1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546052 inlägg · 4162 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Rytter:
Buffalo tog hem Asplund för de tyckte han inte producerat tillräckligt i VIK. Det kan nog vara olika.

Tarasov:

Kupari är väl heppos radarpartner från tiden i Finland. Det skulle ju vara intressant, signa upp bägge för resten av året, sedan karla på andra kanten.

Funderar på detta med lån, Colorado tar hem Werner men glader säger att han inte hört nått om Kaut. Kan det bero på speltid han har bara startat 5 av 13 matcher, kanske dom tycker det är bättre att träna med bättre spelare än att knappt få spela i hästen.

Vill gärna njuta av Kaut ett tag till för han har blivit en personlig favorit, han är här på lån som offensiv spelare men jobbar arslet av sig utan puck och i defensiven, sedan visar han sådan glädje vid varje mål han gör eller lagkamrat gör. Sådana spelare är lätta att ta in till hjärtat.

Närmsta veckorna blir en nagelbitare kommer Kaut, heppo, Lindgren kallas tillbaka, kommer andra spelare börja lämna eller var det något annat bakom de som lämnat nu? Ekonomi eller missnöjd med speltid eller roll i laget osv.

Tarasov:
Malmö betald kring 60-70 tkr månad för Herlsey.

{5647}:
Dag för lite silly. Ett intressant alternativ är att Låna in Niederbach, testa honom med Kaut-Hepo kanske funkar.

Vad finns annars på centersidan. Jag Dif kanske vill bli av med Michael Haga/Kalle Östman om vill köra från SHL. Sen vet jag inte hur Saik tänker med Linus L.

Annars finns
Tanner Macmaster
Brendan Gaunce
Rasmus Kupari

Utöver det finns ( Vikfancentral)
Kevin Roy
Michael Joly

Utöver det har Tymashov.

Kaut är inte kvar hela säsongen, eventuellt även Hepo.

BobbyGood: Det vet jag inte, men fram till Mikkelson är tillbaka tycker jag att det är vettigt. Sedan har jag gärna Kevin som sjunde och med istid. Innan dess känns det skönt med en till som kan spela vårt spel.

Långsiktigt hade man dock hoppats på någon väsentligt bättre under den månad eller mer som Viklund är borta.

{5647}: Jag håller med dig, så vet inte vad du argumenterar mot. Ett jättebra drag av Glader och han kommer antagligen vara skillnaden på poäng och inte poäng jämfört med en annan back.

BobbyGood: Jag tror att det lånet inte räknas då vi har lpngtidsskadade. Det är klart att det är skillnad på honom ändå mot att vi tar en back som inte ens varit med i truppen.
Nej, det är ingenting att bygga längre på, men för två matcher mot bra motstånd eller är inte poängen viktig?

{5647}: Ja, han spelade trots allt noll sekunder i senaste matchen mot Växjö enligt statistiken, och har snittat två minuter och femton sekunder på de fyra matcher han står uppskriven på. Det känns tryggare med honom än med valfri J20-back för dessa två matcher, och låna från SHL kan vi göra hur mycket som helst så ingen fara där heller om det krisar längre fram.

{5647}: Och lånet är bara på två matcher. Det känns tufft att förlita sig på Kevin som sjätte back med tanke på hur många ledande backar som är borta.
Jag menar, kan man matcha honom med Viklund är det mycket lättare att komma in.

Costanza: Det är sannolikt en rejält steg där. Snubben spelade förra matchen med Luleå i SHL och vi har backar som inte gjort en minut i Allsvenskan.
Dessutom spelar Luleå som vi vill spela, så han borde kunna gå rakt in.

jonsson: Hoppas att Glader inte kör nåt eget Lule-race nu. 19-åriga backar har vi väl på hemmaplan. Nån som kan se logiken? OK, Styf skadad....

jonsson: Styf också skadad alltså. Rejält manfall i de bakre leden.:/

MODO Hockey lånar backen Albin Thyni Johansson från Luleå.

{8399}: Det var som fan! Hoppas att det kan lösa sig för er med att få låna Lundin !

Silly: Sundlöf och Glader har varit i dialog gällande Lindelöf

Silly: LEDIG!

På allsvenska nivå spelskicklig back!

