1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 528127 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Hur tänker MoDo angående andra spaden? Känns som en tidsfråga innan Peters går sönder pga. det täta matchandet. Då står vi där med en svajjig Dackell. En mardröm i ett ev. kval. Jag börjar bli orolig...

Rytter: Jag tycker vissa är lite blinda över hur våra seniorer presterat över hela säsongen.

Mikkelsson var usel i början, höjt sig till OK standard under säsongen.
Dahlrot samma.
Viklund har varit helt borta.
Enström har varit bra, men också gjort några juniortabbar vi inte sett tidigare.
Boivin - han blandar friskt
Öhman - Lika lättrundad som en kon och tveksam placeringsförmåga...

M. fl.

Lindgren har varit vår bästa back i år, men han är borta....

Att då gnälla på Wallinder är helt sjukt. Han har fått bära den här backbesättningen sett över HELA säsongen, det är helt fel. Vad tar seniorerna för ansvar egentligen???

Rytter: precis hade fin kontakt med Mårtensson som fixade att Belov hamnade i Almtuna, sas då han lämnade att han själv ville tillbaka som jag minns det iaf

Bad_Brett:

Blev också förvånad över detta, jag fick bilden att man ville ha kvar honom men han ville till Almtuna och Uppsala främst.

Rytter: Var det verkligen MoDo som valde att inte förlänga med Belov? Trodde han ville tillbaka av sociala skäl.

Ifall det var MoDo som inte ville förlänga så är det ju hårresande.

{5647}:

Visst Wallinder är bättre än han vad han visar upp, men samtidigt är han ung och att han ska spela på toppen av sin förmåga över en hel säsong är inte realistiskt. Så med fler seniora spelare och ett fungerande system hade han haft möjligheten att utvecklas i sin takt i en tryggare miljö och då hade vi nog fått ut mer av honom över hela säsongen. Igår var ju Styf och Arvidsson de som gjorde grova missar på målen och bjöd på mycket, men Wallinder var inte så mycket bättre han tog konstiga beslut, slog bort enkla passningar och gick på egna genomåkningar och tappade puckar i mittzon.

Jag tycker att han ska ha en plats i truppen som jag skrev men matchas in klokt.

Det jag är mest kritisk mot är att vi i ordinarie trupp har 4-6 spelare som inte ska vara ordinarie, det ger inte de juniorer som är tillräckligt bra för att ha en ordinarie plats (Wallinder) rätt förutsättningar för att lyckas.

Tarasov:
Länkar artikeln, som Heyerdal tidigare skrev till 11.01

Heyerdal:
De har listat Daniel Olsson Trkulja, jag gissar att killen är skadad antagligen en mer kvalificerad gissning än att han hamnat i frysboxen. Vore trevligt om journalister som får betalt för att göra ett jobb också gjorde det.

Rytter: Wallinder tog en plats i JVM-truppen. Det är snarare vårt usla spelsystem och fullständiga bristen på styrning som gör att han inte är bra nu. Norlinder var också med ifjol som sistaback, men då räckte han till...

Heyerdal: artikeln öppen till 11 !

Rytter: ÖA listar spelare som kan vara aktuella för hockeyallsvenskan bl.a ska Belov vara tillgänglig, även Bagenda nämns plus flera från div 1

KB:

Sedan ska vi inte glömma att det är en enorm skillnad att vara junior i ett lyckat lag som ligger högt upp och vara junior i ett lag som inte fungerar och där självförtroendet är i botten.

Man ska inte skylla på juniorerna det är inte dom som tvingat sig till speltid, det man ska skylla på är ledningen som satt dem i dessa situationer genom att ignorera det faktum att vi inte har en stomme av seniora spelare som ger juniorerna trygghet.

Optimalt hade varit ifall vi detta år hade kunnat spela in Wallinder, Åhström, Lindewall i lugnt tempo, och Strömgren, Styf, Arvidsson, Nordin, Tjärnström hade varit extraspelare som hade gjort enstaka inhopp. Då hade vi nog sett en helt annan stabilitet i laget.

