1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526639 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
McFire: Du skrev bara att det är bra och att det är någon anna som betalar som svar på att vissa tycker kanske man borde vänta och använda slantarna inför kommande säsong. jag påpekade att det kanske är så att det bara är just nu som pengarna finns och inte nödvändigtvist till nästa säsong =)

Berka:Jaha, vad skrev jag då menar du? Haha? Läs igen.. :)

McFire: Det kan ju vara så att dessa externa finanseringar bara finns för att förstärka nu, det behöver ju inte betyda att dessa pengar finns till förfogande nästa säsong. 

J F K: Håller med ang Gunnarsson. Spelare som han, Spina och Björn Svensson är på förhand i det närmsta chanslösa i egen zon i ett slutspel mot tex SAIK eller tunga FBK. Det blir en utmaning, helt klart. Spännande dock. 

Gustafsson: Du ser ju på det på fel sätt känns det som. Externa finansiärer är ju något positivt? Det betyder att det är någon annan som betalar, för en landslagsback. Sen när blev det negativt? Näe, det där köper jag inte alls. 

Nine: Jag håller med. Jag är förvånad över matchningen då jag tycker att både Ludde och Torp fått för lite speltid, men det är ju egentligen skitsamma då det är coacherna som bestämmer.

Jag hade hellre sett en vassare center än Gunnarsson om vi ska gå långt i ett slutspel. Han har gjort det riktigt bra, men han är väldigt tunn och jag tror att vi kan få det jobbigt mot tyngre lag som FBK exempelvis. Med vassare menar jag inte någon som ska producera, utan snarare defensivt.

Nine:

Jag är övertygad om att de sitter där, Näslund, Foppa, Svartvadet etc. och gör sportsliga utvärderingar varenda hemmamatch. De för dialog med tränarna hela tiden, sover på saken och ringer varandra nästan mitt i natten när de kommer fram till svaren på sina analyser.

- Fan Marcus! De ä ja. (Peter.) Äru vaken? Vilken tur, trots att klockan är tre på natten. Får inte en blund. Det här håller inte i ett slutspel, vi måste ha en spelskicklig back till. Precis som du sa. 

- Ok.

Hur många det är på läktarna tror jag inte de tar med i beräkningarna speciellt mycket.

Gustafsson:

Ett annat troligt scenario är att Uffe och Näslund snackat och att Uffe berättat att han inte anser att Ludde kan klara av mer speltid och att man vill ha någon som klarar av mer speltid. Alternativt att man vill ha en bättre back än Ludde.

Kousa kostar ingenting och gör antagligen Modo bättre. Ludde får spela mycket på en nivå som han borde klara av att spela mycket på. Alla vinner, utom kanske du.

Det kommer mera.

Gustafsson: Det är i sanning ett korttidskontrakt.

Gustafsson: Ta på din metallhatt du då, medan jag känner mig helt säker på att man inte agerat enligt dina konspirationsteorier.

Det som ser konstigt ut kan ju också förklaras till en del av LA Kings, som byggde på ett lag med spelskickliga och snabba backar.

J F K: Jag köper inte riktigt det där snacket om exerna finansiärer, knappast som att något företag rent spontant har fått för sig att erbjuda Modo ett par miljoner att lägga på en spelare under förutsättning att de används under nuvarande säsong.

Ett mer troligt scenario är väl att klubbledningen har satt sig ner och konstaterat att "Fan, trots bra spel och en topp(nåja)placering så fortsätter vi tappa publik. Det hade nog behövts ett lite längre slutspel för att säkerställa gröna siffror i år, och enligt Uffe har vi ju bara fyra backar kapabla att spela mer än 10 min/match! - Macke och Foppa, kan inte ni ringa runt till lite sponsorer och tigga extra pengar för ett nyförvärv?"

Ni skulle väl säkert inte se något fel i ett sådant agerande heller, men jag gillar helt enkelt inte agerandet. Det känns inte rätt i Modohjärtat. Dessutom känns det väl som ett tämligen kortsiktigt och ogenomtänkt agerande, ungefär som att frenetiskt försöka släcka en oljeriggsbrand med vatten istället för att stänga ner oljetillförseln.

J F K:

Jag menar väl egentligen att det är bra att vi inte litar på varje beslut Det betyder att de tänker och agerar utanför ramarna. Innovatörer är de som för utvecklingen framåt.

NuMo: Det sista jag vill är att sparka dem, även om man inte litar på varje beslut. Då får vi ju samma katastrofala stämning här som Gurra med flera domedagsprofeter och småpåvar i den vidriga Brynäs-boken.

Gustafsson: Endera litar man på Näslund Foppa, eller så sparkar vi dem.

Själv väljer jag det första eftersom det är klubbens möjligheter till en välmående framtid.

Jag tror att man följer en klok (inte klock) utstuderad strategi och att man har en plan för juniorsatsningen. Därför tror jag inte man slösar bort juniorerna genom att låna ut dem för att ge dem speltid. Det är ett sätt att få dem mogna inför framtiden.

