1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541716 inlägg · 4143 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
modomille: Han är förlorad, tro mig.

{9025}: Känns lite skumt att det inte är bekräftat än. Tror Norlinder tänker på att stanna faktiskt.

modomille: nordlinder är förlorad.

Tarasov: Kanske Anton Gradin vill vara med och slåss en plats under kommande säsong? Jag tror starkt på den grabben!

{5647}:

Ja så är det. Helt rätt så utvecklades vi enormt som lag och individ. Vissa ville ju skeppa jj efter förra säsongen. Var väl ingen som tyckte han dög som förstacenter in ett topplag.

Skönt med silly season snack igen.

Rytter: Samtidigt såg vi inte så bra ut på papperet som man kan tro inför fjolåret. Backsidan var talangfull absolut, men få av dem hade bevisat något. Tambo var inte med från början och ävem om Karla var bra så kunde ingen tro på utväxlingen vi fick på hela den kedjan.
Rosdahl och Olofsson osedda i de rollerna osv.

jonsson:
Tror och hoppas att både Wallinder/Styf kan bidra.

Tarasov:

Med en bra sommarträning hoppas jag Wallinder kan ta ett kliv även om det kan va tufft att vara första årssenior.

Rytter:
Skönt med lite silly s fö...

modomille:

Nej så är det samma klass på pappret kommer det inte vara, men får vi ihop en balanserad defensiv samt en offensiv där flera kedjor bidrar så blir detta bra. Vi behöver ju "bara" bli bäst i allsvenskan för att gå upp.

Ditt förslag skiljer inte så mycket från det jag hade, är väl mer centersidan. Men håller med att det vore intressant att köra jellvert och sedan värva in en center för tredjekedjan som du föreslår.

Släng in iikka i första med aagaard så ser det intressant ut. Svenningsson på andra kanten och sedan en ny till andrakedjan.

Ser också gärna att man behåller fjärde då dessa är grymma i bp samt att vi behöver en kedja med tyngd.

Silly: Med tanke på hur SSK satsar blir det nog svårt att värva honom. Vore dock en bra ersättare till Karla

Silly:

Det är snarare en ersättare till Rosdahl då han ska spela högt upp. Men det är en spelare jag gärna skulle se hos oss, antingen i första med iikka och ny center. Eller i andra med Mikkel och svenningsson.

Rytter: Jag tror själv att vi får dra ner på förväntningarna lite. På pappret så kommer nog laget se svagare ut än förra året. Men det behöver inte betyda att laget kommer vara så mycket sämre.

I nyhetsuppdateringen när Olhaver presenterades så fick Glader frågan om dom hade någon tänkt förstecenter, då säger han att dom har varit intensiv på ett namn.

Två veckor senare så presenteras Aagaard. Är nog han som Glader syftade på.

Sen så tror jag att Jellvert kommer få en större roll iår, något som JFK har varit inne på med.

Tror på något sånt här.

?- Aagaard -?
Åhström- Jellvert -Sveningsson
LP- ? -Olhaver
Sylle- Hägga -Jfopp

? - Norlinder
Nässen - Öhman
Hedman - Wallinder , här så skulle jag hellre se Toby än Hedman

Som sagt inte lika sexigt som förra årets lag, men det kan man nog inte förvänta sig heller.

Ersättare för Björka eller Rosdahl?
Både Harald och Mike var lyriska över Ludvwg!

RagnarLodbrok: På din uppmaning om att kasta ut namn, så kommer här mitt bidrag. Intressant dansk som säkert Glader kan få litet info om via sitt danska nätverk.

Om Hedman slutar så skulle väl Krupic kunna gå att få över?
Hellkvist har väl bra koll på honom?

Tarasov:

Ja svenningsson kan nog lika gärna spela i första som andra. Jag la bara ut namnen och fyllde på underifrån där vi har luckor.

