1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532477 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Saleva: Gissar att det är ca 0,1% av supporterskaran som lever efter devisen ”hata motståndarna”. Finns tyvärr i alla lag och dessvärre så sticker dessa personer ut då de oftast är fulla, pubertala eller bara gaphalsar. Om jag fick önska skulle jag hellre uppleva en gemensam folkfest där klackarna tävlar i att heja fram sitt lag. Har väldigt svårt att förstå vad ramsan ”vi hatar Löven” ska ge för typ av energi till Modos spelare. Antar att man ser på detta ur ett annat perspektiv när man blir förälder och inser vad man utsätter sina barn för under en hockeymatch.

Gavelo:
Precis bänkar de ens sin kroppsvikt 😂🤣

Tarasov: Haha, knappast 😉
Nä men liknelsen kanske var fel men oavsett så är det ju nästan uteslutande ungdomar som tagit över och beter sig såhär.
Själv är jag bosatt i Sundsvall och ser därför väldigt få matcher live, men förr när man var yngre och bodde i Härnösand så åkte man med svanbergs trafik och stod i klacken under rätt många år, visst förekom korkade saker även då men inte alls i närheten av hur det är idag.

Sen finns det såklart fantastiskt mycket bra med klacken på senare år, jag tycker att man lyckats få in mer tjejer vilket är kul att se, men när man pekar finger och skanderar ”horunge” hata” och annat så tycker iaf jag att det bara är löjligt.

Gavelo: Så jävla pinsamt sånt där, men tyvärr vanligt förekommande hos smågrabbarna. Minns för ett par år sen, under serielunken, halvfull arena, mot nåt bottenlag, då börjar de skandera: "Vi hatar Modo!"

Man kunde verkligen känna pinsamheten i luften!

MickeTheProphet: Haha, det är exakt samma känsla när någon stackare ska sjunga på något tv program och det är så falskt så man måste gå från tv rummet för det är för pinsamt att titta på.

Gavelo:
Liknelsen var nog nära sanningen.

Gavelo: Där jag håller jag inte riktigt med. Har inga problem med att hata används i ramsor. Det har använts långt innan den här ultras-kulturen. Däremot har jag svårt för uttryck som horunge etc. eller bengaler inomhus, organiserade slagsmål och annat.

KB: Absolut så har det använt länge i viss mån, men nu är det ju mer än regel än ett undantag på matcherna.

Jag tycker att Förningarna måste kunna bestämma vilken värdegrund man har och vad som lirar med den värdegrunden samt utesluta saker som inte överensstämmer med föreningens värderingar.
Tex så skulle det aldrig vara acceptabelt om man har en stor bårföreing och några av medlemmarna är ute och lever rövare och förstör på den allmänna parkeringen intill båthamnen, dom skulle ju bli tillsagda att sluta eller bli uteslutna ur föreningen.

Jag är själv ordförande i en förening och där har man tydliga stadgar och medlemmar som inte följer stadgarna riskerar att kastas ut.

Gavelo:
Till matchen. Skulle det inte vara en idé att byt in Jelisejevs i första PP i slottet istället för Mannberg. Andra pp skall ändå bara avlasta och Jelisejevs känns mer kvalitativ än Mannberg.

Tarasov: Det beror ju lite på hur det sägs kan jag tycka. Många ångermanlänningar har en lite skämsam attityd typ "Ge mig din tröja så lägger jag den på komposten tillsammans med övriga björklöv höhöhö".

Nu tvivlar jag inte på att det finns en massa ohyra i de yngre leden som faktiskt uppträder hotfullt, men lite trashtalk vid pissoaren hör till så länge det är med glimten i ögat.

Tarasov:
Vad tycker ni om Letten? Jag var duktig avundsjuk på den värvningen och trodde han skulle leverera betydligt mer

Messias :
Tycker han varit riktigt bra även om poängen inte kommit, skulle tjäna på att var lite mer självisk och dra på skott oftare.

Tarasov: Agreed!
Jag har hela vintern (typ) ställt frågan vad Mannberg skall tillföra i slottet, visst har han ett ganska bra slott men han fick jag välja så skulle jag hellre ha OP eller kanske Jelis, jag vill ha mer täckning framför målvakten, ja herregud så kanske Sylle skulle vara ett bättre alternativ till och med.

Gavelo: Kan tycka att man väljer att fokusera på de ramsorna i lite för långa sekvenser, definitivt. Men har inget problem med det i grunden. I sammanhanget så känner jag inte att ”hata X” är särskilt starkt laddat. Då har jag som sagt kanske åsikter om annat som skriks istället.

