1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530244 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2013/2014

Sv: RE-building the future 2013/2014

Gäsp: 

På plats i Fjällräven Center slog det mig hur engagerade och hockeykunniga fans MODO Hockey har.."

Det är alldeles riktigt, Tambellini! 

Intervju med vårt nyförvärv Tambellini!

McFire: Kan dock inte tänka mig att Näslund uttalar sig specifikt om spelarbudgeten. Det känns inte som han är någon som skulle sköta sådant via media. Öht är skvallret som omgivit tidigare sportledning betydligt mer begränsat. Väldigt lite information läcker ut.

McFire: Så är det! Tyvärr tror jag efter allt med kommunen och museumet att Modo kommer få det tungt att matcha fjolårets budget.
Dock ser jag ändå ljust på kommande säsong

Berka: vi får avvakta tills Näslund uttalar sig, i nuläget vet vi ju inget, budgeten för honom kan ju vara densamma i år. Vi vet egentligen ingenting.

Berka: OK. Det var på tiden. Ta in folk som har meriter och brinner lite för uppgiften.

Icing-Ove: Har man slut på deg i feb-mars som Allehandas redaktion fått säkra uppgifter på så är något allvarligt fel.

Tydligen håller man på i detta nu och rensar på kontoret i Modo hockey

Seriöst, timingen med Anders Forsberg och toppspelare i juniorleden, hade nog inte kunnat varit bättre. Jag är ganska tveksam till att kompetensen på kansliet är vad den borde vara hos en organisation som omsätter 150 miljoner. Ekonomi, marknad och kommunikation måste ju vakna...

Nu har jag pantat burkar och bidragit till MoDo. Kunde själv ha gjort nåt roligt för de där två miljonerna. Nu är det er tur att kliva fram....

J F K: Givetvis är det så, men är det inte lite mycke begärt att få (om vi tar backarna) Hedman, viklund, lehtuvori att höja sina prestationer jättemycket för en helt ny tränare?!
Risken är att det inte lyckas, ja då ligger vi brunt till rent ut sagt!

Berka: Det viktigaste anser jag blir att få spelarna att prestera bättre enligt sina respektive förutsättningar. Jag tycker exempelvis att Modo på papperet hade riktigt bra backar, men att det pga coaching och något jag inte kan sätta fingrarna på inte alls visade sig lika tydligt på isen.

Hedman är en kille jag tror han höja sig i rätt miljö. Ungefär som att A Forsberg kunde lyfta Erik Andersson från LHCs frysbox till en bofast plats tror jag att han med rätt styrning har betydligt mer i sig. Jag minns förresten hur Hasse J kom hem från NHL och var urusel första säsongen, för att sedan kommande säsonger (bland annat guldsäsongen) vara flera klasser bättre. I Hasses fall handlade det om styrning och förtroende. Samma sak gäller förresten i ännu högre grad för Tobias Viklund som om han släpps fri spelar kopiöst svårt och gör många blunders. Under Melin var han istället nästan landslagsmässig. (Att han varit med i landslaget i år anser jag dock vara ett riktigt uselt skämt).

InVinoVeritas: Jag kan dock ändå "nöja" mig med den besättning du skrev ner tidigare, med tanke på den ekonomiska situation vi befinner oss i.
När man språkar runt lite så verkar det faktiskt värre än vad man utåt kan tro och det måste ändå vara prio 1 att gå med ekonomisk vinst för som det är nu så skulle Modo tvingas låna eller få externa sponsorer att gå in med mer pengar för att bygga ett guldlag (på papperet)

Vi får nog förlita oss på att sometimes less is more

InVinoVeritas: Vad skönt det känns att vi äntligen har två bra målvakter. 

InVinoVeritas: Om vi förutsätter att ahnelöv och cumiskey lämnar så är ett alternativ:
En kreativ offensiv back
En duktig 2 vägsback
En stor defensiv tung, gärna lite elak back

Men detta skulle nog kosta pengar Modo tyvärr inte har så vi kommer nog att få nöja oss med mindre.

