1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532361 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Lumber Jack: Tycker mig ha läst att Ahrling inte får nytt kontrakt. Någon som vet?

Lumber Jack:

Exakt. _OM_ man plockar upp en målspruta, så ska han få chansen i en producerande formation. Det finns emellertid ingen anledning att göra detta ifall man inte är övertygad om att han kommer kunna gå in och producera direkt.

Det är därför i regel alltid bättre att låta denna spelartyp utvecklas i allsvenskan några år, förutsatt att det inte rör sig om någon supertalang och i sådana fall kommer det oavsett aldrig finnas några tvivel.

Vad man inte kan göra, är att man lämnar en plats i andraformationen öppen i förhoppningen att Jesper Olofsson ska ta ett kliv till i utvecklingen. Det vore urbota idiotiskt, ja rent ut sagt vansinningt och jag är övertygad om att vi har en sportchef som är alldeles för kunnig för att ens kunna fundera över någonting så befängt.

Nej, låt Byström och Westin börja i fjärdekedjan, låna ut Olofsson till Sundsvall och se hur bra han kan producera på allsvensk nivå. Snittar han två poäng per match där, kan MoDo plocka upp honom, annars får han stå på utveckling i några år.

Enligt Per Hägglund på ÖA via twitter så hade han frågat Susse om Timander, och Susse trodde att Timander ville fundera ett tag till, så vi kan nog anta att det dröjer ett tag innan vi får svar där. Man får en ganska dålig magkänsla.

Lumber Jack: Hoppet mellan J20 och Elitserien är ganska stort för de flesta spelare, speciellt om du är en producerande spelare men inte supertalang. Visst ska en producerande spelare få spela i en producerande miljö, men i en serie där två lag åker ned så har man inte råd med katastrofsäsonger och med kniven mot strupen så går nuet före framtiden.

Jag tror att ett eller två år i allsvenskan skulle göra Olofsson gott.

Bad_Brett: Då är vi överens. Det jag inte gillar är när det vurmas för juniorkedjor/femmor. In med spelare där de kan prestera och inte där de stämmer in i åldersprofilen, som om det vore ett dotcom-företag (eller Sveriges Radio) man sysslade med.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Thomas Enström var ju juniorstjärna och fick ett antal chanser i producerande kedjor, men det föll ju inte överdrivet väl ut...

Lumber Jack: Däremot är jag helt för att juniorer ska ha samma förutsättningar att få speltid som namnkunnigare lagkamrater.

Härligt att Susse fortsätter. Det rykte som kom i lördags stämde. Då hoppas jag även det andra ryktet stämmer, det om Klasen på 1+1.

Om någon gick och önskade Prucha till Modo så kan ni sluta nu.

Hasse slutar läser jag på LJ-forumet.

Tack för allt! Kanske han kan bli assisterande tränare? Eller hjälpa Jockey bäckström med fysen?

Spud: Vi har inte en enda junior som jag nu inför säsongen känner mig säker på kommer hålla för 55 matcher i Elitserien, därmed vore det rent idiotiskt att sätta in någon junior i en tilltänkt startuppställning. Men bara för att jag inte tar med någon junior i min uppställning inför säsongen så betyder ju inte det att jag inte vill ge någon junior chansen, jag vill bara göra det på ett annorlunda sätt.

Jag ser hellre att man har ett antal spelare, typ Svarten, Hedman, K-fop, Ryno och Madsen som får vila då och då till förmån av juniorer, så man får mer av ett rullande schema. Skulle sedan t.ex. Byström verkligen ta chansen så är det ju ingen katastrof om man måste bänka t.ex. Hedman.

Redigerad kommentar

Poffa: Susse skulle aldrig meddelat att han fortsätter utan att han visste om ytterligare en värvning. Låt oss hoppas att det är det rykte som du refererar till som fått honom att bestämma sig.

36 : Faaaan, trodde i flera sekunder att det syftades på Rullstols-Hasse. Efter det här ställer jag upp i dagens lokaltidningsbesvikelse.

Gustafsson: Jag tycker att Byström helt klart visade att han håller för elitseriespel. Han kan säkert ha en offensiv uppsida senare i karriären, men i dagsläget så är han redan en spelare som kan gå in och göra 0-0-byten.

