1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545832 inlägg · 4160 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
{5647}: Har du/ni på detta forum lyssnat på Poden Hockeypuls där Adam intervjuar Pelle Bäckman?
Jag tycker att Pelle säger ganska många klokheter som inte är så märkvärdiga, men som är väldigt träffande på just Modo denna säsong. Han beskriver hur han ser på dagens hockey och hockeyspelare på ett träffande sätt. Han berättar om sin första säsongen i Modo där han var tydlig med att det räcker inte med att spela roligt och bra, man måste vinna matcher också. Han lyfter att det ställs för låga krav på juniorer idag: -man kan inte bara lyfta att de gör en bra dragning utan måste också via personliga samtal kritisera och justera det de gör som är dåligt. (exv. Linus Pettersson min reflektion på det)

Självklart står Pelle till förfogande att hoppa in som mentor om något hockeylag ringer, bara han slipper åka för mycket buss.. ?
Lyssna gärna på den. Man kan inte annat än älska karln!
open.spotify.com/episode/68pmMblK2uQGLzOegg524c?si=IZzLTHsdTk6UsM7H4z9afA

{5647}: M a o, vi har en den värsta grävmaskinen av alla men ingen som kan köra den🥴

M Horava:
Sista stycket där

Majbrasan: Det är inte konstigt att det är som det är med det uttalandet. Var Styf överhuvudtaget närvarande i Väsby, eller vilken match såg han?

M Horava: Håller med honom i det mesta. Tycker det är rätt talande bara det här med hur alla sitter och spanar in sig själv på jumbotronen när de ser sig själv zoomas in. Känns fel och ett tecken på att man inte fokuserar 100% på rätt saker. Egentligen tycker jag inte det är rätt fokus att spana in repriser på jumbotronen heller. Kanske en skitsak, men ett tecken på att man inte är tillräckligt påkopplad på matchen. Enligt mig.

Har ni inte lagt märke till det tidigare så kom ihåg och kolla nästa gång. Tittar upp mot jumbotronen, ser sig själv, kollar bort, efter några sekunder igen, kolla upp mot jumbotronen igen, osv.

Skit i jumbotronen och fokusera på matchen!

Tarasov: Precis. I poden snackar han bla. om att en elitspelare måste ha högsta betyg (femma) i någon skill, men sedan måste resten av repertoaren var minst medelmåttig (trea) Om spelaren inte har det, då är det där träningen måste sättas in, annars förlorar laget för mycket..

{5647}: Jag menar att problemet i första hand är psykologiskt/sociologiskt och det blir mer och mer tydligt. Modo är en förening med en fantastisk historik, med ett antal världsstjärnor av allra högsta klass fostrade. Föreningen har en stark dragningskraft på yngre spelare, men även etablerade. Man har relativt god ekonomi och en stark organisation. Sportsligt har det dock gått trögt efter det senaste SM-guldet. Dålig kontinuitet i både tränarstab och spelartrupp är uppenbart, men räcker inte som förklaring. Om man tittar på spelartrupperna menar jag att de underpresterat, detta gäller inte minst innevarande säsong. Ett mönster som kunnat skönjas är att kortare perioder med bra spel och resultat ersatts av bedrövligt spel som ofta ser oinspirerat ut. Sedan följer en period av låst och dåligt spel, där spelarna åker och funderar för mycket. Jag tror att förklaringen framför allt ligger i föreningens grandiosa och uppblåsta självbild. Den smittar ofta på ett ohälsosamt sätt av sig på spelarnas prestationer. Det är bara att jämföra hur många spelare agerat när de spelat i andra lag. Jag har ingen quick-fix lösning på detta, men jag tror att man måste börja tänka i de här banorna i stället för att värva/grannens grabb etc

{7814}: Det känns som att alla svenska backar har Gunslinger-Karlsson som förebild när dom borde titta mer på vår egen Vigge.
Han som alltid sätter defensiven och under åren ändå utvecklat en grym offensiv.
Ett annat exempel är Timander, så galet jävla bra han var under guldåret bl.a.
Kommer inte ihåg om det var spelare från Timrå eller Linköping det året som ansåg honom vara den största enskilda anledningen till att Modo vann SM-guld.
På vissa yngre låter också som att största och enda anledningen dom spelar som dom gör är att utvecklas, och inte att laget ska vinna.
Det är som att man inte riktigt förstått att man inte spelar i J-laget längre.

Bilyaletdinov: Jag tycker faktiskt inte att vi spelar bra under någon enda period av en match. Ja, vi får stundtals till forecheck och ligger på rätt bra där vi skapar chanser, men även under de bra perioderna är defensiven horribel och det bygger mer på individuell skicklighet än ett etablerat spel. Även när vi spelar som bäst, så släpper vi till hemska kontringar, får vi stundtals problem i egen zon osv.

Jag kan absolut hålla med om att det är väldigt mycket psykologiskt, men jag tror att det mentala kommer som ett resultat av att spelsystemet - ursäkta min franska - är helt åt helvete. Inte det omvända, om vi nu pratar hönan och ägget.

Ja nu behöver vi en ny back när Jesper Lindgren sticker iväg till AHL

hanzon: Glader hittar väl ytterligare en spelare från Luleå.

{7814}: Löven dom hittade en back (Teemu Eronen) i Växjö

hanzon: Han låg å flöt med ansiktet nedåt i Dyngdiket ;-)

hanzon: Utan att ge ris eller ros till Glader. Fy fan för att vara sportchef i dessa tider

{7814}: Viklund o Corrado borde vara spelklara snart iaf Corrado

hanzon: Men vi plockar väl förmodligen in en till junisback.Finns säkert nån vi inte provat än

Heyerdal:

Kanske vi plockar in Linus Nässén nu när lindgren drar?