Nu blir det väldigt tunt när alla dessa spelar samtidigt för de har inte vana av seniorhockey och är nog inte vana av pressen som blir när a-laget går dåligt.

Markus1212: Åhström är inte junior. Han är lika gammal som Sveningsson och har producerat bättre än honom för den delen också, även om ribban ligger väldigt lågt i det fallet.
Wallinder och Styf var aldrig tänkt att ha en så stor roll, men det blev så när halva backuppsättningen gick sönder.

Blake: Ja det ligger nog något i det du säger. Det är lite kul också.

Markus1212: Ja just det! Och där svarar du dig själv. Det är med andra ord för få seniorer som bär upp laget. Problemet är nog mer senior relaterat än junior.

M Horava: dom är kanske inte värdelösa, men dom håller verkligen inte måttet för denna nivå... Sen är det bara naivt att tro att man ska kunna bygga ett försvar på juniorer!
Juniorer ska blandas in, inte vara hörnstenar!
Styf för svag defensivt, Wallinder tror att han redan är stjärna, Arvidsson för svag, Lindevall för svag, strömgren för svag, Åström för svag.
Skriv kontrakt med dessa junisar, låna ut till ettan en eller 2 säsonger sen får man se!
Modo behöver kanske inte de bästa spelarna, men de ska jävlar kunna vara seniorer... Titta på de spelare som levererar. Karla 90+, Harju 90+, Sylvander 90+!

Lub: Vars kommer det rycktet ifrån ?Det ska in en defensiv back istället för Rahimi (skadad)

M Horava: Fantastiskt sagt.

Wallinder är en blivande NHL-spelare. Styf kommer ha en lång karriär.

Och Lindewall kommer förmodligen spela SHL-hockey under lång tid och kanske nån säsong på andra sidan pölen.

Knafus: Men man VILL ju tro honom, även om det kanske är 1 på 4 att han har rätt. Och han hade ju Haag på känn, dessutom behöver vi modoiter något att glädjas åt i denna svunna tid.
Själv tycker jag det bara är roligt ifall det sitter en användare här med någon sorts inblick i klubbens försök till värvningar och delar med sig.

Och vad spelar det för roll om han får uppmärksamhet för att han lyckades pricka en spelarvärvning? Låt han fortsätta säger jag, tänker inte missunna honom någonting.

Kör hårt, Offen!

Markus1212: Snälla. Sluta racka ner på våra juniorer! De är inte värdelösa!

Jag tycker att det är enkelt. De som är bäst ska få mest speltid. Sen måste backparet och femman funka i laget. Den balansen jobbar Modo på. (De rutinerade loggar hyfsat mycket istid) Nu är Dahlroth och Corrado borta som loggade mycket speltid, vilket innebär att någon annan får fler minuter. Våra junisar gör det oerhört bra utifrån vilka förutsättningar de får och har. Jag vill inte att vi stöter bort dem utan kravställer hårt, bänkar dem om de har en kass dag (..och om det gör dem bättre) och ser mellan fingrarna när de gör enstaka misstag. De är inte deras fel att de är skadefria och hoppar in på isen när coachen säger det. Vi stöttar våra egna produkter och att de ska vilja vara med och bygga framtida Modo, inget annat!

Knafus:

Finns ingen anledning att misstro honom, han meddelande att vi signat en spelare och sedan 3 timmar senare blev Haag klar, det tyder väl på inside. Dessutom något som man inte kunnat gräva fram själv då detta inte varit ute i media eller som rykte på något ställe.

Så nog tror jag han har inside och att man inte kan säga vilken spelare exakt kan bero på två saker 1) att man inte fått reda på namnet utan bara att man är nära med en klasspelare eller 2) att det är så få som vet namnet att släpper man det så avslöjar man sig själv.

Han får gärna fortsätta att skriva och meddela det han hör det håller upp intresset iaf.