Iikka-ny-svenningsson
Åhström-mikkel-ny
LP-jellvert-olhaver
Sylwander-hägga-jfopp

Skulle inte heller kännas så fel.

Ville mer visa att kan vi behålla några som varit inne i truppen i år t.ex iikka, Belov, Nässen ser det inte helt mörkt ut. Vi kan ha en stomme av spelare kvar trots måna lämnat.

Tycker mest att namnen vi värvat är spännande och ser fram emot vad glader kommer hitta på med truppen. Efter bartosak så vill jag verkligen se vad iikka kan bidra med. En hel säsong och komma in i vårt spel så gör han över 40p minst. Att få behålla bägge skulle göra oss riktigt starka.

RagnarLodbrok: Henrik Hetta alla dar i veckan

Hitta bra ersättare som kan klubben:

Ex.: ersätta Hedberg med Kyle Cumiskey. Vill han prova igen kanske?

Rytter:
Jag tror Iikka-X-Svenningsson skulle kunna bli riktigt bra, en center med fart/Styrka.

hockey_21: Gjorde bort mig helt nu :) menade Joakim Hilding

RagnarLodbrok: Hagge har redan lämnat

Rytter:
Låna Simon Johansson från Djurgården kanske😛😛

Domsjö: Får vi behålla Bartosak så har vi kommit långt. Gäller att ha en målakt som kan vinna matcher åt oss, med honom i kassen är det minst 10 segrar extra.
Sen måste vi bygga en bra första kedja som kan leda laget, med grym spets. Blir nog en spännande silly i år.. Kasta ur er namn vilka vill ni se?
Jag börjar:
Henrik Hetta
Joakim Hagelin
Sebastian Stålberg

hockey_21:

Ifall vi leker med tanken att riktig spets ska in och vi tar ett önskar scenario där vi ersätter bakifrån så tycker jag värvningarna ser intressant ut.

Olhaver bör vara en uppgradering mot Björka.
Svenningsson ersätter from som spelare för andra kedjan, han kommer ta rollen bättre än From som inte lyckades etablera sig i andrakedjan.

Dansken ersätter Olofsson som center i andrakedjan. Svårt att säga om detta blir bättre eller sämre då jag vet för lite om honom.

Bartosak ersätter hanses som förstamålis.

Räknar man in detta så ser detta starkare ut.

Men nu kommer det svåra att hitta spets.

Förslag:

Belov som defensiv back, uppgradering mot Hedman (om han slutar) eller istället för Tommy enström.

Viklund som ersättare till tobby om han lägger ner.

Nässen som ersättare till Berglund.

Återstår att hitta ersättare till Hedberg, samt en ersättare till Norlinder ifall han inte vill bli gud i övik.

Då har vi:

Belov-Norlinder(ny)
Viklund-Öhman
Nässen-(ny)
Wallinder

Tycker detta skulle se intressant ut om vi hittar en bra ersättare till Hedberg. Behöver inte vara sämre än i år, vi slipper Hedman, enström och en skadad Toby som är ur form. Försvaret kan bli stabilare än i år.

Forwards har vi öppningar i förstakedjan, samt en ytter till andrakedjan kvar att fylla.

ny-ny-iikka(ny)
Ny-mikkel-svenningsson
LP-Jellvert-Åhström
Sylwander-Hägga-olhaver

En möjlighet är att förlänga med jfopp och köra honom i tredje sedan flytta upp LP eller Åhström till andrakedjan.

Sedan får vi behålla Iikka så behövs det två spelare av klass till första.

Tycker detta skulle kännas intressant. Vi kommer nog inte få någon vinnare av poängligan eller spelare som slår rekord eller har vansinnigt poängsnitt. Men detta borde kunna sprida poänggörandet över fler kedjor och skapa ett jämnare lag.

