1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 390241 inlägg · 4145 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Rytter:
Tyckte inte man såg så mkt av honom i serien mot Leksand. Då var Ytterell bättre. Men nästan 1p per match då funderar man en vända, men det känns som att hans "typ" redan finns i truppen. Sen är det som med fonder "tidigare avkastning garanterar inte inta framtida". Tycker Jesper L varit rätt bra på sistone så vi kanske skall bygga vidare på det ist.

Monno:

Amner var grym offensivt men dålig defensivt. Är det vad vi behöver?

Värvar vi honom så tycker jag vi borde göra oss av med en offensiv back så vi har utrymme att ta en bra defensiv back ifall vi ser ut att gå till topp-8.

Tarasov:

Ericsson har ju börjat riktigt bra, ser fram emot att se honom på backplats när våra centrar är tillbaka och när vi förhoppningsvis har värvat en till.

Blir spännande att se vad Ericsson kan göra när han styr spelet bakifrån och får starta anfallen.

Gustafsson kan vi glömma iaf, han är klar för FBK. Inte för att jag förstår vad dom ska med honom till, känns som det var spets dom borde satsat på och inte bredd. Kan kanske vara ett korttidskontrakt medan dom tappar spelare till JVM.

Vore sjukt kul ifall FBK och Loob tecknade ett korttidskontrakt här.

{5647}: Var inte Amner rätt dominant i HA ifjol?
Vi kanske har så gott om kommun cash så vi värvar honom bara för att ingen annan ska göra det...
Det låter väl realistiskt? ;-)

{7225}:
Är T. Ericsson utfyllnad vill jag ha mer utfyllnad:)

{5647}: Fast det var mer utfyllnad, kanske Modo vill ha spets?

Steken84: Modo har också nyss värvat en back, men han har tyvärr fått spela center. Något som fick honom att lämna AIK tidigare.
Jag tror inte vi är intresserade, men att sagobladet kastade upp ett par lag som väcker mest intresse (AIK och Modo).

Victor amner lämnar Luleå?
Modo, aik och Mora sägs intresserade. Dock har de 2 sistnämnda nyss värvat varsin back.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/lulea/article24035795.ab

hockey_21: och där kom ju min kommentar med också! #dempabeard

Monno: aa kollade inte tillräckligt noga 😂

hockey_21: Haha såg inlägget och klickade in på hans profil.

Han hade flera bilder med en IFK Ore tröja på sig.
Tror vi passar på den va? ;-)

Monno: Jag skulle nog gått på Ore Kevin då han gjorde ett mål i förlustmatchen mot Orsa med 8-1 ;). Potentiell målgörare!?
m.everysport.com/sport/ishockey/hockeytrean-herr/vaestra-b/event/2016-11-11/orsa-ik-ifk-ore/266843573

{5647}: Var är mitt citat om Farley som du sparat för att visa hur fel ute jag var?

Monno: var den nhl meriterade

hockey_21: Är det NHL meriterade Kevin Porter eller är det Kevin Porter som spelat i IFK Ore? ;)
Den NHL meriterade verker inte spelat många matcher senaste åren. Skaderisk?

Uppladdat:

500x0-screenshot_20161121152251.png

Robin Ztorken L: Det kan ju även vara så att det är Farleys egna beslut också. Så det därav blivit ett gemensamt beslut att modo faktiskt kan undvara hans tjänster.

Nucky: Ja, det verkar ju konstigt att skeppa en halvhygglig lirare utan att ha något i backfickan. Tror dessutom att Farley är en billig spelare, inga stora löneutlägg här inte.

Stitch: känns som man gör plats för Skröder tyvärr..

Stitch: Aj då. Får vi hoppas på något nytillskott

Gavelo: Tråkigt,man får hoppas att han lämnar på ett nyförvärvs bekostnad. Farley har en stor potential men som vanligt så får vi inte ut spelarnas potential.

Stitch: Inte jätteoväntat även om det såklart är tråkigt att han inte kunde leverera bättre.

Nucky:
Då har Austin Farley lämnat Modo.

KulltorpsOlli: De norrländska klubbarna borde samarbeta mer och hjälpa varandra i större utsträckning. Såklart svårt eftersom de också är konkurrenter, men uppsidan om t.ex Modo, Timrå och Löven tar sig upp på bekostnad av Rögle, Karlskrona och Örebro är gigantisk både ekonomiskt med korta resor och välfyllda derbyn.
Fatta vilka matcher vi skulle få!

Nucky: Sant, och alltid synd när Norrlandshockeyn drabbas..

KulltorpsOlli: Jo, men att bibehålla den nivå de haft de senaste åren borde nästan vara omöjligt.
Speciellt med tanke på att både sportchef och tränare lämnat, precis som du säger.
Kan tycka det är lite synd, när jag gärna ser att det går bra för norrlandshockeyn.
Brynäs går iaf bra, vilket är roligt.