Gustafsson:

Anton Byström visade en otrolig mognad i sitt spel och enligt mig var det tjänstefel att låta spelare som Hedman och Blomqvist spela istället för honom. Han gjorde knappt ett misstag under de matcher han spelade. Om inte det räcker för att platsa i Elitseriens sämsta lag, då är det någonting som är fel.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Byström håller så jag räknar med att han får en plats i laget. Men i övrigt är jag tveksam om någon av de andra håller måttet, åtminstone vad gäller en ordinarie plats. Att ta in dem temporärt vid skador är en sak, men att lova dem en ordinarie plats vet jag inte om det är någon bra idé. Man ska inte få en massa speltid bara för att man är junior, man måste förtjäna den också.

Forsberg och Näslund förtjänade sin speltid på den tiden det begav sig, de blev inte superstjärnor för att de kvoterades in i laget utan de var redan kompetenta spelare när de fick chansen. Kvotering löser aldrig några problem, de enda som tjänar på kvotering är de som bedövar sina samveten genom att kvotera in folk på platser dit kompetensen inte hade tagit dem annars.

Bad_Brett: Men håller han för elitseriespel i 55 matcher? Det är ju det som är grejen med mitt inlägg. Att han inte fick fortsatt förtroende efter sitt fina inhopp runt jul(?) tycker jag också är extremt konstigt.

Gustafsson:

Givetvis kan man aldrig garantera att en spleare kommer kunna prestera sitt yttersta en hel säsong, vare sig han är junior eller 40 år gammal. Alla spelare hamnar titt som tätt i formsvackor och i värsta fall skadar de sig.

Däremot vore det väldigt märkligt om man UTGÅR ifrån att spelare ska tappa formen under säsongens gång och därför inte vågar satsa på dem. Om Byström tappar formen efter 35 omgångar så är det ett problem man får handskas med då.

Bad_Brett: Jag har skrivit ett inlägg i Silly Season-tråden på Lumberjacks forum om det är någon som är intresserad av lite skvaller. :)

Bittesehr:

Trevligt!

För oss som inte är med på LJ-forumet, ska vi vänta tills det postas någon annanstans?

;-)

"400 000 per månad, plus en bonus om 15 000 per poäng"

T T: Knappast ..Modo satsar inte så mycket pengar på en spelare..eller?

Gusse:

Det får vi verkligen hoppas att dom inte gör...

Huga!

Gidde: Kanske Foppa och Macke betalar ur egen ficka.

Gusse: Om det stämmer att Malmö gett Klasen ett bud på 580.000 i månaden så undrar man hur många månader det tar innan Stenbecks pengar är slut.

Paddan: Klasen är Malmös hela och enda satsning. Vi får se om det räcker till elitserien...

Det hela fick mig att tänka på den här terrorgruppen. En av mina favoritrubriker genom tiderna, även om det givetvis är obehagligt.

Intressant inlägg från Kevin Allen om Uffe:

Växjös sportchef passar samtidigt på att bestämt förneka ryktena o att Mikael Tellqvist och Lubos Bartecko skulle vara på väg in.
"Det är fullständigt taget ur luften", säger han.

Droppar, om inte en bomb, en Kinapuff.

Micke P har också börjat försäsongsträna.

Eller så sprang han bara till jobbet. I ett j-a tempo... :-)

Salle: Åska i Övik också?

Linus Klasen utslagen från slutspelet.
Ett besked kanske kommer inom kort.

Wayne Gresky: Härnösand. Check!

Enligt mrmadhawk har vi visat intresse för Stefan Öhman.

36 : Verkar osannolikt att vi ska föryngra samtidigt som vi värvar en 35åring.

36 :
Tiden går fort, Öhman har spelat hela 9 säsonger i Finland ser jag.

Möller, MODO verkar inte jättehett.

spud: Känns som en LHC värvning!
Förtagen hur blev det med rask? Han sades ju vara klar för en klubb?!

Jagr har inget kontrakt inför nästa säsong.. kanske han vill "spela av" sin karriär i Modo? ;D

Berka: Det ryktas att FBK väljer att gå ut med det samtidigt som man presenterar sitt J20 lag. Men det har ju snackat om alla möjliga lag för den killen så vem vet.

spud: Haha. Money talks, bullshit walks.

bisterfinnen: Ja visst, men vad hade du valt?

spud: Nånting stämmer inte. Han säger sig vilja komma tillbaka till NHL, men väljer att spela i Allsvenskan? SÅ mycket mer betalar inte Malmö, det har jag väldigt svårt att tro.

Challe tänker inte ta något nytt jobb så länge han får lön från Modo.

Nikki Nine: Vi tar källan också.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Godmorgon.

spud: Gäsp!

Ingen Victor Rask i FBK J20.

« · 1380242 · »