Heyerdal: Tycker Offen har rätt i sina tankar att han kan vara bra mer konkret än att bara säga ”det är nära nu”, ”en bomb på gång” osv. Visst han får uppmärksamhet på det viset men det kan var och en av er göra då det är omöjligt att kontrollera vad han syftar på. Då minskar han risken att framstå som en hittepåare om det nu inte blir fler nyförvärv alls. Om inte annat ange namn på ev spelare eller åtminstone vilken organisation som han tillhör/ tillhört. Det ger lite trovärdighet åtminstone. En fråga till Offen är vilken värvning som han nämnde skulle göra saker ”livat på flera sätt” den kommentaren har runnit ut i sanden heltt. Vore intressant att få info om det. Åtminstone sådan info så det i efterhand när det blir officiellt går att avgöra vad han avsåg. Det/de inlägget har inte åldrats så väl. Är den förste att medge att jag har fel om det visar sig finnas substans i det men då bör det även gå att åtminstone i efterhand visa på identiteten på värvningen. Det saknas helt nu.

Heyerdal: Det vore helt sjukt om Glader försöker plocka in 5-6 spelare med 12 omgångar kvar, det skriker desperation om det hela, han om någon borde begripa att det krävs iaf runt 10 omgångar innan nya spelare har kommit in i gruppen och spelsystemet.

Jag hoppas man hittar en bra Center som av någon fantastisk anledning skriver på för även nästa säsong, sen med tanke på hur mycket kex det verkar vara i backlinjen så kanske en habil Allsvensk back hade varit önskvärt, men fler spelare än så känns orimligt och helt onödigt!

Heyerdal: Tror ni får vara snabba om det ska bli några nyförvärv, innan trålaren Kentää kommer, det ryktas om tre nyförvärv till Löven (gissar på utländska spelare i det fallet).

Gavelo: om nu Glader har en bra dialog med alla agenter så innebär det väl inte att 5-6 nya spelare är på ingång, blir fel signaler till oss som aldrig tappar det lilla hoppet bättre undvika alltför falska förhoppningar sen om det är du Offen eller dina kontakter som ger dig för optimistiska signaler, vi är tacksamma för relevant information men nu blev det snopet

Steken84: Styrman meddelade Modo tidigt i januari, den sociala biten gjorde att han tackade nej så kan väl knappast varit på tapeten nu

Costanza: Det mest positiva idag blir nog att MoDo inte kan förlora en hockeymatch .Inga tappade trepoängare idag inte, det får vi vänta med tills imorgon.

Gavelo: Ny dag. Nya möjligheter.

{9025}: ” ibland sker saker man inte kan råda över. Nu missade vi två bra värvningar”

Detta är precis det jag har försökt banka in i huvudet på vissa här, i Modos rådande situation där det handlar om överlevnad och mest troligen endast spel för ingenmansland, väldigt oattraktivt, så är det nog väldigt väldigt svårt att öht värva spelare till klubben, vissa verkar tror att vi är ett lag i Shl med en bra chans att faktiskt spela och vinna något!

Jag håller med många att Gagnon skulle ersatts tidigare även om det då nog var tufft att värva någon av den kalibern eftersom spelarna väntade på besked från Nhl/Ahl.

Modo är en sjukt Oattraktiv klubb att spela för säsongen 20/21 så vi ska vara glada om vi öht får hit någon fler spelare, betalar vi inte ett sjukt överpris så ska vi nog inte räkna med någon kioskvältare heller.

Sven Tuta:

Offen skrev tidigare att den förste att tacka nej var tydligen styrman. Då var ”bomben” fortfarande aktuell för modo.

Steken84: Vad grundar du på det, har jag missat ngt, eller tänker du på det som har stått i tidningen

{9025}:
Tycker du är en hjälte!

Sven Tuta:

Styrman var inte bomben.

{9025}: Kör på, det är väl det som är definitionen för silly. En av dom som nu försvann, törs man fråga om det var Styrman du menade? Då vet vi nivån på de tilltänkta.

{9025}: Uppskattar att du delar med dig, gör vardagen mer spännande även om det skiter sig.

