1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480232 inlägg · 4078 ämnen

SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

1698592 · » Till forumet


Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
hellge:

Jo, men jag inser mina begränsningar. Jag överlåter det till mäster!
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

bisterfinnen:

Mina planer är defenitivt att dyka upp i #gubbklacken, btw borde det inte vara dags för en ny tråd? En hemmapremiärtråd?

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
bisterfinnen: Alltid
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
bisterfinnen: Kan tyvärr inte imorgon. Förhoppningsvis nästa hemmamatch.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Amitiel: Vilka planerar att dyka upp imorgon? #gubbklacken
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Monno:
Jo skrev från mobil och den byte nätverk så fick inte editera ☺
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Amitiel: Haha "Avbytarbås rummet" det var lite roligt faktiskt. :-P
Gissar på att det skulle va omklädningsrummet? :-)
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K:
Nog tror jag Huras har kunskaperna och modet nog att byts om han ser att det absolut inte funkar, har varit med så länge som tränare, däremot vet jag inte om han har det stöd och hjälp av dom andra 2 tränarna som han behöver, såg ju vilset ut under Anders också och han är nu borta men dom där 2 är kvar än och ser likadant ut.

Hur bra en första tränare än är så behöver han ju hjälp när det behövs och stöd från dom andra 2, han kan ju inte sköta precis allt.

Hade gärna sett att dom tagit in en till om nu Gradin Alavaara gör ett bra jobb utanför matcher som inte syns, ta in en tränare eller person som bara har som jobb gå runt och ger dom en dunk på axeln om dom gör något bra och är lite uppmuntrande om det går hårt.

Med andra ord ta in en tränare till eller en person som är som Brashear var i avbytarbås och avbytarbås rummet föra säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Sawchuk: Det låter fantastiskt, men anledningen till att jag är tveksam är att vi inte fick ihop det på hela förra året:/
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Vi får ge det några matcher. Det är tufft att spekulera ordentligt vad som kommer göras efter förra matchen, men det måste bli bättre snart för sådant försvarsspel hör inte hemma i SHL.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

J F K: Jo det finns flera olika sådana mediasystem ett vanligt är Interplay och ett annat är Dartfish. Jag tror att Modo använder sig av dartfish. I dessa program går det att analysera allt. Vill man kan man t.e.x plocka ut speciella spelsekvenser och skicka till spelarnas dropbox med kommentarer så att dom själva kan gå igenom varje byte, passning med mera.

Att gå över till att spela överbelastande i egen zon är mycket lättare än att träna in man/man. Jag gissar att alla spelare spelat med överbelastning tidigare dessutom.

En vecka med rätt övningar så börjar det fungera ok, en vecka till så sitter det. Sen är det upp till spelarna att göra sitt jobb.

Jag skulle byta direkt, innan nästa match om jag var Modo.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Sawchuk: Sedan såg jag någonting om att Huras har ett väldigt bra verktyg (en applikation) där man kan grafiskt se och visa olika sekvenser. Killen verkar ju vara en riktig hockeynörd som ser massor av matcher (alltså inte bara Modo). Jag tror efter vad jag hört att han kommer att förstå att man måste förändra spelsystemet. Det är bara att hoppas att han är så prestigelös som han säger till tidningarna när han säger sig vara en "professionell tjuv" som stjäl idéer och system av andra.

Vad jag är rädd för är att det i sådana fall ska bytas system och att det är som att börja om från ruta noll. Mitt förtroende för att de assisterande ska påskynda processen genom att kommunicera till spelarna fortlöpande är minst sagt begränsat...

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

J F K:

Så är det. Ibland kan det vara svårt att se från båset hur fel man ligger men jag hoppas verkligen att Modo har folk på läktaren som har översiktsblick och kan rapportera vad dom ser.

Hur som helst är det väldigt förvånande att Huras (om det är han) lyckats sälja in ett system som räknas som otroligt omodernt och svårt att genomföra i dagens hockey.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Ogie Ogilthorpe: Min jämförelse med Bäckman var bara att det tar tid innan ett system sätter sig. Jag borde inte frestats att svara på så korkade inlägg som jag gjorde där. Bäckman trodde ju faktiskt att han skulle få sparken vid juluppehållet.