{5647}: Ja. Man har köpt in ett gäng apache helikoptrar va?
Nä det är imponerande vilka rykten som kan uppkomma.
Jobbade på en större villa en gång och där fick man höra från folk allt möjligt som skulle finnas där som man aldrig såg ..

Monno: Jag har hört att de ska bygga en helikopterplatta på taket av lyan, för att hämta alla juniorer till träningar och matcher.

{5647}: Jag är nog rätt säker på att INGEN inom Modo FÅR en bil. Utan det som möjligtvis sker är ju att Modo Leasar en åt dom.
Det finns som ju en anledning att dom kör Audi allihop :-)

{5647}: kanske lite tidigt att dra ngr slutsatser, men ser vi inte starten på en nedåtgående trend för SAIK??
A-laget är inte lika starka, juniorlagen känns lite sämre generellt. Sportchef och tränare är bytta...
Hm..

Tarasov: Precis. 25 mille för juniorerna. Det märks att man har insikt...

Roligt dock att Skellefteå ser ut att missa j20 superelit rejält. Torsk igår mot jumbon aik och man ligger under mot Dif idag. En ordentlig missräkning kan jag tänka mig.

KomIgenNu:
Menar du J-verksamheten? Har för mig att det nämnts summor på 10-15 allt som allt men det skriva så mkt här så mitt minne kan svika mig:)

{5647}: Kan hålla med om att det är svårt att veta vad som är sant. Dock, det är föräldrar själva som berättat detta, och även ledningar i andra hockeylag. Men, det är som det är.
Men visst var det som så att ert "ungdomshus" kostar Modo ca 25 miljoner per år?

{7943}: Tummen upp för de inlägget 👍🏽

{5647}:
Självklart ska man nog ta allt med en "nypa" salt och det är svårt för gemene man veta, men helt klart måste det lockas med mer än bara hockey!
Vad som gör mig lite orolig nu efter "Frölunda gate" är att Förbundet, SHL-lagen och agenterna ska ta fram ett standardkontrakt för junisar, är rädd för att det INTE kommer att gynna HA-lagen och att HA bör verkligen vara på tå så att inte detta kommer att bli nådastöten så att säga!
Frölunda säger sig lägga ut ca 100000:- SEK per junis/säsong och vad har då inte moderklubben gjort?
Dessa funderingar kan verka lite främmande för SHL-fans men nått som vi HA-fans fått lov att leva med, självklart ska spelare få utvecklas och ta nästa steg i sin karriär men snacket har bara handlat om vilken ersättning SHL-lagen ska ha när spelare släpps till tex NHL!!

Ska berätta om en sak som jag har mycket god insikt om och att
det är lite annorlunda inom tex fotbollen!
När Jesper Blomqvist gick från moderklubben till UmeåFC så gick han helt gratis, när han gick från UmeåFC till IFKGöteborg så gick pengarna direkt till moderklubben, UFC fick inte ett öre för honom, när han sedan gick från IFK till Parma så utföll betalningen 75% till IFKGöteborg och 25% till moderklubben!!

Vad jag menar är att om en klubb "betalar" för en spelare så skall klubben få sin del om spelaren säljs vidare..
I min värld ska alltid moderklubben få ersättning, detta är nått som jag vet inte ses på med blida ögon från norra delen av Västerbotten där alla som kommit till klubben före 18års ålder ses som deras spelare och "produkt"

Tog mig tid att studera deras spelare och moderklubbar för nått år sedan och fann att det var tror jag 3-4st som dom kunde kalla sina egna produkter, resten var från klubbar runt om i norra delen av landet, många klubbar som lagt ner sin verksamhet!!
Vad jag såg att ett liknande scenario kunde ses i deras representations lag också!

Trevlig söndagsmorgon på er alla :D

Monno: Man ska nog ta det där med en nypa salt. Det är möjligt att några får leasa en bil, men jag kan verkligen inte tänka mig att någon får eb. Wernblom junior fick inga summor pengar, men kan finns det några som får mer betalt. Möjligen en mindre skara som tillhör toppskiktet.

Det är lite svårt att veta vad som stämmer. Det är obekräftade rykten, det finns avundsjuka, det finns de som vill skryta osv. Svårt att veta vad som är sant, men vad man kan veta är att allt inte är det...

Tarasov: Ja framförallt då många inte ens har körkort...
De med A-lags kontrakt kan nog tänkas få ha tillgång till bilar också dock. :-)

Sen är det väl att allmänt känt att vi betalar på tok för mkt till på tok för många.
Men vad gäller juniorer är vi nog tyvärr inte ensamma. Det är ju en agent som tycker sig göra sitt jobb där oftast...

Ojdå! 1-4 nu i plywood arena.

