare som visat att de kan producera. Sen om man får som man vill eller inte får man väl se.
Att ha enbart spelare som kan bli något är farligt om man inte får den utveckling man vill ha. Men båda sätten kan misslyckas eller lyckas. Dock är det ena billigare än det andra.

Tänkte på om MODO var smart nog att skriva in i Nagy's och Barteckos kontrakt att de inte får representera någon annan klubb innan 6 månader gått så man inte kan åka på skattesmäll på dessa om tex Växjö skulle skriva kontrakt med dem.

Nu med Susse klar så har man en 2a lina som skrämde slag på en hel del lag under flertalet matcher. Och det känns riktigt bra. Nu väntar jag glatt på de spelare jag drömmer om.

spud: Om vi fyller på med en forward till utifrån är det alltså två juniorer som ska spela varje match, och det är om truppen är skadefri. Det känns som en stor risk att ta, speciellt med tanke på att vi bortsett från Skröder-Sundström-Danielsson inte direkt har några spelare som levererar poäng i match efter match.

Don't get me wrong, jag vill flytta upp juniorer lika mycket som alla andra, men vi måste fortfarande försöka ha ett slagkraftigt lag. Det är ett stort risktagande att gå omkring och förlita sig på att juniorerna samt Ryno/Andersson ska bli dundersuccéer allihopa, och panikvärva ihop något runt jul ifall det skiter sig.

Om Macke har samma plan som jag skrev där nere så kan juniorerna lätt peta både Hedman och Svartvadet ifall de visar framfötterna, och Ryno är knappast någon som vi kan garantera speltid såhär på förhand. Det enda som sker då är att juniorerna får kämpa som satan för att få en plats i laget, vilket är hälsosamt.

Nikki Nine/Spud: Hoppas verkligen inte man bara fyller på med 1 forward till. Då skulle man tvinga laget till att ha 2-4 juniorforwards i laget beroende på skador. Och att tro att MODO faktiskt har så många juniorer som bara kan kliva in i laget och få något vettigt gjort är bara dumt.

Vi har två säsonger på raken börjat med en för liten och svag trupp och det är som Susse så snällt uttryckte det något som kan förstöra självförtroendet på alla spelare och dessutom matta ut de som verkligen borde kunna uträtta något.

Nikki Nine: Jag förstår inte varför folk sätter Danielsson bredvid Sundström och Skröder? Han passar inte alls där.

Wayne Gresky: Kedjorna kanske inte är satta i sten. Jag skulle tycka att det var spännande med Madsen-Andersson-Danielsson personligen.

Nikki Nine: Jag köper inte resonemanget. Hur ska våra juniorer få chansen att visa om de duger eller inte? Ge dem en plats idag. Få dem att förstå vilken insats det kommer krävas av dem för att de ska ha en chans att duga. Annars sitter vi här nästa år och konstaterar att vi inte har några som duger och låter dem få speltid i 4e femman. Då har vi nya Molinder, Tobias Forsberg typer om 3år. Det är dags att vi agerar annorlunda. Ge dem förtroende ge dem möjligheter så ska vi få resultat.

Nikki Nine: Jag skulle vilja testa Ryno bredvid Sundström och Skröder. Madsen-Andersson-Danielsson känns som en utmärkt kedja om det ska spelas kontringshockey.

spud: Svartvadet och Hedman får stå tillbaka. Om inte juniorerna klarar av att peta den duon under rättvisa omständigheter så platsar de inte i elitserien, för det gör nämligen inte Svartvadet och Hedman. Som jag ser det så ska Byström och Westin ha plats i laget även om vi värvar 2-3 forwards till. Det måste vara en hård konkurrens om platserna i laget också .

spud: Vad gör vi om juniorerna inte håller måttet? Ska vi panikvärva? Ska vi sätta en enorm press på Skröder, Sundström och Danielsson att bära laget och bränna ut dom halvvägs in på säsongen i år också?

Vi kan inte bara ge bort platser till juniorer och hoppas på det bästa. Då kommer vi garanterat spela i kvalserien igen, och det vill iaf jag undvika. Alla involverade har sagt att juniorerna ska få chansen, och jag håller med, men vi kan inte hoppas att en junior ska gå in och smälla in 20-30 poäng och vara en respektabel andra/tredjekedjespelare, ännu mindre att två ska göra det.

Jag ser det istället som att vi ska ha tolv forwards och kanske två-tre juniorforwards i truppen som skapar en konkurrenssituation där alla måste kriga för att få spela on any given day.

Som Gresky precis skrev så ska inte juniorerna spela om de inte klarar av att peta Hedman/Svartvadet.