Tarasov: Syns ju att han har ett enormt hockey-IQ. Hade som sagt önskat att han var lite mer självisk.

Messias : Det är en spelare som gör _extremt_ få misstag, vilket iofs inte är helt fel i MoDo med spelare som Näsén, Bernhardt, Hasa, Sveningsson, Woods, Sylwander etc.

Det innebär att han bidrar väldigt mycket även när inte poängen kommer. Samtidigt ser man då och då att han besitter en spets som få andra, så skulle inte bli förvånad ifall han helt plötsligt slår till med ett hattrick.

Bad_Brett: Hittills har man inte fått någon direkt Bang for the buck gällande poäng men som du beskriver så bidrar han med trygghet och gör få misstag.

Karlsson och Aagaard har helt plötsligt börjat få mängder med frilägen och spottar in poäng på allvar och jag vill tro att mycket är Jelisejevs förtjänst där han skapar ytor och lägen för sina kedjekamrater i spelet utan puck, han är smart, mycket smart.

Gavelo: Allvarligt talat, vad skriver du för strunt?
Du tycker alltså att MoDo ska gå in och förbjuda ramsor?!
Att ståplats skanderar "Hata löven" i en slutspelsmatch är väl inget att grina över, du skulle alltså ryckt tag i personen och burit ut han. OM du hade varit på plats vill säga.....
Blir du så kränkt av lite hatramsor så kanske du ska byta kanal på tvn och kolla curling istället. Spännande sport för övrigt....
Nädu, köp biljett, gå på matcherna och ta diskussionen på plats istället för att leka allan ballan på nätet.

Strandarenan: Nu ska vi dock inte hata på curling. Fin sport. Heja lag Edin!

Bad_Brett: Märker f ö att du inte kan hejda dig i att berätta hur lite HV71 berör dig. Jag ser det som att du har satt ner foten och fortsätter diskutera med andra. Jag gillar inte heller Chelsea Dagger eller plastklappor, men väljer inte favoritlag utifrån de kriterierna. Du verkar vara inne på att väcka känslor är samma sak som att provocera (Hatlag). Såhär ser jag på det. Jag är bosatt i Värmland och håller på HV71. De som väcker känslor för mig är naturligtvis mest FBK och Frölunda, framförallt har det varit skönt när HV71 har kunna stå upp mot det FBK som spelar snabbt, bestämt och med öronbedövande fans. Visst är det enögt även i Karlstad, liksom Jönköping och alla orter. Men FBK-fansen är övervägande trevliga, liksom i Örebro, Göteborg, Leksand och Timrå där jag också har varit på besök. Ett lag har stått ut när jag har varit på plats i Jönköping och det är Skellefteå, som alltid har uppträtt modigt och utan respekt även innan de blev dominanta. De väcker känslor av respekt hos mig.

Strandarenan: Jag tror helt enkelt att Gavelo är en väldigt gammal eller väldigt religiös person. Det äldre personer glömmer är att det inte var bättre förr. Finalen DIF - Färjestad 1983 innehöll betydligt grövre ord än HATA för att ta ett exempel. Ordet hata är ju för en vuxen något av det värsta man kan säga till en annan vuxen men om man har ett jobb med mycket unga människor så vet man att ordet är det en del av deras vokabulär som de inte tar särskilt allvarligt på om någon säger (generellt sett - finns ju alltid undantag). Hur ska det hela gå till? Att man först ska identifiera personen i en stor folkmassa som faktiskt ropat HATA och vara helt säker på att det är rätt person är mycket svårt. Tänk hur det skulle kännas om man tog ut fel person. Den personen skulle känna sig mer kränkt än det lag som fått höra hata. Undrar hur det faktiskt ska gå till. Betänk hur svårt det är att identifiera ens vilka som slänger in en bengal på en fotbollsmatch. Ska hela publiken kameraövervakas och så ska det sitta massor av vakter som ska ha i uppgift att identifiera och bära ut...I rest my case...

{8225}: Sarkasmen räcker och blir över. Grattis! Så Modos derbyn mot Löven och Timrå är alltså mer äkta och genuina än HV:s möten med Frölunda, LHC och FBK. Varför exakt? I SHL har HV haft högre och mer konsekvent attendance än något annat lag med undantag för kanske RBK och Örebro som har mindre arenor. Så plastlag, vad menas? Är det bara handklappor du hänger upp dig på?

Jan-Erik :
Lyssnar på sanny å Svensson där de diskuterade vågen i Hägglunds, Svensson tyckte det var lite kul men att det är lite töntigt. Varför ens diskuterade en sån sak, det är väl var det är, så jävla ängsligt.