Detta betyder 8 nya in i truppen, 7 om vi använder jfopp. Så vi landar kring 33% nya (7 av 21) vilket får ses som helt ok. Dessutom lär truppen vara billigare så vi borde ha möjlighet att locka bartosak, iikka samt hitta bra spets till förstakedjan.

jonsson: Nog tror jag Modo kommer få ihop ett spännande lag ,frågan är väl hur långt det räcker.
AIK,ssk,löven mfl kan få till en riktig plankträff. Blir väldigt hasardartat sas. Men tkr de vi fått in känns väldigt intressanta med hög AS-kapacitet.
En sån som Mikkel tror jag kan bli en femetta.

jonsson: Nej, våran budget är en av de högsta i ligan, vi har de bästa faciliteterna i ligan, vi har redan gjort 3 spännande nyförvärv och troligtvis har vi en av de bäst målvakterna i Sverige shl inräknad.

Gavelo:

Så att det Widebro säger, ”Det gäller att vinna serien nästa säsong” får ses som en
utopi gällande oss.

Nucky:

Helt enkelt för att vi hade bäst individuella spelare och de unga med skyhög potential.

Fans ingen forward som är bättre än tambellini. Klart spelaren som slår poängrekord är högvilt. Karla går framåt år för år och gör nu sin bästa säsong poängmässigt samt stabiliserat spelet över hela banan.

Norlinder, Berglund, Hedberg är högvilt pga unga duktiga backar som redan nu är redo och har skyhög potential.

From tror jag inte fick förnyat då han stundtals har haft svårt att ta en plats som toppspelare.

Björka har varit här länge och har ingen framtid som spelare i första eller andrakedjan hos oss. Klart man då flyttar hem.

Olofsson och Rosdahl är väl de konstiga tappen, speciellt Rosdahl som gick ner för att utvecklas och han hade nog mått bra av ett år till här. Olofsson är nog lite mer redo, men samtidigt tror jag han har svårt att bli en ledande spelare och få den roll han ska ha. Skulle mått bra av att vara första eller andracenter i ha nästa år. Men antar att iko behöver "billiga" värvningar, och han lockas dit med en högre lön. Men gissar att både han och Rosdahl kommer vara i tredje/fjärdekedjan.

Så summeringen är att vi blir hårdast drabbade för att vi hade bäst spelare och de med högst potential, samt att vi visat att vi kan utveckla spelare individuellt.

Ska vi se något positivt så kan vi använda detta som sälj vid kontraktsförhandlingar. Kom till oss, antingen lirar ni shl med modo året efter, eller så har ni utvecklats så mycket att ni kan få ett shl kontrakt. Tror säkert en sådan som svenningsson som borde vara eftertraktad på marknaden väger in personlig utveckling och resultatet modo visat upp när det gäller individuell utveckling av spelare.

Nucky: Vi fick stor omsättning på truppen trots att vi gick upp senast. Tappade en tung stomme och risken finns att era spelare fått kontakt tidigt och bestämt sig i förväg. Skillnaden mot tex Björklöven är att ni har mer individuellt skickliga spelare och Björkarna va mer en lagmaskin. Kanske därför lockar också era spelare mer för lag i högre ligor. Hade Björklöven ens nån spelare i topp 10 i poängligan? Vår "flykt" börjar nog snart med..

jonsson: Som Nucky skriver, sen hade JFK en bra synpunkt häromdagen, tex Löven har lite fel årgång på sina bättre spelare vilket inte är lika intressant för Shl, dom har relativt färdigutvecklade spelare i högre ålder.
Timrå har några men heller inte där är det många som kommer spela shl, Är väl bara Bratten, Dahlén och Lundin som känns aktuella när Jens Lööke annonserat att han vill spela kvar även om Jens skulle få det svårt i shl.
Modo borde inte ha tappat Olofsson och Rosdahl som hamnar i samma fack som tex lööke men jag tror ändå dessa båda herrar skulle klara sina roller bättre än många i tex löven och Timrå.