Man hade ju önskat att Huras hade bättre assisterande som kunde pekat ut det vi supportrar sett. Modo KAN inte spela så korkat att vi ska jaga skiten ur oss till INGEN nytta. Vi hamnar ju bara på rygg på motståndarna.

För övrigt hade väl Bäckman Hållberg, Hedin, Jonsson, Kaberle och sådant. Det var duktiga skridskoåkare som hann med motståndarna. Nu har vi flera riktigt bra backar som dock inte har skridskoåkningen som sin största tillgång. Sundström var inte en lysande skridskoåkare, men var fantastisk defensivt tack vare sin placeringsförmåga och sitt sätt att läsa spelet. Hade man satt honom på man-man skulle han haft det mycket jobbigare (men säkert klarat det bra också tack vare spelsinnet).

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Ogie Ogilthorpe:Bra synpunkter! Du är inget troll vill jag lova..Foppa såg nog inte bara ut som en troll han var nog skogstokig!! Det där spelet håller inte!
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Foppa såg ut som att han skulle kräkas av avsmak igår.

Man kan hoppas att svartvadet och foppa kallar upp Huras på kontoret och förklarar:

1. Zonspel skulle vara mer lämpligt.

2. Ska man spela man-man får man göra  det bra mycket mindre aggressivt så man inte går bort sig. Vi har SHLs kanske tredje stabbigaste backbesättning efter Luleå och frölunda. Vad var annars tanken med det om vi inte ska utnyttja tyngden framför egen kasse?

3. Vore önskvärt att ytterforwards sjunker ner och hjälper i mitten.

Tar han inte in justeringar mot ett mindre aggressivt spel, så är det bara att ge honom foten. Det här är inte ett spel att bygga vidare på i SHL. Jag har ALDRIG sett en sämre defensivt genomförd match av modo. Vi ska vara glada att det inte var FBK eller SAIK, det hade blivit tvåsiffrigt. Jag gissar att det går helt OK att spela så här i mellaneuropa, för man blir inte lika straffad när man går bort sig som man blir i SHL.

Och jämförelserna med Bäckman haltar. Visst, det var 4 raka förluster i inledningen av serien tror jag, men det såg inte så tokigt ut. Det kändes som att "det här ordnar sig"...

Kommentera


Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Monno: Ha, ha! Han trivs bäst med att debattera Modo. Ska du hitta något enbart Brynäsrelaterat inlägg från honom får du nog backa tre år tillbaka i tiden, minst!
Lycka till med lagbygget
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K: Jag tror vi helt enkelt får låta bli att svara trollet, han får leka i sin egen värld. Svårt att låta bli ibland dock. Han skriver ju så oerhört korkade saker.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Jesse: Du ser ju inte på. Du har nog inte sett en match skulle jag gissa.

Nu kommer jag inte svara dig längre då du inte haft ett enda vettigt argument hittills. Du vet inte vad du pratar om, utan förefaller som en total nybörjare med att titta på hockey.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Monno: Jag tror att alla självklart insett att defensiven var horribel. Det är väl en försvarsmekanism att inte uttrycka hur dålig den var.

Det känns som att vägvalet med mer utpräglat man-man är fullständigt dömt att misslyckas. Kanske Huras körde så i Ingolstadt/DEL ifjol med lyckat resultat, men jag tycker att Alavaara och Gradin borde kunnat förklara för Huras att det inte fungerar i SHL. Speciellt inte med det material vi har på backsidan.