Börja med 1 år?
Han kan nog slåss till sig en plats
Med tanke på Wallinder och Styf!
Juniorer bruka inte hålla hela säsonger!

{8225}: I mina öron låter det här positivt! ( saxat från Allehanda)

Det betyder att det finns en tanke på det!

"Glader berättade att det just nu inte är aktuellt med backlån, Han tittar, men inget är nära".

Per Hägglund, Allehanda

Costanza: som underliggande sjukdom har man då oftast paltkoma. I november har inget lag tagit 3poäng av oss, vi är nästintill oövervinnliga, känns bra det.

{5647}: Är du inte rädd att bli Timråit?

{5647}:
Applåder!

{8839}: Tar jag vaccin är det för att inte riskera smitta min nära som är äldre eller har underliggande faktorer. Det är inte för min egen skull, för det är oerhört få som dör som inte är gamla eller på annat sätt extra sårbara.

För den skull tycker jag inte att man ska ta lätt på detta och jag spritar mig hela tiden, undviker folksamlingar, handlar sent eller mitt på dagen osv. Detta av hänsyn till andra, för personligen är jag inte det minsta rädd alltså. För mig är det nog lika farligt som att köra bil.

{5647}: Så kan också tänka , varför då ta en spruta när den kommer , man kan chansa å inte ta en å klarar sig ändå .

{8839}: Samtidigt. Om det generar mer pengar när man spelar än inte spelar, samt att ingen spelare eller ledare hittills fått särskilt mycket mer symtom än en vanlig förkylning så undrar jag vad det tillför att stänga. Jag tror inte att det är mycket farligare att spela en match än att stå i systembolagets kö en fredag eller veckohandla... Inte alls skulle jag nog säga.

Det går inte helt att bortse ifrån att sport verkligen bryter tristessen och får mig engagerad i dessa hemska tider.

{8839}: Jag har sagt det förut, jag tror dom gör bokslut snart för säsongv20/21. Folk förstår inte allvaret. I dag satt det en krögare och gnällde i TV över att han inte får sälja alcohol efter 22, Han skall vara jävligt glad att det inte blir en Lockdown!!!

jonsson: Snart får vi Swisha pengar till lönerna i våra hockeylags spelare om inte serien stängs snart .
Vad väntar dom på ?
Snart får vi kalla dom.. inkompetenta .. dom som tar besluen
Stäng serien /serierna !

Tarasov: Förstecenter till världens bästa klubb måste ju locka fler än Conny Strömberg. Sam Anas? För vek kanske...Nu får vi se vad Holy Father Glader går för...

Costanza: Hoppas att de tar in en expert som Art Vanderlay helt enkelt.

youtu.be/j0Xtsi7Jcec

Tarasov: Bra, då rullar det väl in lite nya lirare snart. Man somnar aldrig till som MoDoit. Import/Export.....

Gavelo:
LP lånas ut tom December.

{8399}: Det är jag helt övertygad har att göra med att allsvenska klubbar redan från början måste ha en stram budget och därför skapar en större medvetenhet om intäkter och utgifter.
I Shl är ersättningen X antal gånger högre än i allsvenskan, ändå backar många klubbar enorma summor varje säsong, det är ett tydligt bevis på att man inte haft full koll på hela den ekonomiska biten alternativt att man ändå spenderat för att göra sportsliga resultat.
I allsvenskan tvingas man använda sig av mindre namnkunniga spelare och juniorer som ofta inte är sämre än många i Shl medans klubbarna i högsta ligan inte alls har samma tålamod med utveckling av yngre spelare utan springer gärna på fullt utvecklade spelare och stjärnor ibland till fantasisummor i lön.

Shl klubbar har högre ersättning men också väldigt mycket högre spelarbudget medans allsvenska klubbar lägre ersättning men också lägre spelarbudget så det kvittar väl ut sig sånär, den stora skillnaden är att många allsvenska klubbar har små arenor som inte kostar en förmögenhet att driva samt att man har väldigt lite folk på anställning medans det är precis tvärtom i Shl, i ett dödläge som detta när allt ställs på sin spets så tror jag Shl lagen dräneras fortare än många allsvenska klubbar.

Rytter: Intäktsbortfallet är nog större än lönebesparingen vid permittering. Kan de förresten jobba och vara permitterade? Eller jobbar de mindre, tränar mindre?