Jag vill inte helt plötsligt stå med  skadade Cumiskey och Rehger inför ett slutspel och det enda som finns att tillgå är ett par juniorer, visserligen ambitiösa, men ändå valpar i sammanhanget.

J F K: A-jun vann idag mot obesegrade Frölunda och behåller serieledningen. Anmärkningsvärt är skottstatistiken där Modo sköt noll skott i andra perioden.!
B-jun har varit obesegrade hela säsongen och spelar om en kvart....

Gustafsson:

Så vad ska man bränna extra sponsorpengar på? Om vi förutsätter att pengarna i fråga är öronmärkta till nyförvärv.

Gustafsson: Nu tänkte du nog lite konstigt. Är en extern finansiär beredd att betala för en spelare i år, så kan man inte lägga pengarna åt sidan för att använda dem nästa år istället.
Håller delvis med om att vi hellre skulle haft en elak djävul, men nu blev det inte så. Förhoppningen är att Kousa kan avlasta Cumiskey och Regehr i pp och speltid.

Jag är väl antagligen dum i huvudet, men jag gillar inte det här.

Modo var i kvalserien för två säsonger sedan, vi gick till slutspel för första gången på fyra i fjol - Jag tycker faktiskt inte att klubben befinner sig i ett läge där det känns rätt att bränna extra sponsorpengar och ställa egna talanger utanför laget för att gå på guldjakt.

Dessutom känns inte Kousa alls som den spelartyp vi behöver på backen, hade vi kunnat få in tuff försvarsgeneral hade jag möjligtvis kunna köpa det, men nu är jag ytterst, ytterst tveksam.

NuMo: ja precis, det är känslan. Järnkoll Näslund och compani, som vanligt. :)

McFire: Verkar vara en klock välscoutad värvning.

Håller väl med LJ att han verkar lite liten, men å andra sidan i det offensiva spelet spelar det ingen större roll.

McFire: Man kan ju vara muntligt överens att vi kör denna säsong ut, är båda parter nöjda så kan man snacka ett år till?

Kan ju inte vara helt jättebillig iaf!?

Det blev Kousa, kunde man ju ge sig på. På förhand en bra värvning är känslan. Infon jag fick sa dock finsk back född 88a, rätt så långt, men kontraktet är enligt hemsidan bara för denna säsong, inte för bästa också som var infon jag fick. Antingen vill han väl helt enkelt bara köra denna säsong ut, alternativt så kostar han för mycket helt enkelt.
Blir spännande att se till veckan iaf. :)

Nine: Är snart alla spelare i Modo värvade med hjälp av externa sponsorer lr?

Nine: sedär ja

Cumiskey-Regehr
Ahnelöv-Torp
Lehtivuori-Kousa

Lär det inte bli. Men det vore gött. 

Berka: Helt klart bäst för laget Modo då Pålsson är otroligt svår att ersätta och ni knappast har juniorer som klarar att ta steget upp och fylla luckan. Jag ansåg att ni gjorde rätt utifrån er situation och att jag tolkade konkurrensverkets utslag som att hockeyligan inte hade rätt att stoppa Modo. Sen att jag hela tiden hoppats på en lösning av konfliketen är en annan sak, jag ser helst en Elitserie där i stort sätt samma lag tävlar hela säsongen men där skador givetvis kan ersättas.

arnio: frågan är ju varför du tycker det var rätt av Modo att ta in Alexander Steen när du helst inte ser NHL spelare i es?!

Berka: Jag tror att vi släpper det här för stunden. Vi är nog ganska överrens i grunden trots allt.

arnio: ja nog har du klagat en hel del, speciellt i eran bok!
Vi har bara diskuterat om det mer moraliskt riktigt de Brynäs sysslar med än andra, men just nu har inga fel begåtts eftersom varken Steen eller cody har lämnat för NHL.

Berka: Ni och ni, jag har ansett att ni gjorde helt rätt i att ta in Steen hela tiden, vad jag vet så har jag varken kallat er eller Frölunda för fuskare. Jag förstår precis allt ni skriver och de länkar ni hänvisar till men jag vill bara påpeka att ni faktiskt inte vet hur det ligger till med Cody och hans kontrakt och därför borde sansa er lite grann i er kritik.

arnio: men singla snacket, ni har skrikt fuskmodo hela hösten så kom inte å snacka. Sen har väl ingen påstått att han kommer dra garanterat, däremot är sannolikheten att han gör de väldigt stor.

J F K: Jag har läst blogginlägget och där spekuleras det hej vilt likt här men Robert P håller sig i alla fall till spekulationer och utnämner ingen till fuskare innan han vet hur det ligger till. En otrolig skillnad mot vissa här som går hårt åt Sundlöv och Brynäs utan att ha vatten på sin kvarn.

J F K: jag gillar stenhårt alternativet: 10.00: "Han bara stack. Vi vet inte var han är. Alla hans grejer är bara väck"

:-)

Btw. Vad kan oddset ligga på att arnio är lika oförstående i frågan efter att ha läst de, 1.05?!

Berka:Och ni verkar ju ha koll som skriver saker som "fuskbrynäs" och att Cody garanterat kommer att dra.