Saleva:
Svensson fick berättat för sig på twitter att det var töntigt så han hakade på, initialt verkar han dras med. Tycker det var rätt trevligt jag bättre än bränna tröjor iaf 😂😃

Tarasov: Äh flaggbränningar och slagsmål hit o dit dessa hormonstinna ynglingar lägger jag ingen energi på. Jag kommer att köra vågen hemma framför tv ikväll och kanske kan jag lura med mig käringa. Vi vinner med 4-2 och groggen kommer att smaka gott.

{6870}:
Dig kan man lita på 😀

KB: vad hände egentligen med de lövenfans som traskade in på kansliet o stal ett gäng saker?
Var det samma gång som de knyckte en flagga o eldade upp....
Går att finna dumheter vart man än tittar

Strandarenan: läs vad jag skrev ist för att göra dig dum!
Jag skrev att man skall förbjuda ramsor som inte överensstämmer med Modo hockeys värdegrund, om du inte kan andra ramsor än hata och könsord så tycker jag allvarligt väldigt synd om dig, för det är ju det du skriver när du skriver att man skall förbjuda alla ramsor!?

Sen som jag skrev så har jag varit på extremt mycket hockey, både stått och ledat klacken i såväl Kempis som Swedbank arena så jag har bidragit med min beskärda del, jag anser att jag har tillräckligt på benen för att kunna klaga när snorungar inte kan bete sig i klacken, samma klack som representerar alla Modoiter och vårat Hockelyag.
nu kan jag inte åka på matcher, det blir för kostsamt tidsmässigt att åka 30 mil varje hemmamatch då jag har ett jobb där jag har rätt mycket att göra, av den anledningen så blir tyvärr mindre matcher än förut live.

Gavelo: Håller med , för nid ramsor har inget med hockeyn att göra ..
Dom görs för att häckla motståndarnas supportrar .. löjligt ..ramsor skall vara för att peppa egna laget .
Hata varför skall man hata på en hockey match .,obegripligt.

Saleva: Tycker det är mera löjligt med handikappklappor som HV fansen använder.

Gavelo: Exakt vad är det som är farligt med att skrika hata löven? Tror inte direkt att lövens spelare eller supportrar ligger sömnlösa och gråter.

Du kanske tar illa upp av att höra ”vi hatar Modo” när vi är i tex Timrå och spelar? Det gör inte jag och jag tror faktiskt att det är extremt få som blir stött eller ledsen över att höra motståndarklacken sjunga att man hatar.

hanzon:
Varje förening får skapa den kultur de vill, har själv inget emot klappor men är ett rött skynke för vissa 😀

Donald: Pröva att tänka lite längre!
Vad tror du händer när man accepterar att hata andra utan anledning är ok?, nästa steg blir att det är okej att hota andra utan anledning, sen börjar man kasta saker på varandra och sen kanske det blir helt okej att slåss utan anledning, som bland firmorna i fotbollen.

Sen vad sänder det för signaler till alla unga som går på hockey och hör halva stå sjunga Hata löven, och vad sänder det för signaler till sponsorer!, vad har det ens med idrott att göra?

Det handlar inte ett dugg om vad andra laget eller deras fansens tycker, dom skiter nog högaktningsfullt i det utan det handlar om hur vi själva profileras oss och vilka signaler det sänder till ungdomarna.

Gavelo: Köper inte alls ditt resonemang här. Steget från att sjunga hata lag X till mer våldsamma tendenser är enormt.
Det var ju för fasen en långt mer hetsig stämning på Kempis än vad vi har nu, speciellt mot domarna och enskilda spelare. Där deltog både sitt och stå i hetsen dessutom.

Jag tror att din värdering av ordet hata är väldigt annorlunda jämfört med de som använder det i ramsorna på läktaren.

KB: Hata hör inte till idrott oavsett så det är bara korkat att tycka att det är okej.

KB: Håller inte med alls. Att normalisera hat som en del av läktarkulturen är osunt i grund och botten. Vad bidrar det med och för vem?

Gavelo: Det är din åsikt. Alla verkar inte dela den.

KB: Ja det är min åsikt men tyvärr verkar det finns nötter som fortfarande tycker annorlunda.

Gavelo: Hata användes reda på 80 talet och grövre ord än så. Inte har det eskalerat på det sätt du beskriver. Hur ska arrangören agera om några i en sektion skriker hata eller värre ord? Hur kan de identifiera rätt person i publikhavet och vad händer om man pekar ut fel person som skyldiga?

Jan-Erik : När klackledarna står och gör runktecken och buar åt motståndarna. Eller skriker frågandes åt klacken om dom är könslösa. Då borde det väl va rätt lätt att identifiera personen. Eller ska man se genom fingrarna på dessa individer?