KomIgenNu:
Får J-20 bilar ?!??! Känns som overkill, varsin cykel kan man sponsra:)

Rytter: Du har helt rätt att de bla lämnar pga att J-20 laget inte är i superelit. Men man ska heller inte glömma de ekonomiska förutsättningarna där man med tex spel i Modo har fått en bra slant per månad, bil o bostad och så....det kan inte löven konkurrera med. Och har man då föräldrar som blir alldeles till sig i brallan över att ett "SHL-lag vill ha min son", ja, då blir det så. Att också kunna få en extra slant i börsen då man får chansen i A-laget är ju inte heller dumt. Om nu Modo blir kvar i HA, ja, då lär det ändras en del där också...

Rytter:
Det Du säger stämmer delvis och håller med om att vi idag "bara" har ett J20 lag, Nu pratar jag om generationen före de som drog till er, Rahimi och gänget..
Självklart är det en fördel att få behålla sina junisar bara de pengakåta provisionstörstande agenterna inte drar i dem, Werner har som tur sin pappa som håller lite koll och TIK Dahlén där pappa Ulf håller lite i trådarna och kan bara hoppas att Magnus W inspirerar era juniorer att stanna..
Säger inte att era junisar kommer att dra utan mer att ni ska vara beredda på att det kan hända..
Sen har Skaik sina metoder som inte är så trevliga att råka ut för..
Med detta var bara en liten tanke som jag hade kring junisar i största allmänhet...

{7943}:

En anledning att juniorer lämnar löven är ju bland annat att ni inte spelar i J20 SuperElit utan "bara" i J20 Elit och är ett mittenlag där, fan lilla Vännäs är ju bättre än er i år.

Juniorerna vill nog spela i den bästa möjliga juniorserien och träna och spela med de bästa spelarna för att maximera sin utveckling och exponering.

Så det kan ju vara en stor anledning varför juniorer som inte är ordinarie i A-laget utan måste varva med J20 spel väljer bort löven. Bättre då att spela i annan HA klubb eller en SHL klubb som har lag i J20 superelit. Borde vara en fördel för Modo och Timrå att hålla kvar sina juniorer eftersom dom också kan spela i J20 superelit.

Självklart kommer vi tappa spelare till SHL om vi inte går upp, speciellt ifall spelarna dominerar, det gäller att vi träffar rätt med en kull där det kommer 2-3 spelare underifrån som blir riktigt bra, typ som för Timrå med Dahlen och Pettersson. Går man inte upp kommer man tappa spelarna. Går inte Timrå upp i år så drar nog Dahlen och Pettersson direkt till SHL, Dahlen till Frölunda och Pettersson till SAIK och brorsan innan dom drar vidare mot NHL/AHL låter ju inte allt för otroligt.

Vill börja med att gratulera till segern, sett efter 2 perioder så var det rättvist, ser man enbart till den 3:e så men nog om detta, helt underbar match, synd att just denna Zebra fick döma och håller med AJ i hans kommentar: "sjukt dålig åt båda hållen"

Helt underbart att ni har så många juniorer som trätt fram i år, vad jag vill säga är att ni kommer garanterat att ställas inför nått nytt till våren som kommer att få er att kanske ta till nått lugnande men som HA lag har fått vänja sig vid genom åren och ni i MoDo inte har behövt uppleva i samma utsträckning eftersom ni kommer från SHL..
Det är att dom flesta av era junisar bortsett från Werner kan jag misstänka har en klausul inskriven i sitt kontrakt och det är att "dom kan bryta det ifall dom får erbjudande från ett lag i en högre division"
Så bered er på nått som ni inte har upplevt i samma utsträckning som många andra HA lag gjort, blir därför lite road av Frölundas reaktion när det plötsligt är junisar som vill dra!
Välkomna till "vår" verklighet säger jag bara!

Nu är det ingen garanti att detta ska hända MoDo och har ingen insyn i deras kontrakt men ni kommer garanterat se på spelarageter på ett helt nytt sätt och "hata" SHL lag som lockar till sig era talanger och gör om dem till sina egna "produkter"

Vill inte starta nån hybris diskution angående detta men det kan vara läge att ta lite lugnande efter säsongen, om det nu inte är så att ni går hela vägen upp vill säga..

NuMo: Stenqvist gör en tripping som faktiskt är en tripping. Men då åker han inte ut. Jämn nivå...

Rytter: Jo, jag hade förväntat mig Susse också. ;)

NuMo:

Nu när vi grävt fram Skröder, ska vi inte damma av Sundström också. Skulle kunna spela PP enbart. Vilken härlig nostalgi det hade varit. =)

{NuMo Missar matchen inledningsvis, hur spelar Modo?

Bara dom fortsätter spela så här då och inte får för sig spela på resultat för när det gäller Modo är den här ledning borta snabbt.

Robin Ztorken L:

Fan vi spelar ju som Timrå när de är som bäst!. ;) 3-0.

Vi spelar helbra.

Amitiel: Jo det är helt sant, men när de "stora" inte förmår då är det inte bra med för många junisar.
Men visst, dom är bra, i synnerhet Werner o Alba

« · 1782166 · »