Förslag på kedjor samt nyförvärv:

Tarkki
Christopher Heino-Lindberg

Pikkarainen - Tollefsen
Pöck - Kyle Klubertanz
Timander - Westin/Hersley
Westin/Hersley

Linus Klasen - Oscar Möller/T.J. Hensick - Petr Prucha
Danielsson - Andersson - Madsen
Skröder - Sundström - Hari
Hedman - Ryno - Forsberg
Byström - Svartvadet - John Westin

Klubertanz: www.eliteprospects.com/player.php?player=9411
Klasen - www.eliteprospects.com/player.php?player=2295
Oscar Möller - www.eliteprospects.com/player.php?player=5504
Petr Prucha - www.eliteprospects.com/player.php?player=8686
T.J. Hensick - eliteprospects.com/player.php?player=9410
Christopher Heino-Lindberg - www.eliteprospects.com/player.php?player=595

Nikki Nine: Hur ska vi få fram juniorer utan att ge dem förtroende? Det har ingen klubb lyckats med förrut.

36 : Heino failade en läkarundersökning med Örebro nyss, och är nästan larvigt skadedrabbad. Tack, men nej tack.

Som Nikki sa.

Redigerad kommentar

spud: Ingen (framgångsrik) klubb har väl gått in i en säsong med en bra kedja (S-S-D, för argumentets skull), en okej kedja ifall nyförvärven håller (M-A-R), en kedja som inte håller elitserieklass (H-S-F) och en juniorkedja? Vill du att Modo ska hamna i Kvalserien?

Alltså, juniorerna kommer att få spela, det vågar jag lova dig idag, 9 maj 2011, men dom kommer förhoppningsvis också att få kämpa för det. Tycker att Gresky sa det väldigt bra, petar dom Hedman och Svartvadet får dom spela, annars så är dom inte bra nog för att spela i laget.

Jag vill iallafall inte se det laget som innehåller (minst) två juniorer, Anton Hedman och Per Svartvadet säsongen 2011-12. Dessutom får vi räkna med Ryno som är en chansning.

Nikki Nine: Det var den svåraste platsen att hitta. Eftersom jag hoppas att man har en ung svensk målvakt som reserv, istället för en dyr utlänningen.

Vågar man chansa med Anton Forsberg som reserv,tro?

Annars kanske:
Lars Haugen - www.eliteprospects.com/player.php?player=4638
Har gjort det bra i VM.

Wayne Gresky:

Det känns riktigt bra att Susse fortsätter, med rätt motivation och i rätt omgivning har han fortfarande potential att vara en av Elitseriens bästa centrar. De två senaste säsongerna har ju blivit delvis förstörda på grund av skador och personliga orsaker, vågar vi hoppas på en nytändning med Samuelsson i båset?

spud:

Jag minns hur det tjatades om att Johan Dahlberg var den nya Magnus Wernblom. Nu gör han sin femte säsong i Hudiksvall. Enligt ditt resonemang är detta alltså MoDos fel.

Speltid är någonting man förtjänar: Anton Byström bevisade till exempel direkt att han förtjänar en ordinarie plats, samtidigt som Isak Ahrling och Eddie Larsson visade att de inte i närheten av att platsa på Elitserienivå.

Bad_Brett: spud har rätt i att om man plockar upp en junior som är målgörare, typ han Olofsson, så ska man givetvis slänga in honom i en kedja där han har en möjlighet att få komma till sin rätt och inte trycka in honom i en fjärdeline där han ska dra skutan själv. En målskytt måste få spela med spelare som ger honom möjligheten att klappa in pucken och inte åka runt som ett bihang till ett par brunkare.

Eddie Larsson spelade förövrigt bara en match i vintras vad jag kan minnas, och gjorde det bra. Ahrling däremot var en säkerhetsrisk i Wennerströmklass. (Därmed inte sagt att han fortfarande ska få chansen att slå sig in.)

Bad_Brett:

Jag tror att både Skröder och Sundström kommer vara bättre ifall får in en till kedja som kan producera och som tar bort pressen från dessa herrar. En kedja ledd av Klasen kanske?

Lumber Jack: Japp, men vi kan inte avstå från att värva en etablerad spelare som är god för ~30 poäng och sätta Olofsson där och hoppas på det bästa. Är Olofsson bra nog för att ta en plats ska han givetvis ges rätt förutsättningar för att få ut maximalt av sitt spel, men det gäller samtliga spelare i truppen.

Nikki Nine: Äh, kör Klasen med Susse och Skröder. Han blir den nya Zucca. Om nu inte Macke kan få hem The Hobbit vill säga.

Redigerad kommentar

« · 1380023 · »