Berka: Robert P på hockeysverige har skrivit ett nytt blogginlägg som väldigt bra sammanfattar situationen. Arnio kan ta och läsa det INNAN han skriver fler kommentarer i ämnet.

arnio: Ursäkta... Verkar inte VI veta vad vi pratar om????!!

Har du öht läst dina egna inlägg ??!, om vi utgår från gårdagskvällens inlägg från dig så har du ju själv bevisat att du inte ens begrep dig på kontraktskrivning och klausuler, och nu är du här och trollar om att vi inte vet vad vi pratar om...

Fan nu fick jag huvudvärk..

zigge: Om inte intresse fanns för mina inlägg här i er bok så skulle det inte vara så populärt för modoiter att replikera på dem. Det var ni modoiter som drog igång det hela när ni tog upp ämnet Cody Franson här. Eftersom att ni inte verkar veta vad ni pratar om så är det min skyldighet som brynäsare att gå in och styra upp det hela. Jag kan rekomendera er som är sugna på att prata om Brynäs och Cody att skriva i Brynäsboken om ni nu tycker att detta är fel forum.

zigge: blev väl en dåligt vald tråd nu, man undrar ju hur det blir med VM i vår nu?, kommer NHL spelare att ansluta om möjligheten finns eller kommer många göra som jag gjort, skita i de för varför vara välkommen nu när man inte varit det tidigare. Okay det är inte riktigt samma sak men en princip!

arnio: Hej Arnio, dina små spetsfundigheter får du gärna gödsla med i Brynäsboken, men jag tror inte det alls uppskattas här, förstår du? O du behöver nu inte alls svara igen med 3-5 inlägg, vi klarar själva att fylla denna bok, HEJDÅ!

Berka: Jag förstår allt men drog bara allt till sin spets när jag skrev om att alla spelare som skrivit på förbinder sig att spela hela säsongen. Jag undrade mest lite skämtsamt var det står att man får bryta ett kontrakt men jag skulle nog ha infogat en :-)

arnio: snälla tänk efter... Har man en klausul så innebär det att spelaren har en valmöjlighet att utnyttja den även om han skrivit på för 200 år, klausuler ger spelaren eller klubben (beroende på hur den riktar sig) en möjlighet att skiljas när denne enskilde vill (tex. om spelaren inte trivs eller om tex arbetsgivaren är missnöjd med prestationen) varför skulle de vara fel att bryta ett kontrakt ??
, du begriper väl att för att bryta ett kontrakt så måste båda parter vara överens och skriva under precis som en vanlig arbetsgivare gör om han vill göra sig av med en anställd.

De absolut enda sättet en arbetsgivare (Brynäs) kan göra sig av med en anställd (Cody) är om båda är överens om att bryta kontraktet och gå skilda vägar!

Jag har försökt förklara på de enklaste sätt jag absolut kan, begriper du inte nu så föreslår jag att du lämnar ämnet !

Mvh

Nine:

Tycker helt klart vi kör vidare med Byström. Han förtjänar det. Det skulle sända helt fel signaler om han blev bänkad.

Berka: var här du läst att det är ok att bryta ett kontrakt? Kan det inte vara det Sundlöv kommer att göra om Cody skulle vilja dra?

Berka: är det så? Vem har en outklausul? Förbinder sig inte en spelare som skrivit ett kontrakt att fullfölja säsongen?

arnio: och bryta ett kontrakt är inte desmmma som att utnyttja en inskriven outklausul

arnio: Att skriva ett kortidskontrakt är mot bestämmelserna !
Att bryta ett kontrakt är helt ok!

Nine: Alsenfelt är nog svårsåld, sen bryter ni ju mot bestämmelserna och fuskar om han inte stannar säsongen ut :-)

Redigerad kommentar

renen:

Torp har varit väldigt trevlig tycker jag. Han gör väldigt sällan bort sig, smäller på och står upp för laget. Jag tycker han passar mycket bra i den roll han har för tillfället där han spelar lite mindre än övriga backar och det är väl därför jag tycker det är svårt att avgöra vem som ska petas om det kommer in en ny back.

Lehtivuori kommer inte att petas, det har jag skitsvårt att tro. Han hade passat bra med Torp tror jag, men då blir det Byström som står utanför laget och det har han inte heller gjort sig förtjänt av även om jag misstänker att hans bra statistik till viss del påverkats av att han skyddats lite.

Nine: lehtuvori alla dagar i veckan, han har helt tappat sitt spel, svag i närkamperna, usel med cumiskey defensivt och tyvärr allt för ofarlig framåt.
Dock vet vi ju att han kan spela på en hög nivå, han är relativt ung och utvecklingsbar och han är sällan skadad, ett partnernyte eller utlåning till allsvenskan ett tag kanske är en lösning. Torp är jag nöjd med, han visar hjärta för laget och tar gärna fighten för laget, dessutom känns han mycket säkrare defensivt.

Bad_Brett:

Jepp, men om alla är friska och du får välja, vem petar du?

« · 1549368 · »