1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481448 inlägg · 4078 ämnen

Silly season - 2019

« · 2027112 · » Till forumet


Sv: Silly season - 2019
jonsson: undrar varför inte Tim Juel står fler matcher, han gjorde ju en helt heroisk insats mot Modo i deras hemmamatch.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson:
Tycker man skall gå efter Niederbach till nästa säsong, klubben är i ett annat läge än när han valde FHC. I allsvenskan lär han sannolikt platsa, i SHL så lär det vara lägre konkurrens om platserna hos oss än i FHC. Han lär kunna cykla till träningarna...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Eller:
Han säkert skrivit på för Modo nästa säsong och vill lämna redan nu=ingen speltid.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:
Är fö rätt säker på att Karla lämnar om vi inte går upp
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Jo det är låga odds på det. Han har verkligen utvecklat spelet utan puck, jobbar hårt och ligger rätt och täcker skott. Imponerande arbete av honom. Offensiven och skottet har han alltid haft.

Han är redo för shl.

Troligare att jj stannar, tveksam till hans tempo och om det räcker för att leda en offensiv kedja i shl. Drar annars till finska ligan kanske.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Vågar sätta en rejäl slant på att brynär rycker i JJ. Tror inte tempot är ett problem, han läser spelet så bra.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Ogie Ogilthorpe: Att en trött klubb som Brynäs rycker i MoDos anställda är ju ingen nyhet. Ni fick ju tillbaka Sundlöv. Lyft upp en junior nu för fan...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza: fick en sanndröm inatt. Vi går om löven de sista omgångarna, vinner mot dem rätt enkelt i finalen och tar Oskarshamn i en hård batalj. Jag är fan synsk:)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Ben Perrault: Självklart går vi om Löven och drar sen ner byxorna på Jesus. Det är därför jag pratar om Färjestad borta i oktober.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza: var där för några år sen och skröder avgjorde i sudden, 4-3 till oss:)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Må vara att Tambellini varit grym för det har han verkligen varit och jag tkr det är en storstilad värvning.
Dock får han gärna överglänsa Vesel i en HA-final, där är vi inte ännu. Gud förbjude om det motsatta sker😉 Som sagt fröjdas av Modo i allmänhet och av Tambellini i synnerhet men avvaktar tills vi summerat årets säsong.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Johnsson är för långsam för HA också, men eftersom han är en Sundström-typ så gäller inte riktigt samma regler. Dock kommer han behöva bra kedjekamrater.

Har funderat en del på vilka jag skulle vilja behålla om vi går upp och i ärlighetens namn är det bara förstakedjan plus Olofsson som känns givna. Utöver det är det väl LP, Lukas och Åström som känns viktiga att ha kvar i organisationen eftersom potentialen med största sannolikhet finns där. Kanske Sylwander och Forsberg för att få in brunkare med erfarenhet. Rosdahl på try-out då han verkar vara en jäkligt bra kille och kan sättas i en brunkarkedja ifall det behövs.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

LP och Åhström kan jag tänka mig dock lär dom ha svårt att vara helt ordinarie i en producerande enhet i shl. Wernblom förstår jag inte riktigt, han har inte utvecklats nämnvärt sista två säsongerna. Tar han inte plats hos oss och sedan i bottenlaget Västervik ser jag inte hur han ska platsa i ett shl lag. Vad är det han har 12p på 33 matcher trots spel i andrakedjan och pp. Nej han känns som en spelare som kommer behöva några säsonger i ha, frågan är om han kommer nå shl. Känns som en Victor Öhman eller wahlgren.

Rosdahl behåller jag gärna, bra spelare för en tredje. Varför inte fortsätta med Olofsson och Rosdahl som stomme till en tredje. Tror dom skulle funka bra där även i shl, hårt jobb och kan göra poäng.

Går vi upp är det bra att behålla en stomme så vi slipper värva in så mycket utifrån. I denna stomme ingår Rosdahl.

Vår första kedja blir vår andra kedja rakt av, sedan värvar vi klass till en ny förstakedja.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Absolut. Tänker mig såklart att de får chansen på försäsongen och sedan lånas ut ifall de inte tar den. Menade bara att de gärna får vara kvar i organisationen.

Stomme är alltid viktigt, därför är jag till exempel inte alls främmande för att behålla en som Hedman, som nog skulle kunna göra ett helt okej jobb i mer taktiskt styrda SHL-matcher.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: När man ser på Leksand och Oskarshamns framfart undrar man om det är värt att gå upp.
Hur kul är det att vara strykpojke i över 50 omgångar?
Tror vi och eventuellt Löven om vi skulle lyckas går samma öde till mötes.
Börjar vänja mig vid att vara ett vinnande topplag i HA, det är roligare att se ett lag i medvind...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Domsjö: Som säsongen utvecklat sig så kommer den anses vara ett misslyckande om man inte lyckas ta sig till kval uppåt. Skulle de ske så får vi hoppas att vi utvecklat en arbetsmetod som kan göra oss till topplag säsong efter säsong.

