1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532606 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
Kalabaliken från Bender?

Slovakisk Kalabalik på glid till Modo enl AB, 201 cm och 105 kg tuffing med NHL-meriter. Blir det er siste back?

Wayne Gresky:

Sant! Jag hade också för mig att det var flera matcher, men snabbkollade på Modos hemsida (som ju faktiskt länkar över till hockeyligan.se) och där stod det 13 matcher.

Såg heller inget val för att se slutspel, så jag antog att jag hade fel på mitt minne och att 13 matcher stämde.

Jag tar i vilket fall hellre Kalus än Forsberg vilken dag i veckan, även före Svensson men det är Forsberg som jag helst vill byta ut. Det enda jag ser hos honom som är bra är offervilja, men teknik, målsinne och skridskoåkning är för dåligt för att få spela i Modo i mitt tycke.

Gidde: Det där med 13 matcher utan insläppt mål stämmer ju om man bara tar med grundserien. Han spelade 19 matcher med slutspelet utan att vara inne på ett baklängesmål. Kalus var för övrigt den ende modoiten med positiv plus/minus i slutspelet.

Björn Svensson var +3 i grundserien och ur plus/minus-synvinkel får det väl ses som riktigt bra då han spelade en hel del med sänket Dick Axelsson.

yngwie: Näslund säger inte mycke utåt, han yppar ju sällan minsta detalj i dessa frågor så att få reda på nått i förtid där är ungefär lika troligt som att brynäsarna helt plötsligt skulle börja komma överens med sina egna och alla andra ;)

Monno: Det blev ett tvärnej...

Berka: Du som har kontakter därikring, luska lite vetja.

Smurfen: Ja vem vet, har själv dock inte hört nått om att han skulle vara närmare Timrå än modo, jag tror att han väljer Modo alla dagar i veckan som läget är nu förutsatt att Modo kan erbjuda samma inom det sportsliga, i timrå går han väl direkt in i 1:a och lär ha bra med förtroende och speltid medans det är hårdare konkurrens om de i modo!

Men det lär väl visa sig, en mycket kompetent hockeyspelare som kommer lyfta de lag han representerar

Om man läser på Tikarnas forum så verkar det som om att Nordgren är mycket nära dom , om det löser sig med Kloten så att säga !

yngwie: Har du ringt å frågat Näslund om du får vara med då? ;-)

Monno:

Jag vill gärna lira med Modo med..

Nikki Nine: Jo men tänk dig vilket checkande det skulle bli med Svensson, Överf, Kalus. ;-)

Men som du säger ekonomin, tillåter nog inte att vi heltids bänkar massa seniorer.
Synd å tappa en kille som verkligen vill spela i Modo bara..

Klotens rekonstruktion är godkänd. Klubben spelar vidare i NLA.

Nikki Nine: Nå mkt till tacklare och tuffing är då varken Forsberg eller Svensson.

Hade ju gärna sett att man lät Forsberg gå. Dock är han nog billig samt att han sällan är trasig.

Kalus lyckades ändå med bedriften att inte vara inge p ett enda mål bakåt under sina matcher i Modo. Och flå spelade han ändå en hel del med Hedman...

Det är ju så klart en fråga om pengar dock.

J F K:

Kalus är säkert bättre men är han såpass mycket bättre att det är värt det? Vid en eventuell uthyrning så är det långt ifrån säkert att den andra klubben tar över hela lönekostnaden och då får Modo betala extra för något man inte kan använda. Lite onödigt när man sitter i en taskig situation ekonomiskt.

Som jag ser det så är Svensson-Forsberg-Öberg en bra checkingline. Inga offensiva fyrverkerier men ett jäkla checkande i 40 sekunder innan man tar byte. Kan även slänga in Nyström och Westin vid formsvackor, skador eller sjukdomar.

..och då menar jag naturligtvis att det är imponerande att inte ha ett enda mål insläppt på 13 matcher...

Nikki Nine: Jag menar det är de främsta kriterierna på en spelare i tredje- och fjärde. Sedan kommer det ju till kvaliteten där jag tycker att Kalus är vassare än de två andra. Då kan man väga in om spelaren producerar poäng, är duktig i boxplay och en hel radda andra saker.

J F K:

Och mycket bra plus/minus jämfört med de andra nämnda...

J F K:

"Laglojal, grymt jobb, snabb på skridskorna, hygglig tacklare, få utvisningar och tar korta byten."

Det stämmer väl in på Svensson och Forsberg också? Beroende på vad man klassificerar som snabb...

Monno: Kalus kanske kan signas på 2 år med låg lön denna säsong. Vi har ju inte riktigt ersatt Hedman i den rollen...

Icing-Ove: Jag lånar hellre ut Svensson och K Fopp än att "tappa" Kalus. Den sistnämnde var allt jag kräver av en kille i tredje- eller fjärdekedjan. Laglojal, grymt jobb, snabb på skridskorna, hygglig tacklare, få utvisningar och tar korta byten.

Icing-Ove:

Är det verkligen så stor skillnad på Kalus och Svensson att det är värt det? Jag tycker nog inte det.

Nikki Nine:

Det kanske kommer loss nån försvarsklippa snart också. Kudroc?