Det var ju flera gånger våra backar i Örebros kontringar utmanade motståndarna genom att försöka trycka ut dem. Då Örebro hade bättre fart på skridskorna rundades vi tyvärr lätt. I de fallen (Lindgren, Whitney med flera) så borde backarna helt enkelt släppt ut Örebro på kanterna och säkrat mitten istället. Vi blir ju fullständigt vidöppna och det blir ännu värre när våra forwards inte hunnit med hem, för då blev Örebro i numerärt överlägset mitt i banan. Hade vi släppt deras forwards där ute på kanten så hade ju backarna haft mycket bättre läge att klara ett 2-1 eller 3-2, än att de som nu är utelämnade ute vid sargen.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Monno: Det kommer ingen inom Modo att göra, bara vi andra som ser på.. Du ser fler än jag har synpunkter att Modo har stora problem.. De måste även du och JFK inse. Men vänder det efter jul som 99 så blir det nog bra..
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Sawchuk: Frågan är ju då om Huras ser/förstår det?

Förstår att ingen inom Modo vill såga laget, men man kan ju inte missat att defensiven var totalt bedrövlig. Tycker de flesta uttalandena varit lite mer om att "ja jo vi måste få ihop gruppen etc. etc.". Ja ok! Men kan åtminstone inte någon inom Modo bara säga att defensiven var riktigt dålig kvällen till ära?

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Blake:

Vi kommer inte att kunna spela man/man med storleken på ytterzonerna som vi har idag. Faktum är att 99.9% av alla elitlag slutade spela man/man redan innan man ändrade ytterzonerna för att överbelastning är så otroligt mycket effektivare. Färjestad spelade man/man i början av 13/14 och det gick ju också jättebra.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse: Fel!
Vi har en ny tränare med nytt spelsystem. Det är det inte många andra SHL-lag som har. Huras har ett kontrakt på 2 år och Huras vet själv om att det kommer ta ett tag.
Fast du verkar ju bara leta efter saker att hugga efter.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Smurfen: Brynäsarna har väl ledsnat på honom då han aldrig har något vettigt att säga.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse: När bäckman tog över 97 så var vi bland de sämsta fram till jul. Då först kom försvarsspelet igång. Har man någon aning om vad man pratar om så vet man att det kan ta tid. Modo var 99 seriens överlägset bästa lag tack vare ett grymt bra försvarsspel..
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse: Har inte du en egen bok att skriva i ?
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Petosöjä: Tänk att det ska ta sådan tid innan allt sitter, du tror väl inte på fullaste allvar att Modo är ensamma om att ha många nya i truppen? Fullblodsproffs som borde med lätthet kunna anpassa sig betydligt snabbare, Modo har spelat bland alla SHL nästan mest träningsmatcher. Det är väl ändå märkligt att inte spelet sitter än, eller hur? Varför ska Modo vara unika med att behöva sån inspelningsperiod tror du?
Nej.. Felet sitter nog inte där... Ni är inte bättre tyvärr...
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse: Ta höjd nu.

Ang. Modo, att ha tålamod betyder inte att det ska toksågas och deppas efter varje förlust. Spelsystemet sitter inte, det tänks så att det knakar ute på isen och kemin i laget finns inte än. Och så kommer det förmodligen se ut ett antal omgångar. Det tar tid att skapa ett lag, hur kan det då komma sig att så många förväntar sig att det skall fungera på en gång?
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

J F K: Vi vinner tekningstatistiken med 31-39 och tacklingarna med 13-17. Alltid något!

Inte för jag vet när vi delade ut 17 tacklingar? Visst var det några men 10st kändes det mer som. :P

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K: Precis ni har inte mtrl för försvarsspelet.. Duktig du..
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Jesse: Du måste vara det sämsta trollet på den här sidan. Du kan ju ingenting om hockey ens. Det blir liksom inte provocerande när man inte har en aning om vad man skriver om.