Sen har Modo för många duktiga juniorer som gjort 2 säsonger i As och är högintressanta för Shl, löven hade väl knappt någon och i Timrå är det väl bara Linus nässén som kan vara något för att utveckla i shl, fast han tillhör väl ändå Frölunda så?!

Modo är det lag som kommer drabbas värst tyvärr, Modo kommer med andra ord ligga rätt långt efter sina närmaste konkurrenter i lagbygge vilket kommer innebära enorma svårigheter i höst.

jonsson: Vi hade enormt flyt som fick behålla så många ifjol. När vi ”missade” att gå upp i år blir vi därför dubbelt drabbade i år.
Våra unga talanger är högvilt för SHL-klubbarna, och detta är knappast första året man är där och hugger på dom.

Sven Tuta:

Er tanke på varför är vi så utsatta i år? finns flera topplag som har kompletta spelare.

Tarasov: Var det inte låg efterfrågan på kantsten ifjol🤔

{8399}:
En titt på Leksands årsredovisning förra året ger ändå för handen att det kanske inte finns så mkt att ta av i föreningen. Är dessutom inte styrelsen med på tåget ja då finns det inget.

Rytter: jag är i alla fall tveksam till om det går att lappa ihop detta. Spännande är det i alla fall och jag hoppas verkligen att Björn är den som går förlorande ur detta, typ lämnar Modo men nobbas av Leksand eller åker ut med Leksand samtidigt som Modo går upp.

{8399}:

Självklart kan det vara positionering. Dock anser jag (som partisk iof) att Modos kommunikation är betydligt bättre, det är enhetligt och snyggt skött.

Leksand känns desperata och det ligger nog kvar gammalt skit kring de interna stridigheterna runt tränarfrågan.

Vi får se vad som händer, men en sak är klar Modos ledning ger sig inte utan fight eller kompensation, något som TJ tydligen trodde.

Rytter: Leksand säger att de inte pratat om att köpa ut och Modo tänker inte släppa Hellkvist. Det är helt möjligt att det är ett spel för galleriet och positioneringar inför kommande förhandlingar.

hanzon:

Det tror jag nog, han själv sa ju att han ville att modo skulle bli ekonomiskt kompenserade i detta för att det skulle vara aktuellt.

Hoppas han läser denna artikel:

Vi har inte haft någon sådan fråga på bordet om att skjuta till extra pengar för att köpa ut någon tränare, säger klubbens ordförande Claes Bergström, som menar på att det aldrig kommit någon fråga från Leksands sportsliga ledning till styrelsen om att få loss pengar för ett utköp.

– Varken före eller efter det här kom upp till ytan för ett par dagar sedan har det funnits en fråga hos styrelsen som behandlar ett utköp av någon tränare, säger Bergström.

Leksand har alltså inte haft någon tanke på ekonomisk kompensation, man verkar inte vilja ha honom så pass mycket så att man tänkt betala för honom.

Heyerdal: Hoppas att BH är så pass professionell att han förstår Modos ställning i denna soppa.

Gusse: tänker lite på nyförvärven framförallt Olhaver och Swenningsson, hur resonerar de om BH var en bidragande orsak till att se valde Modo , bara en stilla undran

Rytter: Björn har väl sagt att det brukar ta två år för hans lag att bli som bäst. Han tycker nog att det blir jobbigt att börja om igen. Jag hoppas han finner ett sätt att få truppen bra redan första året. Visar han vilja och glöd så kan jag förlåta honom med tiden. Alla har vi gjort fel. Förhoppningsvis får han glöden tillbaka när vi börjar fylla på truppen. Nu har han faktiskt chansen att bygga en egen trupp precis som han vill att den ska se ut. Kanske kan det få hans humör tillbaka.

Nu vägrar jag sura nått mer och ser fram emot nästa säsong.

DÅ JÄKLAR!

Snipan: Mercy

DödÅtSIF:

Jo det finns stöd för det. Sedan om rätten dömmer så är en annan sak. Om man hävdar att han skadat klubben med sitt uttalande i media, deras förmåga att locka spelare sponsorer mm så skulle kontraktet kunna hävas utan ersättning.