I övrigt har vi en del kontrakt som går exv Björka/Hägga/Tommy E, dessa pengar borde rimligen kunna lägga på en och annan utvecklingsbar spelare.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Robin Ztorken L:
Man ser dina kommentarer framför sig👏🏻😂. En del i Leksands problem är att de senaste gånger har de gått upp med ”fel” lag. Även Oskarshamn var nog inte helt förberedda på ett avancemang.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Andreas Martinsen på väg till Europa. MoDo lägger upp storplånboken nu? Skröder har väl ringt redan....
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Ja, jag sparar mina kommentarer till dess :-)
Nog är det så att även vi kommer tvingas bygga, mer eller mindre, helt nytt om vi skulle lyckas ta steget.
Känslan då är att man tvingas till en del chansvärvningar och få en grupp i harmoni på väldigt kort varsel.
Svårt att bygga ett SHL lag med början i april, när de flesta bra spelarna är tingade av lagen som vet var dom spelar år efter år...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Robin Ztorken L:
Lyckligtvis jobbar man med två spår numer....
Men går vi upp tänker jag mig att vi på backsidan får behålla
Hedberg/Berglund
Norris/Belle
Öhman
Två nya skall in, de yngre är säker på tar steg. Men det finns förutsättningar att bygga nåt.

På fwsidan
1: kan förhoppniingsvis behållas
2: Olofsson skall helst skriva nytt Rosdahl klar
3: Jellvert kvar men flyttas till 4 LP nytt kontrakt gärna 3 år ev utlåning. From kan få vara kvar men flyttas med Jellvert till 4, beror på hur han avslutar men ser nåt helt klart.
4: Sylwander kvar med Jellvert och kanske From

Jag antar att Johan F/Belov fått löfte om nya kontrakt vid uppflyttning.

Så i ett optimalt läge så 2-3 nya backar samt 4-5 nya fws
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza: såg det igår o tänkte samma sak, Schröder kan locka hit honom...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: blir vi kvar måste vi ha minst lika bra trupp som denna säsong, segraren i allsvenskan går väl upp direkt, inte satt mig in i hur det är upplagt i slutändan nästa år men finns säkert nån här inne som har koll?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Nej, det blir ett klassiskt slutspel mellan de åtta första, med kvart, semifinal och sen en final där vinnaren går upp.
När det gäller Shl så spelar lag 13- 14 en serie i bäst av sju där förlorade lag åker ner i allsvenskan, om jag förstått det rätt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: otroligt svårt att säga vilka som borde få vara kvar. Jag skulle kunna tänka tänka mig From-Jellvert-Björka i en fjärde. Även om björka är lite seg så har han mer än bevisat att han kan kämpa o göra grisgöra.
Och oavsett övriga egenskaper så skulle hans skott i PP fungera lika bra som i HA.
Kanske byta From mot Sylwander för att ha någon framför mål i PP. Men då krävs förståss att båda accepterar en SHL-lön modell mindre.

Bland backarna är det väl bara de 3 små grisarna man bör skriva med. Öhman är jag osäker på.

Forwardsmässigt i övrigt så kan jag hålla med de som säger att vår 1a kan få testa på å vara en 2a-formation.

Och försöker man spara in på antalet förvärv så kan Rosdahl Olofsson o Foppa få vara en 3e. Men osäker på både foppa o olofsson. Johan då han ändå ska börja runda av snart och Olofsson på grund av hans långa svacka. Men han skulle kanske klara av rollen som en tvåvägare i 3e.

Men har också ruskigt svårt att tro att nuvarande lag med en ny 1a och en ny toppduett bland backarna skulle hålla oss levande speciellt länge.
Säkert är i alla fall att vi skulle behöva en ny 1a målis.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey:
Öhman/Jellvert/Sylw./Rosdahl/Norlinder är under kontrakt nästa säsong så det hänger med oavsett. Norlinder kanske skriver med NHL men tillsvidare är han iaf kvar
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Norlinder stannar inte om dom är kvar i allsvenskan, enligt Mrmadhawk.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey:

Går vi upp tycker jag vi ska behålla de spelare som klarar tempot och spelsystemet. Björka är för mig inte en av dom tyvärr. Han har gjort så mycket bra för vår klubb men svårt att se honom klara av shl spel och vara lika produktiv där. Då ser jag hellre att vi värvar in en målskytt som även har tempo spelförståelse.