Bilyaletdinov: ibland sker saker man inte kan råda över. Nu missade vi två bra värvningar.
Men förstår att ni tror jag är full av skit.
Kanske är bättre jag är tyst tills jag vet att det är 100 klart.

{9025}: att du orkar...

Stor chans att det blir klart med en imorgon.

Gavelo: Arvidsson är mycket bättre. Spelar mycket rejälare och har bättre positionering.

Robin Ztorken L: Jag tycker Arvidsson var bättre, han spelade iaf med bättre marginaler, sen att han köpte korv på deras 2-3 mål får man nog räkna med när man tvingas matcha juniorer mot ett väldigt bra lag.

Wallinder var inte heller bra idag, tappade puckar på fel ställen och kändes lite sliten i kroppsspråket.

Det blir andra bullar när Corrado, Viklund och Dalle är med igen 👍🏼

Monno: Styf förlorade denna match åt oss i kväll på grund av det.
Oduglig ,men inte hans fel att han tvingas spela för många matcher.
Arvidsson var lika dålig han på sin position.

Heyerdal: På pluskontot så var jag innan matchen nöjd med en hedersam förlust, men efter två perioder kändes det som om vi faktiskt hade chansen mot ett väldigt bra lag.

Allt är inte bara mörker, för den andra perioden var bland de nästa vi gjort I vinter, vilket såklart säger massor om vårt spel.

Heyerdal: Jag håller med att vi var utspelade fösta 20 och att AIK var det klart bättre laget över resterande 40 minuterna , men Modo gör en bra match, vi ska inte slå AIK, vi är så pass mycket sämre som lag, att vi inte är utspelade i 60 minuter är bra, att vi bara förlorar med 2 mål är bra, att vi hämtar upp 0-2 till 2-2 är bra.

Kort sagt, AIK vinner rättvist och ganska enkelt men Modo var bra, vi är inte mycket bättre än såhär tyvärr och vi gör vårat bästa.

Gavelo: håller inte med om att vi gjorde en bra match möjligen sista 10 i andra där var vi bra, vi var helt utspelade från första nedsläpp o matchen hade kunnat vara avgjord efter första perioden

Monno: Om man skall säga något om matchen.
En bra match av Modo, det är nog såhär Pantern, Almtuna mfl ofta känner sig, man gör det man kan men är ett sämre hockeylag och över 60 minuter så avgör ofta skillnaderna i kvalitet.
Modo försöker i 40 minuter men är som vanligt för slarviga och bjuder på alldeles för mycket.
Offensivt var det rätt ok även om avsluten är på tok för dåliga för att vara ett hot.
Peters blandar och ger, många fina räddningar och några mindre bra ingripanden, ingen skugga över honom öht.

Det som fäller oss ikväll är våran tunna backsida och några individuella misstag, därför är det av yttersta vikt att Corrado och Viklund kommer i spel så fort som möjligt, sen får det gärna dyka in en 1:a Center som signar över 21/22

{8225}: Häggström lär väl aldrig spela mer denna säsong, eller nästa.

Monno: Precis. Med den väldigt skadedrabbade backsidan borde någon etablerad defensiv back värvats in tidigare. Både Styf o Wallinder hade mått bra av att få vila några matcher ibland. Nu hängs juniorerna ut , men dom har fått spela alldeles för mycket

{5647}: Styf är ju "sönderspelad".
Hur många backar som gör sin första seniorsäsong orkar en hel säsong med bibehållen kvalité?
Styf har all potential att bli en bra back i framtiden. Men han skulle kanske spelat 20 matcher med typ 12min per match i år.
Inte 40 med vissa 20min matcher.

Markus1212: Ett alternativ kan vara att utbilda och verkligen jobba med juniorbackarna. Jag tyckte både Styf och Wallinder var mycket bättre under Ville.
Jag har nästan aldrig under match sett någon ledare ge feedback till backarna.

Markus1212: Upplysningsvis så sysslar inte Modo med prestationsbaserade löner!

« · 2145866 · »