Berka:Vilka 3 nyförvärv (backar) skulle du vilja se i Modo för att du skulle vara nöjd?

Redigerad kommentar

InVinoVeritas: ja vi skulle knappast gå till slutspel, men viktigast är nog att komma rätt ekonomiskt

NuMo: Timander... fy fan..

InVinoVeritas:

Oscar Hedman, Tobias Viklund och Mattias Timander. Vi är snart tillbaks på 90-talet.

NuMo:Tror inte jag skränade heller men jag hade henne som sportchef (eller vad nu titeln kan ha varit) ute på Österforse och där var hon grym!

Berka: Jag skulle inte vara missnöjd med en backsida bestående av Regehr, Lehtivuori, Torp, Hägg, Viklund, Hedman + "Icke namngiven jänkare" och Juniorer.

Kanske inget man vinner SM guld med men med rejäl lokal prägel och bredd.

InVinoVeritas: Ingen Forsberg tack..

InVinoVeritas: Möller var väl en som signade nytt med saik och george spelar ju fortfarande så OM han kommer att flytta på sig så blir detta inte officiellt förens efter säsongen.

Sen är frågan om Modo med denna jävulskt kass ekonomin som nyligen uppdagats ska satsa på massa dyra spelare eller om man ska försöka göra ett budgetlag å satsa mycket på yngre förmågor?

InVinoVeritas: Sevc, Skogs, Forsberg och Holloway på utgående kontrakt...

Berka: Var är alla spelare som Forsberg skulle sno med sig från SAIK?

mattias - 74:
Att spela Chanel one cup, vodka cup å dom andra turneringara är ingen större merit.

Berka:

Viklund ryktas till Leksand också, hans statistik är ju inte så lovande men har man representerat Tre Kronor är man ju inte direkt dålig.

InVinoVeritas: viklund och Hedman....

Modo satsar på att hålla kostnaderna nere vilket iaf får ses som beundransvärt

Här är det senaste från "hört på stan"; Det jobbas inte bara på Oscar Hedman från modohåll utan även Tobias Viklund ska finnas på önskelistan inför 13/14. Därutöver ska den 3:e backplatsen tillhöra en "icke namngiven jänkare".

Trot om ni vill, jag garanterar inget.

spud:

Om det var några som skränade om Mia, så var det knappast Sollefteåborna. 

Det är inte lika lätt att bli profet....osv.

Hade du sagt Lars Jansson hade det varit en annan sak.

Gusse: Var i Asplöven men hamnade i slutet på säsongen i Östersund, så helt rätt.

J F K: Hamnade han inte i Östersund?

J F K: Han fick ju aldrig chansen att misslyckas.
Han blev skadad å förlorade hela första säsongen, sen fick han harva i 4:e kedjan å gjorde det helt okay men man valde bort honom.
Får du inte chansen att misslyckas sånär det svårt.
Sen var han väl inte den största talangen vi haft precis utan jag använde han mest som ett exempel

Berka: John Westin bra exempel på en spelare vi slarvat bort? Vart är han nu? Plockades han upp av ett annat elitserielag eller drog han till KHL? En stor talang iaf.

spud: Jag har ju ropat efter satsning på juniorerna men ofta fått på truten, dock har väl en del junisar helt enkelt inte hållet måttet, men å andra sidan har många aldrig fått chansen att misslyckas!
Bysse föll ur lite på eget bevåg och kommer nog få tungt att öht komma tillbaka.
Nyström fick aldrig en ärlig chans tycker jag
Henke Samuelsson blev grovt misshandlad å drog
John Westin föll bort efter att ha härjat på bra i 4:e
Det finns ju exempel där Modo kanske inte har satsat tillräckligt samtidigt som vi inte haft den bästa utdelningen från juniorledena.
Dock ser det ju fantastiskt ljust ut bnu och jag hoppas verkligen AF kan lyfta fram många killar så har vi våran ryggrad i många år framöver!