Jan-Erik : Det är inte riktigt det detta handlar om, om några pers skriker könsord så står det kanske inte för hela supporterföreningen , eller hela föreningen men när en klackledare uppmanar en hel kortsida till detta så är det riktigt fel i mina ögon, och det var just det vi diskuterade.

Under min tid i klacken så blev man utesluten om man betedde sig på ett sådant sätt som varken supporterföreningen eller klubben kunde stå bakom, det kunde innefatta saker som sades eller gjordes.
(Läs Martin Palm)

KB: Jag tänker att stämningen faktiskt sprider sig ut från arenan till omgivningen och att vuxna därför har ett stort ansvar att visa respekt för andra lag även vid matcher. Kan säga att det inte var helt friktionsfritt att som 6-10åring åka till skolan i en Modomössa under vintern i skåneland på tidigt nittiotal. Fick höra rätt ofta att modo suger :) vilket förvisso var ganska lätt att smälta när vi radade upp finalplatser.

Det lär vara samma sak för minimodoiter i Sundsvall och viseversa i Örnsköldsvik. Givetvis ska vi få heja på vårt lag men föredrar ett mer positivt engagemang och inte fokus på hata.

Gavelo: Han krossade väl fönster och klottrade hotfulla meddelanden på kansliet? Eller något i den stilen.

Lite värre än att skrika lite otrevliga fylleramsor från läktaren. Med det sagt ogillar jag hatfulla ramsor från läktarplats och det känns tyvärr som att huliganbeteendet från Stockholmsfotbollen har börjat sprida sig till andra orter och sporter.

Jag tycker det är betydligt roligare när man är lite fyndig, som "Signalfel på Linje 19".

Gavelo: Det är en av oss som gör sig otrolig dum just nu och det är inte jag.
Du pratar om att du skulle rycka tag i personer på läktaren och bära ut dom för att dom skriker "Hata Löven" på en hockeymatch. Du pratar även om att vissa ramsor borde förbjudas av MoDo..... Snälla.....

Du har säkert varit på jättemycket hockey i dina dagar, men bevisligen så är du inte det längre och vet du vad? Tiderna förändras. Allt kan inte vara Bingo lotto stämning som kanske gick hem för 15-20 år sedan.

Strandarenan: Ja just, tiderna förändras och då är det såklart helt okej att bete sig som ett svin, för att andra gör det!

Jisses, du har mycket att lära du!

Bad_Brett: Det stämmer, det var efter en tids kräftgång och då började några ur supporterföreningen visa sitt missnöje mot egna klubben vilket på sitt sätt är mer beklämmande.
Det var mer ett exempel på hur det kan eskalera om man börjar att tillåta folk att öppet hata allt och alla som inte har samma åsikt eller förfarande som just du önskar.

Haha signalfel , klassiker!
Finns en del sköna saker, blablabla eller snickerboa vid utvisning, visserligen extremt gammalt men ändå lite småkul.
Sen gillar jag som fan när man hejar fram sitt eget lag ist för att lägga tid på att ”hata andra”, klart mycket roligare att stå i klacken och sjunga ”When the reds go marching in”, Micke p , när han tar ett skär så blir man kär åh Micke Micke P”

Nostalgi

Tarasov: Intressant, jag har också funderat kring första PP, skulle vilja sätta in OP där. Han är lagomt elak, lite större. Nån förändring vore bra iallafall, men som dom spelar så är det väl inte en "mjukis" dom saknar i den uppställningen.

Donald: Det kan väl inte vara farligt att sjunga ”hata löven” ”hata Modo” eller nåt annat lag för den delen men man framstår ju så klart som en ganska enkelspårig, fantasilös och simpel person. När en hel klack ”sjunger det” så bör man ju också vara medveten om att man marknadsför hela den egna klubben som simpel när ljudet går ut i tv-sofforna. Speciellt olyckligt blir det ju eftersom säkert 80-90% av alla som skanderar hatramsan i själva verket inte alls hatar motståndarlaget. Man har bara brist på riktiga ramsor.

{297}: jag hatar löven. Hatar alla dom är ivägen för oss att vinna. Jag skäms inte en sekund för det och stödjer att småultras rör om i grytan.

Jag älskar även modo och föredrar absolut kärleksramsor till det egna laget, men stör mig inte ett jota om matchen väger och motståndarna är svinga. Då kan vi gärna få hata dom lite.

Green devils med flera ska inte känna sig välkomna hit och inte löven heller.
Saft och bullar finns till överkomligt pris på cafe uh.

« · 2328690 · »