Berka: Det viktigaste anser jag blir att få spelarna att prestera bättre enligt sina respektive förutsättningar. Jag tycker exempelvis att Modo på papperet hade riktigt bra backar, men att det pga coaching och något jag inte kan sätta fingrarna på inte alls visade sig lika tydligt på isen.
Hedman är en kille jag tror han höja sig i rätt miljö. Ungefär som att A Forsberg kunde lyfta Erik Andersson från LHCs frysbox till en bofast plats tror jag att han med rätt styrning har betydligt mer i sig. Jag minns förresten hur Hasse J kom hem från NHL och var urusel första säsongen, för att sedan kommande säsonger (bland annat guldsäsongen) vara flera klasser bättre. I Hasses fall handlade det om styrning och förtroende. Samma sak gäller förresten i ännu högre grad för Tobias Viklund som om han släpps fri spelar kopiöst svårt och gör många blunders. Under Melin var han istället nästan landslagsmässig. (Att han varit med i landslaget i år anser jag dock vara ett riktigt uselt skämt).
Redigerad kommentar
InVinoVeritas:
Oscar Hedman, Tobias Viklund och Mattias Timander. Vi är snart tillbaks på 90-talet.
Berka: Jag skulle inte vara missnöjd med en backsida bestående av Regehr, Lehtivuori, Torp, Hägg, Viklund, Hedman + "Icke namngiven jänkare" och Juniorer.
Kanske inget man vinner SM guld med men med rejäl lokal prägel och bredd.
Berka:
Viklund ryktas till Leksand också, hans statistik är ju inte så lovande men har man representerat Tre Kronor är man ju inte direkt dålig.
Här är det senaste från "hört på stan"; Det jobbas inte bara på Oscar Hedman från modohåll utan även Tobias Viklund ska finnas på önskelistan inför 13/14. Därutöver ska den 3:e backplatsen tillhöra en "icke namngiven jänkare".
Trot om ni vill, jag garanterar inget.
spud:
Om det var några som skränade om Mia, så var det knappast Sollefteåborna.
Det är inte lika lätt att bli profet....osv.
Hade du sagt Lars Jansson hade det varit en annan sak.
Berka: En verksamhet som MODOs behöver ett EK på minst 10msek för att ha en stabil ekonomi över ett år, för att ha en stabil ekonomi över en trendcykel skulle jag uppskatta att vi behöver 40msek, Frölundas ras visar väl om inte annat vad några dåliga år kostar.
Det har vi inte, inte ens nära. Timrås spelarbudget denna säsong kommer vara närmare sanningen för flera lag nästa år.
J F K: Snart kommer Sollefteåborna skräna om Mia.
HUr som helst, i min värld är marknadschefsposten en förtroendepost för hela ångermanland, den person som har företagens förtroende och förmågan att snacka in sig och en nolla till på avtalen är rätt person.
Det är nästan lite förvånande att man inte ger Perra den rollen, han har aldrig känts så strategisk som han är social om man nu kan missförstå mig rätt.
Berka: Du måste lära dig skillnaden på likviditetsbrist och bankrutt(konkursmässig).
Man löste likviditetskrisen med ett lån, men man har ju inte mer tillgångar bara för att man får ett lån, utan den tillgången man får i likviditet äts ju upp av den skuld man får. Så ur ett bankrutt/konkurshänseende så ökar ju inte tillgångarna genom att man tecknar ett lån.
Monno: Så är det givetvis. Växjö är ett utmärkt exempel på ett lag som sponsras hårdare av kommunen än både Modo och Leksand, men där har man inte gjort dåliga affärer i form av Sekab och Övik Energi, vilket gör att kritiken uteblir. Nu har faktiskt både Sekab och Övik Energi vänt på skutorna så någon greklandskommun har vi inte. Inte i dagsläget i alla fall.
Självklart är kommuner intresserade av att sponsra lagen. Det kommer massro av folk hit under matcherna, spenderar pengar på restauranger, hotell och säkerligen i stadens butiker. Det syns givetvis inte i balandsräkningen, men säkert skulle aldrig det nya hotellet byggts utan att hockeyn fungerat som magnet. Ett hotell som ger arbetstillfällen och friska pengar till kommunen.
Berka: Hmm, nu är det verkligen snillen spekulerar.
Ett par saker som man kan tänka på innan man kastar sig över tangentbordet.
Enligt artikeln handlar det om ett lån för att bygga ett visitors centre (turistinformation eller vad fasen det är) och ett museum. Rimligen är det inte samma pengar som spelarbudgeten och rimligen behöver det inte betyda att man är snudd på konkursmässig för att man inte har likviditeten att betala utbyggnaden. Det finns exempelvis många företag som är oerhört långt ifrån att gå i konkurs som ändå lånar pengar till förändringar/förbättringar.
Då det stod att det är en eller flera externa finansiärer kan det ha varit villkorade pengar som inte utbetalas om Modo inte värvar en spelare. Då är det självklart att man inte kan ta de pengarna och betala andra saker.
Kousa var en flopp, dock klart bättre än Skinner. Hägg var för valpig och i slutet av säsongen var Byström en skugga av hur han var runt jul. Visst kanske Torp skulle fått mer istid, men jag kan förstå värvnigen av en etablerad spelare som varit bra tidigare år och rehabiliterat sig efter en skada.
mattias - 74: Ja är det några som inte ska håna Leksand m.fl. så är det Modoiter.
Vi ska nog tacka gudarna att det var Leksand som blev granskade och inte Ö-vik/Modo... Finns nog många papper i Elvy Söderström & CO pärmar som dom inte vill att någon ska se.
Men precis som du säger så skulle jag tro att de flesta klubbar fått/får väldigt mkt ekonomisk hjälp av kommunen nån gång i dess "liv". Är väl egentligen bara Stockholm som låter sina lag falla (mer eller mindre) fritt utan att dom "sponsras". Rätt eller fel låter jag vara osagt.
Gustafsson: Ja inte är det utan oro man kanske kan spekulera i om Näslund främsta egenskap inte direkt är att hålla hårt i pengarna? Han har ju trotts allt spenderat större delen av sitt vuxna liv i en liga med en helt annan lönenivå. Han kanske har en tendens att punga iväg lite mkt cash när han "ser något han verkligen vill ha" ?
Fast ifos är det ju upp till Trollsås och gänget att bestämma hur mkt pengar Näslund får leka med.
Kousa var ju en idiot värvning såhär i efterhand. Skinner klass. När vi sen även har lovande juniorer som Hägg och Byström så blev det ju väldigt fel. Kousa åt ju inte en jävla massa speltid heller direkt. Hade vi gått till semi kanske man kunnat se det anorlunda. Men när vi "bara" kom till kvartsfinal var det en riktigt jävla praktmiss att värva Kousa. Efterklok =)
Gäsp:
På plats i Fjällräven Center slog det mig hur engagerade och hockeykunniga fans MODO Hockey har.."
Det är alldeles riktigt, Tambellini!