Byström
Hägg
Carlsson
Hedberg
Possler
Gunnarsson
Bengtsson
Kempe
Banggeda
Timazhov
Ullmark
Öhman

Är väl killar som med bra inskolning kan komma att representera A laget på sikt

Berka: Jag tror inte alls det är en svår kombination utan tvärtom. Ju bättre man är på att satsa på juniorer desto mer framgångar får man. Bara kolla på vilka som kommit de senaste åren, BIF ifjol SKAIK de senaste säsongerna, VF i början av 00 talet vi 90 talet.. Vi hade aldrig varit ett ES lag idag om det inte vore för de juniorframgångat vi hade med 70talisterna. Så ska vi vara ett elitlag i framtiden krävs det att vi återgår till en spelarproduktion, och det kanske kommer kosta ett par säsonger i lite svagare sportsligtresultat. Så då gäller det att supportrar som sitter och skriker på det ena efter det andra vid en förlust tänker lite långsiktigt dem också. 

spud: får hoppas att vi nu med juniorer från egna led kan hålla kostnaderna nere som de sportsliga högt!

Svår combo men inte omöjlig.
Tydligen rensar Modo i styrelsen så vi får hoppas att något gott kommer utav detta fast det ser mörkt ut just nu

Berka: En verksamhet som MODOs behöver ett EK på minst 10msek för att ha en stabil ekonomi över ett år, för att ha en stabil ekonomi över en trendcykel skulle jag uppskatta att vi behöver 40msek, Frölundas ras visar väl om inte annat vad några dåliga år kostar.

Det har vi inte, inte ens nära. Timrås spelarbudget denna säsong kommer vara närmare sanningen för flera lag nästa år.

spud: Möjligt att jag tolkat, uppfattat eller helt enkelt inte begriper, men det hela verkar jävligt skumt.
Att man nu går ut å påstår att lånet inte bara skulle användas till museumet är ju ännu mer skumt!

Man undrar ju hur jävla illa ekonomin faktisk är?

Berka: Har ingen synpunkt på den artikeln utan dina tolkningar.

spud: det var allehandas grävande journalistik som kom upp med de där, inte jag

J F K: Snart kommer Sollefteåborna skräna om Mia.

HUr som helst, i min värld är marknadschefsposten en förtroendepost för hela ångermanland, den person som har företagens förtroende och förmågan att snacka in sig och en nolla till på avtalen är rätt person.
Det är nästan lite förvånande att man inte ger Perra den rollen, han har aldrig känts så strategisk som han är social om man nu kan missförstå mig rätt.

spud: Sedan kan man lägga till pluskontot att Modo slipper Fredrik Östman. I mina ögon och öron en katastrofalt dålig marknadschef. Nu finns läge för att hitta en betydligt bättre person som kan få sponsorerna att ställa upp ännu bättre.

Berka: Du måste lära dig skillnaden på likviditetsbrist och bankrutt(konkursmässig).

Man löste likviditetskrisen med ett lån, men man har ju inte mer tillgångar bara för att man får ett lån, utan den tillgången man får i likviditet äts ju upp av den skuld man får. Så ur ett bankrutt/konkurshänseende så ökar ju inte tillgångarna genom att man tecknar ett lån.

J F K: nä det köper jag, men att man var bankrutt enligt skyddad säker källa redan i feb, mars och man har uppskov på amorteringar på arenalån, samt att 2 ggr den senare tiden har 2 finansiärer gått in med miljoner för att rädda klubben, då är väl läget att bygga ett museum för ytterligare lånade pengar och mer räntor en märklig sak ellerhur?

Värvningen av kousa är såklart som du säger, pengar från en finansiär/sponsor som bara sponsrar till spelarköp, men att arbeta för ett spelartransfer ist för att få ekonomisk hjälp att inte gå bankrutt med 2 månader kvar av säsongen känns ju lite märkligt agerande.

Dock ska väl tilläggas att vi har nog inte alla fakta så man får bara hoppas att detta museum ger något positivt ur ekonomisk synvinkel.