Randy Marsh: Lite fel spelartyp. Vi har ett större behov av en konstruktiv back. Både Styrman och Nässjö är med allround/defensiv.

{5647}: Tom Hedberg, varför spekuleras det inte om honom?

Padrone78:
Han får speltid i Brynäs

Tarasov:
Ingman fick däremot endast 5 min igår.

{7814}: Har hört att Jan-Ove Mettäävainio och Lasse Lindgren ska vara aktuella

hanzon: Vi behöver MINST två

Västervik värvar ett på pappret mycket starkt nyförvärv. Dom satsar. Vad gör Glader?

modomille:
Jadu, man är nöjd med truppen så det lär väl inte hända anmärkningsvärt mycket. Heppo kanske på Fw-sidan sedan en back.

modomille: Hur har de råd? Den där Emil G sportchefen i Vvik kallas visst "Lill-Kentää "... Rätt hygglig på att trolla med små medel han också.

Tarasov: Håller inte. Börjar bli rejält less på naiva MoDo. Jättecoolt att lira med juniorer som sen hoppar till Göteborg eller Luleå när det passar.

{5647}: Ja alltså Lindgren var ju i princip vår enda offensiva back, Wallinder kan blixtra till ibland med är ingen ledande offensiv back och Öhman är för dålig defensivt för att ta plats. Resterande av gänget är väldigt defensivt lagda, blir intressant och se vad Glader har på G.

Nej men käre modo. Nu får ni banne i mig ta och kliva upp ur solstolen och komma in i matcherna. Man ser exakt vad ni saknar! Ett lag med självförtroende samt en smula elak tränare som kan styra denna skuta över mållinjen, för ni kanske har mycket ledare på isen men ingen i båset som kan framföra en spelidé. Bättre få in en kapten än fler matroser

modomille: spelar paddel.

Steken84:
Enligt rapporter bra på att flytta puck och verkar inte främmande för Europa.

modomille: Vad är det för supervärvningar Glader sparar pengar till? Västerviks nyförvärv har t.ex betydligt starkare siffror än Rocky.

Tarasov: Ni vinner när ni inte ska vinna ..men tänk här det vänder och ni vinner när ni ska vinna ..då jäklar .
Då säger man ..Se Upp.

Idag säger vi grattis till Heppo.
Happy Birthday: Aleksi Heponiemi (22 yrs) 2020-01-09
Källa: Eliteprospects

Hoppas han kan ge oss MoDo fans en present och få återkomma till världens finaste klubb.

Nucky:

Snart drar vi fram storplånkan

Tarasov: Haha! Skönaste namnet. 😅

Tarasov: Tar hellre in Larry Muggerud!!

en.wikipedia.org/wiki/DJ_Muggs

Peter "Piva" Johansson ny assisterande tränare, vad anser ni om honom?

hanzon: Postar i rätt tråd istället.

På förhand, med ren skär optimism så tycker jag ändå det känns som en smart värvning. På pappret iaf.
En ny röst i båset.
Bekant med spelsystemet. (Jobbat med BH).
Relativt stor erfarenhet som både assisterande och huvudtränare, utan att vara en 100-årig Perra.
Kan axla huvudtränare-rollen om så krävs.

KB: ursäkta, men tycker det känns som en riktig B-värvning.

Foppatofflan: Hade det varit bättre med perra? Det finns inte så mycket att välja på mitt under pågående säsong.

hockey_21: hade hellre tagit Perra!

Foppatofflan: Får ändå ge dom att dom erkänner att man inte vet hur man spelar Hellkvists hockey.
”Kommer du ihåg hur fan vi gjorde för att ta oss ur zon ifjol?
-chippade va?
-har hittat en snubbe nu som säger att man vet hur man gör. Jag tar in honom!”

Nucky: ja, vi får hålla tummarna!

Foppatofflan:

Min första tanka oxå, men jag ska ge han en chans.

Foppatofflan: Ja, inte någon prestigevärvning direkt. Säkert en mkt billig lösning och ett sätt att visa att man agerar. Tror inte det kommer att bli någon större skillnad i spelet. Tror att dom flesta i styrande befattning i Modos organisation för längesedan insett att den här säsongen är körd, ligger på tok för långt efter topplagen i kapacitet för att kunna utmana om en Shl plats, detta skulle man givetvis aldrig erkänna utåt. Tror att det är klart med Freddan till nästa säsong, något som många redan varit inne på, därför man inte går på något mer etablerat namn.

Foppatofflan: Ska väl sägas att ribban är ganska låg för min del nu, så bara att en ny person kommer in ser jag som något väldigt positivt. Ser inte heller några andra jätteintressanta namn ute på marknaden.

Har inte gett upp riktigt än, men känner att blicken ligger mer på nästa säsong.

Golden boy : Tror att de flesta vet att om man spelar sin bästa hockey på slutet spelar det ingen roll om man kommer först eller tia.

Däremot har man förhoppningsvis insett att man inte har en susning om hur man själv implementerar Hellkvist-hockey. Man kan inte bara trycka ctrl+c ctrl+v och så fungerar allt magiskt.

Dock hoppas jag att Peter tar med sig hur det ska spelas och hur man får spelarna att köpa det. Gärna också de förändringar Hellkvist med assisterande gjort i år, för Leksand spelar mycket bättre än vi gjorde ifjol. Vårt försvarsspel var aldrig bra ifjol.

Bra val modo. Väldigt bra tränare och matchcoach

« · 2123833 · »