För övrigt känns det som om tränarna måste tänka om. Vi har inte materialet för att jaga sådär i egen zon. Man var rätt ok i andra halvan av första perioden. Dels för att man inte spenderade tid i egen zon, men också för att man orkade. Det kändes som om luften gick ur spelarna, för man orkade helt enkelt inte åka omkring som yra höns. Då blev det mer och mer ensamattacker med tam skridskoåkning. Tagga ned försvarsspelet (lite som man spelar i BP) och kör inte skiten ur sig på att jaga.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Monno: ler....Om det nu finns så mycket kunnande här torde kompetensen vara överväldigande hos föreningen Modo.. Men... Om så vore borde ni vinna någon match
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse:
Man får väl hoppas det fortsätter gå bra för er och inte att det blir som vanligt att ni om 2 matcher till har halva laget skadade för att ni slarvat med träningen som är till för att förebygga skador.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

Jesse: Hybrisen vet inga gränser hos Brynäsarna uppenbarligen.

Men jag, med det försvar vi visade upp igår så förstår jag inte hur vi ska ta poäng mot något lag alls faktiskt.

Att jag diskuterar detta med en som kan noll om hockey känns ju dock onödigt.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
modomille: Tyvärr så tror jag att ni är tvärsist efter 2 omgångar. Karlskrona slog Malmö i träningsmatchen, Malmö var definitivt inte dåliga utan Brynäs var ändå flera nummer större. Så tyvärr för Er så vinner nog Karlskrona sin första mot Er... Deras trend är bättre än Er och Molin och Sundlövs grabbar kommer sälja sig dyrt.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
ivandrago: Nej då.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
JFK:
Påstod jag det?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K: Linus på aftonbladet tog upp de sista fem minuterna i andra perioden, men då skapade inte Örebro målchanser. Tvärtom höll de sig på utsidan hela tiden. Jag tycker att de var mycket farligare andra delar av matchen då de gick mot mål, inte bara höll pucken i anfallszonen.

Det är ju som att berömma Barcelona för bollhållandet i sig. Det är ju när Messi och company hotar i djupled de är så sjukt bra.

Synd att det verkligen inte finns några journalister som kan någonting.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
ivandrago: Modo har väl inte ett rent man man idag heller. Mer än förra säsongen, men inte strikt man man.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
modomille:
Har en känsla av KHK tar sin första SHL-seger på lördag
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K:
Bäckman använde sig inte av ett rent man-man spel om jag förstår saken rätt...
såvida det nu inte beror på ass. Tränare el fysträningen....
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Sawchuk: Bra analys, kan inte du ta över och bli ass. istället för nickedockorna?
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K: håller med,men nu Boys så får vi inte dra några för stora växlar av detta kom ihåg att det var premiär matchen.På lördag smäller det och jag tror att vi kör över Karlskrona:).

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Sawchuk: Jag är rädd att du skulle göra ett mycket bättre jobb än Gradin och Alavaara.
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10

J F K:

Det är inget fel på laget förutom Torp och Hedman.

Modos problem är valet av grundspel.

Dom behöver lära sig hemgång i mitten med övergång till överbelastning i egen zon. 

Dom måste lära sig räkna in både offensivt och defensivt och hur man använder sig av en hög trea. Slutligen måste dom träna på gap control med övergång till att boxa ut i slottet.

Detta tar med rätt memoreringsövningar max en vecka.

Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Monno: Varför stämmer inte spelet? Har gjort det då 1-2 ggr mot allsvenskt motstånd så här långt.. Handlar om att vinna matcher,..ellet hur?
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
J F K: Klart det är fel komponerat det inser nog de flesta förutom då Modo fans... Försvaret är katastrof, se på försäsongen och nu när allvaret börjar. Men är du nöjd med laget så ok för mig. Jag skulle då varit orolig som supporter.. Svårt som attan att få till ett bra försvarsspel om några pjäser inte håller måttet. Räcker nästan med en av backarna inte håller eftersom SHL är så pass jämt skägg mellan de flesta lagen..
Kommentera

Sv: SHL-premiär Örebro - MoDo torsdag 17/10
Jesse: Du tillför verkligen noll till denna värld du.
Jag vill påstå att vårt problem inte är materialet, vi har gott om skickliga spelare blandat med hårdjobbare. Däremot stämmer spelet 0 och inget.

Heshka var ju för övrigt ingen total katastrof idag ändå. Inte mer ön någon annan iaf. :-)
Kommentera

1698592 · »