Monno: Så är det givetvis. Växjö är ett utmärkt exempel på ett lag som sponsras hårdare av kommunen än både Modo och Leksand, men där har man inte gjort dåliga affärer i form av Sekab och Övik Energi, vilket gör att kritiken uteblir. Nu har faktiskt både Sekab och Övik Energi vänt på skutorna så någon greklandskommun har vi inte. Inte i dagsläget i alla fall.

Självklart är kommuner intresserade av att sponsra lagen. Det kommer massro av folk hit under matcherna, spenderar pengar på restauranger, hotell och säkerligen i stadens butiker. Det syns givetvis inte i balandsräkningen, men säkert skulle aldrig det nya hotellet byggts utan att hockeyn fungerat som magnet. Ett hotell som ger arbetstillfällen och friska pengar till kommunen.

Berka: Hmm, nu är det verkligen snillen spekulerar.

Ett par saker som man kan tänka på innan man kastar sig över tangentbordet.

Enligt artikeln handlar det om ett lån för att bygga ett visitors centre (turistinformation eller vad fasen det är) och ett museum. Rimligen är det inte samma pengar som spelarbudgeten och rimligen behöver det inte betyda att man är snudd på konkursmässig för att man inte har likviditeten att betala utbyggnaden. Det finns exempelvis många företag som är oerhört långt ifrån att gå i konkurs som ändå lånar pengar till förändringar/förbättringar.

Då det stod att det är en eller flera externa finansiärer kan det ha varit villkorade pengar som inte utbetalas om Modo inte värvar en spelare. Då är det självklart att man inte kan ta de pengarna och betala andra saker.

Kousa var en flopp, dock klart bättre än Skinner. Hägg var för valpig och i slutet av säsongen var Byström en skugga av hur han var runt jul. Visst kanske Torp skulle fått mer istid, men jag kan förstå värvnigen av en etablerad spelare som varit bra tidigare år och rehabiliterat sig efter en skada.

Monno: Om man nu ska tro det som sägs att man var i princip bankrutt redan i februari så kan man ju ställa sig frågan till hur trollås och Näslund å de andra sköter ekonomin?
Att man är bankrutt innan säsongen är över känns ju inte så lovande och att då värva en på papperet klasslirare. Är ju så oansvarigt så jag begriper knappt hälften!

Det verkar på dom som sätter sig in i Modo att man har en nästan konkurshotad ekonomi !?

mattias - 74: Ja är det några som inte ska håna Leksand m.fl. så är det Modoiter.

Vi ska nog tacka gudarna att det var Leksand som blev granskade och inte Ö-vik/Modo... Finns nog många papper i Elvy Söderström & CO pärmar som dom inte vill att någon ska se.

Men precis som du säger så skulle jag tro att de flesta klubbar fått/får väldigt mkt ekonomisk hjälp av kommunen nån gång i dess "liv". Är väl egentligen bara Stockholm som låter sina lag falla (mer eller mindre) fritt utan att dom "sponsras". Rätt eller fel låter jag vara osagt.

Gustafsson: Ja inte är det utan oro man kanske kan spekulera i om Näslund främsta egenskap inte direkt är att hålla hårt i pengarna? Han har ju trotts allt spenderat större delen av sitt vuxna liv i en liga med en helt annan lönenivå. Han kanske har en tendens att punga iväg lite mkt cash när han "ser något han verkligen vill ha" ?

Fast ifos är det ju upp till Trollsås och gänget att bestämma hur mkt pengar Näslund får leka med.

Kousa var ju en idiot värvning såhär i efterhand. Skinner klass. När vi sen även har lovande juniorer som Hägg och Byström så blev det ju väldigt fel. Kousa åt ju inte en jävla massa speltid heller direkt. Hade vi gått till semi kanske man kunnat se det anorlunda. Men när vi "bara" kom till kvartsfinal var det en riktigt jävla praktmiss att värva Kousa. Efterklok =)

« · 1577054 · »