För mig om vi går upp tror jag det smartaste är att behålla vår stomme, men de kanske får gå ner ett hack och bli en andrakedja istället för första och tredje istället för andra.

Ta Oskarshamn, tror de hade lyckats mycket bättre om man fått behållt Hilding, Engström och kört de i en andrakedja istället för att ge sig ut och leta spets till två kedjor.

Man ska inte underskatta kontinuitet och att spelare kan klubben och spelsystem, gör det mycket enklare för de nya att komma in.

Så för mig skulle ett bra lag för första året i shl se ut så här:

Ny-ny(steen?)-ny -
En helt ny förstakedja av hög klass. Viktigaste är centern, ska vara en riktig härförare. Sedan en målskytt som kan producera på shl nivå

Karla - jj - tambellini
Dom har kemi, ett år till med träning och anpassa sig till spelet i shl så tror jag dom kan producera hyfsat. Skulle vara rätt trygg med denna som andra.

Rosdahl-Olofsson-Ny
Rosdahl och Olofsson har kemi, ser Olofsson som en perfekt tredjecenter i shl. Kan sköta defensiven och har poäng i sig. Finns dessutom potential för att producera mer poäng även på shl nivå. Ytter som ska in ska höja offensiven i kedjan. Eventuellt kan forsberg fortsätta här 1år.

Sylwander - Jellvert - Ny
Björka och hägga tycker jag inte får plats. Sylwander har kontrakt och kan utföra samma roll i shl. Tredjelänken är svår värvas in eller tas från egna led. Gillar from men inte säker på att han är rätt här, men kanske skulle försöka.

Extra som slåss om platser: LP, Åhström, Wahlgrenx2

Så skulle jag resonera kring forwards. 4-5 nya namn.

Försvarare blir lite svårare, vi har många med potential men osäker på hur dom håller i shl.

Dock tycker jag man ska behålla så många som möjligt och lägga pengar på 1-2 klassbackar (helst samlela typ, eller hemvändare från ahl/nhl).

Hedberg, Berglund, Norlinder, Öhman, Belov (beroende på hur han presterar resten av säsongen) utgör de vi behåller. Hedman är gränsfall. Tobby kommer sluta och Tommy får inte plats. Wallinder ska ha plats, men behöver tid och får värva med j20, samma gäller Styf. Så 2-3 backar in ser jag som ett måste.

Målvakter: En riktigt vass första keeper, sedan har vi lundin på kontrakt så han får börja som backup. Håller han inte lånas han ut och vi får värva.

Så skulle jag resonera om jag ansvarade för truppbygget och fick behålla de jag ville ha kvar (Så de inte redan är klar för andra klubbar).

Detta är ett lag jag tror har goda chanser att undvika kval och det finns hög potential allt eftersom spelare utvecklas. Detta är inte ett slutspelslag, men det är inte syftet år ett, utan syftet är att etablera sig och undvika att chansa med att bygga helt nytt, risken minimeras också eftersom många kan klubben och spelsystemet och gruppen har vunnit tillsammans (vunnit kvalet). Dessutom borde inte laget vara så dyrt, så finns bra med pengar att lägga på förstakedjan och klassbackar och målis, samt avsätta för att värva under säsong ifall någon skadas eller inte håller måttet.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Är inte alls övertygad om att Enström slutar - förutsatt att vi går upp.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Golden boy :

Vart har han skrivit det? Vad jag kommer ihåg så så han när kontraktet var klart något i stil med. "Han kan komma och lämna ändå ifall modo lirar ha, man då krävs ett aktivt beslut att bryta kontraktet"

Har aldrig sett han skriva att det är 100%att han lämnar.

Det som är bra med kontrakt är att det kostar mer för shl klubbarna att värva. Så dom blir inte lika sugna att chansa. Dom ska ju upp med både lönekostnad samt summa för att köpa lös spelaren.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Han menade att man säkrat honom i fall man går upp, så att han inte redan nu skulle göra upp med ett Shl lag, lyssnade på podden.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Tror att Norris kör en Oliver Ekman-Larsson och Montreal är nöjda med det. Kollar lite på Calder-favoriter och Makar i Avs är tydligen favoriten nu. Ser en del liknelser med Norris. Samtidigt blev Makar draftad 4:a så han hinner nog bli Norris lite före Norris.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Golden boy :

Ja men det är ju inte samma som att han är klar för shl och inte lirar i ha med oss om vi inte går upp.

Detta gäller ju för alla spelare i ha oavsett om dom har kontrakt så egentligen inga konstigheter. Det enda är ju att det blir dyrare för shl klubben att värva.