Annars läser jag på modoiter.se att Kalus finns med i diskussionerna. Jag vill att han lirar i vår 4:e lina denna säsong. Björn Svensson hittar jag ingen roll för i denna trupp. Uthyrning till MIF/Leksand? 

Nikki Nine: Såg modoiters intervju med Kalus agent.
Är kluven ja, gillade verkligen hans stil och fart. Sen är ddr ju inte fel med spelare som verkligen trivs och vill spela i klubben. Men behöver vi verkligen en till kille för 3dje kedjan? Eller kan han höja sig en nivå?
Helt enkelt har vi verkligen plats för honom?

Verkar som att Lukas Kaspar, Jiri Novotny och Kamil Kreps får lämna Barys Astana. Ta hit alla tre på try-out så får vi se om någon är värd att spela för oss...

Nikki Nine:

Ah, såg nu vad Uffe skrivit. Då är det säkert så.

J F K:

Får se när kontraktet börjar gälla. Antagligen nästa år, så då får vi stålarna då.

Nikki Nine:

Har för mig att pengarna ska komma direkt ett kontrakt är påskrivet.

Men jag kan säkert ha fel..

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Jag tror det faktiskt. Väldigt trevligt i sådana fall.

Poffa:

Får Modo NHL-pengar för honom nu?

Poffa: Jag tyckte att han spelade stabilt i de elitmatcher jag såg. Lugn och bra första pass. 

Enligt Hockeysverige skrev Ludde Byström på ett treårskontrakt med Dallas igår kväll. Han lär dock spela minst ett år till med Modo, om man ska tro texten.

Nikki Nine: Valabik verkar vara en jordnära lirare...

Börja värma upp för idén att värva Valabik eller annan storväxt defensiv back. Ville ha en tvåvägsback tidigare men det kan nog bli ganska välbalanserat ändå:

Ahnelöv-Regehr
Cumiskey-Valabik
Lehtivuori-Torp
Westin, Byström, Bohman, Hägg

Kanske inte bästa backuppsättningen i Elitserien men helt OK ändå. 

Icing-Ove: Det känns väldigt väntat att han hamnar där.

Kulda till KHL. Hasse Jonsson, dags att börja värma upp....

Petey21: Han och Cumiskey skulle ju få lite mer tid med pucken än i NHL/AHL, precis som Lehtivouri lyfte fram.  Hur som helst, det behövs tyngd och någon som inte tillåter en massa tjafs framför mål. Hade gärna sett Arturs Kulda, Andre Lakos eller Väänänen som alternativ...

Nikki Nine: Personligen gillar jag ryktet om Valabik. Visserligen ingen poängkung, men det behövs en försvarsgeneral också. Vi har bra backar offensivt och tekniskt men lite mer muskler i egen zon är aldrig fel heller. Litet aber vad gäller skadeproblemen, men själva typen av spelare är definitivt välkommen.

Nikki Nine:

Apropå ingenting, såhär mitt i sommaren är HV71 min favorit till grundseriesegern.

"Men de lag som hamnar topp-4 tror jag blir Skellefteå, Färjestad, Linköping och Modo."

Wennerholm hellbent på att jinxa oss år efter år...

J F K:

Johan som postade ryktet först är väldigt trovärdig. Skriver han det så ligger det något i det.

Med det sagt har jag svårt att tro att Valabik är den enda spelaren Näslund överväger just nu.

Icing-Ove: Själv känner jag mig väldigt tveksam till att det ligger någonting i de där rykterna. Det känns inte som en spelare jag vill ha hit.

En kille av den storleken kan klara sig på en mindre isyta vid dålig skridskoåkning, men i elitserien där det krävs mer teknik av backarna så finns det inte utrymme för en sådan typ av back. Det går som sagt bra i NHL där man kan klara sig bra på att "vakta målet" och slå sarg ut, men... 

MorganaLefaey:

Precis som Tollefsen...

Icing-Ove: Ingen spelare jag vill ha i laget. Inte en enda produktiv säsong. Så gott som bara minus varje säsong, En jävla massa utvisningsminuter och inte en hel säsong så långt ögat når.

Nog för att youtube och ep inte är världens bästa scout verktyg. Men nog känns det som att det måste finnas bättre alternativ.

Nikki Nine: Man får ju lite Kari Haakana-vibbar. Låter på honom som att han nog lirar i Europa denna säsong. Som sagt, stort rödflagg...

Paddan: Precis vad jag tänkte :-)

Icing-Ove:

Men han har inte spelat en hel säsong på snart tio år, det känns som en rödflagg. Räcker väl med att Cummer har hjärnskakningshistorik.

Icing-Ove: Aha, det är han som ska ha #7...

Nikki Nine: Nämnde honom tidigare och tänkte att han passar rätt bra in på profilen. Spelat med T.Enström och Nagy...

....

Redigerad kommentar

Icing-Ove: Ja då skulle vi ha 2 prinsar i laget och 2 kungar som beskyddare. Det kommer bli svårt för gläfsarna från söder att hacka på oss då.

Sedan skulle nog sponsorträffarna bli lite roligare när det konceptet kaffeflickor införs.

« · 1508095 · »