{8399}:

Du har inte tänkt att det kanske var deras räddning, utan corona hade dom haft 100% lönekostnad, med corona kan dom sänka denna kostnad rejält pga permitteringar och den utväxling det ger på låga löner. Man kan som arbetsgivare om man har löner under 44.000 minska kostnaderna med 53%, denna lyx har inte SHL klubbarna där permitteringarna endast ger någon % besparing på totala lönesumman.

Så ifall man hade dålig ekonomi innan så är permitteringar ett stort stöd som gör att man kan hålla ut längre. SHL klubbarna får inte denna utväxling på stödet så där äts intäkterna upp fortare.

{9105}: Visar det sig att man med säkerhet inte kommer tillåta publik öht säsongen ut, inte längre än nyår.
Det är min övertygelse.

{9105}:

J20 Nationell och J18 Regional pausas pga ökad smittspridning.

Rytter: Den som överlever får sw men det var i alla fall ett gäng ha klubbar som var konkursmässiga redan innan Corona. Jävla skitvirus oavsett som verkligen tagit allt det roliga i livet ifrån oss, livesport, resor, konserter, barhäng osv. Fy

Hur länge till kommer HA 20/21 att pågå? Behöver vi snart göra en ny tråd som heter Silly Season 2021?

{8399}:

En anledning är att det ger betydligt mer effekt att genomföra en permittering på spelare eftersom största delen av lönen ryms under taket.

Brendan som är en av våra dyrare spelare har ca 50.000/mån nästan hela hans lön ryms i taket för permittering.

Ta Berglund hos er säg att han har 250.000/mån, då kan ni få permittering på ca 50.000 (44.000 för att vara exakt) resterande 200.000 får ni fortsätta att betala, samt den kostnad ni har beroende på grad av permittering.

Brynäs var väl första klubben att sparka personal så speciellt ljust är det inte för SHL klubbarna pga de stora lönekostnaderna och att man får ganska liten effekt på permiteringar.

Gavelo: Varför tror du att de allsvenska klubbarna har en bättre och med ansvarstagande ekonomi än SHL klubbarna? Jag tycker att man läst mycket om HA klubbar i ekonomisk knipa det senaste åtet.
Modo var ett skräckexempel i SHL på sklutet och nu sköts föreningen bättre rent ekonomiskt men rent generellt är det svårt att se att HA klubbarna skulle ha bättre förutsättningar under pandemin än SHL klubbarna.

Smurfen: Han har fortfarande järnkoll på vad som händer på andra sidan dyngdiket, utövar sin magi och sprider fader Gladers lära så gott det går bland blötlöven

Gavelo: idag ska vi vinna mot Väsby

{8399}: Jag tror faktiskt det flesta allsvenska klubbar har en sundare och en mer ansvarstagande ekonomi än Shl klubbarna (obs gäller inte alla!)
Därför är jag rätt säker på att det kommer bli några Shl klubbar som först måste ”kasta in handduken” om detta pandemiläge fortsätter.

Om jag talar för Modo enbart så är vi en starkare klubb ekonomiskt än vi var sista 10 åren i Shl, inte nödvändigtvis att vi har högre eget kapital men en klart starkare affärsmodell som dessutom är hållbar.

Costanza: Jag tänkte mest på hockeyallsvenskan då jag är inne i ett hockeyallsvenskt forum.

{8399}: Men ni har ju Cmore...

Costanza: Jo det känns som att det saknas en del på intäktssidan faktiskt, det har sett glest ut på läktarna.

{8399}: Vad säger du, är det snart slut på kassaflöde?

henkeiskogen: Vi är nog nära att den första klubben inte kan betala löpande utgifter nu, jag fattar inte att det funkat så här länge.

Smurfen: Har redan swishat 30 kronor

henkeiskogen: Hörde detta från en annan Umeå-MoDoit: Förrförra måndagen efter ett jävla VooDoo-regn paddlade Icing-Ove ut på Overfloden mitt emellan två Dyngdiken och försvann...

Smurfen:
Har han på tele.... kräver 500 tkr år för att skriva

{8225}: Måste vi dra igång en insamling åt karln så att han återkommer: #icing-ovetillbaks

« · 2100485 · »