Wayne Gresky:
Sant! Jag hade också för mig att det var flera matcher, men snabbkollade på Modos hemsida (som ju faktiskt länkar över till hockeyligan.se) och där stod det 13 matcher.
Såg heller inget val för att se slutspel, så jag antog att jag hade fel på mitt minne och att 13 matcher stämde.
Jag tar i vilket fall hellre Kalus än Forsberg vilken dag i veckan, även före Svensson men det är Forsberg som jag helst vill byta ut. Det enda jag ser hos honom som är bra är offervilja, men teknik, målsinne och skridskoåkning är för dåligt för att få spela i Modo i mitt tycke.
Gidde: Det där med 13 matcher utan insläppt mål stämmer ju om man bara tar med grundserien. Han spelade 19 matcher med slutspelet utan att vara inne på ett baklängesmål. Kalus var för övrigt den ende modoiten med positiv plus/minus i slutspelet.
Björn Svensson var +3 i grundserien och ur plus/minus-synvinkel får det väl ses som riktigt bra då han spelade en hel del med sänket Dick Axelsson.
Monno: Det blev ett tvärnej...
Berka: Du som har kontakter därikring, luska lite vetja.
J F K:
Kalus är säkert bättre men är han såpass mycket bättre att det är värt det? Vid en eventuell uthyrning så är det långt ifrån säkert att den andra klubben tar över hela lönekostnaden och då får Modo betala extra för något man inte kan använda. Lite onödigt när man sitter i en taskig situation ekonomiskt.
Som jag ser det så är Svensson-Forsberg-Öberg en bra checkingline. Inga offensiva fyrverkerier men ett jäkla checkande i 40 sekunder innan man tar byte. Kan även slänga in Nyström och Westin vid formsvackor, skador eller sjukdomar.
Nikki Nine: Jag menar det är de främsta kriterierna på en spelare i tredje- och fjärde. Sedan kommer det ju till kvaliteten där jag tycker att Kalus är vassare än de två andra. Då kan man väga in om spelaren producerar poäng, är duktig i boxplay och en hel radda andra saker.
J F K:
Och mycket bra plus/minus jämfört med de andra nämnda...
J F K:
"Laglojal, grymt jobb, snabb på skridskorna, hygglig tacklare, få utvisningar och tar korta byten."
Det stämmer väl in på Svensson och Forsberg också? Beroende på vad man klassificerar som snabb...
Icing-Ove:
Är det verkligen så stor skillnad på Kalus och Svensson att det är värt det? Jag tycker nog inte det.
Nikki Nine:
Det kanske kommer loss nån försvarsklippa snart också. Kudroc?
Annars läser jag på modoiter.se att Kalus finns med i diskussionerna. Jag vill att han lirar i vår 4:e lina denna säsong. Björn Svensson hittar jag ingen roll för i denna trupp. Uthyrning till MIF/Leksand?
J F K:
Får se när kontraktet börjar gälla. Antagligen nästa år, så då får vi stålarna då.
Nikki Nine:
Har för mig att pengarna ska komma direkt ett kontrakt är påskrivet.
Men jag kan säkert ha fel..
Redigerad kommentar
Börja värma upp för idén att värva Valabik eller annan storväxt defensiv back. Ville ha en tvåvägsback tidigare men det kan nog bli ganska välbalanserat ändå:
Ahnelöv-Regehr
Cumiskey-Valabik
Lehtivuori-Torp
Westin, Byström, Bohman, Hägg
Kanske inte bästa backuppsättningen i Elitserien men helt OK ändå.
Petey21: Han och Cumiskey skulle ju få lite mer tid med pucken än i NHL/AHL, precis som Lehtivouri lyfte fram. Hur som helst, det behövs tyngd och någon som inte tillåter en massa tjafs framför mål. Hade gärna sett Arturs Kulda, Andre Lakos eller Väänänen som alternativ...
Nikki Nine:
Apropå ingenting, såhär mitt i sommaren är HV71 min favorit till grundseriesegern.
"Men de lag som hamnar topp-4 tror jag blir Skellefteå, Färjestad, Linköping och Modo."
Wennerholm hellbent på att jinxa oss år efter år...
J F K:
Johan som postade ryktet först är väldigt trovärdig. Skriver han det så ligger det något i det.
Med det sagt har jag svårt att tro att Valabik är den enda spelaren Näslund överväger just nu.
Icing-Ove: Själv känner jag mig väldigt tveksam till att det ligger någonting i de där rykterna. Det känns inte som en spelare jag vill ha hit.
En kille av den storleken kan klara sig på en mindre isyta vid dålig skridskoåkning, men i elitserien där det krävs mer teknik av backarna så finns det inte utrymme för en sådan typ av back. Det går som sagt bra i NHL där man kan klara sig bra på att "vakta målet" och slå sarg ut, men...
Icing-Ove: Ingen spelare jag vill ha i laget. Inte en enda produktiv säsong. Så gott som bara minus varje säsong, En jävla massa utvisningsminuter och inte en hel säsong så långt ögat når.
Nog för att youtube och ep inte är världens bästa scout verktyg. Men nog känns det som att det måste finnas bättre alternativ.
Icing-Ove:
Men han har inte spelat en hel säsong på snart tio år, det känns som en rödflagg. Räcker väl med att Cummer har hjärnskakningshistorik.
Icing-Ove: Ja då skulle vi ha 2 prinsar i laget och 2 kungar som beskyddare. Det kommer bli svårt för gläfsarna från söder att hacka på oss då.
Sedan skulle nog sponsorträffarna bli lite roligare när det konceptet kaffeflickor införs.