Så tills något är klart så spelar han ju med oss nästa år oavsett serie. Men skulle ju inte bli förvånad om han plockas över till nhl/ahl eller någon shl klubb shoppar lös.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Martinsens största idol är från Ö-vik. Kan Andreas säga nej när Foppa ringer?

"Who was your favorite player growing up? "
My all-time favorite player was Peter Forsberg. Just from when I started watching the NHL, and I watched him and his highlights. The way he played was for me just the perfect hockey player. He could do everything. He was my favorite player."
Did you get to talk to Forsberg at the 20th Anniversary Team ceremony?
"Yeah, I actually talked to him a little bit and that was pretty cool."
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

Spelmässigt håller han, inte som ledande back men som rutinerad lagpappa.

Dock tror jag kroppen börjar ge med sig och frågan är hur motiverad han är för att ta ett nytt år.

Han får gärna fortsätta, men jag tror han avslutar karriären oavsett om vi går upp eller inte. Att vara med och ta upp laget tror jag han skulle se som det perfekta avslutet på karriären.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Jag vet inte. Får ändå känslan av att han är sugen på ett 1-2 säsonger i SHL. Att han funderade på att sluta handlade ju mycket om besvikelsen över att vi inte gick upp. Men det är ju meningslöst att spekulera då han knappast själv vet.

Däremot är jag övertygad om att vi kommer få se en helt ny Enström i allsvenska finalen...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: Spelar vi i SHL nästa säsong så tror jag att den stora frågan är om han är villig att köra den hårda sommarträningen som behövs för att vara bra i SHL också.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

Där är vi vi helt överrens. Tobby skulle jag inte byta mot någon om vi är i final och kval. Hans rutin och hjärta för klubben kommer göra att han höjer sig flera snäpp. Tror han värderar att spela upp modo nästan högre än guldet, han kommer bli odödlig i Övik om vi slår löven och sedan går upp.

Han och Belov kommer vara sjukt viktiga, att vinna khl innebär ju att man vet vad som krävs.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza: Cale Makar kan säkert bli lika bra som Norlinder. ;)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
....
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Lär vara många som satsar på att vinna serien nästa år 🙂.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Petosöjä: Hoppas att Hellkvist påskrift tyder på att det kommer att satsas rejält från MoDo oavsett serie. Som du säger, kan man ladda på nästa säsong så är det ju en enklare väg för dessa lag. Vi har ju en jävla fördel med våra grymma juniorer som inte kostar all deg.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Petosöjä: Det kommer givetvis satsas enormt på truppen till nästa säsong!
Lag som Khk, Västerås, Bik, Mora, ssk har ju rent av svaga trupper mot för vad dom brukar ha, jag tror att det är en taktik där man sparar på krutet och går all in dom kommande 2 säsongerna
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Petosöjä: Den som vinner serien får bara hemmalags fördel i kvarten mot sämsta playin laget. Och hemmalags fördel i semi och final.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Fast några av klubbarna du nämner har ju ekonomiska problem redan nu, så frågan hur mycket utrymme som finns för att satsa. Då ska det till sponsorer som trycker dit extra kapital.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Stavas externa sponsorer, man har ju givetvis sparat på krutet eftersom man vet att chansen att gå upp i år blir svårt så jag tror vi kommer se många externa sponsorer runt om det kommande säsongerna
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Ja det var ju precis det jag sa kring att extra kapital måste till. För dom står inte på egna ben.

Sedan tror jag inte det kommer öka så enormt fören man känner att man verkligen har chansen. Vägen upp blir ju inte så mycket enklare. Bara en plats plus att man måste vinna ett slutspel.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:

Visste har väl hockeyallsvenskan ändrat så klubbarna måste ha ett eget kapital på 2 mille?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson:

Detta hittar jag.

För Hockeyallsvenskans klubbar höjs kravet på att ha ett eget kapital på två miljoner kronor 2019. Om tre år är summan uppe i fyra miljoner kronor.

Gillar att vår ledning fokuserar mot kraven för shl och ser till att ligga väl över kraven i ha.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Det här är enda gången jag velat att Sedinarna vore lika galna som Conny och vill spela i MoDo som 40-åring... Sedin-Sedin-Tambellini. Blir nästan förbannad då man vet att de skulle göra potatismos av backarna även i SHL. Visst var det Pär Djoos som sa åt dem: " Nu får ni fan ge ger, jag måste få byta"
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Costanza:

Ja verkligen. Hade fått Jesus i Umeå att bli ett deprimerad, vad han än värvar hade dom aldrig kommit i närheten.

Det värsta är att dom skulle kunna gå in nu otränade och dominera, och troligen avgöra en final och ett kval.

Bara synd att dom inte tog chansen att bli odödliga i Övik och klubben.
Låst ämne

« · 2027112 · »