Denna plikt/lag är ganska stark, dock ovanligt att företag går denna väg då det kostar en del samt riskerar att ge företaget dåligt rykte, så inte ofta denna prövas. Men med ett väl underbyggt case tror jag det skulle gå. Har du ett anställningsavtal får du inte göra eller säga vad du vill angående din anställning eller arbetsgivare, och där kommer yttrandefriheten i andra hand. Du har rätten att yttra dig det är inte brottsligt, men det kan kosta dig din anställning.

DödÅtSIF: Där tror jag att du har fel. Det är straffbart att skada arbetsgivaren/huvudmannen under en pågående anställning. Vi kan tvista om hur sannolikt det är med en fällande dom och huruvida Modo ens skulle vilja välja det spåret. Jag tror emellertid JW har en del verktyg i sin låda. När allt är över, oavsett utgång och oavsett hur det ter sig för den oinvigde, så tror jag inte att det är Modo som sitter med Svarte-Petter.
Vi har JW vid rodret. De andra parterna är 1) en tidigare hyllad tränare, låt oss kalla honom BH, som börjar inse att detta riskerar äventyra hans renommé och fortsatta karriär. 2) En clown, låt oss kalla honom TJ, som representerar en klubb fyllt med clowner, låt oss kalla den LIF.
Jag var förfärad när nyheten nådde mig, men nu ser jag mer fram emot upplösningen med spänning. Kom igen JW - have no merci!

Rytter: Hade varit extremt mäktigt om Björn kunde sparkas så sent att Leksand skulle behöva söka ny tränare, även om det hade kostat en del.

Finns tyvärr inte en chans i världen att Björn skulle kunna fällas för brott mot lojalitetsplikten. Det han har gjort är att uttrycka en önskan om att byta arbetsgivare. Även om han har gjort det på det vidrigaste möjliga sättet så finns det absolut ingen juridisk grund för att straffa honom. Det hade varit en enorm kränkning av yttrandefriheten.

Sputnik:

Ja det kommer nog inte hända. Men det jag tänker med artikeln är att det bara förstärker den positiva bilden kring modo och organisationen. Man ser i kommentarerna att dom har fullt förtroende för ledningen och Widebro i spetsen.

Tror inte heller att Björn står i vårt bås i höst, hoppas verkligen att man krämar ut maximalt med pengar från Leksand och sedan skeppar honom, eller att man skaffar en ny tränare och sedan dröjer med att släppa Björn så Leksand får hitta en annan tränare och Björn får ge sig ut och leta nya uppdrag till sommaren/hösten.

Sedan inleder man en process mot Björn för att bryta kontraktet utan ersättning pga brott mot lojalitetsplikten. Man har goda chanser att vinna detta som jag ser det då den är rätt stark.

Kanske anses fult att göra så mot en individ, men det skiter jag i. Personer måste lära sig att ta konsekvenserna av sitt handlande. Det är alldeles för mycket lallande i dagens samhälle där individer tycker att man har rätt att göra precis som man vill utan konsekvenser. Antar att ifall detta hade varit i det privata näringslivet hade man sänkt honom ordentligt.

Sputnik: Kört är det inte. Flera fotbollsspelare har tvingats kvar och gjort ett bra jobb, men optimalt är det verkligen inte.

Costanza: Jo men sponsorn i artikeln hoppas ju att Björn skall komma ut och säga att allt är ett missförstånd. Grejen är ju tyvärr att Björn stått fast vid sitt uttalande efter också. Jag tror tyvärr bron är bränd och hade det varit en tränare i mitt lag hade jag tyvärr haft dåligt förtroende för en sån tränare. Men vi är ju alla olika 🙂

KB: Jättekul att läsa. Sponsorerna är en stor del av ryggraden. Många smarta personer där.

« · 2053198 · »